Sandervg's hometheater --> weer luidsprekers geluisterd

Gestart door sandervg, augustus 7, 2009, 10:20:50

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

sandervg

@Sonic Circle: Monique vond het wel erg groot, vermoeid weet ik niet, ik geloof het niet. Ik denk eigenlijk dat het toch te maken heeft met de onscherpte en het golvende doek. Ik heb bij de praxis wat houten regels gehaald en ga een frame timmeren om daar het laken omheen te spannen. Dat wordt een iets eerlijker vergelijk. Hoop in het weekend te kunnen testen. Vooral Monique is wel erg bang om te groot te kopen. Ze heeft zo iets van: als je kleiner koopt kun je altijd nog dichterbij gaan zitten. Als het te groot uitvalt, kun je niet verder weg zitten.

Dan ook nog maar iets over het subwoofer verhaal om dat hier af te ronden: het is niet geheel duidelijk wie wie op wat voor manier heeft beduveld, maar uiteindelijk is het zeker dat beide hebben lopen sjoemelen: Hifi Circle wist dat het een 'verkeerde versie' was van de Velodyne, maar de importeur wist dat het een gebruikte versie was die als nieuw is verkocht. Maar vooral de importeur is niet eerlijk geweest in de afhandeling: zeggen dat er afspraken zijn gemaakt die niet gemaakt zijn, als je ze daarmee confronteert beginnen ze te schuiven en te draaien en als ze klem zitten worden ze geirriteerd. Overigens, werd Hifi Circle ook goed ziek van het gedraai van de importeur. Maar goed: ik heb de sub woofer toch omgeruild bij Hifi Circle tegen een Ultra 1200 en heb dus fors moeten bijbetalen. Maar als ik 'm in NL had moeten kopen lag hij nog verder buiten het budget. Dus hoewel veel meer geld uitgegeven dan de bedoeling was, ben ik nu wel tevreden met de sub zelf.

Verdere update: inmiddels is m'n Marantz voorversterker geariveerd. Mat ik nu nog mis zijn luidsprekers, een scherm, bekabelinig en een kastje voor de projector.

Luidsprekers: afspraken zijn gepland om te luisteren.

Scherm: het 'proefscherm' wordt gemaakt om te bepalen of het 2m breed of 1,78m breed gaat worden

Kastje: tja, dat plan gaat in duigen vallen, want de projector wordt aan de zijkant veel warmer dan ik had verwacht. Dus daar moet ik iets anders op verzinnen. Misschien een kastje waar ik de projector OP zet ipv in zet en dan eventueel met stoelhoeken er een schapje bovenop maken voor wat chips en drinken waarbij de zijkanten open blijven. Plankje moet dan wel uitsteken, zodat er (mocht er een glas cola omgaan) de projector geen gevaar loopt

Bekabeling: nog geen idee! TIPS ZIJN WELKOM!!!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Het 'proefscherm' is af! Een wit laken (met een stiek om het over een matras te spannen) is om een houten regelwerk gespannen. Absoluut zonder plooien! Prima dus om verlopig mee te projecteren om eerst te bepalen welke maat ik wil en daarna te gebruiken tot het scherm geleverd wordt.

Eerst trouwens meten / experimenteren of de grote maat uberhaupt wel gaat met deze projector: het zou me niet verbazen als ik die 203m breedte simpelweg niet haal omdat de projector daarvoor te dicht bij het scherm staat!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Seth__Gekko

Nou Sander, veel succes met deze zware taak  :D

Gaat het wel een beetje lukken met je dhz-scherm?

sandervg

Citaat van: Seth__Gekko op januari 26, 2010, 19:27:41
Nou Sander, veel succes met deze zware taak  :D

Gaat het wel een beetje lukken met je dhz-scherm?
Gaat echt top! Een laken met zo'n elastiek er omheen om om een matras te doen. Ik heb een een houten frame gemaakt om het op te spannen en echt: geen kreukeltje te bekennen!!! Dit in nog geen 1,5hr werken. Dit gaat in ieder geval een hoop lol geven tot m'n echte scherm is geariveerd. Enige nadeel is dat het natuurlijk geen perfect doek is en ik hoop dat het contrast en kleurweergave wat beter wordt met een echt doek, maar voor nu prima oplossing! Als ik tijd heb al ik eens een fototje maken.

Qua maat neigen we toch echt naar 1,78m breedte (zichtmaat). Als ik 'gevoelsmatig'  m'n afstand vrij zou kunnen kiezen zou ik op ongeveer 1,85 uitkomen. Dus 1,78m en dan iets dichter bij gaan zitten (zo'n 3,2m) en ik ben prima tevreden. Deze week nog een paar films kijken of te kijken of dit het echt gaat worden. Wat een rol zou kunnen spelen is dat de voorkeur voor kleiner ook komt door het onscherpe signaal (oude dvd speler met compositiet aangesloten). Ik wil nog proberen om van iemand een oude DVD speler te lenen met een component of HDMI uitgang, zodat we deze factor kunnen uitschakelen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Binnenkort ook maar eens de subwoofer de versterkers naar boven sjouwen, maar misschien dit ik de versterkers mee wil nemen naar de audiozaken waar ik luidsprekers ga luisteren (en ik heb geen zin om vooral die 50KG zware meridian twee keer omhoog / omlaag te sjouwen  8))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Overigens, heb ik nog wat gegoogled en kwam ik twee 'referenties'  tegen.
De THX norm zegt minimaal 26 graden en optimaal 36 graden beeldhoek op de achterste rij stoelen.
De SMPTE norm zegt dat optimaal een beeldhoek is van 30 graden.

Als ik 1,78m koop en op 3,2m ga zitten, heb ik een beeldhoek van 31 graden (net iets meer dan de SMPTE norm)
Als ik aan de THX norm zou moeten voldoen (optimaal) zou ik 2,8m afstand moeten zitten (dat gaat niet, want dan ga ik zeker de structuur van het scherm zien)
Als ik aan de SMPTE norm zou moeten voldoen (optimaal) zou ik op 3,4m moeten zitten (gaat prima)

Mijn echt maximale afstand tot het scherm is 3,4m, maar dan zit ik met m'n hoofd bijna tegen het schuine dak aan en dat lijkt me minder voor het geluid (de achter boxen staan dan echt naast me). Met het grote scherm zouden de gegevens worden:
- De kijkhoek is dan 33 graden
- Volgens THX optimaal norm zou ik op 3.2m moeten zitten (gaat prima, maar is echt heeeeel erg groot dan)
- Volgens SMPTE norm zou ik op 3.9m moeten zitten (en dat gaat dus niet)

Vandaar dat ik ook denk dat 1,78m wat 'veiliger' is. Als het scherm ERG groot wordt, merk ik dat ik meer ondertitels aan het lezen ben dan de film aan het kijken (kan er aan liggen dat ik het engels wat moeilijker kan volgen en ook veel ander-talige films kijk).

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Citaat van: sandervg op januari 31, 2010, 15:28:35
Vandaar dat ik ook denk dat 1,78m wat 'veiliger' is. Als het scherm ERG groot wordt, merk ik dat ik meer ondertitels aan het lezen ben dan de film aan het kijken (kan er aan liggen dat ik het engels wat moeilijker kan volgen en ook veel ander-talige films kijk).



Ik heb vooral het tegenovergestelde.... maar ik kijk film vrijwel altijd zonder ondertiteling..
Vanaf 3,2 kijkafstand, zou ik gaan voor max 2,2 - 2,4 m breed. Je kan namelijk ook te klein hebben, en dan zal je snel spijt hebben.



sandervg

Citaat van: bmateijsen op januari 31, 2010, 16:33:55
Ik heb vooral het tegenovergestelde.... maar ik kijk film vrijwel altijd zonder ondertiteling..
Vanaf 3,2 kijkafstand, zou ik gaan voor max 2,2 - 2,4 m breed. Je kan namelijk ook te klein hebben, en dan zal je snel spijt hebben.
Ja, ik weet het... Echt iedereen op het forum zou volgens mij in mijn geval (zo'n 3,2m afstand) zonder twijfel voor de 2,03m breedte gaan (breder past simpelweg niet in m'n ruimte). Maar steeds als ik het op die afstand uitprobeer heb ik halverwege de neiging om toch wat kleiner te gaan / verder weg te gaan zitten.

M'n enige 'angst'  is dat je 'went'  aan een groot formaat en dat ik over een half jaar denk 'ach, mag beste een beetje groter'. En dan zit ik met m'n dure 1,78m breed scherm. En als ik de jongens van THX moet geloven, zou 2,03m perfect zijn in mijn situatie: 3,2m afstand geeft met 2,03m breed beeld EXACT een 36 graden kijkhoek.

Ben nu nog in Uden, maar eens kijken of ik er nog aan toe kom om vanavond een filmpje te kijken...

ZOU het kunnen zijn dat de 'onscherpte'  bijdraagt aan een voorkeur voor een kleiner scherm?

Is dit nog anders bij 21:9 films? (ik kan me voorstellen dat je dan ook eerder wat groter wilt
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Citaat van: sandervg op januari 31, 2010, 17:34:48
Ja, ik weet het... Echt iedereen op het forum zou volgens mij in mijn geval (zo'n 3,2m afstand) zonder twijfel voor de 2,03m breedte gaan (breder past simpelweg niet in m'n ruimte). Maar steeds als ik het op die afstand uitprobeer heb ik halverwege de neiging om toch wat kleiner te gaan / verder weg te gaan zitten.

Je bent het waarschijnlijk niet gewend... Maar doe vooral wat jij goed vindt.

CitaatM'n enige 'angst'  is dat je 'went'  aan een groot formaat en dat ik over een half jaar denk 'ach, mag beste een beetje groter'. En dan zit ik met m'n dure 1,78m breed scherm. En als ik de jongens van THX moet geloven, zou 2,03m perfect zijn in mijn situatie: 3,2m afstand geeft met 2,03m breed beeld EXACT een 36 graden kijkhoek.

De kijkhoek is eigenlijk niet echt relevant bij jullie. Kies wat je zelf het prettigst vindt. Zowel SMTPE als THX zijn richtlijnen, daar hoef je niet op de millimeter nauwkeurig aan te houden. ;)

CitaatBen nu nog in Uden, maar eens kijken of ik er nog aan toe kom om vanavond een filmpje te kijken...

ZOU het kunnen zijn dat de 'onscherpte'  bijdraagt aan een voorkeur voor een kleiner scherm?

Misschien moet je naar 50" dan, dat is nog scherper, het is immers kleiner ;).

CitaatIs dit nog anders bij 21:9 films? (ik kan me voorstellen dat je dan ook eerder wat groter wilt

In jullie situatie heeft een 21:9 frame scherm geen enkel voordeel, mijn inziens. Maar beredeneer dat zelf maar. ;)

Groet,

Bjorn 

sandervg

Citaat van: bmateijsen op januari 31, 2010, 17:44:50
Je bent het waarschijnlijk niet gewend... Maar doe vooral wat jij goed vindt.
Exact, maar in de toekomst kijken is lastig. Zou zonde zijn als ik over een half jaar ook 'groter' wil.

Citaat van: bmateijsen op januari 31, 2010, 17:44:50
Misschien moet je naar 50" dan, dat is nog scherper, het is immers kleiner ;).
Nee, op een 15 inch laptop scherm kijken DAT is pas scherp.

Maar dat bedoel ik niet: ik kijk nu met een 10 jaar oude DVD speler van 15 euro van de blokker die met een merkloze composiet kabel is aangesloten, geprojecteerd op een oud laken. Ik bedoel: hoe onscherp kun je het krijgen!

Ik heb nu een wat modernere DVD speler bij met HDMI ingang, dus eens kijken wat dit voor effect heeft.

Citaat van: bmateijsen op januari 31, 2010, 17:44:50
In jullie situatie heeft een 21:9 frame scherm geen enkel voordeel, mijn inziens. Maar beredeneer dat zelf maar. ;)
Dat bedoel ik ook niet. Als ik een 21:9 film kijk, krijg ik TOCH een 21:9 beel (ongeacht het scherm dat ik aan de muur heb hangen). Dat betekent dat ik bij een 1,78m breed scherm dus ook een 1,78m breed 21:9 beeld krijg en dus een minder hoog beeld heb (en dus een stuk wit boven en ander overhoudt). In dat geval wordt het beeld dus eigenlijk 'kleiner' en ik kan me voorstellen dat in dat geval een 2,03m breed scherm prettiger zou zijn geweest.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Ik heb eigenlijk nog een tweetal vragen:

1. Hoe meten jullie de afstand tot het scherm: de afstand scherm - ogen of de afstand scherm - begin van de stoel? Dat scheelt namelijk al snel een halve meter

2. Worden de meeste nieuwe blurays / dvd's op 21:9 uitgebracht of op 16:9?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: Sonic Circle op januari 20, 2010, 00:26:28
Ik zou altijd voor de grootst mogelijke optie gaan.

Bij ons hebben jullie op 2.60 breed gekeken van een afstand van +- 3.80m. Was dit vermoeiend?
Overigens, kan ik bijna niet geloven dat dit op 3.8m afstand was. Voor mijn gevoel was de afstand scherm - ogen echt een heel stuk meer dan 3.8m!

Heb net een 21:9 film gekeken (met de betere DVD speler) en daar hadden we beiden een duidelijke voorkeur voor de grotere maat. Grrr!!! Dat maakt het er niet makkelijker op! Overigens: wat een verschil maakt een betere DVD speler! Morgen maar weer een 16:9 film kijken met het scherpere beeld en kijken wat ons dan het beste bevalt...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Starred

Zo groot mogelijk kiezen. Absoluut de moeite waard. Been there, done that

sandervg

Ik heb me wel wat verkeken op het zoombereik van de lens... Ik was van plan om de projector in een kastje te zetten naast de stoellen, maar daarmee blokeer ik min of meer dat we met meer dan 3 personen in de ruimte kunnen zitten (zo'n projector is best groot!). De enige manier is dan de projector aan het dak te monteren. Voordelen genoeg: geen last van de warmte, je kunt er niet tegenaan stoten, je kunt prima met 4 personen film kijken en als het echt gezellig mag worden (WK voetbal etc.) best met meer personen. Echter: dan is het grote scherm niet mogeljik. De projector komt dan zo dicht op het scherm, dat ik net de 1.80m kan halen met het nodige kunst en vliegwerk.

Maar: zat ik te denken als ik naar 1,8m ga kan ik toch simpelweg wat dichter bji het scherm gaan zitten? Extra voordeel is dat het geluid dan beter klinkt (met je hoofd tegen zo'n schuin dak gedrukt is ook niet bevorderlijk heb ik gemerkt). Of mis ik iets? Hoe ver moet je van een (akoestisch transparant) scherm zitten om geen structuur van het scherm te zien?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Kent iemand beugels om een Epson TW5000 tegen een SCHUIN dak te monteren? Er zal dan dus een soort 'knik' in de beugel moeten zitten.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

Citaat van: sandervg op januari 31, 2010, 17:34:48
Ja, ik weet het... Echt iedereen op het forum zou volgens mij in mijn geval (zo'n 3,2m afstand) zonder twijfel voor de 2,03m breedte gaan (breder past simpelweg niet in m'n ruimte). Maar steeds als ik het op die afstand uitprobeer heb ik halverwege de neiging om toch wat kleiner te gaan / verder weg te gaan zitten.

M'n enige 'angst'  is dat je 'went'  aan een groot formaat en dat ik over een half jaar denk 'ach, mag beste een beetje groter'. En dan zit ik met m'n dure 1,78m breed scherm. En als ik de jongens van THX moet geloven, zou 2,03m perfect zijn in mijn situatie: 3,2m afstand geeft met 2,03m breed beeld EXACT een 36 graden kijkhoek.

Ben nu nog in Uden, maar eens kijken of ik er nog aan toe kom om vanavond een filmpje te kijken...

ZOU het kunnen zijn dat de 'onscherpte'  bijdraagt aan een voorkeur voor een kleiner scherm?

Is dit nog anders bij 21:9 films? (ik kan me voorstellen dat je dan ook eerder wat groter wilt

Woon je bij mij in de buurt ?
Ik zit ook zo'n 3.20 mtr van het scherm en die is 2 meter breed.
Van mij mocht die ook wel iets groter... 2.30 mtr

Als je wilt kun je een keer komen kijken.

Gr. Alex

hoekie

Citaat van: sandervg op februari  2, 2010, 19:35:55
Ik heb me wel wat verkeken op het zoombereik van de lens... Ik was van plan om de projector in een kastje te zetten naast de stoellen, maar daarmee blokeer ik min of meer dat we met meer dan 3 personen in de ruimte kunnen zitten (zo'n projector is best groot!). De enige manier is dan de projector aan het dak te monteren. Voordelen genoeg: geen last van de warmte, je kunt er niet tegenaan stoten, je kunt prima met 4 personen film kijken en als het echt gezellig mag worden (WK voetbal etc.) best met meer personen. Echter: dan is het grote scherm niet mogeljik. De projector komt dan zo dicht op het scherm, dat ik net de 1.80m kan halen met het nodige kunst en vliegwerk.

Maar: zat ik te denken als ik naar 1,8m ga kan ik toch simpelweg wat dichter bji het scherm gaan zitten? Extra voordeel is dat het geluid dan beter klinkt (met je hoofd tegen zo'n schuin dak gedrukt is ook niet bevorderlijk heb ik gemerkt). Of mis ik iets? Hoe ver moet je van een (akoestisch transparant) scherm zitten om geen structuur van het scherm te zien?


Ik zit op dus bijna op de zelfde afstand als jou nu.
En ik zie alleen met hele lichte beelden de kleine gaatjes... maar het stoort mij absoluut niet.

sandervg

Eigenlijk is m'n projectiemaat een beetje beantwoord als ik toch de projector wil ophangen ipv op een tafeltje naast de stoel wil zetten. Dan is 1,8m zo'n beetje het maximale dat ik met de zoomlens van Epson kan krijgen. En ik merk dat zo´n projector toch altijd best in de weg staat (hij is een stuk groter dan ik had verwacht)

Welk akoestisch transparant scherm had jij ook al weer? Misschien best interessant om een keer bij je te komen kijken. (ik woon rond Utrecht)

Nog tips hoe ik die Epson aan dat schuine plafond bevestigt krijg?  8)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

Moet ik ff in mijn topic kijken.
Heb het toen van Ge (gt design) gekregen tijdens bouw van mijn HT maar ben de naam ff kwijt.

We wonen niet ver van elkaar stuur je wel ff PM.

HTip

Ik heb mijn beamer met een Audipack standaard aan het plafond gehangen. Het voordeel van deze standaard is dat deze een kogelgewricht heeft en dus ook onder een hoek waterpas te hangen is.

Mijn scherm is overigens 2,40m en ik zit op ca. 3.30m en dat kijkt erg prettig. Je zit als het ware in de film. Het was wel even wennen in het begin, maar nu wil ik niet meer anders.

EDIT: even link opgezocht: http://www.audipack.com/products.php/products/13899/14055 ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

sandervg

Citaat van: HTip op februari  9, 2010, 13:07:53
Ik heb mijn beamer met een Audipack standaard aan het plafond gehangen. Het voordeel van deze standaard is dat deze een kogelgewricht heeft en dus ook onder een hoek waterpas te hangen is.

EDIT: even link opgezocht: http://www.audipack.com/products.php/products/13899/14055 ;)

Omdat m'n dak ca. 45 graden schuin is, zou dit volgens mij de enige zijn die in aanmerking komt?
http://www.audipack.com/products.php/product_details/13899/14055/33617
Deze kan volgens mij tot 90 graden schuin. De rest maar tot 20 graden als ik goed zie. Probleem van deze is echter dat ie minimaal 70 cm lang is: de projector komt dan veel te laag te hangen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirc

Met een houten constructie een deel vh plafond recht maken?

sandervg

Citaat van: Dirc op februari  9, 2010, 14:46:50
Met een houten constructie een deel vh plafond recht maken?
Als er geen goede beugels zijn wordt dat idd de oplossing. Maar ik ben niet zo'n timmerman   :) dus begin daar liever niet aan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Citaat van: sandervg op februari  9, 2010, 14:30:45
Omdat m'n dak ca. 45 graden schuin is, zou dit volgens mij de enige zijn die in aanmerking komt?
http://www.audipack.com/products.php/product_details/13899/14055/33617
Deze kan volgens mij tot 90 graden schuin. De rest maar tot 20 graden als ik goed zie. Probleem van deze is echter dat ie minimaal 70 cm lang is: de projector komt dan veel te laag te hangen.

Die kan je gewoon op maat zagen... ;)

Groet,

Bjorn

sandervg

Citaat van: bmateijsen op februari  9, 2010, 18:51:58
Die kan je gewoon op maat zagen... ;)
Groet,
Bjorn
Sure? Dan zou deze perfect zijn! Leveren jullie deze toevallig niet bij BB&G?   :) (en zo ja, kun je me de prijs dan PM-en)

En waar scharniert deze eigenlijk? Als ie vanaf het schuine dak schuin omlaag loopt (dus loodrecht tov het dak) en dan aan het uiteinde met een bal kan draaien zodat de projector recht hangt, gaat de boel natuurlijk afbreken (dak is maar van hout). Als ie bij de bevestiging op het dak al kan scharnieren, zodat de buis vertikaal omlaag loopt en vervolgens op de projector wordt bevestigd moet het prima kunnen werken (als dat afzagen dus zonder problemen kan)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian