Upgrade stekkerblok

Gestart door pong38, juli 29, 2009, 11:04:40

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

net weer terug, maar pong mag zelf eerst zijn bevindingen opschrijven..

leuk om weer eens een forum genoot te zien...

S@m

pong38

Allereerst wil ik Denoontje bedanken voor de tijd en moeite die hij genomen heeft om mij een beetje inzicht te verschaffen in de verschillende eigenschappen van netsnoeren en wat een ander stekkerblok kan brengen.
Ik ben de benamingen van de kabels alweer kwijt maar weet nog wel dat er een mooi Furutech netsnoer tussen zat.
De price range van de kabels lag tussen 15 euro (een 3x 1,5 mm kabel die ik vanmorgen zelf even in elkaar heb gezet) tot rond de 350 euro.

De beperking...
We hebben alleen de receiver gebruikt om te testen (Yamaha RX-V2700) en zeker niet de gehele keten.

Daarnaast wilden we ook zekerheid hebben over de fase maar helaas hadden we wat problemen met het bepalen hiervan  :D Er was geen spanningszoeker te vinden en de multimeter gaf zulke rare uitslagen...
We hebben op een gegeven moment maar besloten om steeds om te polen en te luisteren naar de verschillen  :D

Om een leuke leerzame middag kort samen te vatten...
We zijn begonnen met een 0 meting. We gebruikte twee voor ons bekende tracks en hebben die een aantal keren afgespeeld met het standaard Yamaha netsnoer om ons audiogeheugen een beetje aan te scherpen.

Hierna zijn we stapsgewijs (in prijs) door de kabels heen gegaan.

De goedkope zelfgemaakte kabel viel eigenlijk direct en in negatieve zin op.
Het "geeft" geluid maar is gehoormatig duidelijk minder dan de standaard kabel van Yamaha. Een tikkie vlak en met een minder breed stereobeeld. Alsof het geluid meer tussen de speakers blijft zitten.

Hierna zijn de andere andere kabels aan bod gekomen en mijn conclusie is dat er tussen de kabels steeds verschillen zijn waar te nemen maar dat deze, op mijn set, zo minimaal zijn dat ik het voor mezelf niet kan verklaren waarom ik voor een netsnoer 250 euro of zelfs maar 100 euro zal uitgeven.

Was er dan helemaal niets waarneembaar ? Ja toch wel.
Bij het gebruiken van de duurste kabel klonk het bv. over het algemeen wat rustiger, ietsje pietsje minder scherp in hoog maar daarentegen miste ik aan de onderkant ook ineens wat  :wacko:
Niet heel veel, het zijn immers minieme details die de verschillen aangeven. Maar bij een snelle AB vergelijking zijn ze met scherp luisteren er wel uit te halen.

We hebben op een gegeven moment de gehele test nog eens overgedaan, maar nu rechtstreeks op de wall outlet.
Het verschil is er maar ook weer zo minimaal... Dit geldt overigens ook voor het gebruik van het andere stekkerblok van Denoontje.

Ik "geloof" nog steeds in een beter netsnoer, een beter blokje etc. maar heb, onder de gegeven omstandigheden en met huidige set, niet het idee dat ik met een investering van honderden euro's aan netsnoeren en spanningsloffen, de geluidsbeleving naar een next level trek.
Als dat al ooit de bedoeling zou moeten zijn van het tweaken  8)
Voor de puristen zijn het wellicht die laatste 2-3 procenten winst die te behalen valt en die nodig zijn om de gehele end to end keten op een bepaald niveau te brengen.
The icing on the cake zeg maar.

Wat mij betreft valt er meer gehoormatige winst te behalen met het experimenteren van luidsprekerkabels en interlinks. Hier heb ik zelf de nodige ervaring mee en de stappen die je daar kunt maken zijn veel duidelijker en voor mijn oren duidelijker waarneembaar.

Niettemin geef ik mijn zoektocht naar een paar aardige kabels en een spanningsslof niet op.
Voor de looks mag het ook wat kosten en zo'n Gamma blokje is nu eenmaal niet moeders mooiste.

Wat ik vanmiddag geleerd denk te hebben (je moet altijd open blijven staan voor...) is, dat ik met gerust hart een netsnoer kan kopen van bv. 40 euro zonder met dat vreselijke knagende gevoel rond te moeten lopen dat, als ik nu eens 100 euro had uitgegeven, ik een veel beter geluid zou hebben gehad.
Niet dus... naast rust in geluid heb ik nu vooral rust in my mind gekregen.

Thuur bedankt jongen !  :clapping:

S@m

Eerlijk stuk en ik heb dezelfde ervaring...wel (subtiele) verandering, maar verbetering

denoontje

LS

Pong bedankt voor de ontvangst.
Was weer en leerzame middag.

Altijd leuk om een andere set te zien.

Pong speelt in zijn HT met AE speakers in een 3.0 opstelling en hdx als bron.
Hij kan wel naar 5.1 maar heeft gezien de huidige indeling van de kamer daar een probleem.

De netsnoeren die ik mee had genomen:
Lavardin
Furutech (maar di was te kort)
W&M
een zelfbouw

Ik weet dat stroomvoorziening wel belangrijk is, maar dit is fine tuning.
Eerst komt de keuze van de componenten en de accoustiek natuurlijk.

Ook interlinks en speakerkabels zijn belangrijk (nee laten we geen kabeltopic hiervan maken :-~)

Het effect van de kabels is wel dat wat ik verwachtte.

Het op de goede fase zetten was goed te horen. Ik gebruik altijd een nummer van Vollenweider hiervoor, veel pingel geluidijes, vogels en een aapgeschreeuw en en soort hoge belachtige toon. Deze geeft goed aan of het geluid in de speakers zit, of wat loskomt (gezien de fase).

De netsnoer die Pong zelf had gemaakt had geen goed effect, alles werd wat in elkaar gedrukt. Hij had dan ook rubberen stekkers en een 5 mm^2 rubberen kabel gepakt. Hij had de aarde aan het appraatkant vastgezet, aan de stekker niet.
De kabel was niet afgeschermd, hetgeen mijn diy wel is.

Mijn kabel bracht echter ook niet veel (ookal in mijn eigen set opgevallen (primare/WB).

De standaardkabel gaf voor mij wat erg veel bas (persoonlijk) en bij een nummer van Madonna liep het hele beeld vol..

Ik had wel het idee dat zonder het g*mmablok het beeld beter was --> dus direct de versterker op de wanddoos.

De W&M gaf wat meer rust in het beeld, minder rommelig en iets wat meer ruimte 3d)
Echter niet zoveel als ik had gedacht.

De lavardin gaf veel meer, meer lucht, rust en minder rommelige bas. Pong gaf aan dat hij zelfs bij het nummer de aanslag dacht te horen van een soort timbaal.

Dit was destijds in mijn eigen set ook een groot verschil..het aan horen slaan van snaren en trommels etc..

Al met al....het bracht wat, maar gezien de investering van een Lavardin vs de set die hij heeft staan..niet doen.

Ik heb hem geadviseerdeerder richting Belden of Lapp te gaan kijken --> goedkoper en wellicht geeft dat wel wat meer rust en controle.
Wel zou ik een fatsoenlijker blok halen (niet het duurstse, maar wel wat beter afgeschermd. --> ook voor de looks ;-)

Wil hij echter stereo met grote stappen verbeteren zijn er andere wegen te bewandelen.....

Hij zou voor een stereosetup kunnen gaan...zeker het overwegen waard als hij toch in 3.0 blijft spelen.
Ook met plaatsing valt denk ik nog wel wat te halen, of in iedergeval leuk eens even te testen

Kleine tweaks: de kabelbruggen van de speakerterminal vervangen door draad
Eens checken wat aansluiting op low of high doet (speakerterminal)

Wat opviel was dat de directmode van de Yammie een heel ander geluidsbeeld gaf dan stereo, veel minder wijd.
Ik bedenk me nu pas...speelt in stereo de center mee of niet....
Anders vindt er toch een soort processing plaats, of wellicht wordt een ander signaalpad gekozen vanuit de HDX (hdmi, optisch, aaloog??)

Het experimenteren met de sub en bassmanagement kan wellicht ook nog verrassende resultaten geven....wellicht door gebruik van de sub wordt de gelaagheid in de lagere regionen beter en krijgen de hoofdspeakers meer stroom voor de hogere regionen...proberen waard.

Verder heb ik gen ervaring van en cd speler vs een hdx met 1:1 rips (flac oid).
De bron zal altijd belangrijk zijn in de hele keten tenslotte.
Streamen is wel erg makkelijk !

Groet Denoontje

reMC

Nu nog een lange Furutech de kans geven :)

Maar een rubberen onafgeschermd netsnoer is overigens IMO een goed uitgangspunt...

pong38

Thuur bedankt voor het gedetaileerde verslag.  :clapping:

Na zijn bezoek van gisteren ben ik wel een beetje puzzled achtergebleven.
Denoontje gaf in zijn verslag al aan dat ik momenteel gemuteerd mijn hobby beoefen.

Het geen HT meer want 3.0 (semi HT), waar ik de sub binnen 5 min. erbij kan prikken.
Geen "volwaardige" stereo want hoe goed de Yamaha ook in een HT preseteert (zie AreaDVD voor test), stereo is voor een surround receiver toch een soort van een compromis.

De terechte opmerking van Denoontje aan mijn adres was dan ook "make up your mind"  :D
Wetende dat ik in deze huiskamer setting toch geen volwaardige HT setup kan plaatsen, is het dan niet beter om voor een goede stereo setup te gaan ? Dat zou pas een stap qua opwaardering zijn.

Hij heeft gelijk.  :lookaround:

Aan de andere kant levert tv kijken, en zelfs een DVD in whatever surround modus, met 3.1 net even een andere beleving op dan wanneer dadelijk alles gedownmixed moet gaan worden naar true stereo 2.1

Het houdt me voorlopig wel even bezig.

Xander32

Citaat van: pong38 op augustus  3, 2009, 11:39:35
Wetende dat ik in deze huiskamer setting toch geen volwaardige HT setup kan plaatsen, is het dan niet beter om voor een goede stereo setup te gaan ? Dat zou pas een stap qua opwaardering zijn.

Hij heeft gelijk.  :lookaround:

Aan de andere kant levert tv kijken, en zelfs een DVD in whatever surround modus, met 3.1 net even een andere beleving op dan wanneer dadelijk alles gedownmixed moet gaan worden naar true stereo 2.1
Herkenbaar, dat gaat mij net zo: ik heb een verre van ideale surround-opstelling, met de surrounds kort op mij, naast de bank. Desondanks wil ik niet meer terug naar alleen maar stereo.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

denoontje

Citaat van: pong38 op augustus  3, 2009, 11:39:35

Het is ip anders wel zonde om dan ook echt terug te gaan in stereo als je zoveel geniet van HT zoals ie nu is....
Daarbij als je spul moet verkopen is het qua afschrijving ook niet het beste

Nog een optie: nu de kidz het huis uit zijn snel de zolder verbouwen!
Pong heeft namelijk 4 gelijkwaardige zuilen, een center en een sub... --> 4G's
Nu dus ruimte genoeg voor een dedicated bios.

In de woonkamer wordt dit nu lastig, tenzij je iedere keer speakers wil bijplaatsen (ip wel een optie, maar wellicht niet voor pong ;-) ). De architect van de kamer van pong heeft het niet makkelijk gemaakt mbt mogelijke indelingen: groot raam aan de voorzijde, een kort wandje met deur (of 2 deuren?) , een trap en hekwerk naar de wat lager gelegen keuken en een lange rechte muur. Daarbij heeft hij ook een enorme bank en dito tv ;-)

En nog een optie: een 2e hands stereoversterker kopen en deze doorlussen via de yammie --> in iedergeval voor hem nu een interessante upgrade dan een dure netsnoer; dit zal denk ik meer brengen :-p
Pong moet maar eens komen luisteren bij mij (stereo), en dan kunnen we evt mijn primare eens aan zijn AE's hangen om te zien wat dat geeft (icm hdx). Ik heb destijds de primare gekocht als upgrade voor stereo; hij hing aan een Denon 3802. Dit was en major step qui 3d, rust luchtigheid etc.

Greetz

Xander32

Ons eerst volgende project wordt verhuizen naar allicht een ruimer huis. Daar zal de ht-set (nog) beter tot z`n recht komen.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pong38

Citaat van: Xander32 op augustus  3, 2009, 20:16:08
Ons eerst volgende project wordt verhuizen naar allicht een ruimer huis. Daar zal de ht-set (nog) beter tot z`n recht komen.

Sander.

Sander, ik zal je vertellen dat mijn vorige huis (ben sept. 2008 verhuisd) een woonkamer had van 36 m2.
Perfecte rechte muren, voor en achter me.
De speakers hadden meer dan voldoende ruimte om zich heen.

En dan toch heeft zo'n ruimte weer zijn eigen specifieke problemen  :D
Galmtijden, staande golven...

Tis ook nooit goed he  :crazy:

Xander32

Citaat van: pong38 op augustus  3, 2009, 20:23:23
Sander, ik zal je vertellen dat mijn vorige huis (ben sept. 2008 verhuisd) een woonkamer had van 36 m2.
Perfecte rechte muren, voor en achter me.
De speakers hadden meer dan voldoende ruimte om zich heen.

En dan toch heeft zo'n ruimte weer zijn eigen specifieke problemen  :D
Galmtijden, staande golven...

Tis ook nooit goed he  :crazy:
Aan de andere kant: zo blijf je continue aan het zoeken (lees: tweaken / upgraden) om het maximale uit je set te halen - das nou ook een onderdeel van onze hobby, toch?

Sander.

denoontje

en soms accepteren en gewoon lekker genieten van wat je hebt ;-)

pong38

Nou Thuur, we kunnen weer van voren af aan beginnen  :D (en je post net 3 min. voor me  :D)

Samen met vrouwlief, wars van alles waar WAF voor staat  :inlove:, het meubel recht gezet, de luidsprekers flink uit elkaar gezet en ze de nodige  "space" t.o.v. de muren gegeven (35cm voor en achter.
Tevens de bank nog eens 15 cm naar achteren gehaald.

Iets van "wow" en "ojee"  ???

De Vollenweider track klinkt opener als te voren. Madonna komt in het laag absoluut meer los maar, en ik heb dat gevoel al vanaf begin dat ik de Acoustic Energy's heb, pas als je een meter of 7, 8 tot de speaker neemt én gaat staan  :crazy: dan presteert deze optimaal.
Ongelofelijk hoe analytisch deze speaker kan klinken. De gelaagdheid in het laag bij onze referentie track van Madonna is zo duidelijk waarneembaar en LAAG dat deze speaker kan gaan.

What the heck hebben die gasten in Engeland gedaan wat er voor zorgt dat je en vér van de speaker moet gaan STAAN om het maximale eruit te halen.
Ik wil dit op m'n luisterplek  :D

Heb inmiddels een aardig netsnoertje voor weinig op de kop getikt. Nu nog een leuk blokje.