Audyn Com-2 vs Lyngdorf TDAI 2200 vs Lavardin IS reference

Gestart door MerijnP, augustus 21, 2009, 21:36:14

Vorige topic - Volgende topic

aMUSEd

Helder verhaal. Veel plezier morgen.. ben benieuwd naar de belevingen.
Het zal zoals garmtz al aangaf alleen lastig zijn om de vertaling naar jouw eigen ruimte en speakers te maken.

MerijnP

Dat klopt, ben ik geheel met je eens.
Echter zie ik het nog niet gelijk zitten om mijn speakers mee te nemen.
De betreffende dealer verkoopt ook Marantz, dus ik hoop daarmee beter te kunnen horen wat de versterker doet.

Nu nog kijken of ik in de buurt iemand kan vinden met een Lavardin!

Merijn

MerijnP

De bron die ik op dit moment gebruik is een Marantz Sa-7001 Ki

Eventueel wordt deze ook nog vervangen.
Echter orienteer ik me nu eerst op een versterker.

De luidsprekers zijn voor mij echt blijvers! Daar wil ik nu de rest van de set omheen gaan opbouwen.

Merijn

MaGiHT

Mooie set up, ik ben benieuwd naar je bevindingen.  
Stereo: Lyngdorf TDAI 2200 met roomperfect & A/D module - Lyngdorf SDA2175 - Lyngdorf CD-1 - Lyngdorf BW-1 - Wilson Benesch ARC - Cardas Crosslink biwire - Cardas Crosslink interlink - Cardas AES/EBU
Video: Oppo BDP-83SE regiomod - panasonic th-42pz800

Sk

Citaat van: MerijnP op augustus 26, 2009, 21:57:18
Dat klopt, ben ik geheel met je eens.
Echter zie ik het nog niet gelijk zitten om mijn speakers mee te nemen.
De betreffende dealer verkoopt ook Marantz, dus ik hoop daarmee beter te kunnen horen wat de versterker doet.

Nu nog kijken of ik in de buurt iemand kan vinden met een Lavardin!

Merijn

Ik heb de Lavardin IS staan (geen Reference) Je mag hem gerust eens beluisteren thuis als je interesse hebt.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

MerijnP

Het is er gister niet meer van gekomen om mijn bevindingen op het forum te plaatsen dus bij deze!

Laat ik beginnen met het feit dat ik verschillende versterkers heb beluisterd maar elke set met andere luidsprekers.
Kan dus niet alles exact vergelijken. Dit zijn echt mijn bevindingen. Wil  hier geen apparatuur mee afkraken of wat dan ook.

Een mooi citaat van de dealer: "Ik kan niet in jou oren kijken, iedereen vindt wat anders mooi".
Ben gister wel heel veel wijzer geworden, met name wat ik zoek.

De beluisterde sets:

Lavardin TDAI 2200 met A/D module en RP
Lavardin SDA 2175
Lavardin CD-1
De monitors en cornerwoofers.

Het complete systeem dus.

Marantz Sr 6003
Met een Vincent Sv-234 eindtrap op de Vincent was een Marantz Sa-7001 KI aangesloten.
Usher luidsprekers

Tac buizenbak met Hepta speakers en een marantz cd speler.

Een Luxmann 505u versterker met als bron de Marantz Sa-7001 KI en usher speakers

De sets heb ik in chronologische volgorde opgenoemd, laat ik dat met de luisterervaringen ook maar doen.

De Lyngdorf.
Hier kwam ik voor, de set stond al aan en was dus echt speelklaar.
Het eerste wat me opviel is wat een prachtig apparaat om te zien, echt een beauty, voelt heel degelijk aan.
De dealer verzekerde mij dat dit systeem perfect was ingesteld. Hij zei dat dit vaak niet goed staat ingeregeld bij klanten thuis, dit terzijde.

De eerste cd ging erin. Wauw wat een ruimtelijkheid. Ben nog geen enkele versterker tegen gekomen met zo'n ruimtelijk beeld, het beeld word echt groter dan de ruimte. Wat ook gelijk opviel is de details kwamen veel meer naar voren.
Na wat nummers kwam ik er wel achter dat digitaal toch niet mijn smaak is. Technisch is het dus heel goed.
Alles wat deze versterker doet doet hij heel erg goed, maar het is wel digitaal. Iets is er of iets is er niet, er zit niks tussen, waardoor het geluidsbeeld voor mij als wat platter overkwam.

Vervolgens de Vincent,
Deze werd eerst aangesloten op een marantz receiver en marantz bluray speler om hem te demonstreren als eindversterker, dit klonk gewoon goed.

Vervolgens de Sa-7001 Ki als bron, Het geluid was meer mijn smaak dan de Lyngdorf, maar vond het echt heel warm en wollig. Het gaf een beetje een onrustig beeld. Echter het analoge stond me wel aan.

De TAC,
Vervolgens was ik wel benieuwd naar Buizen, dus even snel een TAC buizenbak aangesloten met Hoogrendement Hepta luidsprekers.
Dit was weer een veel helderder beeld wat me al beter beviel dan de Vincent, veel helderder veel transparanter. Echter kwam het wel wat power te kort.

Als afsluiter de Luxman,
Na de eerste cd, was dit voor mij wel de winnaar van deze avond, dit is een versterker met power.
Dit gaat richting de Audyn. Veel kracht in de muziek, veel detail. Hij klinkt wat wolliger dan de Audyn maar ook wat levendiger.
Het geluid was al veel bekender doordat ook de ushers zijn opgebouwd met scan-speak units.

Thuis nog eens goed de set beluisterd die er staat. Dit klonk zoveel beter dan wat we de rest van de avond beluisterd hebben.

Het beeld was veel helderder, veel transparanter, meer power, meer emotie. Het klonk gewoon heel veel beter.
Ik had het verschil niet zo enorm verwacht zeker niet voor het geld.

Conclusie:
Het digitale is voor mij eigenlijk wel even klaar, het klinkt gewoon goed, maar is niet wat ik zoek. De luxman klinkt wel wat versmeerder dan een Lyngdorf maar is in mijn oren wel meer dat muzikale wat ik zoek.

Dus al met al heel veel wijzer van wat ik niet zoek.
Tot nu toe staat de Audyn echt met grote afstand op nummer 1.

Ga binnenkort nog eens bij speakerland luisteren.

Vorig jaar daar een set bestaande uit:

Marantz Sa-15 S1
Audyn Com-2
Audyn Amp-200
Scan-speak reference plus

beluisterd, en toen klonk het adembenemend zo zuiver en het was gewoon helemaal mijn ding.
Nu hebben we een soortgelijke set thuis en klinkt hij toch wat minder, de opstelling is niet ideaal, en de akoestiek zeker niet.

Maar miste ik dat adembenemende ga denk ik gewoon nog maar eens luisteren of ik bij speakerland wel weer dat geluid eruit krijg.
Dus tot nu toe  staat de Audyn met zijn geweldige controle weer bovenaan op mijn lijstje!

Merijn

Sk

Lavardin moet Lyngdorf zijn volgens mij :D waar het hart van vol is....  :P
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

aMUSEd

Citaat van: MerijnP op augustus 28, 2009, 19:54:53
Thuis nog eens goed de set beluisterd die er staat. Dit klonk zoveel beter dan wat we de rest van de avond beluisterd hebben.
Mooi toch, lekker laten staan dus  :)

MerijnP

@ Amused

Klopt maar dat is de set van mijn vader.
Dus die blijft zeker wel staan, hij is zelf ook enorm tevreden.

Hij was gister ook mee met luisteren. Het blijkt dus wel dat de reference echt wat power kan beluisteren.

Sk woont in mijn buurt, daar ga ik een Lavardin beluisteren.

Wordt vervolgd.

Merijn

MerijnP

Zijn er verder nog Geintegreerde versterkers voor ongeveer €3000.
Die ik nog zou kunnen beluisteren die mooi matchen met Scan-speak.

De voorkeur gaat naar een Bi-amp opstelling.

Merijn

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

MerijnP

Citaat van: dre73 op augustus 28, 2009, 21:41:25
al bij de firma vincent gekeken?

Wel even gekeken op de site, maar aangezien de Vincent gister zo onrustig en wollig klonk, ben ik niet gelijk heel enthousiast.

Neem aan dat jij andere ervaringen hebt met dit merk?

Als ik in de showcase kijk van top sets, kom ik heel veel classe tegen, hoe zou je die klank omschrijven?

Merijn

Guester

Citaat van: MerijnP op augustus 28, 2009, 21:34:22
Zijn er verder nog Geintegreerde versterkers voor ongeveer €3000.
Die ik nog zou kunnen beluisteren die mooi matchen met Scan-speak.

De voorkeur gaat naar een Bi-amp opstelling.

Merijn

Misschien past Densen bij je?
Sonos - Spotify

aMUSEd

Citaat van: MerijnP op augustus 28, 2009, 21:30:36
@ Amused

Klopt maar dat is de set van mijn vader.
Dus die blijft zeker wel staan, hij is zelf ook enorm tevreden.

Hij was gister ook mee met luisteren. Het blijkt dus wel dat de reference echt wat power kan beluisteren.

Sk woont in mijn buurt, daar ga ik een Lavardin beluisteren.
Nu snap ik hem   ;)
Veel plezier bij het luisteren!

garmtz

Waarom niet je speakers meenemen naar Hilversum en hier luisteren naar Lavardin, Naim, PrimaLuna, Lyngdorf (op je EIGEN speakers!), Arcam en Electrocompaniet? :)

Overigens denk ik dat je amper een goed oordeel kunt vellen over de beluisterde versterkers, omdat deze iedere keer met compleet andere speakers werden gecombineerd. Wat zegt dat nog? Het leek me nogal een chaotische demo. Daarom wat mij betreft de aanbeveling om je speakers mee te nemen, dan nemen we 1 CD-speler en sluiten die aan op verschillende versterkers (desnoods compleet level-matched). DAT is eerlijk... ;) 

Moraal van dit verhaal is dat het weinig zin heeft een versterker te beluisteren in een set die je niet kent, omdat je dan voor 90% luistert naar de akoestiek en de speakers en niet de versterker. De verschillen zijn al klein, dus zegt zoiets niet. Misschien streep je nu wel kandidaten weg die in JOUW situatie heel mooi zijn.

Nahpets

Citaat van: garmtz op augustus 29, 2009, 10:39:51
Waarom niet je speakers meenemen naar Hilversum en hier luisteren naar Lavardin, Naim, PrimaLuna, Lyngdorf (op je EIGEN speakers!), Arcam en Electrocompaniet? :)

Lijkt mij een prima aanbod, er van uitgaande dat de betreffende speakers verplaatsbaar zijn.

(desnoods compleet level-matched). DAT is eerlijk... ;) 

Dat hele level matching gebeuren heb ik nooit zo begrepen. Wat is daar zo eerlijk/bijzonder/noodzakelijk aan?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

garmtz

Citaat van: Enno op augustus 29, 2009, 11:02:00
Dat hele level matching gebeuren heb ik nooit zo begrepen. Wat is daar zo eerlijk/bijzonder/noodzakelijk aan?

Ik doe het (vrijwel) nooit, maar het is om de skeptici hier de mond te snoeren... ;)  Aan de andere kant is het wel absoluut het eerlijkst, immers: de versterker die het hardst staat, zal vaak meer indruk maken. Een getraind luisteraar kan daar wellicht doorheen luisteren, maar toch...

MaGiHT

Ik kan je aanraden op het aanbod van Garmt in te gaan  ;) Eigen speakers, zelfde ruimte en deskundige afstelling.

Het platte van de lyngdorf wat je hebt ervaren kan overigens ook aan de cd's liggen welke je hebt beluisterd of toch de afstelling. Mijn ervaring met lyngdorf is, is dat het een hele eerlijke & neutrale versterker/cd is. Nadeel kan inderdaad zijn dat een slecht opgenomen cd wat vlakker/platter klinkt.
Stereo: Lyngdorf TDAI 2200 met roomperfect & A/D module - Lyngdorf SDA2175 - Lyngdorf CD-1 - Lyngdorf BW-1 - Wilson Benesch ARC - Cardas Crosslink biwire - Cardas Crosslink interlink - Cardas AES/EBU
Video: Oppo BDP-83SE regiomod - panasonic th-42pz800

MerijnP

Dit lijkt me een heel mooi aanbod! Echter zijn mijn speakers in hoogglans zwart afgewerkt, en zit er een soort "voetplaat onder".
Ik zie het eigenlijk niet zitten om ze mee te nemen! Echter zou ik wel graag anders op een vergelijkbaar soort speaker de versterkers willen beluisteren!
Het zijn echt prachtige merken die je opnoemt.

Ik ben het met je eens dat je als je een versterker wil kopen je in de set die je beluisterd alleen de versterker moet veranderen.
Toch kan ik niet geheel overzien wat het mijn set doet, het is toch de match van de componenten.

Welke versterkers zouden er in mijn budget van €3000 passen? Liefst met de mogelijkheid om de geintegreerde versterker als stereo versterker te gebruiken en ook als eindtrap op een surroundreceiver.

Het klopt dat het moeilijk zo niet bijna onmogelijk is om een goed oordeel over de sets te geven die ik beluisterd heb, echter was het heel duidelijk niet wat ik zocht.

Merijn

MerijnP

Citaat van: MaGiHT op augustus 29, 2009, 22:55:32
Ik kan je aanraden op het aanbod van Garmt in te gaan  ;) Eigen speakers, zelfde ruimte en deskundige afstelling.

Het platte van de lyngdorf wat je hebt ervaren kan overigens ook aan de cd's liggen welke je hebt beluisterd of toch de afstelling. Mijn ervaring met lyngdorf is, is dat het een hele eerlijke & neutrale versterker/cd is. Nadeel kan inderdaad zijn dat een slecht opgenomen cd wat vlakker/platter klinkt.

Mijn bevindingen met Lyngdorf waren juist tegenovergesteld. Met cd's met moderne muziek, zoals madonna, beyonce klonk de Lyngdorf juist beter.
Met muziek van bijvoorbeeld Norah Jones en Damien Rice vond ik hem platter overkomen. Echt dat digitale geluid.

Ik weet dat over de cd van Norah Jones discussie is over de opname kwaliteit echter ik vind hem heel goed klinken!

Maar als ik bij BB&G ben krijgt de Lyngdorf nog een kans.

Merijn

garmtz

3000 Euro is net een beetje een moeilijke categorie, bijvoorbeeld de NAIM SuperNait en Lyngdorf TDAI 2200 zijn net 500 Euro duurder. De Lavardin IS Reference is nog weer 300 Euro duurder, net als de Electrocompaniet ECI-5. Je zit met deze versterkers wel in een heel mooie klasse en van alle genoemde modellen is er ook een versie rond de 2000 Euro. De keuze is aan jou... ;)

Dus rond de 3000-4000 Euro:

- NAIM SuperNait
- Lyngdorf TDAI 2200
- Electrocompaniet ECI-5
- Lavardin IS Reference

Rond de 1500-2500 Euro:

- NAIM Nait XS
- Lyngdorf SDAI 2175
- Lavardin IS
- Electrocompaniet PI-2
- Arcam A38

asterduc

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

aMUSEd

Citaat van: MerijnP op augustus 30, 2009, 10:49:46
Welke versterkers zouden er in mijn budget van €3000 passen?
Ben je ook nog van plan om de stereo-bron te upgraden?
De speler lijkt me wat 'licht' als partner voor een versterker van €3000.

Nahpets

Citaat van: aMUSEd op augustus 30, 2009, 12:44:50
Ben je ook nog van plan om de stereo-bron te upgraden?
De speler lijkt me wat 'licht' als partner voor een versterker van €3000.

Als de keuze is om €3000 uit te geven dan zou mijn voorkeur zeer ws uitgaan naar het behouden van de huidige (Marantz SA-7001 KI toch?) speler en alles zetten op de versterker (en dan evt de DAC van de versterker gebruiken igv SuperNait en Lyngdorf). Dat liever dan een speler van €1250-1500 en een versterker van €1500-1750. Naar mijn mening koop je voor €1000 extra in een CD-bron veel minder toegevoegde waarde als voor €1000 extra in een versterker.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

aMUSEd

Citaat van: Enno op augustus 30, 2009, 12:54:22
Naar mijn mening koop je voor €1000 extra in een CD-bron veel minder toegevoegde waarde als voor €1000 extra in een versterker.
Dit is niet mijn ervaring ('veel minder' vind ik sowieso er overdreven).
Het gaat om de totale keten.. de verhouding 3000 (amp) / 800 (bron) lijkt me verre van optimaal (met alle respect voor de marantz  ;)).