HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

fastlex

Euhm, waar gaat je dune hd center heen?

Citaat van: jowi op december 28, 2009, 17:54:32
Oh ja hoor, ik begrijp het ook wel, al zou ik het zelf niet doen. Ieder zijn ding.

Overigens ben ik nu al bijna 30 uur nonstop aan het copieren van de Dune naar mijn PC... 500GB overzetten omdat ik onder Windows 7 64 bits met geen mogelijkheid een EXT2/3 driver aan de praat krijg, en morgen ruil ik de Center om voor een Prime 3.0... ding moet dan toch even leeg :) gaat hééél erg traag, ondanks het gigabit netwerkje... op zich een goede reden om dus geen harddisk in de Prime te plaatsen... zie hem maar weer eens te copieren als het moet ;)
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Kjelt

Citaat van: jowi op december 28, 2009, 17:54:32
op zich een goede reden om dus geen harddisk in de Prime te plaatsen... zie hem maar weer eens te copieren als het moet ;)
Eruitschroeven en even in of aan de pc hangen  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op december 29, 2009, 10:07:23
Eruitschroeven en even in of aan de pc hangen  ;)
Precies, linux rescue disk heeft de ntfs-3g driver aan boord en kan dus naast ext3 ook ntfs schijven lezen en schrijven  ;)

Moony

Heeft er iemand de Dune al via de 7.1 analog-out aangesloten op een receiver?
Ik heb mede daarom de Dune gekocht, zodat ik op mijn oudere receiver toch kan luisteren naar de HD-audio formats.

Bij het aansluiten zojuist en het daarna inschakelen van de Dune klinkt er een zeer luide plop uit de speakers (let dus op!), dit schijnt een (zeer kwalijke) bug te zijn die al een maand besproken wordt op het MPCC forum maar waar nog steeds niets aan gedaan is door HDI (firmware).
Ook is het geluid ronduit slecht via deze 7.1 Analog-out; ik heb bijna geen lage tonen uit de subwoofer (LFE) en het volume is erg laag, de receiver moet 3kwart open om iets te verstaan.
Instellingen zijn er hiervoor niet in de Dune dus er valt niets mee te beginnen.

Eerste indruk: tegenvaller!

devkon

Citaat van: Moony op december 29, 2009, 22:11:39
Heeft er iemand de Dune al via de 7.1 analog-out aangesloten op een receiver?
Ik heb mede daarom de Dune gekocht, zodat ik op mijn oudere receiver toch kan luisteren naar de HD-audio formats.

Ook is het geluid ronduit slecht via deze 7.1 Analog-out; ik heb bijna geen lage tonen uit de subwoofer (LFE) en het volume is erg laag, de receiver moet 3kwart open om iets te verstaan.
Instellingen zijn er hiervoor niet in de Dune dus er valt niets mee te beginnen.

Nope, dat ga ik ook niet doen. Mijn pre/pro heeft enkel passthrough, dus geen bass mgt. Verder zijn het allemaal extra conversies, waarvan ik heb begrepen dat de kwaliteit van de DAC's van de Dune niet speciaal goed zijn. Mijn pre/pro is wel erg goed digitaal aangesloten, dus daar ga ik voor.
Dat je niks uit je sub krijgt kan met dat bass mgt verhaal te maken hebben.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Sado

Citaat van: Moony op december 29, 2009, 22:11:39

Eerste indruk: tegenvaller!

Mag ik aannemen dat je wel in het menu de geluidsinstelling op 'decode' hebt staan in plaats van bitstream? Je mag er niet vanuit gaan dat dit alleen effect heeft op de digitale uitgangen.

Ik heb juist positieve ervaringen met de analoge outputs van de 3.0 (Base). Decoded TrueHD klinkt erg goed. Qua volume hier ook ongeveer op het niveau van de digitale SPDIF uitgang.

riwi

Citaat van: jowi op december 29, 2009, 22:14:04
Ik had de dune altijd zo ingesteld:  1080p23.976, en auto framerate op 50/60. Op die wijze werdt met de center altijd de correcte framerate gekozen, 24p voor bluray, en voor 25/50/29.976/30/60 ook de juiste 50p en 60p. Helemaal goed.

Echter, doe ik dit op de Prime, dan speelt 24hz materiaal prima af, maar 50/60hz materiaal zit het beeld vol spikkels, alsof de hdmi kabel niet goed is... dit maakt de speler feitelijk onbruikbaar...

Wie kent dit verschijnsel, en wie heeft de oplossing?

Ik heb met mijn (volgens mij best OK) supra kabel (2 meter) ook alleen maar ellende gehad met de prime3. Met een betere (monster 750HD) kabel van 1 meter heb ik de issues niet meer. Ik denk dat de hdmi interface van de prime maar een heel zwak signaal uitstuurt.
Probeer de kabel ook eens wat meer vrij te leggen, dus niet direct naast een andere HDMI kabel. Is bij mij lastig wat de poorten van de HDMI switch zitten vlak langs elkaar.

Ik wil nog steeds de 6 kanaals analoge uitgang ook eens aansluiten, maar de berichten van moony stemmen mij niet optimistisch  :'(

<edit : Sado is wel positief, zal ik het toch maar gaan proberen :) >

Sado

Echter, doe ik dit op de Prime, dan speelt 24hz materiaal prima af, maar 50/60hz materiaal zit het beeld vol spikkels, alsof de hdmi kabel niet goed is... dit maakt de speler feitelijk onbruikbaar...

Same here: duidelijk pixelruis op frequenties boven de 30 Hz. De oplossing ligt volgens mij voor de hand, namelijk een andere HDMI kabel. Mijn Oehlbach 10 meter trekt 1080P50/60 niet, maar een el Cheapo 3 meter kabeltje gaat uitstekend, zonder enige vorm van pixelruis. Ben zelf daarom nu op zoek naar een adequate HDMI kabel voor de Dune (10 / 12 meter). 

hifiman

Ik heb een groot probleem met de Prime 3.0 die ik zojuist verkregen heb door met Audioloog te ruilen. Hij mijn center, ik zijn prime.

Ik had de dune altijd zo ingesteld:  1080p23.976, en auto framerate op 50/60. Op die wijze werdt met de center altijd de correcte framerate gekozen, 24p voor bluray, en voor 25/50/29.976/30/60 ook de juiste 50p en 60p. Helemaal goed.

Zet ik de prime op 1080i60 bijv, dan werkt alles goed, echter... dan werkt de autofamerate voor bluray niet meer, en speelt ie blurays op 60hz af. Dat is dus ook geen optie.

De suggestie van een andere kabel lijkt me ook een goede.

Groetjes,

Ronald
Hallo Johan,

Vervelend dat je niet tevreden bent  :-\

Even voor alle duidelijkheid (voor de rest van het forum), ik herken dit dus totaal niet, had deze problemen niet. De dune is ook netjes ge-demo-ed op mijn JVC HD350 alvorens de ruil aan te gaan.

Heb je er nog iets tussen Jowi? Een hdmi switch of receiver bedoel ik dan? Zo ja dan zou ik de Dune eens direkt aansluiten en kijken of dat het oplost. Verder kan het nog een goed idee zijn om even terug te gaan naar de vorige stabiele firmware versie.

De suggestie van Riwi (andere kabel) lijkt me ook een goede om even te proberen. Ik had er overigens 5 meter (Octava van pakweg 30 euro ) kabel tussen zitten.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: jowi op december 29, 2009, 22:31:40
Ik heb er 4m custom kabels van bluejeanscable tussen zitten, die kunnen het makkelijk aan, zou het dan inderdaad aan de prime liggen... wat een ellende toch.
En raar dat als het aan de prime ligt, je het toch met andere (niet perse betere!) kabels op moet lossen? bizar...

@audioloog, de prime is direct aangesloten op de Kuro.
Ben het met je eens dat het bizar is, toch denk ik niet dat je de prime direkt de schuld kunt geven, dat hele hdmi gebeuren blijft een groot drama, had hier namelijk ook eerst (lang voor ik de dune had) problemen met spikkels en dat heb ik toen opgelost door over te gaan van el cheapo naar de (zeer betaalbare) octava kabel.

Sado

De HDMI uitgang van de Dune 3.0's is duidelijk zwakker (qua signaal) dan de Popcorn A100 / A110, welke wel normaal 1080P60 outputte hier over een 10 meter HDMI kabel. 'k denk dan ook dat een goede kabel (hoeft inderdaad niet erg duur te zijn) pixelruis kan verhelpen.

jaco

ik heb nog wel een gefen optische HDMI kabel van 15 meter liggen. Die werkt prima op 1080p60

hifiman

Citaat van: jowi op december 29, 2009, 22:35:01
Ronald, jij speelde denk ik alleen bluray of dvd af, dus je hebt er nooit 1080p50 of 1080p60 doorheen gejaagd.
Nu zou dat ook niet perse hoeven bij mij, alleen dan werkt die auto framerate weer niet... de center doet dat prima.
Hallo Johan,

Ik speel blu-ray (rips), mkv, dvd's en toch ook mpg's zag ik net. Met gaan van allen problemen gehad op de 3.0 Ook speelde ik regelmatig de 2 bovengenoemde resoluties (concert blu-rays bijvoorbeeld), allemaal geen probleem. Ik ben er 99% van overtuigd dat het aan je kabel ligt.

Groetjes,

Ronald

hifiman

En vraag/kijk eens op mpcclub forum of dit een bekend issue is, maar volgens mij ben je daar al kind aan huis  ;)

hifiman

Citaat van: jowi op december 29, 2009, 22:41:07
Als het aan de kabel ligt Ronald, dan zou ik er al véél eerder last van moeten hebben... ik speel met de center niet anders dan 1080p50/60. Dus de kabel kan het prima aan. Het is de prime die het fout doet.

Nogmaals, jij had de prime niet op 24p staan met autoframerate 50/60, dus jij stuurde nooit 50p/60p uit, je hebt het gewoon nooit zelf ervaren, anders had je het ook gezien.
Hoi Johan,

Bij Kermit speelde deze prime 3.0 ook prima! Je conclusie is niet persee juist naar mijn mening, zie ook het verhaal van Riwi. Een andere kabel loste zijn probleem op, was zijn Dune dan defect?

Ik stelde de prime handmatig op 50 of 60 Hz in als dat aan de orde was , dus speelde wel degelijk deze resoluties...

Probeer eens rustig een andere kabel (zo te horen heb je er meerdere) en laat even weten hoe dat uitpakt.

Groetjes,

Ronald

kermit

Als het aan de kabel ligt Ronald, dan zou ik er al véél eerder last van moeten hebben... ik speel met de center niet anders dan 1080p50/60. Dus de kabel kan het prima aan. Het is de prime die het fout doet.

Nogmaals, jij had de prime niet op 24p staan met autoframerate 50/60, dus jij stuurde nooit 50p/60p uit, je hebt het gewoon nooit zelf ervaren, anders had je het ook gezien.
Het is je kabel. Zet even een andere kabeltje op.

Sado

Je kabel werkt dan uitstekend met de center als bron. Echter de combinatie van een 3.0 met jouw kabel kan wel problemen geven, als er een zwakker signaal wordt aangeboden. Doet de Prime het dan fout? 't is denk ik de combinatie.

hifiman

Citaat van: Sado op december 29, 2009, 22:45:29
Doet de Prime het dan fout? 't is denk ik de combinatie.
Dat is mijn punt, overigens hoeft het signaal ook niet zwakker te zijn, de flanken zijn misschien wat anders van "vorm" , sluit je er weer een andere projector op aan (andere hdmi receiver chip), dan zou het misschien weer precies andersom zijn (goed met de 3.0 , probleem met de 1.0). Dit soort compatibiliteits issues kun je niet altijd gelijk op 1 van de 3 variabelen (2 apparaten, 1 kabel) afschuiven. Neemt niet weg dat het allemaal vervelend is maar het komt echt wel goed, daar ben ik van overtuigd.

kermit

Citaat van: Audioloog op december 29, 2009, 22:43:53
Hoi Johan,

Bij Kermit speelde deze prime 3.0 ook prima! Je conclusie is niet persee juist naar mijn mening, zie ook het verhaal van Riwi. Een andere kabel loste zijn probleem op, was zijn Dune dan defect?

Ik stelde de prime handmatig op 50 of 60 Hz in als dat aan de orde was , dus speelde wel degelijk deze resoluties...

Probeer eens rustig een andere kabel (zo te horen heb je er meerdere) en laat even weten hoe dat uitpakt.

Groetjes,

Ronald

Idd. Daarom weet ik zeker dat het aan je kabel ligt.Wat Sado zegt heeft de prime een minder sterke hdmi uitgang wat inhoud dat het niet goed gaat met je kabel.

Moony

Citaat van: devkon op december 29, 2009, 22:20:03
Nope, dat ga ik ook niet doen. Mijn pre/pro heeft enkel passthrough, dus geen bass mgt. Verder zijn het allemaal extra conversies, waarvan ik heb begrepen dat de kwaliteit van de DAC's van de Dune niet speciaal goed zijn. Mijn pre/pro is wel erg goed digitaal aangesloten, dus daar ga ik voor.
Dat je niks uit je sub krijgt kan met dat bass mgt verhaal te maken hebben.
Als ik de Dune (via Coax) digitaal aansluit op de receiver dan is het geluid idd gewoon prima, maar dan heb ik dus geen HD-Audio!

Citaat van: Sado op december 29, 2009, 22:22:07
Mag ik aannemen dat je wel in het menu de geluidsinstelling op 'decode' hebt staan in plaats van bitstream? Je mag er niet vanuit gaan dat dit alleen effect heeft op de digitale uitgangen.

Ik heb juist positieve ervaringen met de analoge outputs van de 3.0 (Base). Decoded TrueHD klinkt erg goed. Qua volume hier ook ongeveer op het niveau van de digitale SPDIF uitgang.
Ja, die stond op decode. Overigens heb ik alle instellingen geprobeerd maar het lijkt (bij mijn exemplaar) echt aan de analog out te liggen of aan de interne decoding van de Dune.
Overigens kan ik het momenteel alleen testen met een dvd schijfje, heb nog geen Blu-Rays en de externe harddisk is verkeerd geformatteerd dus daar ga ik morgen mee aan de slag.

Zojuist ook al 2x een vastloper gehad met een normaal origineel R2 dvd schijfje, reageerde niet meer op de afst bediening dus Dune helemaal uitzetten op het apparaat zelf was de enige mogelijkheid.
En als ik instel dat HDMI-audio "disabled" is (want er hoeft alleen maar beeld naar mijn tv) dan heb ik helemaal geen beeld!
Apparaat zit nog vol met bugs, en dat voor bijna 400 euro! >:(

riwi

Citaat van: jowi op december 29, 2009, 23:17:47
Nou, het voordeel van de twijfel dan maar. Was het niet van plan, maar ik zal dan maar een nieuwe hdmi kabel aanschaffen... iemand dan een goede tip voor een 4m lange hdmi kabel? Echt een goede deze keer... iets van Supra of zo?

lol was dat een grapje? :)
Ik had juist problemen met mijn supra kabel. Ik heb die vervangen door een duurdere monster die 1080p60 gecertificeerd is. Maar ik hoef slechts een meter van de prime naar een switch. Ik heb een goede 10m kabel tussen de switch en de projector en een 5 meter profigold naar de TV. Ik heb richting de TV ook minder problemen gehad, met de Dune, dan richting de projector.

riwi

Citaat van: jowi op december 29, 2009, 23:40:40
Nou nee, ik dacht dat Supra juist het summum was zo'n beetje? Naast Nordost? Monster is juist eeeh... twijfelachtig... dacht ik... of ben ik te lang weggeweest ofzo?

Ik steek hele verhalen af over mijn supra kabel, maar die had je kennelijk niet gelezen.
Monster is prijs/kwali duur, maar het feit dat ze een certificering op datarate doen vind ik goed. Ook de levenslange garantie vind ik wel OK. Verder dus met de monsters nog geen probleem gehad en met de Supra wel dus 1 + 1 = .. 3 :)

riwi

Monster hebben ze bij BCC, dus dat was voor mij ook een reden (snel beschikbaar).

De M1000 is misschien wat overkill, dat kan meer aan dan bluray + deep color produceert.
Ik heb een 1000 tussen de Oppo en de switch en 2x een 750 tussen de tvix en Dune naar de switch. de 750 zou OK zijn tot 1080p/60 maar dan met 8bit kleur (meer staat er niet op een Bluray).

http://www.monstercable.com/hdmi/the_facts_on_hdmi.asp

john2910

Tip,iemand die een goedkoop werkende hdmi kabel van 5 meter wilt.
Bij de gamma eigen merk halen,die werkt perfect ;)

hifiman

Ik gebruik overigens deze:

Octava 5 m HDMI 1.3 1080P 60Hz cable
Problem free connection over ~5 meter at a very attractive price.
Money back if problematic in your application!

Gekocht bij livingcinema, kost 36 euro.