Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Gestart door Kwabbernoot, augustus 12, 2009, 11:59:56

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: brt op oktober  6, 2023, 10:00:56Dan denk ik wel dat je een grotere verandering bereikt met Bachh.
Maar voor software vind ik het dan weer te veel geld, gek he

Heb om die reden ook lang getwijfeld of ik Roon moest aanschaffen. Uiteindelijk gedaan en er geen seconde spijt van gehad. Dus wie weet...

Nee, is niet zo gek. Tenminste ik zou het ook hebben. Het alleen maar hoorbaar en niet zichtbaar. Kabel heeft toch meer pride of ownership.

Dat is mijn hypothese.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

DofN

Citaat van: brt op oktober  6, 2023, 09:47:49Dat zou ik ook interessant vinden, voor dat bedrag dan. Ik zou er geen 1000,- aan willen uitgeven

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel 1000 euro waard. Maar niet als er een plugin komt voor 300 euro.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Kwabbernoot

Het probleem is echter wel dat ik niet weet of die Roon plugin er gaat komen. En als hij wel komt, wanneer dat dan gaat zijn.

Uiteindelijk denk ik dat de plugin in de 8C er wel gaat komen, ik moet alleen even over die mentale drempel.

Nog maar even wachten op de eindejaarsbonus...

Groeten...

brt

Citaat van: DofN op oktober  6, 2023, 11:06:15Ik vind het eerlijk gezegd ook wel 1000 euro waard. Maar niet als er een plugin komt voor 300 euro.

Zou het graag eerst thuis willen horen, kijken of het voldoende doet.
Op de forummiddag bij Laan heb ik het toen wel gehoord maar vond ik de impact niet dusdanig groot dat dit hoog op mijn lijstje staat. Maar ik zat toen ook niet op de goede plek, tov hoe het was ingesteld door Hans. Dus ik heb het niet optimaal kunnen waarnemen vermoed ik
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Kwabbernoot

Vandaag de eindejaarsbonus gekregen en nu ben ik de trotse eigenaar van BACCH.

Screenshot_20231222-183923.png

De laatste week zonder gezeten en dan mis ik het toch. Nu weer een happy camper.

Groeten...

DofN

Leuke aanschaf, veel plezier ermee! Ik het ook een tijdje in het systeem gehad en wil het ook wel weer.

Ik krijg binnenkort een laptop terug die ik uitgeleend heb. Ik ga eens kijken of ik die op afstand kan besturen als daar Bacch op geïnstalleerd staat.
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

vanzomereng

Citaat van: Kwabbernoot op december 22, 2023, 18:42:05Vandaag de eindejaarsbonus gekregen en nu ben ik de trotse eigenaar van BACCH.

Groeten...

Proficiat, heb je lekker wat te "klussen" komende dagen  ;D

By the way, wat maakt BACCH zo bijzonder t.o.v. andere
roomcorrectieprogramma's zoals bijv. DIRAC
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

DofN

Het is iets heel anders dan DIRAC of andere DSP's. Bacch vermindert crosstalk waardoor je bij veel muziek in een driedimensionale geluidsbubble zit. Ik heb het inmiddels al vaak gehoord en ook een kleine week bij mij thuis. Het is echt heel gaaf.

Kwabbernoot

BACCH is geen room correction software. Wat het doet is cross talk verminderen.

Het geluid uit de rechter speaker komt ook in je linker oor. Dat geeft dus verstoring van het geluidsbeeld. BACCH zorgt ervoor dat dit wordt opgeheven. Hierdoor kunnen instrumenten ineens ver buiten het veld worden geplaatst of echt in je oor kruipen. Daarnaast komt het geluid losser van de luidsprekers en zijn de luidsprekers niet zo makkelijker te lokaliseren. Het effect is niet altijd even geslaagd maar vaak wel.

Groeten...

Edit: DofN was mij voor

Kwabbernoot

Oh, en ik hoef niet meer te klussen. Ik heb het een aantal weken op proef gehad dus dat is allemaal al gedaan.

Een "nadeel" is wel dat de set nu voor mijn gevoel klaar is.

Groeten...

DofN

Ik wil er toch wel werk van maken en een mac mini kopen, hier Bacch op installeren en dan met een HDMI-optical omvormer de NAD M33 in. Als dit werkt via Roon ROCK dan. Dat eerst maar eens uitzoeken. Want ik wil geen plugins op mijn latop. Dat stoort alleen maar.

Hoe heb jij bacch geïmplementeerd Kwabber?

Kwabbernoot

Dat is nu beschikbaar als plug-in in mijn luidsprekers. Het werkt (vooralsnog?) alleen op de streaming input. Dus Spotify en Roon.

Groeten...

DofN

Citaat van: Kwabbernoot op december 22, 2023, 19:54:12Dat is nu beschikbaar als plug-in in mijn luidsprekers. Het werkt (vooralsnog?) alleen op de streaming input. Dus Spotify en Roon.

Groeten...

Ach ja is ook zo. Netjes van D&D.

Kwabbernoot

Yep, maar het is zo wel een erg minimale set. Een NAS, een Roon server, Tidal abonnementje en twee luidsprekers.

Ze zijn ondertussen trouwens begonnen met een volgende plug-in. Ik zag daar een bericht over in de app. Maar een keer geopend komt die schijnbaar niet meer terug. En aangezien ik het niet gelezen heb, heb ik geen idee wat het is.
Binnenkort de website maar eens checken.

Groeten...

DofN

Citaat van: Kwabbernoot op december 22, 2023, 20:10:51Yep, maar het is zo wel een erg minimale set. Een NAS, een Roon server, Tidal abonnementje en twee luidsprekers.

Lekker :)

vanzomereng

Ik kan "crosstalks" in de fysieke betekenis van (veelal ongewenste) overspraak tussen electrische geleiders, wat m.i.z. iets anders is als "overspraak" tussen linker en rechteroor.

M.b.t. extra trucs om het geluidsbeeld breder of ruimtelijker te maken, zijn al zeer oud en werd vroeger (in het analoge domein) middels spatial stereo gerealiseerd.  Tegenwoordig kan men via DSP dit ook en nog vele malen beter als toen.
Je kunt tegenwoordig met soundbars veel "ruimtelijkheid" creëeren.  Het enige nadeel is dat bij films dit vaak goed voldoet maar bij muziek nog "gekunsteld" kan klinken.
Is BACCH dan in staat om dit kunstje ook bij muziek zo uit te voeren en dit niet ( of veel minder) gekunsteld klinkt. :sleepy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

brt

Mooie besteding van je 13e maand, enjoy!

Hoe werkt dit dan met Roon? Je installeert een plug-in in Roon? En dan kun je gewoon je content draaien in Roon dmv Bacch?

Ik voel me wel een beetje een boomer dat ik dit niet snap  ;D
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

DofN

Citaat van: vanzomereng op december 22, 2023, 22:28:29Ik kan "crosstalks" in de fysieke betekenis van (veelal ongewenste) overspraak tussen electrische geleiders, wat m.i.z. iets anders is als "overspraak" tussen linker en rechteroor.

M.b.t. extra trucs om het geluidsbeeld breder of ruimtelijker te maken, zijn al zeer oud en werd vroeger (in het analoge domein) middels spatial stereo gerealiseerd.  Tegenwoordig kan men via DSP dit ook en nog vele malen beter als toen.
Je kunt tegenwoordig met soundbars veel "ruimtelijkheid" creëeren.  Het enige nadeel is dat bij films dit vaak goed voldoet maar bij muziek nog "gekunsteld" kan klinken.
Is BACCH dan in staat om dit kunstje ook bij muziek zo uit te voeren en dit niet ( of veel minder) gekunsteld klinkt. :sleepy:

Het gaat om de crosstalk tussen je oren. Ik ken geen DSP's* die dit doen, noem eens een? Ik weet de DSP engine van Roon de mogelijkheid bevat om zelfgemaakte anticrosstalk filters in te laden. Dergelijke filters maken (in REW) is nog niet zo eenvoudig. 

Bacch doet dit erg goed voor stereo opstellingen, zonder dat het gekunsteld klinkt.

*Edit: ik bedoel dat ik geen apparaten met DSP ken die een goed instelbaar cross talk filter hebben, behalve uBacch. Zo heeft Roon dus een DSP engine, maar geen "kant en klare" anti cross talk filters.  MiniDSP is ermee bezig, maar is nog niet zover.

Kwabbernoot

Citaat van: vanzomereng op december 22, 2023, 22:28:29Ik kan "crosstalks" in de fysieke betekenis van (veelal ongewenste) overspraak tussen electrische geleiders, wat m.i.z. iets anders is als "overspraak" tussen linker en rechteroor.

Je moet het denk ik als volgt zien:
BACCH haalt een probleem weg dat er niet hoort te zijn waar de andere oplossingen die jij noemt dingen toevoegen om het geluid te "verfraaien".

Zoiets denk ik.

Groeten...

mmuetst

Citaat van: DofN op december 23, 2023, 10:21:56Het gaat om de crosstalk tussen je oren. Ik ken geen DSP's die dit doen, noem eens een? Ik weet de DSP engine van Roon de mogelijkheid bevat om zelfgemaakte anticrosstalk filters in te laden. Dergelijke filters maken (in REW) is nog niet zo eenvoudig. 

Bacch doet dit erg goed voor stereo opstellingen, zonder dat het gekunsteld klinkt.

Maar probeert BACCH je luidsprekers te laten klinken als een koptelefoon? Of is het meer dat er speciale effecten worden bereikt door met fase te goochelen (beetje zoals q-sound)? Ik kan mij voorstellen dat de puristen hier van rillen. Ik persoonlijk niet hoor, als je de muziek op deze manier meer intenser beleefd, vooral doen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kwabbernoot

Citaat van: brt op december 22, 2023, 23:02:48Mooie besteding van je 13e maand, enjoy!

Hoe werkt dit dan met Roon? Je installeert een plug-in in Roon? En dan kun je gewoon je content draaien in Roon dmv Bacch?

Ik voel me wel een beetje een boomer dat ik dit niet snap  ;D

Nee, mijn luidsprekers zijn Roon end points. Daarnaast hebben beide luidsprekers ook een complete (Linux) computer geïntegreerd.
De digitale stream gaat dan eerst door het BACCH filter en vervolgens door de DSP (of andersom?). Daarna gaat het digitale signaal naar de drie DAC's in de luidspreker, voor elke groep (hoog/mid/laag) een eigen DAC.
Vervolgens gaat het analoog door naar de eindversterkers.

Ik zag gisteren dat Martijn hier nog meeleest. Misschien wil hij het eventueel verbeteren of aanvullen.

Groeten...

DofN

Dit is de beste uitleg die ik hierover heb gelezen, tot nu toe. Ik hou me aanbevolen:

The simple idea is that your left ear should receive what comes from the left channel, and nothing from the right channel (and vice versa)

The trick is to compute a DSP that is preserving the signal from the left speaker and "cancelling" the right speaker at the left ear position, and vice versa. This is done by a matrix filter where data from the right channel is delayed, inverted, reshaped in frequency, and injected into the left channel in order to "cancel" what comes from the right channel to the left ear.

Why delayed: in a typical configuration your left ear is farther from the right speaker than the left. This delay depends on your sitting position relative to the speakers and distance between your ears, that's why they need to be measured.
Inverted: so that the sound waves cancel and do not add (NB: if you edit your HAF filter you can see the impulse response of the x-talk is actually 180° out of phase with the room correction filter)

Reshaped in frequency: this is more tricky. Most likely your left ear is not directly pointing at the right speaker. It will hear whatever contribution the right speaker has on the reverberated field (this is the core of the HAF room correction) AND what will be diffracted by your head, which is frequency dependent (cf. https://search.yahoo.com/search?ei=utf-8&fr=aaplw&p=diffraction+sound+waves 6)

https://community.roonlabs.com/t/haf-home-audio-fidelity-room-correction-convolution-filter-creation/29389/87

Kwabbernoot

Citaat van: mmuetst op december 23, 2023, 10:51:10Maar probeert BACCH je luidsprekers te laten klinken als een koptelefoon? Of is het meer dat er speciale effecten worden bereikt door met fase te goochelen (beetje zoals q-sound)? Ik kan mij voorstellen dat de puristen hier van rillen. Ik persoonlijk niet hoor, als je de muziek op deze manier meer intenser beleefd, vooral doen.

Ja, in principe komt het overeen met een koptelefoon. Alleen dan voor je, naast je en, net als een hoofdtelefoon, ook in je hoofd.

Groeten...

vanzomereng

Oke, nu is duidelijk hoe BACCH functioneert.

Nu ff terug naar de menselijke evolutie.
De mens heeft van oorsprong zijn zintuigen om te overleven in de natuur en waarbij het gehoor de mens o.a. kan waarschuwen voor naderend gevaar.
Omdat het geluid door beiden oren wordt waargenomen (met een miniscule delay tussen links en rechts) kan de richting worden bepaald van waaruit het geluid komt.

Alle trucs die proberen bovenstaande principe te manipuleren of te elimineren, druisen m.i.z. tegen de natuur in. :o

Niettemin wil ik best geloven dat BACCH een tool is, die voor velen (smaak?) de weergave zeer goed kan "verbeteren"

By the way, hifi/muziekweergave bestond er in de oertijd nog niet en hier gaat ook geen bedreiging/gevaar vanuit, voor de mens.

Vanuit deze optiek is BACCH m.i.z. een zeer geoorloofde tool, die past in de evolutie van de mens, die steeds meer grip en invloed wil uitoefenen op zijn omgeving en hiermee ieder voor zichzelf een nieuwe "werkelijk" kan creëren.

chansig

Weergave van muziek via 2 speakers is sowieso een truuk.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.