Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Robert, de koi's zijn heel nieuwsgierig ;)
De hond dacht ik wil ook mee het water op ...
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

phy

Waarom verkoop je hem Rudy?
Het is toch een mooi loopwerkje
die zal wel snel verkocht zijn  ;)
met een mooi kastje heb je een loopwerk dat menig loopwerk het nakijken geeft   8)

BMW850

Heb genoeg voorraad er kan er wel 1 van weg   :bigsmile:
Dit loopwerk klinkt beter dan een standaard Boombox loopwerk en je kunt er heel veel modificaties op toepassen zoals beschreven in dit topic.
Edit: (Reactie #701)

Rudy

jeepee

IK heb vorig jaar ook zo''n boombox pakket gekocht. Maar ik ben toch te onhandig om het in elkaar te zetten. Ik zoek nog steeds iemand die dat wil doen. Misschien interessant want degene die het voor mij wil doen mag hem daarna 2 maanden in bruikleen nemen en evt experimenteren.

BMW850

Ik wil je aankomend weekend wel helpen.
Dan maak ik stap voor stap foto's hier op het forum hoe je alles moet aansluiten .

Haal een bv. MDF plankje en een paar onderdelen, zodat je alles kunt aansluiten zie foto.
Dan lijkt me dat er niets kan misgaan, de bal ligt nu bij jou ...  ;)

Rudy

jeepee

Citaat van: BMW850 op oktober 17, 2013, 22:04:13
Ik wil je aankomend weekend wel helpen.
Dan maak ik stap voor stap foto's hier op het forum hoe je alles moet aansluiten .

Haal een bv. MDF plankje en een paar onderdelen, zodat je alles kunt aansluiten zie foto.
Dan lijkt me dat er niets kan misgaan, de bal ligt nu bij jou ...  ;)

Rudy

Dat is heel vriendelijk. Welke onderdelen heb ik nodig behalve draadeinde en bouten? Aan/uitschakelaar en 75 ohm output. Is dat het?
Maar hoe goed moet ik kunnen solderen? Want dat is bij mij toch wel een zwak punt en ik ben zo bang dat ik iets kapot maak door er te lang met soldeerbout op te drukken.

BMW850

Hoi,

Je hoeft alleen maar de kleine stekkertjes te solderen die bij het Vicol pakket zitten.
Ik gebruikte daar een bril voor van +4  ;)

Rudy

Arno P

Citaat van: jeepee op oktober 18, 2013, 03:57:47
Dat is heel vriendelijk. Welke onderdelen heb ik nodig behalve draadeinde en bouten? Aan/uitschakelaar en 75 ohm output. Is dat het?
Maar hoe goed moet ik kunnen solderen? Want dat is bij mij toch wel een zwak punt en ik ben zo bang dat ik iets kapot maak door er te lang met soldeerbout op te drukken.

Solderen:

- Zorg dat de bout goed op temperatuur is (350-450). Indien onzeker, 350Grd. Ervaren soldeerders 450 en sneller solderen.
- De te solderen delen moeten schoon zijn, in het geval van aanslag (komt zelden voor), met een stukje zeer fijn schuurpapier of fijn staalwol schoonmaken (bij staalwol opletten dat er geen metaaldelen in de elektronica terecht komen)
- Beetje tin aan de soldeerpunt zodat deze vertind is.
- Veeg de soldeerpunt af aan een vochtig sponsje (ik klop de punt meestal gewoon af) zodat het oude tin van de punt af is en er alleen een dun laagje tin op de punt zit

- Beide delen vertinnen: duw de soldeerpunt tegen het te vertinnen deel aan zodat het verwarmd wordt (Draadje ca. 1..2 seconden)
- Voeg tin toe op het te solderen deel. Let op dat je niet alleen de soldeerpunt aan het voeden bent
- Als het deel vertind is (DUN laagje), de soldeerpunt verwijderen en het het vertinde deel (draad) rustig laten afkoelen. Bij bewegen kan de tinlaag dof stollen en moet je opnieuw beginnen. Als het goed is blijft er een blinkende laag tin over.
- Vertin ook deel2 op deze manier
- Zorg dat beide aan elkaar te solderen delen mechanisch aan elkaar zitten. In het geval van draad even aan elkaar draaien, in het geval van draad op een printplaat, tegen elkaar aan positioneren.
- Verwarm nu met de soldeerpunt op het grootste deel deze combinatie en als je ziet dan als de vertinde laag iets begint te smelten, voeg dan voorzichtig een beetje tin toe op het grootste deel EN raak ook deel2 zodat er tussen de delen een mooie tin-meniscus ontstaat.
- Hierna zonder iets te bewegen alles laten afkoelen.

Het aan elkaar solderen ook in circa 1...3Sec. Eerst een hoop proefstukjes maken

That's it and that's that....and Bob's your Uncle  ;)

BMW850

Sorry voor mijn late bericht ik ben net thuis ;)

Je bent nodig:
•   Chassis RCA voor digitaal uit of een 75 ohm BNC chassis connector dat heeft mijn voorkeur deze zit namelijk ook aan mijn DAC.
•   230V inlet met zekering en schakelaar plus kabel schoentjes voor de aansluiting.
•   MDF plankje
•   Afstand busjes voor de printjes.
•   Derde hand om de stekkertjes vast te houden.

Zelf gebruik ik flux remover om de te solderen delen eerst te reinigen.
En na het solderen weer te reinigen dan krijg je een mooie soldering en alles is weer mooi schoon van de hars die vrij komt tijdens het solderen.

Tip gebruik eerst de bijgeleverde stekkertjes als je daarna nog wilt modificeren kun je zo de stekker verbinding weer loshalen, doe je dit niet kan de dunne kabel makkelijk breken.
Je kunt ook de lintkabel achterwege laten en zelf een paar meter dunne kabel kopen want deze lintkabel breekt ook heel snel.

En je hebt goede tips van Arno gehad hoe te solderen :)

Rudy

BMW850

Hier wat foto's hoe het is aangesloten...

BMW850

BMW850

BMW850

BMW850

BMW850

BMW850

Let wel, dit is een test opstelling of alles goed werkt.
Maak als je het klaar hebt eerst een foto en plaats de foto hier, dan kijk ik het eerst nog na.

Als je het op deze manier hebt aangesloten ga er eerst een aantal weken naar luisteren.
Ga daarna pas bezig met een leuke kast er omheen.

Succes,
Rudy

jeepee

Dank je. Ik ga een kijken of ik er uit kom. Ik moet eerst nog die onderdelen bestellen want hier in Leiden zijn geen onderdelen zaken meer. Maar de foto''s maken het wel een stuk duidelijker. Dat maakt het minder ''eng''.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hardstikke leuk Jeepee...daar ga je een hoop lol aan beleven...let op mijn woorden  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Citaat van: jeepee op oktober 19, 2013, 18:20:45
Dank je. Ik ga een kijken of ik er uit kom. Ik moet eerst nog die onderdelen bestellen want hier in Leiden zijn geen onderdelen zaken meer. Maar de foto''s maken het wel een stuk duidelijker. Dat maakt het minder ''eng''.

Stap 1
Het eerste wat je kunt doen is de trafo aansluiten met zekering aan de inlet. (geel en wit)
Apparaat inbouwstekker - Stekker, inbouw verticaal Nominale spanning=250 V/AC Nominale stroom=10 A Zwart:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/501637/Apparaat-inbouwstekker-Stekker-inbouw-verticaal-Nominale-spanning250-VAC-Nominale-stroom10-A-Zwart
Bij een automaterialenzaak kun je ook kabelschoentjes kopen maar die kun je ook gelijk mee bestellen bij conrad

Daarna de trafo aan de ingang van de regulator aansluiten (blauwe blokje met 3 ingangen), zie foto die ik eerder heb geplaatst voor de kleur aansluiting.

Daarna ga je meten aan de uitgang van de regulator print (blauwe blokje met 2 ingangen)  dat moet 8volt zijn.
Bingo dan is het voedings gedeelte klaar.

User manuel:
https://docs.google.com/document/d/1vlabZc_1If3x12ox2A5ECZxC0HLGnuOWdM-j9X4b7Q0/edit

Succes,
Rudy

Deleted Member 2

tonus

is toch wel superleuk om te zien en te bouwen... krijg er bijna ook zin in

Deleted Member 2

Citaat van: tonus op oktober 20, 2013, 20:53:18
is toch wel superleuk om te zien en te bouwen... krijg er bijna ook zin in

Inderdaad. Het kriebelt wel een beetje.....

Magura

Citaat van: Onder013 op oktober 20, 2013, 21:24:01
Inderdaad. Het kriebelt wel een beetje.....

Nou, wat let je  :D als je een beetje handig bent sleutel je dit zo in elkaar.
Kom je er niet uit, is er altijd wel iemand die je kan/wil helpen. ( rudy,erik,phy,mijn persoontje)

Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Deleted Member 2

Citaat van: Magura op oktober 20, 2013, 21:53:03
Nou, wat let je  :D als je een beetje handig bent sleutel je dit zo in elkaar.
Kom je er niet uit, is er altijd wel iemand die je kan/wil helpen. ( rudy,erik,phy,mijn persoontje)

Wat mij tegen houdt is dat hier al een speler staat die me zeer goed bevalt.