Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

RennieB

Dag Anton,

Het geluid is wel mijn straatje maar ik mis voor mijn gevoel wat laag en ook het ietwat "blikkerige" geluid zijn punten waar misschien iets aan te doen zou zijn.

Maar zoals altijd: The proof of the pudding is in the eating.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik ga hier zeker mee bezig.  :devil:

scrutinizer

Citaat van: RennieB op oktober 18, 2009, 22:02:32
Dag Anton,

Het geluid is wel mijn straatje maar ik mis voor mijn gevoel wat laag en ook het ietwat "blikkerige" geluid zijn punten waar misschien iets aan te doen zou zijn.

Maar zoals altijd: The proof of the pudding is in the eating.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik ga hier zeker mee bezig.  :devil:

Je kunt natuurlijk de buffer capaciteit verhogen (check de gelijkrichter even if it's up for that task) :)

But than there's always that trade off, low freq. versus that Englisch rhythm and pace ;)

Btw, een plaatje van 'the Mission', predesessor van de Cyrus.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

RennieB

Wow!  :inlove:

Die is wel heel erg gaaf. Wat voor een type is dat? Ook van de hand van Azima?
Dik gegoten alu chassis.... Nice!!!Ik zie nu pas dat Mission op de voorkant staat! Geweldig!!

Een pré en eindbak? klasse A? Gaaf!!!  O0

"But than there's always that trade off, low freq. versus that Englisch rhythm and pace Wink"

Check, de PRaT heet dat geloof ik, is in combinatie met de shiga-kloon (nog behoorlijk standaard met alleen een tent klok en PvV voeding)
erg prettig, in combinatie met een van de beter mission speakers (van voor de Chinese overname) de 781 gewoon erg fijn...

"Je kunt natuurlijk de buffer capaciteit verhogen (check de gelijkrichter even if it's up for that task) Smiley"

Is dat VR1 en VR2? De LM 317t P+ wordt voorafgegaan door een Rubycon 63v 470uF (c68 en c67).........  :withstupid:

Alvast bedankt!!

@ Erik, ik denk dat ik het al weet...  :headbanging:

RennieB

Ik zie trouwens dat er beperkte verschillen zitten tussen het schema en het apparaat zoals hier op de pijnbank.  ???

vr1:  LM 337t p+, vr2: LM 317t p+.

c65 en c66 op het schema, 7000uF 40volt slit foil electrolytic, in het apparaat zelf de Elna 10.000uF 50v......

Op het board staat dat het de 7e issue is...    

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/cyrus1ps.gif

scrutinizer

Citaat van: RennieB op oktober 19, 2009, 12:52:12
Wow!  :inlove:

Die is wel heel erg gaaf. Wat voor een type is dat? Ook van de hand van Azima?
Dik gegoten alu chassis.... Nice!!!Ik zie nu pas dat Mission op de voorkant staat! Geweldig!!

Een pré en eindbak? klasse A? Gaaf!!!  O0
Mission 776/777 van Azima. ;)

Citeer
"But than there's always that trade off, low freq. versus that Englisch rhythm and pace Wink"

Check, de PRaT heet dat geloof ik, is in combinatie met de shiga-kloon (nog behoorlijk standaard met alleen een tent klok en PvV voeding)
erg prettig, in combinatie met een van de beter mission speakers (van voor de Chinese overname) de 781 gewoon erg fijn...

Ik doelde eigenlijk meer op het aanpassen van de buffer en zijn effect op de PRaT.

Maak je gebruik van de interne dac van de EZ31/51 of een externe dac?

Citeer
"Je kunt natuurlijk de buffer capaciteit verhogen (check de gelijkrichter even if it's up for that task) Smiley"

Is dat VR1 en VR2? De LM 317t P+ wordt voorafgegaan door een Rubycon 63v 470uF (c68 en c67).........  :withstupid:

Alvast bedankt!!
Nee, dat zijn de pos/neg spanningsstabilisatoren voor de ingangs/stuurtrap. D13 t/m D16 zijn de gelijkrichtdioden.
Voor wat betreft de 'slit foils' 7000uF/40volt, deze zijn altijd voor een groot deel van belang geweest voor de specifieke Mission/Cyrus sound. ;)
Voor je zoektocht naar passende elco's is 40 of 50 volt, i.p.v. de Elna's 63 volt werkspanning, ook prima.

Voor de diodes in zowel ingangs als eindtrap power supply, kun je bijvoorbeeld i.p.v. 1n400x ook uitwijken naar de UF400x serie, dat voor een kleine performance winst zonder het karakter (te veel ) geweld aan te doen.

But he .... dat zijn mijn 2 grijze cellen. :smile:

Anton.  

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

RennieB

Ships, ik dacht voor 800 can. dollar die set te kunnen kopen...

http://www.canuckaudiomart.com/details/103771-mission__777_power_amp__mission_776_preamp/

Erg jammer... Wel bijzonder, alleen een thd van 0,01% is toch vrij hoog?

Ik gebruik nu nog het originele board van de ez-51 maar ik heb bij Peter Daniel een nos-dac met usb poort besteld.
Deze zou eigenlijk al geleverd moeten zijn...

"Nee, dat zijn de pos/neg spanningsstabilisatoren voor de ingangs/stuurtrap. D13 t/m D16 zijn de gelijkrichtdioden."

:-X Ik vond die mooie blauwe Rubycons zo aanwezig samen met die LM 317... Ik dacht, kan niet missen.

Maar als ik de gelijkrichters wil vervangen waarmee dan? Als ik Google kom ik niet veel verder op die waarde... Zal nog even stoeien...

Niet mis hoor, die cellen van je!  ;D

PS. Even Irfanvieuw updaten... RIOT.DLL is missing....

scrutinizer

Citaat van: RennieB op oktober 19, 2009, 16:08:52
Ships, ik dacht voor 800 can. dollar die set te kunnen kopen...

http://www.canuckaudiomart.com/details/103771-mission__777_power_amp__mission_776_preamp/

Erg jammer... Wel bijzonder, alleen een thd van 0,01% is toch vrij hoog
A Pitty!
Niet in de beleving van mijn orgaan. ;D

Citeer
Ik gebruik nu nog het originele board van de ez-51 maar ik heb bij Peter Daniel een nos-dac met usb poort besteld.
Deze zou eigenlijk al geleverd moeten zijn...
Nice!

Citeer
"Nee, dat zijn de pos/neg spanningsstabilisatoren voor de ingangs/stuurtrap. D13 t/m D16 zijn de gelijkrichtdioden."

:-X Ik vond die mooie blauwe Rubycons zo aanwezig samen met die LM 317... Ik dacht, kan niet missen.

Maar als ik de gelijkrichters wil vervangen waarmee dan? Als ik Google kom ik niet veel verder op die waarde... Zal nog even stoeien...
Farnell  Vishay GS: De UF4002 art.nr.9551638 :-X
Bij nader inzien zonder extra kosten via RS components:
Vishay
UF4002-E3 RS stocknummer   628-9732  ;)

Citeer
Niet mis hoor, die cellen van je!  ;D
:smile:

Citeer
PS. Even Irfanvieuw updaten... RIOT.DLL is missing....
Done!

;)

Anton.

RennieB

Citaat van: scrutinizer op oktober 19, 2009, 18:29:30

Niet in de beleving van mijn orgaan. ;D

I'm a believer!!  :worship:

Wel bijzonder, in die pré zit gewoon 2 batterijen! Die zal je na 26 jaar dan wel moeten vervangen...

Citaat van: scrutinizer op oktober 19, 2009, 18:29:30

Farnell  Vishay GS: De UF4002 art.nr.9551638 :-X
Bij nader inzien zonder extra kosten via RS components:
Vishay
UF4002-E3 RS stocknummer   628-9732  ;)

Te gek, leverancier, stock nummer, als je ze ook nog hier komt afleveren zal ik een tweede altaar moeten bouwen...  ;)

Irfanview werkt ook weer!

René

RennieB

Toegift!

And by the way, does size matter?

Raar programma, Irfanview....

RennieB

:clapping:

1 euro 60!! Besteld!

Dank!

Ook bedankt voor die 776/777, hoe moet ik nu nog slapen 's nachts?  :(

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er goed uit RennieB  8)

You are in for a lot of fun.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RennieB

Dank je Erik! Hoewel er nog een héél lange weg is te gaan.....  >:D

Maar het is ontzettend leuk om er mee bezig te zijn. Terwijl de leer-curve meer dan stijl is...

Zodra het transport en dac klaar zijn wil ik met een eigen ontwerp speaker bezig gaan.

dddac

Citaat van: RennieB op oktober 20, 2009, 10:09:45
..... wil ik met een eigen ontwerp speaker bezig gaan......

Dan kun je gelijk een eigen topic openen, zodat we daar verder kunnen mee-kijken-discussieren

mvg
doede

RennieB

Citaat van: dddac op oktober 20, 2009, 17:55:50
Dan kun je gelijk een eigen topic openen, zodat we daar verder kunnen mee-kijken-discussieren

mvg
doede

Dat ga ik zeker doen. Zoals nu ook kan ik alle hulp goed gebruiken...
Een tekening maken is toch iets anders dan een filter ontwerpen... :blush: (Wat ik ga uitbesteden waarschijnlijk...)

Het is wel zo dat het nog minimaal een tijdje gaat duren. De units zijn nou niet de goedkoopste en ook over de constructie zal
er hier flink gediscussieerd moeten worden... (Ik hoop wel van harte dat dat met gepast respect gebeurd. Er zijn wel eerder topics gestrand door oeverloos geëmmer...)

Ik moet wel bekennen dat het ontwerp grotendeels uit de koker van ShinObiwan komt met aanpassingen mijnerzijds... Maar ik heb wel toestemming...  ::)

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/93218-lgt-construction-diary.html

Hmmm, nice... http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/63078-how-pc-xo.html

RennieB

(Voor het juiste effect, eerst openen in nieuw venster, http://www.youtube.com/watch?v=hKLpJtvzlEI  )

De.....Mission......is......dood......

Geen idee hoe maar hij bromt alleen nog maar.................

:o :(

Arieson

Citaat van: RennieB op oktober 21, 2009, 15:50:06
(Voor het juiste effect, eerst openen in nieuw venster, http://www.youtube.com/watch?v=hKLpJtvzlEI  )

De.....Mission......is......dood......

Geen idee hoe maar hij bromt alleen nog maar.................

:o :(

R.I.P :angel:

:hehe:

RennieB

Arieson

Citaat van: RennieB op oktober 21, 2009, 18:51:59
Bedankt voor uw medeleven...

Ach, is het minste wat we kunnen doen voor onze medeforumers.  8) ::)

phy

On topic maar weer
Het gemodde board met de BG condensatoren is nu wel ingespeeld en het geluid is nu heel erg close tot het ongemodde board
wel is er iets meer resolutie het hoog balaceert op het randje van het zogenaamde hifi geluid dat ik niet kan waarderen.
Het laag is vol, stemmen mooi krachtig en uitgesproken gearticuleerd op sommige opnames is het uitsterven van de stemaanzet goed te horen .
Met het gemodde board kan je nu ook zo hard spelen dat het gewoon zachter moet voor je oren niet dat het dicht gaat lopen of een brei word
de CEC heeft dit wel
met de Schigaraki clone kan het ongelimiteerd hard het geluid blijft perfect en dat vind ik een heel groot pluspunt.
overigens heeft het ongemodde board dit ook.

Ik heb de shunts klaar liggen maar ik ga nu eerst de Trichord clock 4 proberen  samen met the never connected power supply.
hier ben ik wel benieuwd naar .
Ik heb de never connected er maar gewoon bijbesteld
ik wil het gewoon even goed proberen maar ik heb de laatste tijd niet zo´n geweldige ervaring meer met die clockjes
Maar dan heb ik het wel over Tentlabs clockjes Trichord heb ik nog nooit iets mee gedaan
dus wie weet binnenkort Trichord mischien te koop op Marktplaats  ;D
of hij blijft erin dat zou natuurlijk ook nog kunnen
maar ik vind wel dat ik het gehoord moet hebben .

...ben benieuwd...erg dapper altijd dat "geld op voorhand" uitgeven zonder garantie....ik probeer het ook tot een minimum te beperken maar met "ons" Shiga project zijn we gewoon de pioniers als we verder willen gaan.....ik hoop dat dit beloond wordt...in mijn geval was het meteen een top-upgrade. 8)
Maarja...daar heb jij niets aan... :-\

Ik wens je oprecht succes  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 23, 2009, 20:55:47
...ben benieuwd...erg dapper altijd dat "geld op voorhand" uitgeven zonder garantie....ik probeer het ook tot een minimum te beperken maar met "ons" Shiga project zijn we gewoon de pioniers als we verder willen gaan.....ik hoop dat dit beloond wordt...in mijn geval was het meteen een top-upgrade. 8)

Ik wens je oprecht succes  O0
Hoi Erik, bedankt  :)
Tja ik moet het proberen anders heb ik het idee dat ik iets heb laten liggen
welke upgrade was voor jou het grootst de clock of de regulator.
ik weet dat het allemaal samen moet vallen maar wat gaf echt een boost  ;D
weet je dat ik nu eigenijk al zou kunnen leven met het resultaat
ik verwacht geen grote dingen meer.

RennieB

Citaat van: phy op oktober 23, 2009, 14:48:49
On topic maar weer

Groot gelijk, sorry. :sigh:

Citeer

Het gemodde board met de BG condensatoren is nu wel ingespeeld en het geluid is nu heel erg close tot het ongemodde board
wel is er iets meer resolutie het hoog balaceert op het randje van het zogenaamde hifi geluid dat ik niet kan waarderen.
Het laag is vol, stemmen mooi krachtig en uitgesproken gearticuleerd op sommige opnames is het uitsterven van de stemaanzet goed te horen .
Met het gemodde board kan je nu ook zo hard spelen dat het gewoon zachter moet voor je oren niet dat het dicht gaat lopen of een brei word
de CEC heeft dit wel
met de Schigaraki clone kan het ongelimiteerd hard het geluid blijft perfect en dat vind ik een heel groot pluspunt.
overigens heeft het ongemodde board dit ook.

Phy, als je een gradatie moest geven tussen de verschillen tussen het originele en het gemodde board, wat zou dit zijn? Of is dit afhankelijk van smaak/installatie/versterking?

Verder was ik benieuwd of je het board losgemaakt hebt van de motor-plaat, en dan voornamelijk hoe je de stop-switch hebt verhoogd voor de slede zodat deze dit bereikt. Ik heb zelf net het board los gehaald en voorzien van draden alleen weet ik niet hoe de switch te verlengen. Een stuk plastic er aan lijmen of de switch op een blok monteren en het board verticaal plaatsen? Uiteraard mag iedereen hier suggesties doen.

Ook vraag ik mij af of het noodzakelijk is een brace te maken voor een mechanische verbinding tussen de twee motoren. Dit om warping en daarmee "mechanische jitter" (bestaat zo iets?) te voorkomen.

Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe je het brons geïmplementeerd hebt. Als je dit tzt met foto's zou willen duiden heel graag.

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 23, 2009, 20:55:47

Ik wens je oprecht succes  O0

De kontlap trekken is hier de kunst en de uitdaging niet denk ik. De uitdaging is om voor, uiteraard relatief, weinig geld een top loopwerk te maken.  ::)

Als ik het goed gelezen heb, heb jij een tweede lint gebruikt en daarmee het board verticaal geplaatst? Een ebben blok met daarop de switch?

OT/ In ieder geval heb ik straks weer een versterker!  ;D (Arcam 90.2 Delta)!! O0

Groeten René

phy

Hoi René
Het verschil tussen het gemodde en ongemodde board is gewoon goed hoorbaar
en een smaak kwestie laat ik zeggen dat het gemodde board indrukwekkender klinkt
en ik denk dat ik het nu toch wel prefereer boven het ongemodde board
maar dat kan zomaar weer omslaan.

Ik vond tot nu toe de verschillende voedingen het meeste uitmaken ook verschillende voedingstransformatoren proberen gaf de grootste verschillen .
Veel groter dan de BG modificaties op het board.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de board van de motoren los te maken
maar dat komt ook nog.

Het brons is gewoon een dikke schijf waar ik het loopwerk op gemonteerd heb gewoon massa
ik zal wel wat foto´s maken.

Hoe vond jij de clock upgrade en welke clock is het die ik daar zie liggen . 

RennieB

Citaat van: phy op oktober 23, 2009, 23:51:25

Het verschil tussen het gemodde en ongemodde board is gewoon goed hoorbaar
en een smaak kwestie laat ik zeggen dat het gemodde board indrukwekkender klinkt
en ik denk dat ik het nu toch wel prefereer boven het ongemodde board
maar dat kan zomaar weer omslaan.

Dag Phy,

Je klinkt als mijn (nu ex) vriendin...  ;D

Ik zal gewoon de sprong moeten wagen dus, en gewoon de modificatie stap voor stap gaan uitvoeren

En ander goed punt is de voeding. Wat is voor jou nu de gewezen trafo? En gebruik je de Sreg voeding zoals  Erik volgens mij?

Citaat van: phy op oktober 23, 2009, 23:51:25

Hoe vond jij de clock upgrade en welke clock is het die ik daar zie liggen . 

Het is een Tent-clock met PvV voeding. En de verbetering was eigenlijk wel schokkend. Woorden als palpability krijg ik mijn strot niet uit maar bijvoorbeeld
Norah Jones, waar ze eerst als een lange toon klonk hoor je nu duidelijk dat ze speelt met sterkte en hoogte van de toon. Een absolute verbetering.

Ook gebeurt het veel minder op de sweat-spot maar is het geluid veel meer aanwezig ook naast de spot. Ook bracht het veel meer rust en zijn de individuele instrumenten of stemmen veel beter te onderscheiden... Lightnin' en ik zijn nu veel closer...  ;)

Hij blijft in ieder geval en zal als basis dienen voor het uiteindelijke resultaat.

De foto's zie ik graag tegemoet.

Groeten René

Tja ik moet zelf ook alles weer teruglezen..gelukkig heb ik mijn mods erg gedetailleerd in kaart gebracht....voor mij waren erg grote klappers....een nieuw laserboard....een nieuw klok met voeding....en de regs....oja alle sms verwijderen...en ook de behuizing zoals aangegeven...eigenlijk was het voor ons (Anton en ik) een hele lange plezierige bouwrit naar een voor mij  AudioNirvana.....(m.a.w. ik heb veel geld uitgegeven maar zeer weinig vergeefs)  O0

Let op mijn insteek is anders.!!!!!!..ik wilde proberen een top-transport te bouwen en schuwde absoluut niet veel euro's neer te leggen of 10 uur aan een laserboard vijlen, een wezenlijk verschil met "biggest bang for the buck"....ik ben op het amerikaanse en nederlandse forum daar nagenoeg een eenling in  ;)