Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

phy

Die dig. aanpassings weerstanden heb ik laten komen van Riken, Takman ,Allen Bradley en Caddock.
Er speelt nu een origineel board met Allen Bradleys en een aangepast board (zoals de pdf) met Caddock naast elkaar
Er is nog een board aangepast en hier komt later nog de clock en de shunts bij.
ik laat het nu rustig inspelen en ga pas weer beslissingen nemen als mijn verkoudheid over is
ik ben nu zo doof als een kwartel  ;D
Het is in iedergeval geen straf om naar de situatie op het moment te luisteren.
en gewoon wat te knutselen.
 


BMW850

Citaat van: phy op september 19, 2009, 16:24:36
ik laat het nu rustig inspelen en ga pas weer beslissingen nemen als mijn verkoudheid over is
ik ben nu zo doof als een kwartel  ;D
Het is in iedergeval geen straf om naar de situatie op het moment te luisteren.
en gewoon wat te knutselen.

Hoi Robert,

Hoe is het met je verkoudheid?
Zijn je oortjes alweer zoals vanouds  ;)
Ben zeer benieuwd naar je bevindingen, is je gemodificeerde board al een beetje ingespeeld en merk je nu ook een verandering en wat belangrijker is, een verbetering.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

phy

#102
Hoi Rudy
het is laat geworden ik heb net een gezellige luister avond gehad met een goeie audio kennis Luc, alias het oor  ;D
Het gemodificeerde loopwerk heeft de hele week 24 uur per dag gedraaid.
en toen ik de eerste cd draaide (natuurlijk een show cd van kijk eens wat mijn set kan)  :P
werd ik vol ongeloof aangekeken ,komt dat uit dat hoopje onderdelen ??
Jep 8) was een boombox maar het is wel gemodificeerd ,veel blackgates, kortere signaal wegen,nieuw kristal ,Cadock weerstandjes aan de uitgang enz.....
cd na cd ging erop en ik hoorde steeds weer
ongelofelijk .....ongelofelijk dit echt mooi!
En nou moet ik zeggen het klonk vanavond ook erg goed ik heb wel eens slechtere dagen gehad .
na een tijdje sloot ik het originele loopwerk aan het enige dat daar aan gebeurd is zijn 2 Allenbradley weerstandjes aan de uitgang van 300 en 100 ohm.

Cd erop en draaien na ongeveer een minuut keken we elkaar aan en zeiden we tegelijk, EIGENLIJK........... hup volgende cd tja het klinkt mischien wat rauwer en wat minder gedetaileerd maar we zijn het er over eens dat de standaard print makkelijker klinkt.
De gemodificeerde print maakt er een beetje een hijgend highend geluidje van  (overdreven gezegd dan)
technisch klinkt het beter meer resolutie ,strakker laag maar ook slanker
stemmen zijn mooi maar de standaard laat dit nog mooier horen ook is de muziek meer 1 geheel.
Ik heb nu besloten dat ik de gemodificeerde print nog een weekje laat inspelen en daarna gaan we dit vergelijk op een andere set doen.

De rest van de avond lekker vinyl gedraaid en alleen maar muziek geluisterd .





scrutinizer

There ain't no such thing as a free lunch......

Dat door gebruik te maken van een paar onderdelen uit een 'samengesteld'  lijstje, solderen en klaar.

Wat het wel aangeeft is dat er potentieel in zit. Een potentieel welke met de nodige aandacht, netjes naar smaak op je huidige systeem afgestemd kan worden.

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Hoi anton
Er zit zeker potentieel in
ik ben ook pas bezig het gaat een leuke weg worden.
Dat lijstje ....tja je moet ergens beginnen
dit is volgens de voorgangers de eerste must have
dus dat is dan volgens mij een goede start.
mischien ben ik ook iets te vroeg met mijn uitspraak
maar de zoals de pdf gemodificeerde klinkt op dit moment naar mijn smaak kunstmatiger dan de originele.
Hij geeft meer detail klinkt gepolijster het hoog schoner maar technisch mooier maar niet in de kern beter
het klinkt opgeklopt, over the top.
Nou ben ik weer opzoek naar een paar boomboxen ik wil elk loopwerk wel spelend houden het vergelijk moet wel mogelijk blijven.
Je gaat nl. makkelijk dingen geloven vooral als je ergens veel werk aan hebt gehad of als je dure componenten hebt gebruikt, die fout heb ik in het begin vaak gemaakt toen ik begon met buizenversterkers bouwen.
Ik bouwde toen op het eruitrekken van details en resolutie zo erg zelfs dat er niets meer aan muzikaliteit overbleef je hoorde alles maar was helemaal kaalgestript.
Die fase ben ik gelukkig voorbij. 


scrutinizer

#105
hoi robert,

Veel pcb's ombouwen en luisteren is 1.
Maar de ervaring leert dat hem het vaak zit in een verzameling van deze aanpassingen.
Waar in dit geval het mechanische deel, een groot stuk van de totaal haalbare kwaliteit in zich draagt.
Geloof in verkregen kwaliteit d.m.v. componenten zegt mijns inziens meer over een zienswijze dan een aanpak.
Het inpassen van een apparaat 'probeer' je d.m.v. doordachte manipulatie, gebruikmakend van een ruim assortiment aan componenten, de uiteindelijk verkregen synergie overkomt je.
En pas als die ;na soms lang proberen; verkregen is, krijgen de componenten in gebruik voor mij een gezicht.

Anton.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

hoi anton
Helemaal gelijk daarom word het ook nog een lange leuke weg.
Het mechanische deel ben ik ook al mee bezig, hier heb ik ook verschillende ideen voor en ik kan maken wat ik wil
mijn beroep is instrumentmaker en heb alle middelen tot mijn beschikking.

Wat ik wel raar vind is dat er zo gedweept word met de BG modificatie
en ik kan het me ook wel voorstellen want het is echt anders en misschien kan je het wel als beter omschrijven maar
voor mijn oren en in mijn set klinkt het te gladjes.
De blauwe led heb ik ook al geprobeerd maar daar kan ik met de beste wil van de wereld geen verschil mee ontdekken
ach jij blijft er maar gewoon op zitten slechter klinkt het ook niet maar of ik hem in de toekomst ga gebruiken moet zich nog wel bewijzen.

Volgende week ga ik 2 verschillende EI kern transformatoren vergelijken
die heb ik gisteren binnen gekregen 
en heb nog een c kern en een amorfe ckern in bestelling staan.
Ik heb wel al gehoord dat de voedingstransformator heel veel uitmaakt
dit zijn echt verschillen.




BMW850

#107
Citaat van: phy op september 27, 2009, 12:25:29
mischien ben ik ook iets te vroeg met mijn uitspraak
maar de zoals de pdf gemodificeerde klinkt op dit moment naar mijn smaak kunstmatiger dan de originele.
Hij geeft meer detail klinkt gepolijster het hoog schoner maar technisch mooier maar niet in de kern beter
het klinkt opgeklopt, over the top.

CitaatIk heb wel al gehoord dat de voedingstransformator heel veel uitmaakt dit zijn echt verschillen.

Hoi Robert,

Deze ervaring had ik ook met teveel modificaties achter elkaar.
De stemmen waren veel voller zonder de laatste modificaties en bij live cd's was het handgeklap veel grootser/echter.

Ik ga met een ander board een paar stapjes terug om het allemaal weer eens opnieuw te beluisteren om er achter te komen waar die verandering in heeft gezeten.
En ja de 3 Bika voedings transformatoren zaten bij mij ook bij de laatste modificaties voor de Shigaclone  :-X

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

phy

#108
hoi Rudy
ja dat is ook het leuke ervan, zelf ervaren.
Ik weet nu wat het origineel doet en wat de pdf modificatie doet
daar kan je alleen maar achter komen door het zelf te doen
en het gemodde board is niet mijn geluid dat weet ik nu.
Als ik nu ergens in het midden uitkom zou het perfect zijn .

Ik denk ook dat de clock mod. niets voor mijn oren is
maar goed dat is voor later ik heb nog een Tent XO3 liggen en mag van een kennis een Peter van Willenswaard clock lenen. beide met het juiste kristal
Die Tent clock heb ik over omdat het mij ook niet beviel in mijn CEC loopwerk
maar ik ga het zeker proberen op de shigaclone
de Trichord clock zal ongetwijfeld beter zijn maar het is maar voor een indruk
maar zover ben ik nog lang niet.
Ook de shunt regelaars zijn nog niet aan de orde en ik wil het eerst goed hebben met 1 trafo
welke trafo dat word weet ik nog niet.
De shunts ga ik pas aanschaffen als de clock bevalt.

In de tussen tijd lekker luisteren naar wat voor loopwerk ook want het klinkt allemaal heel dramatisch de verschillen die hier beschreven worden
maar het is geen straf om naar welk loopwerk dan ook te luisteren.  
Het is gewoon een smaak en set matching kwestie
Er zijn ook nog cd's die een voorkeur hebben voor een bepaald loopwerk
ik zoek niet het loopwerk dat overdonderd met een paar goed opgenomen  cd's maar het meest universele
lekker klinkend over de gehele collectie.
Dat is het moeilijke soms moet je over een werkelijk "spetterende" weergave heen luisteren en toch weer een stapje terug doen
om het evenwicht te bewaren.

Hou ons op de hoogte
welke stapjes ga je terug ?



Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Robert

Tja behoorlijk moeilijk om op te reageren...want het zijn natuurlijk jouw oren jouw set en jouw ervaringen maar dat gedweep met die blackgates zoals jij dat noemt was voor mij meteen een nobrainer.. :o.

Wat je zeker moet proberen en dat is voor jou een makkie is het laser-board los nemen van de print...ik verzeker je dat je weer vol ongeloof bent en niet meer hoeft te twijfelen om terug te gaan naar de oude situatie...
Ik zou ook zeker nog steeds EEN mod tegelijk doorvoeren (hoe verleidelijk ook!!!) gewoon meer fun en je weet meteen of het wat positiefs brengt...

Nou ja dat is ook niet helemaal waar want het vervelende kan wel zijn dat je Blackgates nu misschien (na veel inspelen natuurlijk ;)) niet genoeg moois brengt maar in een later stadium na wat andere mods wel weer tot hun recht komen...enfin
dat is de lol zullen we maar zeggen SUCCES... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

hoi Erik
Ik zal het board ook eens loshalen van de print
het BG board blijft gewoon intact en ik laat het nog meer inspelen
en je hebt gelijk in een later stadium in combinatie met iets anders valt het mischien weer op zijn plek
Dat is het leuke van zo'n goedkope loopwerkjes je kan gewoon alles naast elkaar horen
in dit stadium is de Black gate mod. inderdaad niet mijn geluid.
maar let op het is niet slecht, zoals ik al zei technisch klinkt het beter.
Het is dan ook puur mijn eigen ervaring nou ja en van iemand anders maar wij liggen bijna op 1 lijn als het op muziek en weergave aankomt.

Het standaard board heeft nu ook de nodige uurtjes gespeeld weet je dat dat ook behoorlijk positief veranderd ?
de afbeelding word groter plaatsing beter en het hoog gaat er echt een stuk op vooruit
maar het gemodde board heeft toch mooier hoog.
 



Erik van Voorst (in memoriam)

Dat klopt...het standaard board veranderd met de tijd zoveel dat je zelfs aan jezelf gaat twijfelen.. :-X ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Na weer een weekje inspelen gaat elk loopwerk er nog op vooruit
maar het originele board gaat sneller het verschil tussen de 2 is nog groter geworden met de absolute voorkeur voor het originele
dit is de tussenstand ik laat het nu gewoon weer verder inspelen
Er is nu ook een board met Oscons aan het inspelen maar daar kan ik nog niets over zeggen dat moet eerst nog een weekje sudderen  :)

De tentclock was geen succes dit gaf dezelfde "verbetering"als in mijn CEC

Vandaag heb ik de Burson shunts besteld bij Partsconnection.

scrutinizer

#113
Citaat van: phy op oktober  3, 2009, 10:24:15
Na weer een weekje inspelen gaat elk loopwerk er nog op vooruit
maar het originele board gaat sneller het verschil tussen de 2 is nog groter geworden met de absolute voorkeur voor het originele
dit is de tussenstand ik laat het nu gewoon weer verder inspelen
Er is nu ook een board met Oscons aan het inspelen maar daar kan ik nog niets over zeggen dat moet eerst nog een weekje sudderen  :)

De tentclock was geen succes dit gaf dezelfde "verbetering"als in mijn CEC

Vandaag heb ik de Burson shunts besteld bij Partsconnection.
Waarom het jezelf moeilijk maken Robert, mooie behuizing maken ....

KLAAR!!!!

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Nee Anton
Ik wil het helemaal weten en ervaren en dat mag best een jaartje duren hoor, of een paar  ;)
Inspelen van alles is heel belangrijk en als het snel en makkelijk kon zocht ik wel een andere hobby.
Dat is ook het leuke de onderdelen die ik straks mischien over heb komen gewoon in mijn voorraad je kan nooit genoeg hebben in deze hobby.  ;D
De behuizing ben ik al mee bezig, daar komt inderdaad het op dat moment en voor mijn smaak mooiste loopwerk in  maar er blijven loopwerken meelopen op de achtergrond .
het is allemaal zo uitwisselbaar.

scrutinizer

Citaat van: phy op oktober  3, 2009, 10:49:44
Nee Anton
Ik wil het helemaal weten en ervaren en dat mag best een jaartje duren hoor, of een paar  ;)
Inspelen van alles is heel belangrijk en als het snel en makkelijk kon zocht ik wel een andere hobby.
Dat is ook het leuke de onderdelen die ik straks mischien over heb komen gewoon in mijn voorraad je kan nooit genoeg hebben in deze hobby.  ;D
De behuizing ben ik al mee bezig, daar komt inderdaad het op dat moment en voor mijn smaak mooiste loopwerk in  maar er blijven loopwerken meelopen op de achtergrond .
het is allemaal zo uitwisselbaar.


Mijn reaktie was ook niet serieus, meer gebaseerd op deze uitspraak:
Citaat van: phy op oktober  3, 2009, 10:24:15
Na weer een weekje inspelen gaat elk loopwerk er nog op vooruit
maar het originele board gaat sneller het verschil tussen de 2 is nog groter geworden met de absolute voorkeur voor het originele
dit is de tussenstand ik laat het nu gewoon weer verder inspelen
Er is nu ook een board met Oscons aan het inspelen maar daar kan ik nog niets over zeggen dat moet eerst nog een weekje sudderen  :)

De tentclock was geen succes dit gaf dezelfde "verbetering"als in mijn CEC

Vandaag heb ik de Burson shunts besteld bij Partsconnection.

Verder lijkt het 'mij' verstandig om het ontwerp van de behuizing direct mee te nemen in het 'proces'.
Zeg maar om later verrassingen te voorkomen. ;)

Succes!

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Citaat van: scrutinizer op oktober  3, 2009, 11:23:53


Verder lijkt het 'mij' verstandig om het ontwerp van de behuizing direct mee te nemen in het 'proces'.
Zeg maar om later verrassingen te voorkomen. ;)

Succes!

Anton.
Hoi Anton
dat bedoelde ik ook met (ze zijn zo uitwisselbaar)

scrutinizer

Hoi Rudy,

Heb je nog overwogen de Burson voor receiverchip in de DDDAC te gebruiken?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: phy op oktober  3, 2009, 11:26:35
Hoi Anton
dat bedoelde ik ook met (ze zijn zo uitwisselbaar)

Dan begreep ik je verkeerd met ; daar ben ik nog mee bezig., Robert.

Het op een basis (vb. hout of kunststof) tweaken en luisteren, zonder dat deze in zijn uiteindelijk te gebruiken jas zit, zal voor zover ik jou manier van luisteren in schat, op het moment van overplaatsing wel eens het verschil van je uitspraak over org of gemod kunnen brengen.

Anton. 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Citaat van: scrutinizer op oktober  3, 2009, 11:29:16
Hoi Rudy,

Heb je nog overwogen de Burson voor receiverchip in de DDDAC te gebruiken?
Anton.

Hoi Anton,

Ik heb Doede deze week een mailtje gestuurd of dit toepasbaar is zonder nadelige effecten voor de receiver print "en hoe ik dit moet aansluiten".

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

scrutinizer

#120
Citaat van: BMW850 op oktober  3, 2009, 12:31:41
Hoi Anton,

Ik heb Doede deze week een mailtje gestuurd of dit toepasbaar is zonder nadelige effecten voor de receiver print "en hoe ik dit moet aansluiten".

Rudy

Helder!!
Elke chip is te voorzien van een eigen supply Rudy, zelfs een chip met meerdere spanningen.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Citaat van: scrutinizer op oktober  3, 2009, 11:40:41
Dan begreep ik je verkeerd met ; daar ben ik nog mee bezig., Robert.

Het op een basis (vb. hout of kunststof) tweaken en luisteren, zonder dat deze in zijn uiteindelijk te gebruiken jas zit, zal voor zover ik jou manier van luisteren in schat, op het moment van overplaatsing wel eens het verschil van je uitspraak over org of gemod kunnen brengen.

Anton. 
ja dat klopt alles moet geprobeerd zijn en alles telt voor het uiteindelijke resultaat
ik wilde gewoon even laten weten wat de tussenstand is.
Het over plaatsen van loopwerk of complete print in de kast zijn 4 boutjes of 1 flatcable.



dddac

Citaat van: BMW850 op oktober  3, 2009, 12:31:41
Hoi Anton,

Ik heb Doede deze week een mailtje gestuurd of dit toepasbaar is zonder nadelige effecten voor de receiver print "en hoe ik dit moet aansluiten".

Rudy


Hi Rudy, ik heb geen mail gezien  :-\ ?

any way, in het dddac concept heeft elke Chip al zijn "eigen" voedingsspanning, die is opgebouwd als volgt


12 Volt DC ingang als basis voeding (ik neem een akku daar)
1x 7808 Voltage regulator voor elke chip (of een LM317 op 8,5 volt voor de TDA1543 chips)
elke regulator gevolgd door een Condensator multiplier (Emittervolger bc550c)
gevolgd door een Spoel/C passief filter
eerst dan volgt de chip.....

De voedingslijn van de chip krijgt zo een zeer schone gelijkspanning aangeboden en is zeer hoogohmig met de rest van het voedings circuit verbonden (decoupling)

Het voordeel van de speciale spanningsregelaars (zonder het geprobeert te hebben) ligt daaraan, dat ze direct aan de chip gaan. Laagohmig aan de chip en hoogohmig aan de rest
Als concept klingt dat werkelijk zeer goed en is het proberen waard. Waarschijnlijk een zinvolle upgrade

Wat je dus moet doen als test, is bij de chip in kwestie (bv de CS8414), de spanningaanvoerende spoel onderbreken en direct op dat punt (aan de chip kant natuurlijk) de speciale regulator aanbrengen

Voor alle spanningen van de chips in de DDDAC spdif receiver is dat 5 Volt, voor de buffer op de dac print is dat 3,4 Volt, voor de TDA1543 tower 8,3 Volt (maar wel >600mA per tower !!!)

Wat het receiver board betreft, denk ik dat in plaats van de akkuaansluiting de 12 volt regulator te nemen, het effekt veel minder is. Reden is dat daarachter "normale" 7808 en de passieve filters de werking van de special regulator op afstand houden....

Maar dit is DIY, dus de proof is in de pudding !

Het goede nieuws is, dat de regulator die je hebt genoeg stroom kan leveren. Vraag is, of je hem kan instellen op 12 of 5 volt ?


laat ons maar weten wat je ervaring is !

mvg
doede






BMW850

#123
Hoi Doede,

Het is deze Regulator: Burson LM78A +12 to +15V 250ma REGULATOR (Adjustable 10-20V)
CitaatWat het receiver board betreft, denk ik dat in plaats van de akkuaansluiting de 12 volt regulator te nemen, het effekt veel minder is. Reden is dat daarachter "normale" 7808 en de passieve filters de werking van de special regulator op afstand houden....

Dat had ik geprobeerd maar toen zakte de spanning van 12 volt naar 4 volt, de Burson Regulator (250mA) was op deze plek te licht. (denkfoutje van mij)  :(

Deze mail had ik gestuurd, het maakt niet uit dan doen we het op deze manier  ;)
Hoi Doede,

Volgens Anton (scrutinizer) citaat: Je kunt natuurlijk altijd de receiver chip ermee ontkoppelen en van spanning voorzien.
Zie deze link: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=88295.475

Is dit verstandig om te doen, en is het mogelijk zodat ik deze Burson Regulator nog kan gebruiken in de receiver?
En hoe kan ik deze receiver ontkoppelen waar komt de regulator dan tussen.

Rudy
p.s Om de USB DAC te gebruiken moet er dan 2 schakelaars gemonteerd worden of kan het met 1 schakelaar?
Ik bedoel een schakelaar aan select op de USB print, en een schakelaar aan select op de receiver, ik ga alleen de I2S signaal output gebruiken.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#124
CitaatVoor alle spanningen van de chips in de DDDAC spdif receiver is dat 5 Volt.
Hoeveel ampère gebruikt deze chip of chips?

Rudy

Module             Voltage            Current
 
LM78A       +12V (10-20V)         250ma

LM79A       -12V (10-20V)         250ma

LM78B         +5V (3V-9V)          500ma
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein