Upgrade Audio Physic Spark filter

Gestart door roberti, maart 17, 2009, 23:17:36

Vorige topic - Volgende topic

roberti

Ik heb sinds een tijdje de Audio Physic Spark, en deze bevallen erg goed.
Vandaag was ik nieuwsgierig naar de gebruikte filter onderdelen, dus heb ik even het filter bekeken. Zie hier de foto's.

Nou de vraag, zijn hier nog verbeteringen te halen door betere componenten te gebruiken?
Zo je, heeft iemand aanbevelingen?
The game of life is hard to play, I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay, so this is all I have to say.

- Johnny Mandel

Interficior

Die elko's (die rode dingen) zijn sowieso voor verbetering vatbaar. Al staan ze zo op het oog parallel aan de woofer (het is een 2,5-weg gok ik zo). Daar zou ik ik ieder geval een simpele MKP indoen, dat zal al een hoorbare verbetering geven, vooral als je nog wel eens wat harder draait.

Het witte blokje bovenaan (10µF) zou ik vervangen voor in ieder geval een Clarity Cap, een SA bijvoorbeeld. Ik vind de tweet trouwens wel erg laag ingezet.

Spoelen kun je ook vervangen maar dat ziet er mijns inziens minder noodzakelijk dan bovenstaande dingen.

www.capsandcoils.com
Take it or lease it

roberti

Ik heb even gekeken op de site, de ClarityCap MR range lijkt me ook heel mooi (ook even gekeken op de site van Tony Gee).
Zou dit overkill zijn of niet?

De twee parallelle elco's, zou je die vervangen voor 1 MKP of weer twee parallel?
Welke waarde moet deze dan hebben? Ik zie alleen 100 V. Heb je nog goede ervaringen bij een bepaald merk?

- Johnny Mandel

yorkie13

tritec speltje, alleen even de waarde zien te achterhalen
ruimte genoeg om een mooi filter te plaatsen
valt me eerlijk gezegd een beetje tegen van Audio Physik de gebruikte componenten dan, je zou toch Mundorf verwachten

roberti

Ja, het leek mij ook een beetje budget. Het klinkt natuurlijk wel lekker, maar als het beter kan, waarom niet.

- Johnny Mandel

Kingpin

Dit is het oude type spark of niet?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Er zijn maar heel weinig luidsprekerfabrikanten die echt goede filtercomponenten gebruiken. De meesten geloven er niet eens in... ;)  Living Voice gebruikt in sommige modellen cryogeen gekoelde onderdelen van o.a. Audio Note, Hovland (Musicap), zelfgewonden spoelen etc. Zij vinden het wisselfilter het DNA van een speaker en dat is natuurlijk ook zo.

Om echt te weten of een 'beter' onderdeel ook echt 'beter' klinkt, zul je er eigenlijk een aantal uit moeten proberen en vooral de originele componenten behouden.

yorkie13

ja living Voice, daar noem je ook wat, heeft ook een dergelijk prijskaartje
ze gebruiken er de vifa woofers  en scanspeak Revelator tweeter in
filter idd extern in een mooie metalen kast ver weg van de luidsprekers

roberti

Citaat van: Kingpin op maart 18, 2009, 10:48:42
Dit is het oude type spark of niet?

Ja, het is de Spark 3

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 10:54:05
Om echt te weten of een 'beter' onderdeel ook echt 'beter' klinkt, zul je er eigenlijk een aantal uit moeten proberen en vooral de originele componenten behouden.

Ja, meerdere proberen is de enige echte manier om het te weten te komen, maar dat kan al snel wat prijzig worden.
Ik heb op de site van Tony Gee gekeken welke condensator een beetje past bij mijn smaak. Dit is natuurlijk wel subjectief, maar wel een indicatie.
De oude filter onderdelen bewaar ik natuurlijk wel, je weet maar nooit.

- Johnny Mandel

garmtz

Citaat van: RA SUBS op maart 18, 2009, 11:16:46
ja living Voice, daar noem je ook wat, heeft ook een dergelijk prijskaartje
ze gebruiken er de vifa woofers  en scanspeak Revelator tweeter in

Vifa en Peerless woofers en Vifa en Scanspeak tweeters (afhankelijk van model). Prijzen vanaf ongeveer 3300 Euro, dus niet extreem duur vind ik, zeker niet gezien de kwaliteit van de componenten.

Citeerfilter idd extern in een mooie metalen kast ver weg van de luidsprekers

Alleen bij de OBX-R2 en OBX-RW... ;)  En de behuizing van het externe crossover is van hout, niet metaal... ;)

yorkie13

dus gewoon in een sigarendoos gestopt ?

nee , zonder gekheid ik heb de eerdere OBX wel een op de Hifishow in de UK mogen beluisteren en dat
was toch wel erg mooi
latere versies zullen alleen maar verbeterd zijn
maar ik houd het nu maar bij de scanspeak ref monitors,l ook niet verkeerd en vergelijkbaar met Master 3

heeft de Spark 3 niet de ringradiator tweeter van vifa erin zitten en 2 x peerless woofertjes

Interficior

Citaat van: roberti op maart 18, 2009, 09:41:12
Ik heb even gekeken op de site, de ClarityCap MR range lijkt me ook heel mooi (ook even gekeken op de site van Tony Gee).
Zou dit overkill zijn of niet?
Ikzelf zou het niet doen. De prijs van de condensator overschrijdt ruimschoots die van de tweeter zelf. Ikzelf zou dan de Clarity Cap SA 10 µF nemen, en zeker niet duurder gaan.
CiteerDe twee parallelle elco's, zou je die vervangen voor 1 MKP of weer twee parallel?
Aangezien de waarde 20µF niet bestaat (wel met tolerantie erbij genomen, maar ach) is het beter om 2x 10µF te doen om bij het origineel te blijven qua waarden.
CiteerWelke waarde moet deze dan hebben? Ik zie alleen 100 V. Heb je nog goede ervaringen bij een bepaald merk?
Of het 100, 250 of 630 volt is maakt niet uit. Het zijn in ieder geval twee 10µF-elko's. Ik zou ze vervangen voor twee APW's van 10µF of PX'jes.

CiteerEr zijn maar heel weinig luidsprekerfabrikanten die echt goede filtercomponenten gebruiken. De meesten geloven er niet eens in... Wink  Living Voice gebruikt in sommige modellen cryogeen gekoelde onderdelen van o.a. Audio Note, Hovland (Musicap), zelfgewonden spoelen etc. Zij vinden het wisselfilter het DNA van een speaker en dat is natuurlijk ook zo.
Ja, maar dan vooral de waardes en de opbouw van het filter zelf, en in veel mindere mate de onderdelen zelf. Liever een speaker die goed gefilterd is met elko's en kernspoeltjes dan een speaker die brak gefilterd is met bandspoelen en Duelund condensatoren.
Take it or lease it

roberti

Citaat van: Interficior op maart 18, 2009, 15:06:01
Ikzelf zou het niet doen. De prijs van de condensator overschrijdt ruimschoots die van de tweeter zelf. Ikzelf zou dan de Clarity Cap SA 10 µF nemen, en zeker niet duurder gaan.Aangezien de waarde 20µF niet bestaat (wel met tolerantie erbij genomen, maar ach) is het beter om 2x 10µF te doen om bij het origineel te blijven qua waarden.Of het 100, 250 of 630 volt is maakt niet uit. Het zijn in ieder geval twee 10µF-elko's. Ik zou ze vervangen voor twee APW's van 10µF of PX'jes.

Bedankt voor je informatie. Ik heb zojuist de Clarity Cap SA 10 µF, en de ClarityCap PX 10.0 uF besteld bij capsandcoils.
Als ik ze binnen heb en ze ga plaatsen zal ik wel foto's en mijn bevindingen plaatsen.

- Johnny Mandel

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

roberti

Citaat van: dre73 op maart 18, 2009, 19:50:01
zeer goede keus ;)

Ik hoop het. Ik heb benieuwd of, en zo ja, hoe groot het verschil zal zijn.

- Johnny Mandel

Interficior

Het mooie is dat als je geen verschil hoort gelukkig niet de wereld kwijt bent qua geld. Als je MR's koopt heb je al 140 euro door het riool heengedraaid als je geen verschil hoort. Dat zou zonde zijn. Elko's vervangen is altijd nuttig: behalve dat MKP's gewoon beter zijn (vooral als je wat harder draait) verjaren elko's ook nog eens (de waarde wijzigt) en MKP's niet.
Take it or lease it

roberti

Citaat van: Interficior op maart 18, 2009, 20:40:50
Het mooie is dat als je geen verschil hoort gelukkig niet de wereld kwijt bent qua geld. Als je MR's koopt heb je al 140 euro door het riool heengedraaid als je geen verschil hoort. Dat zou zonde zijn. Elko's vervangen is altijd nuttig: behalve dat MKP's gewoon beter zijn (vooral als je wat harder draait) verjaren elko's ook nog eens (de waarde wijzigt) en MKP's niet.

Je hebt helemaal gelijk. Je bent alleen snel geneigd om nog betere (lees duurdere) te kopen, want eenmalig is het niet zo heel veel geld.

- Johnny Mandel

dre73

als ik de onderdelen zo zie,dan kan het nog wel eens een verassing worden ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

roberti

Vandaag al de bestelde onderdelen binnen gekregen.
Ik ben meteen aan de slag gegaan.

Eerst de filters uit de luidsprekers. Zie het verschil:

Nogmaals het verschil:

De oude onderdelen verwijderd van het filterbord:

De nieuwe onderdelen erop. Het was even passen, het moet natuurlijk ook weer in de kasten kunnen:

Foto van de zijkant:

Ik heb nog niet echt kunnen luisteren, maar de eerste indruk is geen wereld van verschil.
Het lijkt wat ruimtelijker en het hoog wat vloeiender. Morgen maar wat beter luisteren.

- Johnny Mandel

dre73

heb je de caps wel vastgezet?
bv. met een lijm pistool,want als je ze zo laat zitten kun je in de toekomst problemen krijgen ;)

ze zullen wel wat uurtjes nodig hebben om los te komen,zeker de sa die heeft gewoon tijd nodig.

roberti

Citaat van: dre73 op maart 20, 2009, 08:59:24
heb je de caps wel vastgezet?
bv. met een lijm pistool,want als je ze zo laat zitten kun je in de toekomst problemen krijgen ;)

ze zullen wel wat uurtjes nodig hebben om los te komen,zeker de sa die heeft gewoon tijd nodig.

Ik heb ze vastgezet met siliconenkit.

Was vanochtend even schrikken. Ik zet de tv en versterker aan, krijg ik alleen geluid uit de rechter luidspreker.
Gelukkig was het de zender zelf en niet de luidspreker.

- Johnny Mandel

Interficior

Niet meer doen hoor, met siliconenkit. Daarin zitten zuren die niet prettig zijn voor je speakerunits.
Take it or lease it

roberti

Citaat van: Interficior op maart 20, 2009, 09:32:15
Niet meer doen hoor, met siliconenkit. Daarin zitten zuren die niet prettig zijn voor je speakerunits.

Als in de zuren verdampen en tasten de units aan, of de zuren tasten de claritycaps aan?
In ieder geval weer iets geleerd. Wat is een betere manier om ze vast te zetten?

- Johnny Mandel

kohns

Citaat van: Interficior op maart 20, 2009, 09:32:15
met wat dan wel?
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

dre73

als je de siliconen eerst goed laat drogen verwacht ik weinig problemen,maar persoonlijk gebruik ik altijd een lijmpistool.
goedkoop en binnen een paar minuten droog en ook nog weer los te krijgen ;)