Audyn Com-2 vs Lyngdorf TDAI 2200 vs Lavardin IS reference

Gestart door MerijnP, augustus 21, 2009, 21:36:14

Vorige topic - Volgende topic

MerijnP

Citaat van: asterduc op augustus 30, 2009, 11:49:48
wat is een digitaal geluid?

In de beluisterde opstelling.
De ruimtelijkheid van de Lyngdorf is echt ongekend. Prachtig.
Het detail komt mooi naar voren. Maar het beeld word ook wat platter.
Iets is er of het is er niet. En bij bijvoorbeeld Norah Jones miste ik toch wat in de weergave.

Technisch klopt het dus heel goed de weergave.

Maar met analoog heb ik toch het gevoel dat er wat tussen dat wel en niet zit.

Merijn

MerijnP

Ik ben inderdaad van plan om de bron te gaan upgraden.
Echter doe ik het stapje voor stapje.
Ik wil eigenlijk met de versterker zo upgraden als ik nu een nieuwe koop dat ik er ook echt jaren mee vooruit kan en plezier aan heb.

Ook voor een cd-speler heb ik al gezocht op het forum en weer zoveel verschillende meningen.
Zelf vind ik de Sa-15 S2 of eventueel een Sa-11 S2 een hele mooie speler.

Maar ik wilde eerst de versterker aanpakken.

Merijn

garmtz

Merijn, persoonlijk zou ik de CD-speler kiezen van hetzelfde merk als de versterker (vanwege synergie). Als je de SuperNait of Tdai2200 zou kiezen, kun je in principe ook prima blijven draaien met de Marantz.

MerijnP

Citaat van: garmtz op augustus 30, 2009, 15:33:19
Merijn, persoonlijk zou ik de CD-speler kiezen van hetzelfde merk als de versterker (vanwege synergie). Als je de SuperNait of Tdai2200 zou kiezen, kun je in principe ook prima blijven draaien met de Marantz.

Dit lijkt me inderdaad ook de beste oplossing indien dit mogelijk is.
Bij een merk zoals Audyn kan dus bijvoorbeeld niet.

Ik wil eerst de versterker in orde hebben. Dan kan ik er later altijd een cd-speler bij kopen.
Zo blijft de hobby voor mij ook nog een beetje betaalbaar!

Betreffende de versterkers het lijkt me het beste om gewoon te luisteren of het me de investering waard is, eventueel is het budget dan nog iets rekbaar!

Merijn

KlipschHT

Merijn,

Heb je de Audyn wel eens vergeleken met de Aaron versterkers? Ik heb trouwens dezelfde ervaringen, wellicht dezelfde smaak als jouw. De Vincent vond ik ook te warm/wollig klinken, en de Lyngdorf ook te 'plat' . De Aaron versterker is veel meer mijn smaak, en past goed bij Scan Speak (vind ik zelf) . Wellicht zijn de Audyn en Aaron versterkers hetzelfde in 'een ander jasje?' . Waar heb je trouwens geluisterd, Enjoyaudio?

Je zou ook nog eens naar Krell 400xi, Krell s300i, Primaluna Dialogue Two, Primare I30 kunnen luisteren. Die laatste vond ik ook erg goed matchen met Scan Speak.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

MerijnP

Citaat van: JeroenGRT op augustus 30, 2009, 21:53:41
Merijn,

Heb je de Audyn wel eens vergeleken met de Aaron versterkers? Ik heb trouwens dezelfde ervaringen, wellicht dezelfde smaak als jouw. De Vincent vond ik ook te warm/wollig klinken, en de Lyngdorf ook te 'plat' . De Aaron versterker is veel meer mijn smaak, en past goed bij Scan Speak (vind ik zelf) . Wellicht zijn de Audyn en Aaron versterkers hetzelfde in 'een ander jasje?' . Waar heb je trouwens geluisterd, Enjoyaudio?

Je zou ook nog eens naar Krell 400xi, Krell s300i, Primaluna Dialogue Two, Primare I30 kunnen luisteren. Die laatste vond ik ook erg goed matchen met Scan Speak.

Audyn en Aaron zijn precies dezelfde versterkers maar dan in een ander jasje. Heb het volgens mij ook in oud topic op het forum gelezen.
Echter is de Audyn een stuk voordeliger, en persoonlijk vind ik het design zonder die ronde knoppen veel mooier!

Het nadeel van de Audyn vind ik dat hij moeilijker te integreren is in een surroundopstelling.
Ik heb de Audyn enkel beluisterd en ge Bi-amped, bi-ampen is bij een ref plus zeker aan te raden!

Heb inderdaad bij Enjoy audio geluisterd. Waar heb je de Krell beluisterd? Volgens de dealer was dat maar een schell en hoog geluid?
De door jou genoemde versterkers heb ik verder nog niet beluisterd! Ga ze zeker aan het lijstje toevoegen.

Hoe matched Krell met Scan speak?

Leuk dat je met een soort vergelijkbare speaker ook opzoek bent naar een nieuwe versterker!

Merijn

asterduc

Audyn en Aaron zijn inderdaad indentieke versterkers.
Het enige technische verschil is een minimale afwijking in de buffercapaciteit van de voeding.

Audyn in een meerkanaals set-up gaat prima.
Mooi puristisch en straight forward.
Het decoderen (bass management, lipsync) moet je dan wel in de DVD speler laten gebeuren.
Van daar ga je met 4,5 of 6 kanalen analoog naar een Audyn Pre-6.  In de Pre-6 kun je dan per kanaal volume regelen en bepalen of je met of zonder sub werkt. Meer doet de Pre-6 niet, maar dan wel op high-end niveau.
Vandaar stuur je de signalen door naar de nodige eindtrappen.

Je zou ook met een Com-6 kunnen werken, die heeft reeds 2 eindtrappen on-board. Ik ben echter geen voorstander van de Com-6 omdat hij onderdoet voor de Pre-6, zowel op regeling als prestaties.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

MerijnP

Citaat van: asterduc op augustus 31, 2009, 11:43:20
Je zou ook met een Com-6 kunnen werken, die heeft reeds 2 eindtrappen on-board. Ik ben echter geen voorstander van de Com-6 omdat hij onderdoet voor de Pre-6, zowel op regeling als prestaties.

Heb je zo 1 op 1 kunnen vergelijken? Ik begreep dat het verschil tussen deze 2 echt minimaal was in prestaties.
De Audyn leek me namelijk wel een hele mooie versterker op in de surround te integreren!

Zit namelijk met het idee te spelen om een COM-6 te nemen en een AMP-200 en dan de Receiver voor de center en achter kanalen te gebruiken.
Dan blijf ik binnen mijn budget van €3000 euro.

Nou ja ga eerst nog maar wat meer luisteren tot ik heel zeker weet wat ik wil.
Bij speakerland kan ik de de PRE-6 en de COM-6 mooi vergelijken!

Merijn

MerijnP

Citaat van: garmtz op augustus 30, 2009, 11:11:10

- NAIM Nait XS
- Lyngdorf SDAI 2175
- Lavardin IS
- Electrocompaniet PI-2
- Arcam A38

Wat me nog te binnen schiet. Welke van deze versterkers kan ik gebruiken in stereo maar heeft ook de mogelijkheid om gebruikt te worden als eindtrap in een surround opstelling?

Merijn

reMC

Citaat van: MerijnP op augustus 31, 2009, 21:53:34
Wat me nog te binnen schiet. Welke van deze versterkers kan ik gebruiken in stereo maar heeft ook de mogelijkheid om gebruikt te worden als eindtrap in een surround opstelling?

Dan wil ik 'm nu toch toevoegen aan je lijstje als dat mag: de 47 Labs Shigaraki versterker (€2.260)! De versterker is in feite een eindversterker met volumeregeling en o.a. daarom heel goed als eindversterker in een surroundopstelling te gebruiken. Info over o.a. de klank: http://www.audio-life.nl/index.php?pid=24

reMC

Citaat van: reMC op augustus 31, 2009, 22:01:45
Dan wil ik 'm nu toch toevoegen aan je lijstje als dat mag: de 47 Labs Shigaraki versterker (€2.260)! De versterker is in feite een eindversterker met volumeregeling en o.a. daarom heel goed als eindversterker in een surroundopstelling te gebruiken. Info over o.a. de klank: http://www.audio-life.nl/index.php?pid=24

P.S. Lijkt een beetje op de Lavardin (de IT dan), maar TOTAAL niet op de Lyngdorf ;)

bmateijsen

Citaat van: reMC op augustus 31, 2009, 22:06:32
P.S. Lijkt een beetje op de Lavardin (de IT dan), maar TOTAAL niet op de Lyngdorf ;)

Ik zou zeggen net andersom ;). Maar alleen de A38 en Nait XS hebben specifiek een HT input.

R

asterduc

Citaat van: MerijnP op augustus 31, 2009, 21:47:46
Heb je zo 1 op 1 kunnen vergelijken? Ik begreep dat het verschil tussen deze 2 echt minimaal was in prestaties.
ja, ik heb ze beide gehad.
De Pre-6 is veel verfijnder dan de Com-6.

Voordelen Pre-6:
- heeft intern korte signaalwegen en is heel high-end opgebouwd
- heeft een volumeregeling die dubbel is uitgevoerd waardoor hij preciezer loopt, een groter regelbereik heeft en betere stereoscheiding.
- door het gemis van een dikke powervoeding is hij muisstil, zowel vanuit het toestel als door het signaal.

Voordelen Com-6
- prachtig concept
- compact

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

reMC

KlipschHT

Citaat van: MerijnP op augustus 30, 2009, 22:28:18
Audyn en Aaron zijn precies dezelfde versterkers maar dan in een ander jasje. Heb het volgens mij ook in oud topic op het forum gelezen.
Echter is de Audyn een stuk voordeliger, en persoonlijk vind ik het design zonder die ronde knoppen veel mooier!

Het nadeel van de Audyn vind ik dat hij moeilijker te integreren is in een surroundopstelling.
Ik heb de Audyn enkel beluisterd en ge Bi-amped, bi-ampen is bij een ref plus zeker aan te raden!

Heb inderdaad bij Enjoy audio geluisterd. Waar heb je de Krell beluisterd? Volgens de dealer was dat maar een schell en hoog geluid?
De door jou genoemde versterkers heb ik verder nog niet beluisterd! Ga ze zeker aan het lijstje toevoegen.

Hoe matched Krell met Scan speak?

Leuk dat je met een soort vergelijkbare speaker ook opzoek bent naar een nieuwe versterker!

Merijn

Ik vind de Audyn qua design ook iets mooier dan de Aaron versterkers (en qua prijs een stuk aantrekkelijker) , ik heb Ruud van speakerland een mailtje gestuurd over de verschillen tussen beide versterkers. Hoezo is de Audyn niet te integeren in een surround opstelling? De COM-2 heeft toch ook een processor in/out?

De Krell en Primaluna heb ik beluisterd bij Hifi Studio Weerdinge, echt een aanrader om daar een bezoekje te brengen. Ik heb de Krell helaas niet gehoord op Scan Speak, dit was op een ProAc D15. Ik ben er nog niet over uit of ik de Aaron nou wel zou geweldig vind klinken thuis...het hoog wordt bij mij iets te fel. Op den duur treed luistervermoeidheid op, de volumeknop draai ik automatisch een standje terug. Ik ga vanavond nog een paar andere interlinks proberen, en een andere cd speler. Ik wil in ieder geval uitsluiten dat het aan de bron ligt. Klinkt in ieder geval wel erg spectaculair.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

bmateijsen

Citaat van: reMC op augustus 31, 2009, 22:56:02
Hmm, nee...

De Lyngdorf heeft een volume getal wat duidelijk zichtbaar is en te kalibreren is.
Bij Lavardin moet je gaan schatten, want helemaal open draaien is niet per definitie de correcte stand..

garmtz

garmtz

Citaat van: bmateijsen op augustus 31, 2009, 22:18:45
Ik zou zeggen net andersom ;). Maar alleen de A38 en Nait XS hebben specifiek een HT input.

Ik ken de Shigaraki en die lijkt meer op een IT dan een Lyngdorf, for sure...

bmateijsen

Citaat van: garmtz op september  1, 2009, 08:34:58
Ik ken de Shigaraki en die lijkt meer op een IT dan een Lyngdorf, for sure...

Ik ben aan het reageren op iets heel anders zie ik nu :(... Ik heb het over de HT throughput...
Over geluidskwaliteit ben ik het eens met reMC. De 47labs lijkt op de IT.

KlipschHT

reMC: Die 47 Labs Shigaraki versterker, kun je daar wat meer over vertellen? Hoe integreert dit met een surround receiver? Moet je hem dan op een vaste volumestand zetten, en de receiver daar op afregelen met een db meter?
En als ik het volume regel van de Marantz reciever (met de Marantz afstandsbediening) , gaat dan het volume van de 47 Labs mee? Hoe denk je dat deze versterker het doet met mijn Scan Speak Vertigo's? Rendement 87db..

Merijn: Hifistudio City in Enschede vertelde me dat de Arcam een warm geluid geeft (warmer dan de MF A5.5 die ik gehoord heb) , in combinatie met de Scan Speak units lijkt het me dus geen goede match. Tenzij je van een erg warm geluid houd.

garmtz

Oftewel :)... De Arcam A38, NAIM XS, NAIM SuperNait, Electrocompaniet ECI-5 en TDAI 2200 (met laatste firmware) hebben een echte unity-gain HT ingang, de rest heeft dit niet. De Lyngdorf SDAI 2175 kun je echter gemakkelijk met zijn digitale volume-uitlezing op een vaste stand zetten (85 ofzo). De Lavardins en EC PI-2 moet je op een vaste volumestand gaan zetten (bijvoorbeeld volumeknop recht omhoog).

garmtz

Citaat van: JeroenGRT op september  1, 2009, 08:40:30
Merijn: Hifistudio City in Enschede vertelde me dat de Arcam een warm geluid geeft (warmer dan de MF A5.5 die ik gehoord heb) , in combinatie met de Scan Speak units lijkt het me dus geen goede match. Tenzij je van een erg warm geluid houd.

De laatste Arcams hebben eerder een neutrale klank dan een warme klank. Dus ik weet niet of hij het wel over deze serie of eerdere series had, want er is een duidelijk klankverschil.

reMC

reMC: Die 47 Labs Shigaraki versterker, kun je daar wat meer over vertellen? Hoe integreert dit met een surround receiver? Moet je hem dan op een vaste volumestand zetten, en de receiver daar op afregelen met een db meter?
En als ik het volume regel van de Marantz reciever (met de Marantz afstandsbediening) , gaat dan het volume van de 47 Labs mee?

Ja, ik heb in het verleden ook surround gespeeld met de Shigaraki als eindversterker: het volume op max en van daaruit calibreren op de receiver. Als je je pre-outs van je Marantz gebruikt en die aansluit op de Shigaraki, gaat het volume precies mee (dat is het hele idee van de pre-out overigens).

CiteerHoe denk je dat deze versterker het doet met mijn Scan Speak Vertigo's? Rendement 87db..

Dat is geen luxe rendement, maar dat wil nog niet meteen alles zeggen (47 Labs zelf heeft luidsprekers ontworpen van 85dB/4ohm en dat gaat natuurlijk uitstekend. Proberen dus...

Citaat van: bmateijsen op september  1, 2009, 08:37:00
Ik ben aan het reageren op iets heel anders zie ik nu :(... Ik heb het over de HT throughput...
Over geluidskwaliteit ben ik het eens met reMC. De 47labs lijkt op de IT.

:)

bmateijsen

Ik zou eerst zelf luisteren, want de A38 is niet zo warm als de A32...