MaxxMark's bouw van zijn HT - Monteren Speakers, Afronding BB&G

Gestart door MaxxMark, juni 14, 2009, 17:20:09

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Wow, gaat vlot hier... !

Wat voor soort schroeven heb je gebruikt om het scherm op te hangen? Ik neem aan een schroef waarbij je een steeksleutel nodig hebt ;).

Groet,

Bjorn

Roger Black

MaxxMark

Vandaag een bezoekje gebracht aan BB&G om 'een paar' spulletjes op te halen.

Deze keer geen :coffee: want de heren waren druk bezig om de HT ruimte te verbouwen. En een lekker weertje dat ze daar voor uitgekozen hadden :angel:.

Het was wel meteen weer een flinke auto vol die ik mee terug kon nemen. Uiteindelijk alles maar naar de kamer gesjouwd en even een fototje gemaakt:

Wat we hier zien?

Inderdaad, mn scherm frame in een 'jasje' :) Zo kan ie niet meer vies worden en kan hij toch blijven hangen en hoeft ie niet wéér uit elkaar.

Links een doos met Auralex SonoSuede stof (op rol) in de kleuren Zwart en 'Tan'. De Tan gaat dus op de pilaren rondom op de muur. En zwart gaat op 1 pilaar dicht bij het scherm. en om het scherm zelf heen.

Achteraan op de grond 5 Martin Logan dozen met de Fresco's er in.

Met daarop een mooie grote doos met Auralex Metrofusor's

Hier naast liggen 10 Auralex Sonoflat panelen.

En daar weer naast 2 Fresco standaards (welke gebruikt gaan worden voor de surrounds).

Voor de oplettende lezer; ik begin inderdaad eerst met een 5.1 opstelling, en dus maar 5 fresco's. Later dit jaar (als er weer wat meer cash is :P) komen er waarschijnlijk 2 bij.  Dan wordt het een volwaardige 7.1 setup waarin de sides links op de deur/in de pilaar worden gemonteerd en rechts 'achter' het muurtje. De rears komen dan in de 2 pilaren op de achtermuur.

Ik heb na een nachtje slapen en het vergaren van meerdere meningen besloten om de koof te laten zoals hij is. Het verplaatsen kost dermate veel werk en het resultaat zal naar alle waarschijnlijkheid niet heeel veel anders zijn dan het nu is.

Ik wilde vanavond eigenlijk nog wat dingen gaan doen, maar als ik zo naar de klok kijk acht ik die kans bijzonder klein :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

R

Wat een dikke shoppinglist!! Dat moet gaaf gaan klinken straks. Brengen Bjorn/Garmt het ook aan? Of die je dat zelf.

bmateijsen

Citaat van: R op juli 16, 2009, 21:27:03
Wat een dikke shoppinglist!! Dat moet gaaf gaan klinken straks. Brengen Bjorn/Garmt het ook aan? Of die je dat zelf.

Mark  heeft het alvast opgehaald, wij doen de installatie ;).
Het stond een beetje vol bij ons 8)

Groet,

Bjorn

R

Wat een goed plan!

@bjorn, succes met verbouwen ;)

MaxxMark

Citaat van: R op juli 16, 2009, 21:27:03

Ik ga er ook zeker van uit dat het gaaf wordt ja :P Het móet ook gewoon gaaf worden!

En Bjorn en Garmt komen inderdaad langs om alles te in te stellen en door te meten, dat kan ik allemaal niet :P Ik ben alleen maar van het verbouwen en het plaatsen.

Citaat van: bmateijsen op juli 16, 2009, 21:40:02
Het stond een beetje vol bij ons 8)

En nu staat het bij mij vol :P (Komt die ruimte achter het scherm in ieder geval nu al van pas :P)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Vrijdag avond de zijkanten van de koof afgemaakt en gelijmd.

En vandaag begonnen met de clipjes van de led slang aan de zijkant te schroeven. Daarna de lichtslang in de clipjes gedaan. Alles weer donker maken, en kijken of het tof is geworden.

Ik heb mn best gedaan met het toestel een foto te maken die de lichtopbrengst accuraat weergeeft en de kleuren een beetje normaal weergeeft (de auto stand verneukte de boel aardig :P)

Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Nu ziet et er goed uit en is de lichtopbrengst 'voldoende'. Ik ben alleen bang dat zodra ik de onderkant van de koof er op doe, er een heleboel licht verloren gaat.

Waarschijnlijk wil ik de binnenkant van de onderkant van de koof gaan verven met witte verf zodat er maximaal licht wordt gereflecteerd. Ik vroeg me eigenlijk zelfs af of er niet iets van verf is wat extra reflecteerd iets zilverachtigs ofzo.

Voor de rest van de dag staat er op de planning dat we of beginnen met de panelen voor om het scherm (waarop zwart sonosuede gespannen gaat worden) of dat we op de pilaren stof gaan spannen. De onderkant van de koof is nog gene optie, omdat er nog een dunne plaat in de koof moet komen tegen het plafond.

Later op de dag een update ;)

MaxxMark

Gisteren alle frames voor de ruimte om het scherm heen gemaakt. Hier moeten nu nog tussen balkjes in komen om er een beetje verband in te houden.

En vandaag zijn we begonnen met de eerste frames te voorzien van de SonoSuede stof.

Alles netjes opspannen en vast nieten, gelukkig een klus die erg snel gaat... Ahum... :nopompom:

Per volledig paneel zijn we iets minder dan een uur bezig.

Per half paneel is het ietsje minder.

Het resultaat mag er dan ook wel zijn!

De deuren die je nu nog ziet worden uiteraard nog bruin geverfd. Dat pak ik op bij het afwerken van de kamer (waarschijnlijk vlak voordat de vloerbedekking er in gaat).

Aan de kant van het schuine dak heb ik ook meteen gekeken of de ML Fresco's passen achter de houten frames. In dit geval wel even met een standaard. En het past ook weer netjes :) Zo zie je toch dat vooraf goed nadenken over wat je gaat doen en alles precies uitmeten loont!

Als laatste nog even een (snel gephotoshoped) plaatje waarop de deur 'weg' is en het scherm wit is gemaakt:

Hier zie je ook de houten frames om het scherm zitten.

Ik hou het vandaag weer voor gezien! Morgen weer een dag :)

bmateijsen

deniax

Tof, Maxx!
Totdat mijn zolder klaar is, kom ik bij jou logeren :popcorn:
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

MaxxMark

Zo even een update, voor zover het kan.

Ze zeggen wel eens, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Nou dat is denk ik hier ook weer van toepassing. Zo hard als het tot nu toe leek te gaan, zo langzaam gaat het nu.

De koof is nog steeds niet af :baaa:

Maandag hebben we het laaste stukjes van de zijkant van de koof tegen het plafond gezet. En daarna hebben we 2 latjes tegen het plafond geplakt. Hier tegenaan komt een (dunne) mdf plaat zodat het ongelijke plafond en de electriciteitsdraadjes worden weg gewerkt:

Hierna uiteraard gewacht tot het droog is en de dag erna de plaat tegen het plafond gezet:

Ook nog even gekeken of we glasvlies tegen deze plaat aan wilden doen, maar omdat we daar net niet genoeg van hadden liggen heb ik maar er voor gekozen het niet te doen. Het wordt dus aflpamuren en goed gladschuren.

Verder zijn de paneeltjes voor rond het scherm nu ook afgemaakt en passend gemaakt. Die hoeven ook alleen nog met stof bekleed te worden.

Helaas zit ik nog steeds met het probleem dat de "Sisal" muurverf in combinatie met de LED lichslang een 'gele' kleur als resultaat heeft. Om dat te compenseren bedacht ik dat het waarschijnlijk handig zal zijn als ik de onderkant van de koof (dus het met het oog niet zichtbare deel, waar wel licht op reflecteert) een kleur te geven die er voor zorgt dat de resulterende kleur niet meer geel is, maar de beoogde beige kleur.

Ik heb even met mijn EyeOne gemeten wat de kleur (bij normaal lamplicht) is en ben vervolgens met de ledslang, een stuk hout met de "sisal" verf, een kleurwaaier met groot oppervlak en de EyeOne gaan kijken in combinatie met welke verfkleur het resultaat is wat ik zoek. Niet geheel tegen de verwachting in blijkt dat met een diep rode kleur (kers) het resultaat in de buurt komt van wat ik zoek.

Als alternatief ga ik nog kijken of er een alternatieve kleur is voor Sisal om op het plafond te doen. Alleen wil ik dit liever niet doen, omdat die kleur dan weer anders is dan wat op het raamkozijn/vensterbank zit.

Dat was hem helaas al weer. Komende dagen hoop ik de te overspannen panelen af te ronden. En daarna de speakers te monteren (in ieder geval de muur montage ervan).
En daarna is het volgende week vloerbedekking leggen. En hoop ik alles afronden.

En daarna ga ik 31 juli op vakantie. Dus als het af is, móet ik eerst nog op vakantie voordat ik een filmpje kan kijken. :yawnee:

ps; zoals misschien al opgemerkt is, laden de plaatjes tegenwordig sneller. Dit omdat ik over ben naar een andere provider zodat ik meer upstream heb ;)

MaxxMark

Vrijdag was een niet heel productieve dag. Ik heb wel in de middag even een klein potje rode verf (hoogglans) gehaald voor de binnen-onderkant van de koof.

Eerst dus met een MDF reinigingsdoekje het MDF gereinigd
Daarna MDF in de MDF grondverf gezet
En als laatste uiteraard het rode kleurtje er overheen.

Onder het mom van, mooi rood is niet lelijk:

Ik vond het een toffe kleur rood :) Maar 'helaas' ga je er niet direct wat van merken in de kamer.

Vandaag was wel weer eens een zeer productieve dag achter de rug! :pompom:

Alle pilaren die tegen de muur aan komen zijn bespannen met stof en in elk van deze pilaren zit random een of twee Sonoflat panelen.

Het resultaat mag er wel zijn, al zeg ik het zelf. Je begint al goed de overeenkomsten te zien tussen het 'idee':

En de uitvoering:

In de middag nog even gechecked hoe het stond met de vloerbedekking. En deze komt maandag / dinsdag binnen.

Daarna zijn we verder gegaan aan het zwart wat om het scherm heen komt. En zowaar! Het begint daadwerkelijk op een muurtje te lijken en het geheel begint er echt tof uit te zien  :wub:

Ook heb ik de Fresco's even achter het schermframe gezet...

Opvallend is toch weer hoe een foto kleuren er anders uit laat zien.  De verf op de muren oogt op de foto zwart, terwijl hij in het echt tegen bruin aan neigt. De zwarte SonoSuede stof op de pilaar linksvooraan oogt diepzwart, dit terwijl het identiek is aan de stof die op de panelen om het scherm zit. En het schermframe zelf is ook zwart. Uiteraard klopt dit met de werkelijkheid ;) In het echt is dat stuk ook het zwartst en is de zwarte SonoSuede net een tintje lichter.
Voor morgen staat het verven van de binnenkant v/d koof op de planning. Daar gaat eerst een zeideglans Sisal kleur overheen. Daarna laten drogen (paar uurtjes). In die paar uurtjes worden de beugels voor het plankje waarop de RS-10 komt gemonteerd. Na het drogen, de ongelijke plekken opzoeken, opschuren en afplamuren. Waarna het 12 uur wachten wordt alvorens het weer opgeschuurd kan worden.

Dus met een beetje geluk wordt het maandag met de latex verf de koof binnenkant afronden. Als die verf er op zit even nieuwe donkere verf halen, zodat ik kan beginnen met de buitenkant koof, de deuren en het aanstippen van de beschadigde delen.

Daarna moet alles drogen, en als het allemaal droog is zou het klaar moeten zijn om tapijt te leggen.

En als dát klaar is kan de nieuwe bank er in en is het klaar om een filmpje te kijken :)

De planning was dat Bjorn en Garmt van BB&G dinsdag langs zouden komen om alles af te stellen, door te meten, in te regelen, etc., etc. Maar zoals je al kunt zien gaat dat op een haar na niet lukken :( Nu is het dus de pech dat ik vrijdag a.s. op vakantie ga, en dan 2 weken weg ben. Daarna is Bjorn weg, dus pas richting het eind van augustus kan alles écht afgerond gaan worden. Erg jammer natuurlijk! Maar het blijft mijn eigen 'schuld'.

Fabian92

Jammer dat het afstellen wat langer gaat duren maar je kan dan wel 'onafgesteld' naar een filmpje kijken als het goed is  :D
JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

MaxxMark

Citaat van: Fabian92 op juli 26, 2009, 13:01:07
Jammer dat het afstellen wat langer gaat duren maar je kan dan wel 'onafgesteld' naar een filmpje kijken als het goed is  :D

Uiteraard :D Ik denk dat ik ergens deze week toch echt wel even een filmpje ga kijken. De automatische afstelling van mn versterker heeft het in het verleden ook goed gedaan en die zal heus niet opeens 'helemaal niet meer' werken  :sneaky:

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

stevieB

De planning was dat Bjorn en Garmt van BB&G dinsdag langs zouden komen om alles af te stellen, door te meten, in te regelen, etc., etc. Maar zoals je al kunt zien gaat dat op een haar na niet lukken :( Nu is het dus de pech dat ik vrijdag a.s. op vakantie ga, en dan 2 weken weg ben. Daarna is Bjorn weg, dus pas richting het eind van augustus kan alles écht afgerond gaan worden. Erg jammer natuurlijk! Maar het blijft mijn eigen 'schuld'.

Zelf inregelen is natuurlijk veel leuker  :-X

Lekker pielen met de instellingen, testen, film kijken, anders instellen en weer testen, film kijken, etc. etc. Maar of je zo de "ultieme" afstelling vindt  ???
Ben benieuwd wat het verschil is tussen het automatisch inregelen en de expertise van BB&G. Zou je dit t.z.t. willen delen met ons; ben zeer benieuwd  :headbanging:

Gr StevieB

PS Ziet er geweldig uit en geniet van je vakantie  ;)
Under construction.....

MaxxMark

Citaat van: stevieB op juli 27, 2009, 11:33:37
Zelf inregelen is natuurlijk veel leuker  :-X

Lekker pielen met de instellingen, testen, film kijken, anders instellen en weer testen, film kijken, etc. etc. Maar of je zo de "ultieme" afstelling vindt  ???
Ben benieuwd wat het verschil is tussen het automatisch inregelen en de expertise van BB&G. Zou je dit t.z.t. willen delen met ons; ben zeer benieuwd  :headbanging:

Gr StevieB

PS Ziet er geweldig uit en geniet van je vakantie  ;)

Ja uiteraard is zelf alles instellen/afregelen erg leuk! Maar dit is, zo ik het begreep, net even een tandje hoger. Bjorn/Garmt kunnen het misschien toelichten :)

Het is net zoals bij een projector. Je kunt hem zelf prima afstellen met een EyeOne color analyzer (zoals ik veel gedaan heb met mijn barco, en in mindere mate met mn rs10) maar zodra zij het doen halen ze er nét even wat meer uit en komt het allemaal nét even wat beter tot zijn recht. Uiteraard hebben ze daar dan ook wel de juiste tools voor die voor ons als consument 'net'(::)) buiten budget liggen.

Hetgeen waar we (nouja, ze) nu ook op gaan richten is de akoestiek van de kamer. Ze kunnen meten hoe de response is van de speakers, of er rare (flutter)echo's in de kamer zitten, etc. Op basis van die metingen worden dan in de pilaren langs de wanden of Sonoflat (absorptie) of Metrofusor (difusie) panelen gezet.

Ik kan natuurlijk wel zelf gaan proberen wat lekker klinkt, maar met 12 panelen Sonoflat en 12 panelen Metrofusor zijn de mogelijkheden in mijn ogen iets te veel om er met trial & error achter te komen wat 'het beste' klinkt :)

Uiteraard zal ik een uitgebreide post maken als alles daadwerkelijk gedaan is :)

ps. thanks, zal wel lukken ;)

MaxxMark

Tijd voor een update!

Maandag vooral bezig geweest met de binnenkant van de koof. Eerst opgeschuurd en glad gemaakt. Daarna de Sisal zeideglans er op. En wachten tot het droog was.

Vervolgens bleken er nog plekjes te zitten die niet helemaal mooi waren, dus weer de plamuur er bij en opvullen maar. En daarna weer wachten.

Vanochtend was het weer droog, netjes opgeschuurd en toen vond ik het wel welletjes :) Eerst nog wat Sisal Zeideglans op de plekjes waar ik geschuurd had. Daarna nieuwe potjes verf halen (Sisal muurverf (mat) en Graubraun muurverf (mat)).

Vanmiddag de binnenkant koof geverfd met de muurverf en uiteraard weer gewacht tot het droog was. Vervolgens heb ik 3 van de 6 MDF planken van de koof er op gezet (de planken met binnenkant rood). Omdat ik daarna er achter kwam dat dit prima kan als de lichtslang er in zou zitten, heb ik de lichtslang er helemaal weer in gedaan om het resultaat te aanschouwen.

Ik ben zeer content met het resultaat. Toen ik vanmiddag de koof in het zonlicht zag had ik het gevoel alsof er een hele grote kom vla boven mn hoofd hing. Maar nu de MDF plaatjes er op zitten die rood zijn aan de bovenkant vind ik het er een stuk beter uitzien! Het rood zorgt er nét effe voor dat de kleur weer acceptabel beige wordt in plaats van lichtgeel.

Op foto's is het verschil wel te zien, maar niet zoals in het echt:

Voor zover vandaag :)

Vanavond misschien nog even de andere kant van de koof doen, dan kan ik morgen alle donkere dingen af verven.

MLCinema

Woow, net even alles bijgelezen en van je vele foto's genoten. Gaat de goede kant op! Oog voor detail en afwerking vallen hier wel gelijk op. Gaat een mooie ruimte worden! Wordt nog steeds gevolgd ;D ;)
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

Fabian92

JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

MaxxMark

Citaat van: Kamidioblitz op juli 28, 2009, 22:35:56
Woow, net even alles bijgelezen en van je vele foto's genoten. Gaat de goede kant op!  Gaat een mooie ruimte worden! Wordt nog steeds gevolgd ;D ;)

Foto's + tekst is altijd tof om te lezen. En achteraf is het ook erg leuk omdat je dan zo goed kunt zien hoe het allemaal gegaan is!

Citaat van: Kamidioblitz op juli 28, 2009, 22:35:56
Oog voor detail en afwerking vallen hier wel gelijk op.

Thanks! Al is het allemaal in overleg/samenwerking gegaan met 2 partijen.

1. Beter beeld en geluid, die heel erg hebben geholpen in de design fase van het geheel
2. Mijn vader, die erg handig is en veel gedaan heeft (en doet) in verbouwing.

Ik denk dat van deze 2 partijen erg veel van de 'detail en afwerking' is gekomen.  ::)

Citaat van: Fabian92 op juli 28, 2009, 23:23:55
Netjes hoor, vindt het er wel luxe uitzien  :D

En dan heb je alleen nog de ruwe plaatjes gezien! De rest van de avond is het helemaal afgemaakt. En in het echt ziet het er ook echt ontzettend chique uit :)

Ik hoop alleen dat dit effect niet weg gaat op het moment dat ik de buitenkant van de koof ook in de donkere kleur ga doen. Op dit moment (de buitenkant is nu nog "MDF" kleurig ;) ) zit de koof echt op het plafond waardoor hij ook echt 'uit' het plafond komt. Misschien dat ik daarmee er voor zorgt dat de koof weg valt tegen de achtergrond.

Nog eentje dan om het af te leren:  :D

demies

MaxxMark

Zo, korte update voordat ik verder ga vandaag!

In del oop van gister ochtend ben ik begonnen met schuren van de buitenkant van de koof, en de eerste laag verf er op gedaan. Helaas was in het midden van de koof een stuk MDF los gesprongen van het 2e stuk mdf, dus daar moest opnieuw lijm op en een klem er op, om het vast te houden tot het droog was.

Uiteindelijk de eerste laag laten drogen en vlak voordat de 2e laag er op ging heb ik de klem er weer af gehaald en dat stukje even geverfd.

Daarna bleek de vloerbedekking binnen te zijn gekomen, dus deze hebben we naar huis gesleept. Gelukkig kregen we er wel een vloerbedekking-roller bij zodat we de vloerbedekking naar huis konden rijden alsof je een hond aan de lijn hebt ;)

Ook moest ie 2 verdiepingen omhoog. En binnendoor ging niet, dus moest het buitenlangs via de diversen balkons...

De buitenkant koof heeft vervolgens zijn 2e laag gekregen en daarna heb ik de meest opvallende stukken die beschadigd waren aangestipt met verf zodat alles er weer tip-top uit zag :)

Aan het begin van de avond begonnen met het leggen van de vloerbedekking. Dit hefet geduurd tot een uur of half 12. Toen hielden we het voor gezien. Zometeen weer verder, de laaste stukjes vloerbedekking :)

Uiteraard wel weer even mn buro + pc neergezet, want die heb ik nodig :)

Een korte impressie:

MaxxMark

Sinds zojuist hangt het scherm EN staat de projector op zn plankie.

WOW!

Het is echt al super! :D Kan niets anders zeggen :) Het was wel even zonder geluid, maar dan nog.. De openingsscene van TheDark Knight; echt geweldig! Vanaf mn nieuwe kijkpositie helemaal tof! Vanaf mn vorige (iets dichterbij) is het scherm echt héél groot! Vanaf die plek ga je alleen het scherm (het weefsel ervan) zien als je er écht op let en het een witte scene is!

Strax foto's!