Stereo set Alex Groningen.

Gestart door Alex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jumping Jack

Citaat van: Alex Groningen op oktober  4, 2011, 20:57:53
Is natuurlijk ook een leuk idee om het op deze manier te doen. Tot nu lukt het me aardig om ze op gelijke afstand te zetten doordat mijn laminaat een groef heeft. En met het in en toe draaien gebruik ik een meetlint waardoor ik ze vanaf de groef exact gelijk kan zetten. Wil bijna zeggen dat ik ze tot op de mm gelijk heb staan. ;)

Zo doe ik het ook: spikes net over een bepaalde groef van het parket... Heel handig toen een vroegere poetsvrouw de gewoonte had om bij het poetsen de speakers gewoon tot tegen de muur te schuiven (let op het woordje vroegere  :devil:)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Alex Groningen

Je heb haar keurig netjes de deur uitgewerkt. ;D

Robiwan

Citaat van: Xander32 op oktober  4, 2011, 20:56:08
Ik weet wel zeker dat ik het met een rolmaat sneller voor elkaar heb dan dat ik eerst 2 plankjes op maat moet gaan zagen. Eenmaal goed is goed en heb je niets meer aan die plankjes. Resume; ik zie er de meerwaarde niet van in.

Sander.

:D :D ik vind het wel reuze handig i.p.v. dat gekloot met een rolmaat ;)

ik ben er na 6 jaar wel achter gekomen dat vrije plaatsing op vrij grote afstand tot de achtermuur helemaal niet noodzakelijk is voor een goed stereobeeld :-\
Sterker nog het klinkt vaak beter een stuk dichter naar de muur toe. En dat instructies van de fabrikant m.b.t plaatsing niet met de spreekwoordelijke korrel zout moet worden genomen ;).
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

S@m

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2011, 21:31:18
ik ben er na 6 jaar wel achter gekomen dat vrije plaatsing op vrij grote afstand tot de achtermuur helemaal niet noodzakelijk is voor een goed stereobeeld

6 jaar maar liefst ???

Grotere afstand tot de achterwand geeft vrijwel altijd een dieper geluidsbeeld...

Alex Groningen

Citaat van: S@m op oktober  4, 2011, 21:44:45
6 jaar maar liefst ???

Grotere afstand tot de achterwand geeft vrijwel altijd een dieper geluidsbeeld...


Eens.

Luidsprekers verder van de achterwand, maar ook het bankstel een aardig stukje van de wand geeft toch wel een heel mooi resultaat.

Martijn M

Citaat van: Alex Groningen op oktober  4, 2011, 21:02:49
Op zich lijkt het mij wel interessant om deze boeken te lezen. Misschien zou je hier een lijstje van kunnen neerzetten?
Wie weet zijn er wel meer geïnteresseerden die graag één van deze boeken wil lezen..

Het beste boek dat je kunt kopen is Sound Reproductions door Floyd Toole. Hierin komt bijna alles aan bod. Er wordt veelvuldig verwezen naar onderzoeken van anderen, maar hij heeft zelf ook ontzettend veel onderzoek gedaan. Zeer de moeite waard en eigenlijk zou je het gewoon moeten kopen.


Wie is Floyd Toole? Eén van de belangrijkste deskundigen op zijn vakgebied: http://www.theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_28_r.pdf
Dutch & Dutch

AbZ

#3206
Citaat van: Alex Groningen op oktober  4, 2011, 21:02:49
Op zich lijkt het mij wel interessant om deze boeken te lezen. Misschien zou je hier een lijstje van kunnen neerzetten?
Wie weet zijn er wel meer geïnteresseerden die graag één van deze boeken wil lezen..
Floyd Toole, Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms
Reden dat ik het zelf nog steeds niet besteld heb is dat ik er dan veel te veel tijd in ga stoppen  :crazy:

edit:  sorry voor dubbele info;  keyser was me voor.

Jumping Jack

#3207
ahum e-book ahum
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Citaat van: Jumping Jack op oktober  4, 2011, 22:26:39
ahum e-book ahum
Geneer je niet, er zijn wel meer mensen die in e-books geloven  ;D
maar of ze vaak boeken lezen betwijfel ik  ;)

Jumping Jack

Ik bedoelde eigenlijk dat je die boeken gemakkelijk via de welgekende online kanalen kunt vinden.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: S@m op oktober  4, 2011, 21:44:45
6 jaar maar liefst ???

Grotere afstand tot de achterwand geeft vrijwel altijd een dieper geluidsbeeld...

:D :D die 6 jaar is behoorlijk overdreven, maar mijn speakers klinken een stuk krachtiger dichter tegen de achterwand aan, zonder boemen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Alex Groningen

Citaat van: keyser op oktober  4, 2011, 22:19:51
Het beste boek dat je kunt kopen is Sound Reproductions door Floyd Toole. Hierin komt bijna alles aan bod. Er wordt veelvuldig verwezen naar onderzoeken van anderen, maar hij heeft zelf ook ontzettend veel onderzoek gedaan. Zeer de moeite waard en eigenlijk zou je het gewoon moeten kopen.


Wie is Floyd Toole? Eén van de belangrijkste deskundigen op zijn vakgebied: http://www.theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_28_r.pdf

Citaat van: AbZ op oktober  4, 2011, 22:21:19
Floyd Toole, Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms
Reden dat ik het zelf nog steeds niet besteld heb is dat ik er dan veel te veel tijd in ga stoppen  :crazy:

edit:  sorry voor dubbele info;  keyser was me voor.

Bedankt.

Ik zal vandaag tijdens de pauze even naar de boekwinkel lopen om te kijken of ze deze boek op voorraad hebben liggen.

Martijn M

De meeste boekhandels hebben dit werk waarschijnlijk niet liggen. De mijne heb ik gewoon via het internet besteld.
Dutch & Dutch

Xander32

Citaat van: keyser op oktober  5, 2011, 07:47:25
De meeste boekhandels hebben dit werk waarschijnlijk niet liggen. De mijne heb ik gewoon via het internet besteld.
... ff checken of je de inhoud goed hebt opgepikt: graag een beknopte samenvatting incl. de meestzeggende conclusies  :D.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijn M

#3214
Citaat van: Xander32 op oktober  5, 2011, 08:06:03
... ff checken of je de inhoud goed hebt opgepikt: graag een beknopte samenvatting incl. de meestzeggende conclusies  :D.


Sander.

Je maakt een grapje zeker; wat je vraagt is onmogelijk  ;D. Kijk eens naar de inhoudsopgave en je zult zien dat de onderwerpen te veel uiteenlopen om er een beknopte samenvatting van te kunnen geven. Als je benieuwd bent naar een specifiek hoofdstuk, wil ik wel een poging wagen.

Trouwens, jouw vroegere Infinity Beta 10's zijn volgens de school van Toole et al. ontworpen. Uiteraard betreft het hier een heel goedkoop speakertje, maar vond je het wat? Ik heb zelf onlangs een setje Beta 20's gekocht en vind ze ontzettend goed. Zo goed zelfs, dat ik puur uit nieuwsgierigheid ook een setje Beta 40's heb aangeschaft! Die moeten echter nog getest worden.
Dutch & Dutch

twani

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2011, 23:20:59
:D :D die 6 jaar is behoorlijk overdreven, maar mijn speakers klinken een stuk krachtiger dichter tegen de achterwand aan, zonder boemen.
Maar dan altijd minder ruimtelijk en met minder plaatsing dat kan toch haast niet anders?

S@m

Citaat van: twani op oktober  5, 2011, 12:29:27
Maar dan altijd minder ruimtelijk en met minder plaatsing dat kan toch haast niet anders?

Of hij heeft stiekem Von Schweikert VR-35's...

Alex Groningen

Citaat van: keyser op oktober  5, 2011, 07:47:25
De meeste boekhandels hebben dit werk waarschijnlijk niet liggen. De mijne heb ik gewoon via het internet besteld.

Je hebt gelijk. Ze hebben hem niet op voorraad, maar kunnen hem wel voor me bestellen, kosten €41,50.
Maar kreeg ook het advies om het boek via het net te bestellen, ging namelijk sneller dan via deze boekenzaak.

Maximus_Aurelius

#3218
Citaat van: twani op oktober  5, 2011, 12:29:27
Maar dan altijd minder ruimtelijk en met minder plaatsing dat kan toch haast niet anders?

Je moet wel rekening houden dat er luidsprekers zijn die ook tegen de achterwand goed presteren, sommige zelfs beter. Die tijd ligt (ver) achter ons dat luidsprekers meters van wanden af moeten staan ;).
Vooral in de huidige tijd waar de ruimtes kleiner worden zullen de luidspreker fabrikanten ook luidsprekers op de markt moeten brengen die minder ruimte in beslag nemen doordat ze minder kritisch zijn qua plaatsing.
Enkele voorbeelden van merken die gerust tegen de achterwand geplaatst kunnen worden:
Burmeter B20, B30
Isophon Corvara, Odessa
Naim (vorige modellen) - namen even vergeten, er staat me wat bij o.a. Arriva
Cabasse Io2, Riga, Baltic evolution
Linn Majik.

Even een kleine greep uit luidsprekers die heel goed presteren tegen de achterwand en bij sommige merken zelfs beter presteren tegen de achterwand dan er van. Er zullen nog vele merken zijn die dit ook kunnen, wie zoekt die vindt  :D

Het blijft wel persoonlijk of men dit goed vind klinken ja of nee. Maar de merken zeggen zelf dat ze ontworpen zijn voor kleine ruimtes en dat ze tegen de achterwand geplaats kunnen worden of zelfs moeten voor nog beter te krijgen.;)

Citaat van: S@m op oktober  5, 2011, 12:32:04
Of hij heeft stiekem Von Schweikert VR-35's...

Er zijn dus nog veel meer luidsprekers die dit kunnen ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Xander32

Citaat van: keyser op oktober  5, 2011, 08:20:58
Je maakt een grapje zeker; wat je vraagt is onmogelijk  ;D. Kijk eens naar de inhoudsopgave en je zult zien dat de onderwerpen te veel uiteenlopen om er een beknopte samenvatting van te kunnen geven. Als je benieuwd bent naar een specifiek hoofdstuk, wil ik wel een poging wagen.

Trouwens, jouw vroegere Infinity Beta 10's zijn volgens de school van Toole et al. ontworpen. Uiteraard betreft het hier een heel goedkoop speakertje, maar vond je het wat? Ik heb zelf onlangs een setje Beta 20's gekocht en vind ze ontzettend goed. Zo goed zelfs, dat ik puur uit nieuwsgierigheid ook een setje Beta 40's heb aangeschaft! Die moeten echter nog getest worden.
Ik heb een komplete Beta ht-set gehad, bestaande uit Beta 20 als front (forse monitor), Beta 10 als surrounds, C360 als center (grote en zware jongen) en een SW 12 als sub. Deze ht-set prestreerde in het licht van diens aanschafprijs erg goed ! Ook in stereo (Beta 20). Heb daar veel plezier van gehad. Zelfs de kleine Infinity Beta HCS welke ik voor bovenstande set had, deed het boven verwachting.

M.i. (destijds) een onderschatte serie speakers van Infinity.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Alex Groningen

En inmiddels heb ik het boek Sound reproduction in mijn bezit, met dank aan Jumping Jack die mij een pdf bestand toestuurde.
Met het slechte weer wat opkomst is ga ik er aankomend weekend/dagen maar eens goed voor zitten om dit boek door te nemen.

Maximus_Aurelius

Citaat van: Alex Groningen op oktober  7, 2011, 14:18:55
En inmiddels heb ik het boek Sound reproduction in mijn bezit, met dank aan Jumping Jack die mij een pdf bestand toestuurde.
Met het slechte weer wat opkomst is ga ik er aankomend weekend/dagen maar eens goed voor zitten om dit boek door te nemen.

:o :o wat een catalogus.

Veel sterkte gewenst om het allemaal te lezen  :D ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Alex Groningen

Citaat van: Maximus_Aurelius op oktober  7, 2011, 16:51:42
:o :o wat een catalogus.

Veel sterkte gewenst om het allemaal te lezen  :D ;)


Ik zal er wel even mee bezig zijn. Ruim 550 pagina's die ik nog moet doornemen. Het engels lezen is geen moeite, maar de technische taal wat er veelvoudig in voorkomt zal ik wat meer moeite mee hebben.

Martijn M

Citaat van: Alex Groningen op oktober  7, 2011, 18:57:10

Ik zal er wel even mee bezig zijn. Ruim 550 pagina's die ik nog moet doornemen. Het engels lezen is geen moeite, maar de technische taal wat er veelvoudig in voorkomt zal ik wat meer moeite mee hebben.

Dan zou ik gewoon rustig vooraan beginnen, je tijd er voor nemen en een woordenlijstje samenstellen van alle termen die je niet kent. De eerste keer dat ze gebruikt worden, worden de technische termen allemaal uitgelegd.
Dutch & Dutch

Maro

Citaat van: Alex Groningen op oktober  7, 2011, 18:57:10

Ik zal er wel even mee bezig zijn. Ruim 550 pagina's die ik nog moet doornemen. Het engels lezen is geen moeite, maar de technische taal wat er veelvoudig in voorkomt zal ik wat meer moeite mee hebben.

Succes ermee...

Persoonlijk haak ik bij dit soort info al na 1 blz af  :popcorn:  dus respect als je deze 550 uitleest... :thumbs-up:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -