De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Koen K

#625
@ Interficior:  Wacht, dus in plaats van een fullrange drieweg met een 12" woofer en een breedbander in het midden raad je me eigenlijk een hoorntweeter en een midwoofer aan...  ::)  Is dat niet een beetje hetzelfde als tegen iemand die een auto wil kopen zeggen dat 'ie maar een Vespa moet halen? Ik kan het mis hebben hoor!   ;)

Ik bedoelde eigenlijk te vragen wat je zou doen als je wist dat je met een RSS315 een drieweg fullrange systeem wilde maken... Voor een vergelijkbaar budget  ;)

@ Eelco:  Ik ben bang dat ik dan wat ga missen in het hoog   :sleepy: 

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:53:04
@ Eelco:  Ik ben bang dat ik dan wat ga missen in het hoog   :sleepy: 

Ongegrond is mijn ervaring  ;)

Je hebt mijn speakers gehoord toen ze nog niet eens helemaal ingespeeld waren en miste je toen hoog ?

gegroet, Eelco

Interficior

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:53:04
@ Interficior:  Wacht, dus in plaats van een fullrange drieweg met een 12" woofer en een breedbander in het midden raad je me eigenlijk een hoorntweeter en een midwoofer aan...  ::)  Is dat niet een beetje hetzelfde als tegen iemand die een auto wil kopen zeggen dat 'ie maar een Vespa moet halen? Ik kan het mis hebben hoor!   ;)

Ik bedoelde eigenlijk te vragen wat je zou doen als je wist dat je met een RSS315 een drieweg fullrange systeem wilde maken... Voor een vergelijkbaar budget  ;)
Doe er een mooie 21" of 18"-woofer bij en het is wel degelijk full-range hoor! :D

Maar ik had die midwoofer niet voor niets in een volgende post gezet. Je vroeg namelijk wat ik zou doen qua afstraling. Wel, een hoorn kan hierop je antwoord geven.
Take it or lease it

Koen K

#628
@ Eelco:  Nee, maar in andere gevallen weer wel... Bij de Jordan JX92s was dat geloof ik... En als ik de frequentieplotjes van breedbanders zie word ik over het algemeen niet erg blij van hoe het hoog er uitziet... Maar ja, aan de andere kant is een FAST speaker wel erg verleidelijk aangezien er dan immers sowieso geen problemen meer voorkomen met de tweeters...

@ Interficior:  OK, duidelijk  :laugh:  Dus omdat de mid lekker bundelt ook voor een bundelende tweeter kiezen? Hmm, om de een of andere reden denk ik niet dat ik dat een vreselijk tof idee vind. Ik zoek dan liever een oplossing in het lager filteren o.i.d. om te zorgen dat de afstraling breed en tamelijk homogeen wordt.

Interficior

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 11:00:51

@ Interficior:  OK, duidelijk  :laugh:  Dus omdat de mid lekker bundelt ook voor een bundelende tweeter kiezen? Hmm, om de een of andere reden denk ik niet dat ik dat een vreselijk tof idee vind. Ik zoek dan liever een oplossing in het lager filteren o.i.d. om te zorgen dat de afstraling breed en tamelijk homogeen wordt.
Dat kan. Meerdere wegen > Rome :smile:
Take it or lease it

op eigen verzoek verwijderd.

#630
Bij Europe-Audio zijn mijn Tangbands nu in de aanbieding... kosten nog steeds best wat maar doen wel een hoop goed. En als je toch, zekersteweten, met actief laag gaat stoeien lijkt mij dit mij ook wel erg gaaf  8)

gegroet, Eelco

Koen K

@ Interficior:  OK, thanks  :smile:

@ Eelco:  Dat is wel een mooi drivertje... Doet zo te zien inderdaad een hoop goed. Ge doet me twijfelen  ;)

op eigen verzoek verwijderd.

Ik heb de link even veranderd... ik bedoelde namelijk de 5" versie....  :blush:

gegroet, Eelco

Koen K

Of een setje Mark Audio Alpair 7...





Ook niet gek denk ik...

op eigen verzoek verwijderd.

Ook erg mooi  ;D

Dan komt die Nescio wel erg in het beeld.

Zat net even te simmen op de W5-1880 en dan zou je in een gesloten 7 liter kastje tot ongeveer 100Hz gaan bij -3dB. Is wel mooi klein en bied dus mogelijkheden om iets aparts te bouwen...

gegroet, Eelco

Koen K

Ik zit inderdaad steeds meer richting die Nescio te koekeloeren... Maar dan dus met een 12" woofer.

Nog een mooie kandidaat:



http://www.juoiga.nl/download/fr125sr.pdf

op eigen verzoek verwijderd.

Ook leuk  :laugh:

Daarmee wilde ik het avontuur aangaan waarmee jij nu bezig bent... Misschien een keer die Nescio gaan beluisteren ?

Ik wil wel mee  ;)

gegroet, Eelco

Koen K

Is hier niet ver vandaan geloof ik hè... Berkel en Rodenrijs of zo?

op eigen verzoek verwijderd.

#638
Ik weet niet of ze daar te beluisteren zijn... wel te koop in ieder geval.

Net als de Hans. Die ik ook nog wel eens zou willen horen  :music:

gegroet, Eelco

Martijn M

Citaat van: Interficior op februari 19, 2011, 10:37:19
Ga je trouwens een 6e-orde elliptisch filter inzetten op 10 kHz ofzo? Hoe had je dit in gedachten?

Wat een specifiek filter? Hoe kom je daar zo bij?

De DCX kan geen elliptische filters genereren. Overigens lijkt het me helemaal niet ideaal om zo steil te filteren. Je krijgt dan wel een tamelijk abrupte overgang in afstraalgedrag.

Mijn voorkeur zou zijn om een stuk lager te crossen. Cross goed en je zult het crossover niet of nauwelijks horen.

Koen, je kunt eventueel alleen een DCX aanschaffen. In de meeste gevallen zul je daar voldoende mee kunnen doen. Ik heb naast de DCX ook de DEQ, maar dat is in de eerste plaats omdat ik die al had en in de tweede plaats omdat mijn concept wat meer EQ behoeft dan een conventionele boxspeaker.
Dutch & Dutch

dre73

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 11:51:04
Is hier niet ver vandaan geloof ik hè... Berkel en Rodenrijs of zo?

speakerland! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Former member 78

Volgens mij heeft Koen nu aardig wat ''rust'' in zijn set...

Koen K

Qua geluid... Zeker...  ;)

@ Keyser:  Hoe nuttig is het idee om het crossoverpunt zo hoog mogelijk te maken - met het idee om de puntbron beter te benaderen en crossovers buiten het middengebied te leggen?

Martijn M

Voor mij wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Waarom ben je zo gericht op het toepassen van een breedbander? Als dat je ding is, moet je het zeker doen, maar zorg wel dat je de alternatieven goed afgewogen hebt.
Dutch & Dutch

Interficior

Citaat van: keyser op februari 19, 2011, 16:47:18
Wat een specifiek filter? Hoe kom je daar zo bij?

De DCX kan geen elliptische filters genereren. Overigens lijkt het me helemaal niet ideaal om zo steil te filteren. Je krijgt dan wel een tamelijk abrupte overgang in afstraalgedrag.

Mijn voorkeur zou zijn om een stuk lager te crossen. Cross goed en je zult het crossover niet of nauwelijks horen.

Koen, je kunt eventueel alleen een DCX aanschaffen. In de meeste gevallen zul je daar voldoende mee kunnen doen. Ik heb naast de DCX ook de DEQ, maar dat is in de eerste plaats omdat ik die al had en in de tweede plaats omdat mijn concept wat meer EQ behoeft dan een conventionele boxspeaker.
Maar als ik goed gelezen heb gaat de DCX helemaal de overgang van die RS100 - want daar ging het over - met de bandtweeter niet regelen. Het ging er meer om om Koen ervan bewust van te maken dat die breedbander daar lekker loopt te pieken. Misschien vind je dat wel lekker klinken. Kan ook natuurlijk. D'r zijn zoveel mogelijkheden om ergens te komen, maar zo te zien gaat Koen al naar The Dark Side. :D
Take it or lease it

Koen K

#645
@ Keyser:  Ik vind het idee van één driver voor het overgrote deel van de muziekcontent - in elk geval het deel waar het erop aankomt - wel goed. Ik weet niet of het in feite zo nauw komt, maar als ik zie hoe lelijk "normale" midwoofers vaak opbreken (en beginnen te bundelen) rond de 5 à 6 kHz heb ik best het idee dat je er last van kunt krijgen als je een crossover in die regionen zou willen leggen... Daar heeft een breedbander niet al zo laag last van als ik het goed begrijp. Dan kun je dus rustig een wat hogere crossover kiezen.

@ Interficior:  Klopt, dat ding loopt daar lekker te pieken. Maar goed, dan kies ik gewoon een andere breedbander, ook geen probleem. Er is genoeg moois te krijgen voor zo'n 60 euro per stuk.


In het algemeen: is het nu echt zo'n stom idee om het crossoverpunt wat hoger te willen hebben?

Koen K

Naar aanleiding van diverse boeiende discussies en research - ja ja, het afgelopen weekend is er ongeveer in z'n geheel aan opgegaan - heb ik een min of meer definitieve driverkeuze.

Voor het laag blijft de Dayton RSS315HF. Gewoon een tamelijk ideale woofer gezien het beoogde doel en formaat van de speakers.


De middendriver wordt vooralsnog de Tangband W5-1611SA. Een redelijk kloeke breedbander zodat ik wat speelruimte heb met de overnamepunten in zowel het laag als naar de tweeter. Als er nog betere alternatieven voor deze driver komen ga ik daar wel naar kijken, maar op grond van het rendement, de frequentierespons en het prijskaartje lijkt dit me een behoorlijk goede keuze.


De tweeter wordt een B&G NEO3 DPR. Dat is een ribbon met een gunstige afstraling, die het vanaf 4 à 5 kHz mag gaan overnemen.


Alles bij elkaar kosten de drivers via parts-express net geen 500 dollar, wat met de huidige koers op ongeveer 360 euro uitkomt. Niet gek, denk ik. Zo blijft er meer geld over om voor filterelektronica te zorgen en kasten te laten bouwen.



P.S.: Zou een van de mods zo goed willen zijn om de posts die op het zelfbouwen betrekking hebben (vanaf #592) te verplaatsen naar een nieuw topic?

Ejorne

Citaat van: Koen K op februari 20, 2011, 21:16:26
Alles bij elkaar kosten de drivers via parts-express net geen 500 dollar, wat met de huidige koers op ongeveer 360 euro uitkomt. Niet gek, denk ik. Zo blijft er meer geld over om voor filterelektronica te zorgen en kasten te laten bouwen.

Dat ziet er mooi uit! Tof project!  8)

Hoe zit het met de verzendkosten en eventuele importheffing via part-express? Ik zie dat ze daar een sub-amp hebben die misschien wel op mijn subwoofer kan.
Ik kan wel vinden dat verzenden naar Nederland mogelijk is met fedex bij een minimum aankoopbedrag van €50 en max €1000. Maar verder qua kosten kan ik niet zo snel vinden...

vanzomereng

Koen,

Waarom niet 2 van die breedbanders per kanaal + bandtweeter,
met ingebouwde passieve wisselfilter bij ca. 4,5 Khz.
En via de Behringer of whatever 12db/oktaaf onder ca. 80 a 100hZ afkappen
en voor het laagste bereik een actief subwoofer nemen ! 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Koen K

#649
@ Ejorne:  Ja, dat wordt nog wel ongezellig vrees ik. Maar goed, nog steeds een heel stuk goedkoper dan in Nederland, mag ik aannemen, want de woofers kosten daar 130 dollar en hier 225 euro  :P  Als je samen wil doen om de verzendkosten te delen...

@ VANZOMERENG:  Omdat het niet nodig is... Ik zie geen voordeel in een extra breedbander, alleen nadelen (kostprijs, interferentie, ... )



Zoiets zou het overigens qua kast moeten gaan worden:



Het onderstuk is ongeveer 35 cm breed, 70~80 cm hoog en 40 cm diep, het hele zaakje in totaal zo rond een goede 110 cm.

De woofer moet zo in een gesloten kast van 80 liter terechtkomen, waarmee dan f3 = 36 Hz en f6 = 25 Hz gehaald wordt.