Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Gestart door Kwabbernoot, augustus 12, 2009, 11:59:56

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Maar opvallende plaatsing van de panelen. Kan me voorstellen dat het anders klinkt.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ralf67

Een eigen hoekje in de woonkamer  8)

En deze akoestische panelen blijven de gehele dag staan ?

Kwabbernoot

Citaat van: chansig op mei 14, 2021, 20:50:08
Maar opvallende plaatsing van de panelen. Kan me voorstellen dat het anders klinkt.

Gr. Hans
Er staat rechts nog een CD kast in de weg. Daardoor kan het paneel rechts nog niet anders staan.
Die buitenste zijn voor de eerste reflectie van l/l en r/r. Het middelste is tegen de eerste reflectie l/r en r/l.
Achter de luisterplek start ook nog een paneel. Maar zoals gezegd, niets gemeten of wat dan ook.

Citaat van: Ralf67 op mei 14, 2021, 21:01:30
Een eigen hoekje in de woonkamer  8)

En deze akoestische panelen blijven de gehele dag staan ?

Als ze eenmaal goed staan dan wel. Tenzij die middelste ook blijft staan en toch teveel in de weg staat, dan gaat die tijdelijk opzij.
Dat is het voordeel van alleen wonen. 8)

Groeten...

Ralf67

Had al een vermoeden  :D

Maar als het positief is voor de akoestiek, waarom niet.

Xander32

Een bijzondere setting is het wel enigszins  ::)
En het zal idd voordelig zijn dat je alleen woont, wanneer je het op deze wijze ontspannen muziek luisteren vindt  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Het 'crosstalk' paneel snap ik, maar om effectief te zijn zou je hem moeten doortrekken tot aan je neus? Dat andere paneel is voor zijwand reflecties? Dat lijkt me minder relevant?

Wel gaaf dat je een eigen plek hebt gecreëerd.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Ralf67

Het middelste paneel is een soort van schuifpui  8)

chansig

Als het gaat om de cross talk dan moeten je de speakers bijna tegen het paneel aanzetten en het paneel laten doorlopen tot aan je gezicht. Probeer het maar eens. Niet schrikken van hoe goed dat klinkt.

Gr. Hans

Ralf67

Hier spreekt de expert als voormalig D&D gebruiker.

Kan een dergelijk opstelling ook werken met gewone luidsprekers ?

chansig

Zeker...het is geen kwaliteit van de speaker. Dus kan met iedere speaker.

Speakers ongeveer 30 cm van het paneel afhouden. Paneel was bij 120 breed en 140 hoog oid. Speakers gewoon recht plaatsen.

Gr. Hans

Tabcam

Mooi experiment, hou ik wel van. Lijkt me dat je bij andere luidsprekers wel rekening moet houden met de indraaien omdat die vaker minder mooi afstraalgedrag hebben dan de D&D.

Ben zelf ook wel benieuwd, wie weet dat ik in de zomervakantie :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ralf67

Heb nu de Sonics Argenta monitor luidsprekers.

Alleen mijn audiorack uit het midden weg halen.

Is luisterhoogte nog belangrijk ?

Dus bv op een rechte stoel ipv onderuit zitten .

chansig

Volgens mij heb je zelf ooit het plaatje (tekening) gepost met hoe het eea eruit ziet. Dat was toen ik ermee bezig was..anderhalf jaar geleden.

Gr. Hans

Ralf67

Dat is al weer een tijdje terug.
Bijna pre Corona dus.

Maar ga even spitten .

chansig

Ralf67

chansig

Dat is een andere. Zit niets in het paneel. Is gewoon kaasdoek op een frame. Deed ook wel wat. Maar niet zoveel als het paneel tussen de speakers.

Gr. Hans

Ralf67

Kwabbernoot

Citaat van: DofN op mei 15, 2021, 08:10:54
Het 'crosstalk' paneel snap ik, maar om effectief te zijn zou je hem moeten doortrekken tot aan je neus? Dat andere paneel is voor zijwand reflecties? Dat lijkt me minder relevant?

Wel gaaf dat je een eigen plek hebt gecreëerd.

Ik heb altijd gehoord dat de eerste reflecties de meeste negatieve invloeden hebben. Vandaar dat ik de panelen zo heb neergezet dat deze de eerste reflecties verminderen. Het middelste paneel is dan ook niet tegen "crosstalk" maar ook om dmv één paneel twee eerste reflecties tegelijk te verminderen.

Maar zoals gezegd: ik heb nog niets gemeten en het zo maar neergezet. Ik denk dat ik morgen de microfoon maar eens uit de kast trek.

Waarom zouden de zijwand reflecties volgens jou minder relevant zijn?

Citaat van: chansig op mei 15, 2021, 08:26:27
Als het gaat om de cross talk dan moeten je de speakers bijna tegen het paneel aanzetten en het paneel laten doorlopen tot aan je gezicht. Probeer het maar eens. Niet schrikken van hoe goed dat klinkt.

Gr. Hans

Even snel getest maar ik hoor niet zo heel veel verschil met zoals het nu staat. Maar goed, het idee is ook zeker niet om met mijn neus tegen de zijkant van een paneel aan te gaan zitten. Zoals hij nu staat kan ik nog rustig mijn benen bewegen zonder er steeds tegenaan te schoppen.

Groeten...

DofN

Citaat van: Kwabbernoot op mei 15, 2021, 15:28:16

Waarom zouden de zijwand reflecties volgens jou minder relevant zijn?

Omdat de tweeters door de wuiveguide aardig bundelen, en bovendien onder verschillende graden een gelijke SPL hebben en het midden zich cardioïde gedraagt. Deze luidsprekers hebben weinig last van zijwand reflecties. Maar: het kan nooit kwaad om je kamer te dempen :)
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Kwabbernoot

Als ik dit plaatje bekijk (bron: erin's audio corner) toetert het geluid nog steeds onder een hoek van zo ongeveer 60-70 graden de ruimte in (tot -3dB). Dus het bundelt wel meer dan een standaard luidspreker maar het is verre van een smalle bundel.

En ja, off axis is het frequentie verloop ongeveer gelijk aan on axis maar je krijgt wel 'versmering' doordat er verschillende afstanden worden afgelegd tussen direct geluid en reflecties.

En als ik er naast zit, hoor ik het graag.

Groeten...

DofN

Tot 100Hz is de DD8c omnidirectional.

Wat de DD8c niet naar de zijkanten afstraalt, kan ook niet gereflecteerd worden :)

Wat de DD8c wel afstraalt onder verschillende hoeken komt op dezelfde sterkte aan (wat tamelijk uniek is en wat het verschil maakt met veel andere LS), maar idd wat vertraagd.

Oren zijn nog wel gevoelig voor versmering (door tijd) bij 1e, 2e en 3e orde reflecties, daarna niet meer.

Ik laat me ook graag verbeteren als ik ernaast zit.

Koen K

Als je toeters gewend bent is de 8c een vrij breed afstralende speaker  ;)

Kwabbernoot

Na een paar avonden te hebben geluisterd en geschoven met de panelen is de eerste conclusie dat de verbouwing zin heeft gehad.

In vergelijking met de eerdere opstelling aan de andere kant van de kamer, ben ik de slam in de bas een beetje kwijt. Maar daar tegenover staat een veel scherpere afbeelding van de instrumenten. Het was schrikken toen ik het jongetje hoorde op A Sky of Honey - Prelude van Kate Bush. Alsof hij een meter voor mij stond. Vroeger durfde hij niet zo dichtbij te komen. Zo ook Kate zelf en Norah Jones zit nu ook zo ongeveer op mijn schoot.

Het gaat een beetje in de richting van een hoofdtelefoon maar dan met het beeld voor mij. Mooi maar nog niet perfect. Het kan beter, denk ik. Met name de bas, dus we schuiven nog even door.

Wordt vervolgd.

Groeten...