Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

FFF

Citaat van: Erik van Voorst op maart  9, 2005, 16:39:46
  Vallen mooi in de randen en zijn nu "Flush" met de Baffle.

Kan nu in ieder geval kiezen om met of zonder grill te spelen......

O0

Ziet er echt geweldig mooi uit (skai?) is het duur en waar kun je dat halen?

Gekke vraag misschien, maar hebben die randen op het blaffe geen negatieve invloed op de afstraling van het geluid?

Je zou anders eens kunnen proberen het straks op te vullen zodat je een vlak blaffe hebt, hoewel dit natuurlijk veel mooier is  O0

audionut

Je moet ook ongeveer beginnen met:  Best "geinig" die "speakertjes", Erik! :)

Ik volg dit al een hele tijd, en ik ben jaloers op je vermogen om steeds weer handige gereedschappen te maken. Heb het idee dat je niet door 1 gat te vangen bent.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Erik van Voorst (in memoriam)

Sorry hoor.....maar ik moet er gewoon nog eentje posten.....

Ik betrap mezelf erop dat ik er steeds maar omheenloop.....wat is DIY toch leuk....
...dat emotionele gevoel......daar kan  " kopen "   toch echt niet tegenop !!!!!!!!  :)

Het phenolische backingboard  is zoals je ziet nu ook afgewerkt als fineer dus ......klaar voor het echte fineerwerk... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

En nog een kleine pic voor FFF waar je de grillframe op ziet nog even zonder anti-diffractievilt.... ;)

Dit Frame valt in het (donkerbruine) buitenframe.....Neil Patel zweert erbij dat als je de zijkanten van het frame opsluit dat dit het geluid ten goede komt....

Ik hoop het maar.....want dat heeft mij heel wat extra uurtjes gekost... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

ja, die Neil weet het allemaal wel ;)
ziet er erg goed uit Erik, waar is dat alles gekocht? wat zeg je .. zelfbouw?
het wordt steeds mooier!
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michiel

Citaat van: Erik van Voorst op maart  9, 2005, 17:56:14

Ik betrap mezelf erop dat ik er steeds maar omheenloop.....wat is DIY toch leuk....
...dat emotionele gevoel......daar kan  " kopen "   toch echt niet tegenop !!!!!!!!  :)

Ben jij ook al bang voor het moment dat je klaar ben?!

Ik vrees dat zodra ik met mijn monster project (ontwikkeling van 4 weg hoorn geladen systeem) klaar ben ik binnen een week aan het volgende monster project begin.
Heel stiekum ben ik benieuwd naar wat jou volgend project wordt. ;D

Arno P

Nadeel van grote en uitdagende projecten is meestal de enorme kater waar je mee achter blijft op het moment dat alles af is en je geacht wordt er eens eindelijk van te gaan genieten...bizar eigenlijk... ;)

Gydotron

Destijds heb ik ook frontjes gebruikt maar ben daar van teruggekomen. Wat bleek dat er een erg smalle dip was rond 2kHz.  Deze dip was zeer smalbandig maar wel zo'n - 12 dB. Het was trouwens hoorbaar ook, al geef ik toe dat het minimaal was. Ik had toen een erg smal frame gamaakt en ook opgevult met vilt, de dip bleef aanwezig.  Ik ben helemaal geen voorstander om ze te gebruiken en vind Doede oplossing eigenlijk wel erg goed. Hij heeft een materiaal  gebruikt dat reflexies erg onderdrukt. Het materiaal noemt Moosgummi. Doede heeft het netjes zwart gespoten.  Ik geef toe dat leder er nog wat beter uitziet, maar als je kijkt naar de Sentinel zie je ook dat zij ook een soort "moosgummi" hebben gebruikt.
De metingen zullen in de toekomst laten weten of een frontje een goede keuze is.........
Trouwens hoe ga je de frontjes bevestigen?  Ik heb destijds een magneetjes in het frampje gemonteerd. Eerst netjes uitgefreest en nadien de magneten er in gelijmt met 2 componentenlijm. Alles afgeplamuuurd. Ik het frampje had ik stukjes metaal aangebracht.

Grtn  Guido

Uiteraard ga ik niet over 1 nacht ijs en heb ik straks 3 mogelijkheden.

1. Zonder Frontje
2. Met een inleg a-la-Doede (ik heb hier zeer mooi schuim voor gekocht)
3. Met een Grill voorzien van anti-diffractievilt

De Grill wordt niet avontuurlijk bevestigd maar met de zg. nippies.

Met deze afdek-mogelijkheden wordt ge-experimenteerd....waarbij zeer erg rekening gehouden wordt met de mening van mijn vrouw...dwz...liever frontjes.  ;)

Ik krijg al zo vaak mijn zin...hahahaha  >:D

(alvast met wat kleine schroefjes de units in de behuizing vast gemaakt....ik wilde na 2 jaar wel eens zien hoe dat eruit ziet.... ;D

....langzaam maar wel zeker.......  >:D

BOUBOU

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Savart

Prachtig gewoon, pure klasse!
Ik moet zeggen dat het evenzeer mijn smaak is  :D

Sjors

Echt gigantish Erik  :) niet van 'echt' te onderschijden  8)

Groet, Sjors

Audiofiel

Het is niet mijn smaak, maar ik zit iedere keer weer verlekkerd te kijken naar het vakmanschap dat je er in legt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Maarrrr...die schroefjes worden toch wel effe andere he?  ^-^

Jan-Willem

Citaat van: Erik van Voorst op maart 12, 2005, 19:43:05
(alvast met wat kleine schroefjes de units in de behuizing vast gemaakt....ik wilde na 2 jaar wel eens zien hoe dat eruit ziet.... ;D

....langzaam maar wel zeker.......  >:D

Ziet er erg goed uit!!  :o   :)  heb wel een vraag: waarom heb je geen dome-tweeters gebruikt?

Jan-Willem
I love my S8 :-)

Rudo

Erik,

Avalon heeft het over Masterpieces, zoals je weet.
Wij, forumlezers, weten nu dat Avalon, hoe mooi en goed de modellen ook zijn, toch eigenlijk confectie maakt.  ^-^
De echte Masterpiece komt uit huize Erik.  ;D
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Walter_PPK

Wreed! :o Maar idd zwarte schroeven ::) Jan Willem de D20/6 is toch een  inverted dome tweeter? Wat ik me eigenlijk afvraag is of Neil hier al lucht van gekregen heeft  :D
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Voordat ik door ga met de fineerles...eerst even de schroefjesuitleg... :P

Wat je ziet is een TIJDELIJKE bevestiging met kleine rvs-schroefjes.
Normaal gesproken zou ik met hulsjes en inbusschroefjes kunnen werken.
Ware het niet dat mijn vermoeden al snel werd bevestigd...ouderwets schroeven is veel steviger!!!!!!
Maak maar eens een proefje en schroef je unit aan een plaat mdf....eerst met keurige hulsjes en dan gewoon met ouderwetse flinke schroeven....wel eerst voorboren in het MDF.....in seconden weet je nu voortaan dat een unit ouderwets vastschroeven aan de baffle een veel betere koppeling geeft en NEVER meer lostrilt (las laatst in een duits audioblad de tweak van de week......schroef eens per jaar je units weer eens wat aan... :o)

Enfin ik ben begonnen met de vellen uit te leggen....

Daarna een mal gemaakt van de Linkerbinnenkant xXx....samen met de rechterbinnenkant zijn zij voor mij de twee belangrijkste zichtvlakken dus zoek ik de mooiste stukken hiervoor uit.  ;)

R

Citaat van: Erik van Voorst op maart 13, 2005, 16:31:12
Daarna een mal gemaakt van de Linkerbinnenkant xXx....samen met de rechterbinnenkant zijn zij voor mij de twee belangrijkste zichtvlakken dus zoek ik de mooiste stukken hiervoor uit.  ;)
Weer een voordeel van zelfbouw. Succes erik, nu gaat het echte (af)werk beginnen.

Werk zo haaks mogelijk en snij ruim af zodat je nog wat speling hebt in een later stadium...

Nu laat ik 2 belangrijke foto's zien....je ziet het mooiste stuk uit 250 platen.
..maaarrrrr....de eerste foto met een keuze mogelijkheid A  als "bovenkant"  
en de tweede foto met een keuzemogelijkheid B......

Het spreekt voor zich hoe belangrijk matchen is....matchen op verschillende manieren !!!!

KEUZE A

Dit is nu het mooiste stuk uit een waanzinnige hoeveelheid platen (250) en stukken eruit......uitgebreidde keuze  dus 8)

Het is echter hetzelfde plaatje fineer van de vorige foto....maar nu ....upside down.......dus hou de lichtval in de gaten !!!!!

KEUZE B

Uiteraard is het van belang dat de xXx-Mid en xXx-Head met dezelfde structuur doorgaat.

Uiteindelijk heb ik de platen voorzien van nrs en gegevens en sla ik ze op tussen hardboardplaten....

Op deze foto zie je een setje van 3 voor een hele binnenzijde van de linkerspeaker.