HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

dream1

Hallo,

Ik heb een vraag mij hobby loopt uit de hand ;D ;D ;D.
Heb ondertussen 7 HD schijven uit eenlopend van 1Tb t/m 2 TB waar Blu-ray rips opstaan, met de Dune 1.0 had ik veel problemen via het netwerk.
Toen had ik een Qnap 509 pro, nu wil ik graag alle schijven kunnen benaderen en eventueel uitbouwen?
Als een Nas koop ben ik veel geld kwijt, zit nu te twijfelen aan een fileserver te kopen of te bouwen.
Hoe is nu het streamen via het netwerk met de Dune 3.0, en een fileserver welk spec heeft hij nodig om te sharen (b.v 2,6 Mhz processor ect)
Wil dat graag weten voordat ik weer tegen problemen aan loop :sleepy: :sleepy:

Gr Dream1 :pompom: :pompom: :pompom:

riwi

Citaat van: dream1 op december 26, 2009, 20:02:43
Hallo,

Hoe is nu het streamen via het netwerk met de Dune 3.0, en een fileserver welk spec heeft hij nodig om te sharen (b.v 2,6 Mhz processor ect)
Wil dat graag weten voordat ik weer tegen problemen aan loop :sleepy: :sleepy:

Ik heb 3 fileservers draaien, een athlon64 3500+ (op windows XP), een Athlon X2 3800+ (linux) en een intel atom gebasseerde PC (ook linux). Processor power is niet belangrijk voor een fileserver. Als ie het OS maar kan draaien en nog wat reserve over heeft voor de het SMB / NFS / upnp gebeuren. Een atom bordje (inc processor) kost je maar 100 euro maar heeft niet heel veel sata aansluitingen (4x) wat je op kan lossen met een insteek kaartje met extra sata aansluitingen.

Je kan met opensource software prima een NAS draaien met freenas (gratis en werkt goed, ook als je weinig verstand van linux hebt.) http://freenas.org/doku.php?lang=en

J.A.F._Doorhof

ITC levert speciale streaming servers voor dit soort toepassingen.
Intern ruimte voor ongeveer 10 schijven en wakeup on lan toepassingen.
En redelijk geprijsd :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Moony

Citaat van: SOS-Master op december 26, 2009, 14:49:54
tja, ik heb een Base (ga voor de OPPO BD83 erbij) en kan er dus zo'n WDGreen 1.5TB ding in doen. superstil en supercool

Die WD Green schijven zijn er alleen in 5400rpm, althans de 1TB/1,5TB/2TB wel.
Maakt dat eigenlijk nog veel uit, die snelheid? Volgens mij is 7200rpm wel aan te raden ivm de hoge bit-rates?

CineSmurf

Volgens mij zijn die green harddisks 5400 - 7200 rpm. Lagere toeren is wel minder warmteontwikkeling.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Moony

Dat is natuurlijk wel zo, lagere warmteontwikkeling want lagere rpm.
Ook niet onbelangrijk in een dichte Sharkoon quickdeck.

Maar bij 5400rpm geen problemen met afspelen van full HD (hoge bitrates)?

riwi

Citaat van: Moony op december 26, 2009, 20:33:18
Die WD Green schijven zijn er alleen in 5400rpm, althans de 1TB/1,5TB/2TB wel.
Maakt dat eigenlijk nog veel uit, die snelheid? Volgens mij is 7200rpm wel aan te raden ivm de hoge bit-rates?

Zo'n green leest/schrijft met 100MB/sec ipv met 120MB/sec. Dat zijn dan bytes niet bits. Een green HD is vele malen sneller dan wat het gbit of 100 mbit netwerk in de praktijk kan transporteren. Voor een NAS is zo'n green disk altijd te verkiezen/aan te raden boven de 7200 toeren versies.

Moony

Ok, dus een 5400rpm 1,5TB Samsung/WD Green disk is prima te gebruiken in een Sharkoon QuickDeck?  (en dan met eSATA aan de Dune)
Dan gaat het dat namelijk worden!  :clapping:

Sonoloog

Inmiddels ook in het bezit van een Base 3.0 Wat mij eigenlijk tegenvalt is dat beeldweergave wat korrelig (HDMI 1080p) overkomt ten opzichte van m'n MacBook Pro (VGA 1080p). En bij TV series vind ik het opscalen vanuit 720p ronduit slecht, kan het upscalen niet gewoon uitgezet worden? Tevens vind ik het verbinden en verbreken van AnyNet bijzonder irritant tijdens het sappen tussen TV series en films. Dit is m'n eerste hardware HD apparaat en eigelijk zit ik te denken om hem te verkopen en te vervagen door een Mac mini?

dream1

Citaat van: riwi op december 26, 2009, 20:11:58
Ik heb 3 fileservers draaien, een athlon64 3500+ (op windows XP), een Athlon X2 3800+ (linux) en een intel atom gebasseerde PC (ook linux). Processor power is niet belangrijk voor een fileserver. Als ie het OS maar kan draaien en nog wat reserve over heeft voor de het SMB / NFS / upnp gebeuren. Een atom bordje (inc processor) kost je maar 100 euro maar heeft niet heel veel sata aansluitingen (4x) wat je op kan lossen met een insteek kaartje met extra sata aansluitingen.

Je kan met opensource software prima een NAS draaien met freenas (gratis en werkt goed, ook als je weinig verstand van linux hebt.) http://freenas.org/doku.php?lang=en

Ik dacht dat je daar een snelle processor voor nodig had Intel Pentium Dual-Core + 2800 MHz.
Wil ook graag nog kunnen downloaden van nieuwsgoepen hoeveel wekgeheugen moet je dan hebben 2GB of 4GB.
Dus de moederborden is belangrijk dat hij veel (e)sata aansluitingen heeft.
Is een Fileserver stabieler dan een NAS.

&Frank wat kost ongeveer een Fileserver?

Gr Dream1

P.S Bedankt voor je antwoord.

Bass

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 16:11:53
Wat mij meteen opvalt is de zeer kleine Sigma chip met een extreem klein koellichaam, dat is een indicatie dat de chip niet warm wordt (waarschijnlijk nieuwste kleine wafer processing) en verklaart waarom er geen ventilator meer ingebouwd zit.
Tweede wat me opvalt is de 0402 SMD componenten, hierdoor kan de print veel kleiner worden en omdat nog niet veel fabs met plaatsingsmachines dit proces goed aankunnen (plaatsen en flowsolderen van deze componenten) is dat ook waarschijnlijk de reden dat ze naar Panasonic zijn gestapt. Echt een hele vooruitgang tov v1.0  :clapping:

Kjelt; ik wil je feestje niet bederven maar ik betwijfel sterk of de chip met het kleine koelblokje de Sigma chip is. Hij zit direct boven de RJ45 netwerkaansluiting en er gaan hiervanuit 4x2 spoortjes naar deze chip toe. Dit is dus volgens mij de gigabit-netwerkchip.

Bovendien heeft de 8642 Sigmachip, die in deze Dune zit volgens de beschrijving van de fabrikant zelf enkele honderden aansluitingen nodig (in plaats van de 64 van de netwerkchip). Ik denk dat deze Sigmachip in BGA-uitvoering (Ball Grid Array) op de onderzijde van de print zit gesoldeerd en wordt gekoeld door de metalen bodemplaat van de Dune.
Samsung UE55HU7500LXXN | Dune Smart D1 | W7-NAS | Logitech Squeezebox Receiver / Boom / Radio |  Samsung Galaxy S3 Remote | Harmony 895 Remote | Humax iHD-5050c | NAD C372 | Newtronics Speakers (stereo).

pagr

Citaat van: Sonoloog op december 26, 2009, 21:18:34
Inmiddels ook in het bezit van een Base 3.0 Wat mij eigenlijk tegenvalt is dat beeldweergave wat korrelig (HDMI 1080p) overkomt ten opzichte van m'n MacBook Pro (VGA 1080p). En bij TV series vind ik het opscalen vanuit 720p ronduit slecht, kan het upscalen niet gewoon uitgezet worden? Tevens vind ik het verbinden en verbreken van AnyNet bijzonder irritant tijdens het sappen tussen TV series en films. Dit is m'n eerste hardware HD apparaat en eigelijk zit ik te denken om hem te verkopen en te vervagen door een Mac mini?

Heb dit ook af en toe. Je ziet het niet bij alle films en je moet dan ook dicht (0.5 m) bij je screen staan. Omdat ik het niet bij alle films zie denk ik dat het de kwaliteit vd film is. Ik weet niet of de firmware hierin verbeteringen kan brengen. Ik draai nog op de stock versie.

Als je de surround maar hard genoeg zet dan ben je sowieso genoeg afgeleid van het beeldkwaliteit  ;D
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

Kjelt

Citaat van: Bass op december 26, 2009, 21:30:47
Kjelt; ik wil je feestje niet bederven maar ik betwijfel sterk of de chip met het kleine koelblokje de Sigma chip is. Hij zit direct boven de RJ45 netwerkaansluiting en er gaan hiervanuit 4x2 spoortjes naar deze chip toe. Dit is dus volgens mij de gigabit-netwerkchip.
Ik denk dat deze Sigmachip in BGA-uitvoering (Ball Grid Array) op de onderzijde van de print zit gesoldeerd en wordt gekoeld door de metalen bodemplaat van de Dune.
Je hebt helemaal gelijk, het reference design is ook zo opgebouwd dat de BGA aan de onderkant van de print zit (zie foto). Op zich verpest je mijn feestje niet want ik ben juist blij dat we van de hitte en dat grote koellichaam vd 1.0 af zijn, die in de weg zat  :D

Kjelt

Citaat van: Moony op december 26, 2009, 21:00:22
Ok, dus een 5400rpm 1,5TB Samsung/WD Green disk is prima te gebruiken in een Sharkoon QuickDeck?  (en dan met eSATA aan de Dune)
Dan gaat het dat namelijk worden!  :clapping:
De combinatie werkt, alleen zou ik tijdens gebruik het deksel openlaten voor de koeling, deksel dicht is de harddisk na 30 minuten al 40 graden Celsius (terwijl dit bij de quickport pro in vertikale stand tien uur of meer duurde).

CineSmurf

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 23:34:38
De combinatie werkt, alleen zou ik tijdens gebruik het deksel openlaten voor de koeling, deksel dicht is de harddisk na 30 minuten al 40 graden Celsius (terwijl dit bij de quickport pro in vertikale stand tien uur of meer duurde).

Je kan op de dune website stemmen voor een "Setup option to spindown HDD on timeout"  :pompom:
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

Vanavond BDrip van Public Enemies gekeken en ben nu wat minder enthousiast over de Dune.
Ik krijg geen beeld met een 1080p24 instelling.

Aan het eind van de film in het bos zag ik wat blokken, ik dacht even terugspoelen en eens kijken wat de bitrate is (speel van ext. HDD via eSata) en hangen.
Niet meer reageren, schakelaar aan uit moeten doen om weer leven in de brouwerij te krijgen.
Daarna opnieuw gestart en via scene de desbetreffende tijd gezocht (4x fast forward) , ik druk op play en krijg gewoon beeld echter niet vanaf het moment dat ik drukte maar -4 minuten (begin van de chapter). Dus ik dacht weer ff fast forward naar dat stuk.... hangen. Geen reactie weer aan/uit nodig om weer iets te kunnen doen.
Hmmmm niet echt mee te werken op deze manier, hopelijk komt er snel een fatsoenlijke firmware update :(

J.A.F._Doorhof

Maar dat is is 1 file ?
Op andere files werkt het wel goed ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

GerritZ

Weet je zeker dat de unit vast zit, ik heb het ook met bepaalde PSAVCHD ISO's dat wanneer ik het volgende hoofdstuk kies het echt lang duurt.
Je hebt dan al bijna de nijging op de unit uit te zetten.

Kjelt

Citaat van: GerritZ op december 27, 2009, 11:21:37
Weet je zeker dat de unit vast zit, ik heb het ook met bepaalde PSAVCHD ISO's dat wanneer ik het volgende hoofdstuk kies het echt lang duurt.
Je hebt dan al bijna de nijging op de unit uit te zetten.
Wat is lang? De display staat "stil" op een bepaalde tijd, de harddisk wordt wel geaccessed (alsof de film doorloopt) maar de unit reageert op geen enkel ab of apparaatknop commando die direct tot een abort zouden moeten leiden: zoals stop en standby. Dan zou ik zeggen dat de unit vast zit of dat de software zijn werk niet naar behoren doet.

bart_nl

als dat je eigen waarneming is gelijk verkopen? Wanneer je voornaamste wens is dat alles op een Mac manier werkt kun je het beste een apple TV kopen.
Persoonlijk denk ik dat je eerste waarneming sowieso geen maat voor kwaliteit kan zijn aangezien de base beter beeld geeft dan wat dan ook over vga. Ben zelf dan ook een tevreden dune base gebruiker.

jaco

Inmiddels ook in het bezit van een Base 3.0 Wat mij eigenlijk tegenvalt is dat beeldweergave wat korrelig (HDMI 1080p) overkomt ten opzichte van m'n MacBook Pro (VGA 1080p).
Als je korrels begint te zien is het eindelijk in orde. Dit is grain van film. Meestal is je display en/of speler niet goed genoeg om dit te zien, of de film maatschappij filtert al van alles weg.

pagr

Citaat van: jaco op december 27, 2009, 14:19:52
Als je korrels begint te zien is het eindelijk in orde. Dit is grain van film. Meestal is je display en/of speler niet goed genoeg om dit te zien, of de film maatschappij filtert al van alles weg.

Grappig maar waar antwoord. Dit betekent dus dat je video-keten op orde is !?  :)
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

Kjelt

Citaat van: jaco op december 27, 2009, 14:19:52
Ja dat was ook mijn eerste reactie, dat krijg je met de lcd display met postprocessing generatie en de mpeg2 alles tot 4mb/s reducerende commerciele tv maatschappij kijkers :D
Zet dan maar een pixar of disney bdrip op.

pietnoeck

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 26, 2009, 20:22:53
ITC levert speciale streaming servers voor dit soort toepassingen.
Intern ruimte voor ongeveer 10 schijven en wakeup on lan toepassingen.
En redelijk geprijsd :D

Waar kan ik terug vinden wat deze kosten ?

spintwin

ik heb ook even zitten zoeken naar de prijs en kan helemaal geen file server bij ICT  vinden laat staan de prijs
ben namelijk ook op zoek naar een energie zuinige file server