Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Using separate power supply sections V1, V2, V3 & V4

V1 ATTENTION remove L2 ferrite bead before using separate power supply for this section.
Trough V1 following sections will be powered:
- LA9242M Vcc1 pin 64 for ASP radio frequency section
- Vcc for laser CCS (constant current source)
- Vcc for PIN photo detector (mechanic optical)

V2 ATTENTION remove L3 ferrite bead before using separate power supply for this section.
In case of V2 use, V1 must be also provided from a separate power source.
Trough V2 following sections will be powered:
- LA9242M Vcc2 pin 56 for servo system and digital system

V3 ATTENTION remove L5 ferrite bead before using separate power supply for this section.
In case of V3 use, V1 and V2 must be also provided from a separate power source.
Trough V3 following sections will be powered:
- LC78601 VVdd pin 6 for internal VCO power supply
- LC78601 Xvdd pin 62 for internal crystal oscillator circuit power supply

V4 ATTENTION remove L4 and L5 ferrite bead before using separate power supply for this section.
In case of V3 use, V1, V2 and V3 must be also provided from a separate power source.
Trough V4 following sections will be powered:
- LC78601 Vdd pin 22 for digital system power supply
- LC78601 VLCD1 pin 40 for LCD drive bias 1/2 VDD monitor

When solder chip inductors (marked in orange color), you should know that L2, L3 & L5 are not necessary if you use separate regulators for V1, V2, V3 & V4.

Ja Erik, met deze Shiga kunnen/komen we volgens mij nog een stapje verder  ;D

Rudy

Pjotr27

Citaat van: BMW850 op maart 30, 2013, 16:52:41
Op verzoek van Pjotr27  :worship:  ;)

Mooi hoor, ik hoop morgen eens te gaan kijken of alles werkt, inmiddels bijna alle spullen die ik wil binnen...
Alleen het brons voor onder het loopwerk nog niet, dat regelt een vriendje voor me...
Erg druk gehad de afgelopen weken met werk en studie, met Pasen lekker solderen  :xmas:
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

BMW850

Laat het brons eerst maar even achterwege, my 2 cents.
Bouw de Shiga eerst spelend op een plankje en geniet eerst een paar weken van de kwaliteiten van het loopwerk.
En als je eraan gewend bent begin je met de modificaties stap voor stap.

Omdat je geen 2 Shiga's hebt besteld  (denk ik)  heb je geen Reference om te vergelijken, dan ga je zo de mist in.
Het brons is een latere zorg want het wordt dan alleen maar beter.

Rudy

BMW850

Let op de +8v aansluiting en GND, aan de onderkant van de print staat het goed aangegeven. (rechts van de gele pijl)
Aan de bovenkant van de print is alleen een aanduiding dat daar de +8v aansluiting komt.
De fout is zo gemaakt  ;)

Rudy

Pjotr27

Goede tips.... en uiteraard ga ik eerst op een plankje aan de gang...
Morgen en maandag aan de slag!
Ik laat wel weten hoe het verloopt.... ;)
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

Citaat van: Pjotr27 op maart 30, 2013, 23:30:48
Goede tips.... en uiteraard ga ik eerst op een plankje aan de gang...
Morgen en maandag aan de slag!
Ik laat wel weten hoe het verloopt.... ;)
En?  :music:

Pjotr27

Nog niet helemaal klaar...... onverwachts op visite bij mijn ouders vandaag en lekker gewandeld in het bos met alleen nog maar kale bomen.....
Wel wat in elkaar gezet ( voeding + iec aansluiting ).
Maar ik heb een leuk plankje ( massief) voor de testopstelling.... Uit een oude kast gezaagd die toch weg moest..
Jammer genoeg   komend weekend beurs, komt er ook niets van, misschien weekend daarna weer tijd...

BMW850

Vandaag had ik Tibi een mail gestuurd of hij de onderdelen al had verstuurd maar een uurtje later was daar de postbode.
Heb direct alle stekkertjes  gesoldeerd en nu speelt de Vicol Shiga.

Ik ga er eerst een paar weken naar luisteren voordat ik uitspraken doe over de kwaliteiten van dit loopwerk.

Heb er een video van gemaakt, sorry van de slechte kwaliteit.
https://www.youtube.com/watch?v=iTTyxom9tg4

Rudy

Magura

Mooie printjes Rudy! Ben wel benieuwd welke beter/mooier speelt. Leuke installatie heb je zo  8)
Ik moet nog steeds verder met mijn behuizing..... :-[ zijn wat dingen tussen gekomen....
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

BMW850

Na een aantal weken is de Vicol Shiga wel ingespeeld.
Moet zeggen dit klinkt niet verkeerd alleen mijn gemodificeerde Shiga klinkt veel dieper en warmer.

In de wintermaanden ga ik er weer mee verder om de voeding aan te pakken zoals hier boven beschreven V1 /V2 / V3 / V4
Robert volgens mij zijn wij de enige die deze shiga aan het de gang hebben, het is gewoon een kleinigheid om het aan te sluiten als je de materialen hebt.
Ben jij er nog een stapje mee verder gegaan?

Vrg,
Rudy

phy

Citaat van: BMW850 op mei  3, 2013, 17:31:07

Robert volgens mij zijn wij de enige die deze shiga aan het de gang hebben, het is gewoon een kleinigheid om het aan te sluiten als je de materialen hebt.
Ben jij er nog een stapje mee verder gegaan?

Vrg,
Rudy
Nee ik heb er niets meer mee gedaan
het loopwerkje standaard zoals het is (op een plankje) staat tijdelijk bij een kennis en die vind het geweldig.
Het speelt beter dan zijn TEAC vrds T1 met tent clock .

August

Ik vind de kabeltjes en stekkertjes echt vreselijk irritant, heb voor de zoveelste keer dat er wat losraakt en ook steeds storingen dankzij de kabeltjes volgens mij. Hebben jullie daar geen last van? Ik wil dat eigenlijk eerst eens goed hebben voor ik er verder mee ga.

BMW850

Voor het priegelwerk heb ik een bril op van +4  ::)
Misschien een optie de stekkertjes heb ik gesoldeerd (niet te veel tin gebruiken) en daarna in de houder gedrukt en dat werkt perfect.

Rudy

Pjotr27

Ik heb intussen nog een 2e complete set Shigaclone besteld....
Degene die hem ook wil gaat dan 2 kasten maken voor hem en voor mij....
Ik heb het gewoon te druk met werk en allerlei dingen erom heen... hij heeft veel meer tijd en is razend knap met houtbewerking....

BMW850

Bestel er direct een aantal stekkertjes bij als reserve mocht er wat stuk gaan.
Als je de kabeltjes met de connectoren los maakt van de print op deze manier breken er ook geen soldeer eilandjes af als je de modificaties bezig bent.
Als je klaar bent met de modificaties zou ik alles solderen.
Het was bij mij ongeveer een uurtje werk als je alles klaar hebt liggen.
En als je met de modificaties klaar bent zou ik me bezighouden met de kast, geniet er eerst van  ;)
Je kunt namelijk meerdere voedingen gebruiken en een betere klok.

My 2 cents  ;)
Rudy

Pjotr27

Citaat van: BMW850 op mei  7, 2013, 16:53:07
Bestel er direct een aantal stekkertjes bij als reserve mocht er wat stuk gaan.
Als je de kabeltjes met de connectoren los maakt van de print op deze manier breken er ook geen soldeer eilandjes af als je de modificaties bezig bent.
Als je klaar bent met de modificaties zou ik alles solderen.
Het was bij mij ongeveer een uurtje werk als je alles klaar hebt liggen.
En als je met de modificaties klaar bent zou ik me bezighouden met de kast, geniet er eerst van  ;)
Je kunt namelijk meerdere voedingen gebruiken en een betere klok.

My 2 cents  ;)
Rudy

Jij bedoeld die metalen stripjes die je in de plastic connectoren kan schuiven?

BMW850

Ja, deze bedoel ik ...

Pjotr27

Pjotr27

Zo eindelijk aan de slag gegaan. Maar ik mis nog 1 kabel, blijkbaar heeft Vicol die vergeten,
en om hem nu een kabeltje te laten opsturen uit Roemenie...

Ik moet nog meer onderdelen bestellen ( IEC + 75 ohm connector) zoek dus nog een link ( in Nederland) naar de 16 pin flat kabel die het loopwerk met het printboard verbindt

Wie heeft er een linkje?

BMW850

One modification to enhance CD-R, CD-RW and SACD reading.
Recently I got a SACD on which my Shiga refused to read TOC whatever I do.
I started to dig into problem and found one layout problem. This will be corrected in MKII.

C50 - 680pF and Q3 feed pin 59 - LF2 on LA9242. Quoted from datasheet:
"The mirrored surface level is maintained by the capacitor for LF2 (pin 59) ; when a drop in the EFM signal (RFSM
output) reaches 0.35V or more, a high signal is output to DEF (pin 49). If DEF (pin 49) goes high, the tracking
servo enters THLD mode. In order to prevent the tracking servo from entering THLD mode when a defect is
detected, prevent DEFECT from being output by either shorting DEF (pin 49) to GND, or shorting LF2 (pin 59) to
GND."

Therefore, even is not mentioned in any datasheet, C50 must be as close as possible to LC78601 pin - 47.
Q3 must be also as close as possible to C50 in order to avoid any spurious noise to get in.
C45 - 100 pF is there to reject any VHF noise on Q3 and must be as close to Q3 as well.
For me, moving C50 - 680pF and Q3 did the trick and now my unit read TOC without any problem even on the most dirty and old disks which are constantly rejected by a NAIM CD5 XS.
Please note that the pcb trace after LC78601 pin 47 must be cut as well, otherwise will act like a small antenna and this modification will have no effect.
Link: http://www.diyaudio.com/forums/digital-source/120229-finally-affordable-cd-transport-shigaclone-story-146.html

Regards,
Tibi

phy

Bedankt BMW850
Ik lees het draadje op diy audio allang niet meer
Maar jij hebt altijd goede tips  :thumbs-up:

BMW850

Dank je, zelf ben ik er ook niet meer mee bezig misschien in de wintermaanden weer nu lekker genieten van het mooie weer.

Rudy
Verzonden met Samsung Mobile

martin_2703

Citaat van: BMW850 op juli 22, 2013, 19:59:18
Dank je, zelf ben ik er ook niet meer mee bezig misschien in de wintermaanden weer nu lekker genieten van het mooie weer.

Rudy
Verzonden met Samsung Mobile

Volgens mij heeft de viervoeter ook zin aan een frisse duik :) en geef hem eens ongelijk met dit mooie weer..

geniet er maar lekker van Rudy..

gr, Martin

phy