HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Vanmiddag de Dune 3.0 even gezien en gehoord bij Kermit. De BD drive maakt minder geluid dan alle dvd spelers die ik in huis heb gehad de afgelopen 10 jaar, en dat zijn er aardig wat  ;)

boekhour

Citaat van: Audioloog op december  9, 2009, 18:08:08
Vanmiddag de Dune 3.0 even gezien en gehoord bij Kermit. De BD drive maakt minder geluid dan alle dvd spelers die ik in huis heb gehad de afgelopen 10 jaar, en dat zijn er aardig wat  ;)
Ander loopwerk, of wel een goed exemplaar? De 2 Dunes die ik heb gehoord behoorden tot de meest luidruchtige... (zowel met een dvd-schijf als een blueray schijfje). Ok, de tijd zal het leren hoe anderen het ervaren. 
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Salem

Nou, daar komt dan mijn ervaring.

Medio november een Dune Prime besteld, maar deze werden juist niet meer uitgeleverd vanwege de "bd loader" issues. Vandaag de Dune Prime binnengekregen en aangesloten via HDMI direct op Panasonic TH-50PZ800, niet via receiver of versterkers etc. Geluid vanuit tv doorgeleid naar normale versterker.

Ik ga er dus vanuit dat ik een "tweede zending" heb. Firmwareversie is 091023_1444... is dit de meest recente? Op de site van HDI zie ik wel oudere staan, maar bijvoorbeeld niet exact deze. Ik ga er naar even vanuit dat HDI niets aan mogelijk problemen heeft gedaan.

En nu... even testen!

Een blu-ray van Harry Potter gepakt, in de loader gestopt. Dune vraagt of ik de disc wil afspelen. Bevestigd met Ja. Het scherm is nu 20 seconden zwart en geeft linksboven "loading" aan. Hierna verschijnt een logootje van een disc. De drive gaat nu betreft rotatiesnelheid sterk variëren, dit duurt 40 seconden. Hoofdmenu verschijnt, film gestart. Kan iemand bevestigen dat deze tijden representatief zijn? Geluid stoort me op dit moment niet, kan me voorstellen dat er wat zoekwerk verricht wordt.

De bd player snort na anderhalve minuut film spelen rustig, geen fluittoon te bekennen of iets dergelijks. Niet storend, maar op 3 meter afstand wel hoorbaar (iemand die het niet weet, merkt het vast niet op). Na een minuut of 5 is het fluitgeluid ineens wel duidelijk aanwezig: het lijkt er op dat het twee geluidjes zijn die nu fijn met elkaar gaan resoneren. Na 7 minuten wordt het zelfs een beetje vervelend. Na 10 minuten heb ik de film afgezet, omdat de toon de boventoon voert op de film  :hmmm:

Daarna het gehele ritueel nog eens gedaan, met dezelfde resultaten.

Vanavond komt mijn vriendin thuis, ik ga voorstellen deze blu ray samen te gaan kijken. Ze is helemaal blanco betreft blu-ray ervaringen (hoe het "hoort te zijn") en het mogelijke fluitsymptoom van de Dune. Zodra ze uit zichzelf wat opmerkt over het geluid, gaat 'ie meteen terug. De keuze is uiteindelijk op de Dune gevallen omdat zij nog wel eens een disc wil huren, voor mijzelf was de ingebouwde blu-ray speler geen eerste vereiste.

(ps van hoorbaar "loopwerk" heb ik niets gemerkt, behalve tijdens het "loading" gedeelte.)

htandre

Citaat van: boekhour op december  9, 2009, 17:07:45
Dune is teruggebracht en ik heb mijn geld terug. Prima tent hiero in Arnhem en om dit soort redenen koop ik dit soort spullen alleen nog maar "fysiek". Het was overigens een speler van de 2e zending waarbij de geluidsproblemen opgelost zouden moeten zijn. Gezien de reputatie van de winkel verwacht ik niet dat ze een 1e generatie als 2e verkopen.

Ik hoop niet dat ze die van jou nu naar mij sturen. ;)
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

jaco

Citaat van: MaxxMark op december  9, 2009, 15:43:08
Deze info klopt niet echt. De info zoals die op MPC club als reacties terug te lezen zijn zijn beknopt als volgt:
1. Ze hebben geen PC loopwerk genomen (anders zaten ze vast aan een levensduur van 1 tot 1.5 jaar van de AACS licence key).
2. De sony's'die in de 1.0 zaten waren End Of Life en zijn niet meer te krijgen
3. De SunExt BD Loaders (welke nu gebruikt worden) werden gekozen omdat het  "een van de beste units die compatible zijn met de Sigma SDK"
4. De BR drive moet om BR specificatie van 56mbit te halen op 1.5x BR speed draaien

Waarom draait de drive dan nog sneller een tijdje ? Voor een normale Blu Ray player hoeft het dan toch niet sneller dan 1.5x ?

john2910

Ik ben ook benieuwd,

Ik krijg morgen ook mijn dune prime met interne harddisk binnen.

Maar ja ik heb ondertussen een standalone bluray gekocht omdat het zo lang duurde,dus ik had eigenlijk de base moeten bestellen. :(

Maar mischien dat in de toekomst iemand hem wel wil ruilen met een base versie met een zo groot mogelijke harddisk ;)

kermit

Citaat van: john2910 op december  9, 2009, 18:51:02
Ik ben ook benieuwd,

Ik krijg morgen ook mijn dune prime met interne harddisk binnen.

Maar ja ik heb ondertussen een standalone bluray gekocht omdat het zo lang duurde,dus ik had eigenlijk de base moeten bestellen. :(

Maar mischien dat in de toekomst iemand hem wel wil ruilen met een base versie met een zo groot mogelijke harddisk ;)
Het was ook mijn bedoeling om de base te kopen,maar duurde te lang. Steeds weer uitstellen. Dus vandaar dat ik de prime gekocht hebt vandaag. Kost maar een paar tientjes duurder.

Tinus_

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 18:57:07
Het was ook mijn bedoeling om de base te kopen,maar duurde te lang. Steeds weer uitstellen. Dus vandaar dat ik de prime gekocht hebt vandaag. Kost maar een paar tientjes duurder.

Hoe is het streamen van een mt2ts en een losse .srt bestand? Daar ben ik erg benieuwd naar en ook of hij met die bestanden DTS-MA weergeeft.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

boekhour

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 18:57:07
Kost maar een paar tientjes duurder.
70 euro prijsverschil vind ik meer dan een paar tientjes.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

kermit

Citaat van: Tinus_ op december  9, 2009, 18:59:48
Hoe is het streamen van een mt2ts en een losse .srt bestand? Daar ben ik erg benieuwd naar en ook of hij met die bestanden DTS-MA weergeeft.
Perfect.

kermit

Citaat van: Audioloog op december  9, 2009, 18:08:08
Vanmiddag de Dune 3.0 even gezien en gehoord bij Kermit. De BD drive maakt minder geluid dan alle dvd spelers die ik in huis heb gehad de afgelopen 10 jaar, en dat zijn er aardig wat  ;)
Je bedoelt dat je er even aan mocht snuffelen. :sly: :D

destroyer2usa

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 19:05:01
Perfect.

Nou ja perfect?????

Bij mij helaas niet....verschillende van de bekende laatste KNICKER remuxen lopen bij mij de .srt subtitles niet out of the box (b.v. Inglorious Bastards....).

Zou je dan handmatig om moeten zetten met kladblok??? Heb er geen werk aan besteed aangezien ik de full bluray bewaard heb op harde schijf (die trouwens na 10 minuten indien NL-ondertiteling wordt geselecteerd kompleet vastloopt heb ik van een vriend vernomen die mijn Prime 1.0 heeft overgekocht.

Er is dus nog wel werk aan de winkel qua firmware.....(die ook maar niet uitkomt...elke week is weer het bericht : Hij komt early next week...maar early this week is voor mij op woensdagavond om.

Ach voorlopig kan ik nog vooruit met kijken van720p mkv rips van tvseries waar ik nog niet helemaal bij ben....

Ik zou hem al niet meer willen missen mijn prime 3.0.

kermit

Citaat van: destroyer2usa op december  9, 2009, 19:14:58
Nou ja perfect?????

Bij mij helaas niet....verschillende van de bekende laatste KNICKER remuxen lopen bij mij de .srt subtitles niet out of the box (b.v. Inglorious Bastards....).

Zou je dan handmatig om moeten zetten met kladblok??? Heb er geen werk aan besteed aangezien ik de full bluray bewaard heb op harde schijf (die trouwens na 10 minuten indien NL-ondertiteling wordt geselecteerd kompleet vastloopt heb ik van een vriend vernomen die mijn Prime 1.0 heeft overgekocht.

Er is dus nog wel werk aan de winkel qua firmware.....(die ook maar niet uitkomt...elke week is weer het bericht : Hij komt early next week...maar early this week is voor mij op woensdagavond om.

Ach voorlopig kan ik nog vooruit met kijken van720p mkv rips van tvseries waar ik nog niet helemaal bij ben....

Ik zou hem al niet meer willen missen mijn prime 3.0.
Het werkt perfect ja. Als je een beetje verdiept in de materie zul je er profijt van hebben.En als je dat niet gedaan hebt ga je tegen problemen aanlopen.

hifiman

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 19:06:29
Je bedoelt dat je er even aan mocht snuffelen. :sly: :D
Ik heb er zelfs nog even mee ge'sms'ed  :D

MaxxMark

Citaat van: jaco op december  9, 2009, 18:44:14
Waarom draait de drive dan nog sneller een tijdje ? Voor een normale Blu Ray player hoeft het dan toch niet sneller dan 1.5x ?

Ja uh, weet ik niet :P Jij had het eerst over waarom ie niet op 1 speed draaide en over dat ze ''goedkope" units gebruikten. Dat was waar ik op reageerde. Ik praat ook alleen maar na wat ik gelezen heb (of meende te hebben gelezen) :)

Als hij te snel draait dan mag ie inderdaad langzamer, zou ik ook niet erg vinden. Ik nam alleen aan dat ie zo snel draaide om daadwerkelijk de transfer rate te halen die nodig is volgens de BD standaard.

(ik ben trouwens wel, net als iedereen, van mening dat ze het onnodig up/down spinnen  en het blijven spinnen van de drive mogen fixen, maar dat zouden ze als het goed is ook gaan doen).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Citaat van: dream1 op december  9, 2009, 16:31:49
Ik zie dat je de zelfde versterker hebt als ik.
<snip>
Bij sommige film´s doet hij de shake dus niet goed. :-[ :-[ :-[
De laatste test, heb toen de HDMI recht streeks op mijn Pioneer plasma Tv aangesloten en alles werkt perfect. :) :) :)
Dus mijn vemoeden is dat aan het de Yamaha versteker ligt.
Heb nog niet getest als ik niet voor kies om het signaal recht streeks door te laten?

Heb je ook al getest om een 1:1 BluRay rip af te spelen over het netwerk? Liefst de zelfde film? En heb je daar ook de problemen bij of net als ik juist niet?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

dream1

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 19:23:50
Het werkt perfect ja. Als je een beetje verdiept in de materie zul je er profijt van hebben.En als je dat niet gedaan hebt ga je tegen problemen aanlopen.
Daar ben ik het ook idd mee eens perfect, tevens de full bluray rips :D :D :D :D

dream1

Citaat van: MaxxMark op december  9, 2009, 19:36:43
Heb je ook al getest om een 1:1 BluRay rip af te spelen over het netwerk? Liefst de zelfde film? En heb je daar ook de problemen bij of net als ik juist niet?
Met de Bluray rips heb ik helemaal geen problemen mee alleen met bluray disc afspelen gaat de hdmi shake niet goed

AllStar

Citaat van: destroyer2usa op december  9, 2009, 19:14:58
Nou ja perfect?????

Zou je dan handmatig om moeten zetten met kladblok??? H

Ik heb ook de Knicker versie van Inglourious Basterds en de NL .srt werkt prima op mijn Dune BD Prime (1.0). Probeer de .srt eens op te slaan met ANSI of UTF-8 codering? Dat is 3 seconden werk . .  ;)

fabb

Heb net mijn nieuwe dune uitgepakt en aangesloten. Binnen 10 minuten zat hij weer in de doos. Mooi ding maar al die verhalen over fluittonen en geluid zijn absoluut niet overdreven of ik heb weer de pech net een maandag model te hebben. Ik zit op 3 meter afstand en werd na 1 minuut al gek. Morgen gaat hij terug en komt er een base in bestelling. Ik vond het geluid via HDMI rechtstreeks naar de tv (dus geen surround en zo) wat aan de zwakke kant. Als ik mijn tv op nederland 1 zette was het geluid meteen twee keer zo hard. Hoe kan dat??? Zonde van die drive....erg jammer...

Tinus_

Citaat van: AllStar op december  9, 2009, 20:10:00
Ik heb ook de Knicker versie van Inglourious Basterds en de NL .srt werkt prima op mijn Dune BD Prime (1.0). Probeer de .srt eens op te slaan met ANSI of UTF-8 codering? Dat is 3 seconden werk . .  ;)
aha, is dat de truc?  :angel: Niet dat ik al een Dune heb maar dan weet ik wat ik strakjes moet aanpassen.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

kermit

Citaat van: Tinus_ op december  9, 2009, 21:02:28
aha, is dat de truc?  :angel: Niet dat ik al een Dune heb maar dan weet ik wat ik strakjes moet aanpassen.

Je opent kladblok en gaat naat UTF-8 sla het op en je zult zien dat zowel de Dune als de popcorn de srt perfect afspeelt. :alien:

Salem

Ondertussen heb ik een verzameling films en series vanaf externe drive bekeken (via USB, eSATA-kabel heb ik nog niet binnen en netwerk is niet in de buurt...). Onder andere de bekende "vogelscene" van aflevering Great Plains uit Planet Earth met een maximum bitrate van 65 Mbit/s ging vloeiend van de externe schijf.

Heb tijdens het afspelen van content ook eens geswitched naar andere inputkanalen. Bij terugkomst op de Dune had ik een probleem met de weergave: het beeld was gescrambled. Stoppen/ opnieuw starten van series etc hielp niet. Dune + tv uit en weer aan, en alles was weer normaal.

Muziek afspelen is wel erg karig. Een hoop missende features zijn al bekend, maar dit is betreft functionaliteit nog minder dan een open source mediaspeler op een omgebouwde Wii. Binnen een nummer verderspoelen of tijdens het spelen naar het volgende nummer in dezelfde directory gaan is niet mogelijk.

Alle positieve gevoelens ten spijt (want die zijn er uiteraard), ik blijf ook met een naar gevoel zitten over die blu ray speler. 'k Ga nu maar eens bij het 'blanco publiek' (= vriendin) polsen wat ze ervaart...

boekhour

Citaat van: Salem op december  9, 2009, 21:10:14
Ondertussen heb ik een verzameling films en series vanaf externe drive bekeken (via USB, eSATA-kabel heb ik nog niet binnen en netwerk is niet in de buurt...). Onder andere de bekende "vogelscene" van aflevering Great Plains uit Planet Earth met een maximum bitrate van 65 Mbit/s ging vloeiend van de externe schijf.

Vorige week exact deze scene met 1080p getest op de 3 bekende spelers met mkv. De popcorn C200 bakte hier niet veel van (leek wel een computerspel op een oude pc met een framerate van 10 beelden per sec...). De Tvix 6600 vertoond bij deze scene ook wat haperingen met zijn Realtek. De Tvix 6500 deed het iets beter en de Dune 3.0 is hier duidelijk de beste en kan het behoorlijk vloeiend weergeven. Zelfs met iso deed de Dune het ook goed.

destroyer2usa

Citaat van: AllStar op december  9, 2009, 20:10:00

Bedankt voor de tip. Dat had ik ondertussen ook al gevonden (Ik heb me er dus wel in verdiept Kermit.... :hehe:) maar had de rip ondertussen al verwijderd. Heb het genoteerd voor de volgende keer.