Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Gestart door Rock Solid, juli 5, 2009, 22:44:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Citaat van: bertor op september 20, 2011, 20:37:09
Jahoor, prima. Ik heb niet zoveel meer te posten, ben wel redelijk klaar met bouwen en vooral van de muziek aan het genieten 8) :headbanging:
Ik zat toevallig je post,s even terug te lezen,je bent niet echt actief geweest hier.
Een boel van je berichten staan in mijn meettopic,zat ze net nog even terug te kijken,maar wat is jouw meting mooi.

Ik zag pas dat je ook lid bent van het ZBA forum ,daar ben ik pas goed geholpen aan een hele mooie bandpass met dank aan Tom Machielse.
Dacht: moet hij echt goed uitgerekend zijn, kan ik beter even hulp vragen,zeer behulpzame bouwers daar  :thumbs-up:


bertor

Citaat van: morca op september 20, 2011, 20:52:38
Ik zat toevallig je post,s even terug te lezen,je bent niet echt actief geweest hier.
Een boel van je berichten staan in mijn meettopic,zat ze net nog even terug te kijken,maar wat is jouw meting mooi.

Ik zag pas dat je ook lid bent van het ZBA forum ,daar ben ik pas goed geholpen aan een hele mooie bandpass met dank aan Tom Machielse.
Dacht: moet hij echt goed uitgerekend zijn, kan ik beter even hulp vragen,zeer behulpzame bouwers daar  :thumbs-up:



Ik kan het iedereen aanraden die flink aan het bouwen is  ;)

Rock Solid

Eindelijk de baskniekast samengebouwd; volgestouwd met BAF (48 velletjes), de rand met dikke vilt afdekken (op sommige plekken had ik toch een kier, heb hierna nog een stuk over de hele breedte aangebracht), leuk stukje luidsprekerdraad gekocht en klaar gelegd om aan te sluiten.
Waar ik de panelen onderling heb verschroefd, heb ik van de bamboe parketdelen de neus en de helft van de groef erafgezaagd. Zodat ik deze tussen de ander parketdelen in kan duwen. Deze heb ik vastgezet met acrylaatkit, zodat ik deze - indien nodig - weer los kan halen.

Ondertussen heb ik een Behringer DCX2496 gekocht, dus kan het aansluiten beginnen ... eindelijk eens een keer bas onder de hoorns; ben heel benieuwd. Ik heb mijn Orpheans ook al ruim 3 jaar niet meer gehoord ...  :(






Rock Solid

Het is dan eindelijk zover; na 10 jaar ... eindelijk laag onder de Orpheans. Vanavond aangesloten.
Hierbij even een paar foto's.




Let ook even op de organische kabelhangers ... van pitriet  ;D


M'n zelfbouw stekkerdoos.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rock Solid

Even kort over het geluid; ik spreek natuurlijk wel uit een voorkeurspositie, maar het geluid van fronthoorns is direct weer raak. Geweldig om dit weer te horen; ik kan me heel moeilijk indenken om hiervan voorgoed af te stappen: super verslavend.
Het laag moet ik nog inregelen, maar er zit genoeg punch en diepte in. Maar de synergie met het midhoog te krijgen is de uitdaging voor de komende tijd.

Rock Solid

Citaat van: chansig op januari  8, 2012, 22:33:23
Mooie doos..maar ik vind dozen al snel mooi. :D

Gr Hans

Dankje, Hans.

Door de toeters voorkom ik gelukkig een te grote overdosering  ;)

Rock Solid

Weer een paar kleine zaakjes afgerond; alle apparatuur in het rack gestald en beschermfrontjes (voor spinnen- en vliegenpoep) voor de woofers gemaakt. Ook heb ik een goede bruikbare instelling op de Behringer voor het laag gevonden. Ook lijkt het probleem met de harde tik in de toeters bij het uitzetten van de versterkers, te zijn verdwenen. Nu, is de draaitafel aan de beurt; om deze aan te sluiten op het systeem.




Rock Solid

Alhoewel ik er nog niet lange luistersessies op los heb gelaten, begint het alweer te jeuken. Het speelt en spettert alle kanten op; alsof er overal 'tabasco' overheen wordt gegooid. Wel lekker smakelijk, maar soms teveel. Misschien toch het moment om de puristische route op te gaan ... terug naar Lowthers (wel de nieuwe DX65) in een ORIS en dan met de Audio Consulting versterking  :omg:

Zal ik dan ooit rust vinden ...  :sadlike:

Rock Solid

Met de Garrard 301 aan de gang gegaan.
Andere squashballen; de oude waren niet meer helemaal rond ;) in de plint van Loricraft (uit de UK).



Daarna de nieuwe mat van natuurhars met Peter Belt treatments; rainbow foils en creams, etc (uit Duitsland).




Vervolgens een hardhouten platengewicht erop (uit Korea).



Klaar voor zijn eerste optreden in de nieuwe set  :pompom: ... nog even Furutech cinchpluggen eraan.


Martijn M

Die hoorns moeten ook ingetogen kunnen klinken. Kwestie van goed filteren.
Dutch & Dutch

Rock Solid

Hallo Keyser,

Dankje. Klopt, dit moet ook mogelijk zijn. Het filter zit helemaal in de Orphean backchamber verborgen (en ingegoten); dus kan ik er zelf niet zoveel aan doen. Ik zal me eerst even wat tijden gunnen (ook met de Garrard 301) om even wat luisteruren op de klok te zetten en hierna mijn strategie te bepalen. Wellicht is het het laag via de Behringer wat bijsturen ... we zullen het zien

Rock Solid

Gisteren had ik de CD speler een groot aantal uurtjes aan laten staan. Ik had 's ochtends even gespeeld en toen was het goed. 's avonds kwam er een vervormd geluid (aan beide zijden) uit de installatie ... na de CD speler uit en weer aan te hebben gezet, was het weer normaal. Ik heb de CD speler bij Reference Audio Mods (USA) gekocht, maar ik heb geen zin om de CD speler daarnaar toe te sturen. Wellicht kan ik met advies zelf de onderdelen verwisselen ... alle advies is welkom.  :smile:

Vanmiddag weer stevig aan klooien geweest met de Behringer; maar dat valt nog niet mee. Ik heb nu door waarom de set toch te pittig klinkt; ik heb de de bovenfrequentie van de bass naar boven geschoven en een resonantie eruit proberen te filteren (omdat die resonantie er zat, had ik de crossover waarschijnlijk te laag, waardoor het allemaal een beetje naakt klonk). Na een tijdje was ik er zat van en heb toen de set uit gezet. Vanavond had ik inspiratie en heb de Garrard aangesloten en een paar LP's gedraaid ... HOLY SMOKE ... houd je voeten maar eens stil als dit combo in de weer gaat. Oh, wat is een draaitafel toch weer heerlijk  :clapping: :inlove:

Rock Solid

Na de sessie van vanavond zit ik weer meer en meer te denken aan het fenomeen PRaT (Pace Rythm and Timing). De Garrard 301 is toch ook wel geroemd vanwege zijn drive in de muziek. Het is niet de microdynamiek-kunstenaar, maar een heerlijk stuwend ritme-tandem. Over PRaT is volgens mij best wel over geschreven, maar blijft toch ook wel iets subjectiefs. Maar mijn gedachte is even als volgt, wat nou als ... je set gewoon goed was in PRaT en de rest was wat minder; heb je dan meer plezier aan zo'n set dan aan een perfect klinkende set maar met weinig PRaT? Ik mijmer even verder  ;)

Rock Solid

Vanmiddag weer eens aan de slag gegaan, met de Behringer instellingen. Kon ik gelijk mijn roomanalyzer weer eens in gebruik nemen.

Eerst maar even de Orpheans los gemeten op 1 meter afstand.



Daarna de baskniekast met neutrale instellingen op de Behringer.



Na inregel kwam de volgende curve eruit op mijn luisterplaats.



Maar als ik de stoel een 3/4 meter naar voren schoof, zag er het beter uit.



Kortom ik moet waarschijnlijk nog even wat verder stoeien. Maar als iemand tips heeft, dan houd ik me warm aanbevolen ... :clapping:

Rock Solid

Ik heb het nu - volgens mij - voorelkaar; Xover bepaald een notch filter eringegooid en genieten maar.
Ondertussen nog even een rackje/tafel gemaakt voor al het granietgeweld  ;)





Ik kan wel blijven roepen over 'hoe geweldig hoorns zijn', want ze zouden me bijna niet meer geloven. En dan te bedenken dat deze topproducten goed betaalbaar zijn en gewoon in Nederland zijn ontworpen en ook hier worden samengebouwd.

Arno P

Ziet er keurig uit,,,,,en nu die behrrrrringer vervangen door een mooi filter  ;)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Om eerlijk te zijn kan ik geen pindakaas maken van je metingen. Kun je wat meer over de meetomstandigheden (opstelling, instellingen software, soort software etc.) vertellen? Als je de boel op basis van deze metingen hebt afgesteld, denk ik stiekem dat je nog niet het onderste uit de kan haalt; en dat lijkt me zonde, want waarschijnlijk zit er enorm veel potentie in dit systeem. Als je in de buurt woont, zou ik wellicht eens langs kunnen komen om je te assisteren met de metingen. Hoe dan ook, idealiter neem je de speaker (niet de subs) mee naar buiten of een grote gymzaal om anechoïsche metingen te doen.
Dutch & Dutch

Rock Solid

Citaat van: Arno P op augustus  8, 2012, 07:33:19
Ziet er keurig uit,,,,,en nu die behrrrrringer vervangen door een mooi filter  ;)

Dankje.
Ik werd door de ontwerper van de Orpheans even op mijn vingers getikt om de dip in het hoog te onderzoeken; hoort er niet in te zitten. Goed gevoel dat je 'goed bij de hand' wordt genomen bij dit soort trajecten. Mijn roomanalyzer hangt al weer aan de set ... voor een goed doel  ;)

Rock Solid

Citaat van: chansig op augustus  8, 2012, 09:03:14
Mooi hoor...

Gr Hans

Hans, dankje ... ik probeer mijn best te doen. Ik moet wel zeggen dat - hoewel ik uit de meetinstrumenten-wereld kom - je met meten toch wel goede stappen kunt maken. Maar je moet wel weten aan 'welke knoppen' je moet draaien ... ;D

Rock Solid

Citaat van: keyser op augustus  8, 2012, 10:04:33
Om eerlijk te zijn kan ik geen pindakaas maken van je metingen. Kun je wat meer over de meetomstandigheden (opstelling, instellingen software, soort software etc.) vertellen? Als je de boel op basis van deze metingen hebt afgesteld, denk ik stiekem dat je nog niet het onderste uit de kan haalt; en dat lijkt me zonde, want waarschijnlijk zit er enorm veel potentie in dit systeem. Als je in de buurt woont, zou ik wellicht eens langs kunnen komen om je te assisteren met de metingen. Hoe dan ook, idealiter neem je de speaker (niet de subs) mee naar buiten of een grote gymzaal om anechoïsche metingen te doen.

Ik gebruik een XTZ roomanalyzer Pro II (geen superuitgebreide meetoutfit, maar zeer aantrekkelijk geprijsd en volgens mij doeltreffend genoeg voor mijn afregelacties). Het filter in de Orphean is een 'gegeven', volledig getweakt en afgestemd door BD Design. De metingen heb ik voor 1 kanaal gedaan op mijn luisterplek. Dankje voor je aanbod.

Arno P

Welk filter heb je nu in de hoorn zitten? Ergens anders ook nog een passief filter?

Rock Solid

Hoi Arno,

Ja, er zit een (ingegoten) filter in de hoorns; hoe het schema eruit ziet of principe is, is mij niet bekend (=geheim van de smid). Wel weet ik dat er Duelund weerstand en Duelund condensator (voor het midden), Jensen papier-in-olie (voor het hoog) in zit.