Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Het zit ook een keer mee... :P
Omdat ik zo een zeer grillige binnenwand heb gemaakt in de xXx-Head kan ik er een lijmtangetje inpeuteren.
Dus toch een facet klemmen...het lukte om in combinatie met een sneldrogende witte houtlijm de facet loeistrak te bekleden.

Dat phenol zorgt in de kloptest voor een " ander "  geluid....het is slechts 1 mm dus ik verwacht er niets van ...maar misschien wel leuk te vertellen dat Wilson Audio zijn X-types bouwt uit precies dezelfde phenol maar dan geperste dikke platen....vroeger noemde hij het X-Material....maar tegenwoordig is hij iets loslippiger... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

noemen wij het  xXx materiaal, samenstelling strikt geheim. ;D
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

LOL  ;D...Nou ik ben je in ieder geval wel dankbaar het is gaaf materiaal... 8)

Hierbij de tussenstand na uren neen dagen.... hard werken....morgen mezelf zo maar een rustdag gegeven...hahahahaha
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

8)

BOUBOU

Citaat van: Erik van Voorst op februari 25, 2005, 14:08:27
8)

Het schiet toch al best aardig op, al lijkt het mischien minder lang te duren als je maar eens in de week dit topic open slaat  :P

Het ziet er zeer zeker mooi uit....

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

rip

Kan me niet langer inhouden, ben dan ook een volger vanaf het begin ;D (heeft nog lang geduurt dan ja) ;D ;D

kon nooit iets verzinnen om mijn steentje bij te dragen :'(

bij deze;

zeer mooi, en zoals zo vaak al uitgesproken, enorm veel bewondering voor je vakmaschap en doorzettings vermogen O0

greetz rip

....een complimentje kan soms een enorme steen zijn (om bij te dragen ;D) vergis je niet....

Ik post nog een foto omdat ik me voor de vrijdagavond ook niet kan inhouden.... :P

Arno P

Enne....NIKS RUSTDAG HE !!!! Doorpezen op tijd naar bed en morgen weer vroeg ertegenaan he.... ;)

asterduc

Sorry Erik, heeft niets met jouw kasten te maken, maar wil dit even kwijt, dan weten jullie het allemaal ingeval het nog eens ter sprake komt.

Er is net BEENDERLIJM genoemd en ik durf er een trappist op verwedden dat slechts een handvol leden weet wat dat is.

Beenderlijm heeft de eigenschap om niet sterk te zijn (en wij maar de sterkste lijm uitkiezen).
Vooral in de muziekinstrumentenbouw wordt deze lijm nog gebruikt.
Indien een boven of achterblad van bvb een cello wordt gelijmd, zal bij het leven van het hout, de dure top of achterlaag niet stuktrekken, maar zal slechts de lijm scheuren. Welk minder erg is als wanneer het blad scheurt.

... en laat dat nu weer eens van een belg komen.

Keep up the good work Eric.  Klasse wat je daar aan het doen bent.

zeg niet te gouw, tis maar zelfbouw!
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

Gydotron

Beste,

Beenderlijm (warme lijm) is mij wel bekend en ik gebruik het voor kleine stukjes fineerwerk. Je hebt zeker gelijk dat dit een uitstekende lijm is maar het is moeilijk verwerkbaar als je grote stukken wil fineren, ten minste als zelfbouwer.
In het verleden gebruikte ik zelf contactlijm maar ik ben afgestapt van deze methode na een slechte ervaring. Spijtig genoeg was dat dan nog voor iemand anders, dus echt balen. Nu werk ik met sneldrogende witte houtlijm en de strijkbout, deze methode werkt erg goed en geeft een perfect resultaat
De hechting is enorm, de fineer zit superstrak!

MVG   Guido

Shorty

Ik zie steeds twee nonnen die door een kloostergang komen aanzweven.... ;D

Raphie

Citaat van: Shorty op februari 26, 2005, 22:11:53
Ik zie steeds twee nonnen die door een kloostergang komen aanzweven.... ;D

Dat had je nou niet moeten zeggen, nu zie ik het ook!!!!! :o :o :o
JBL PRX Power!

R

Ik had het ook al gedacht en gezien...

Zulke mooie nonnen zie ik niet vaak trouwens.

Shorty...tijd voor jou om te biechten.... ;)

....als het maar een hemels geluid geeft....... >:D

Ondertussen wel niet aan mijn speakers gewerkt....wel alvast een zilverkabeltje voor het hoog gebouwd

Dunne enkele ader massief zilver genomen (uit de powerbuy) ...met teflon....en getwist...afgewerkt met Siltech Blauw....pardon....xXx-geel  :P

,,,in de boormachine....lage toeren anders heb je meteen een heel kort snoertje :)

WrineX

je pakt het wel groots aan zeg poe poe wat een werk en wat een kosten :)

Spacebass

Citaat van: Ruben op februari 26, 2005, 22:27:33
Ik had het ook al gedacht en gezien...

Zulke mooie nonnen zie ik niet vaak trouwens.
When the....lady smiles...

asterduc

bij het doorlezen van dit projekt stel ik mij toch de vraag of het zin heeft om de kast eeuwig te blijven verzwaren en verstevigen. Genoeg is genoeg zou ik denken. Het heeft toch geen zin om 300 km/u banden onder een Trabantje te hangen dat hooguit 80 km/u haalt (niet dat ik deze speaker met een Trabantje wil vergelijken, verre van).  Maar wat ik bedoel is dat een middentoonkast nu eenmaal niet de zwaarste trillingsgolven produceert.
Ik heb in het verleden mijn kasten steeds stevig en zwaar gebouwd, heb mij echter nooit de vraag gesteld HOE ZWAAR het eigenlijk MOET zijn om er het maximum van stijfheid uit te halen voor het produceren, of beter het niet produceren, van frekwenties zeg maar boven de 250 hz.

Deze ochtend heb ik dan een kleine hoortest gedaan op een eigen setje speakers. Deze kasten zijn opgebouwd rond 18mm MDF en 12 mm massief bergsicamore (wat Stradivarius voor zijn violen gebruikte) waartussen een zware 3,2 mm antidreunplaat zit verlijmd. De kast is als TL gebouwd, dus daardoor reeds voldoende verstevigd.
De versterker heb ik aktief gefiltert op 140 Hz (24db).

Bij het weergeven van muziek heb ik dan mijn oor tegen de kast gelegd, verdorie klinkt dat hard!!!  Je staat versteld hoeveel geluid er nog via de kastwand wordt doorgegeven. Het geluid dat je dan hoort is ook niet te genieten, dus daar wil je gegarandeerd van af.

Conclusie: Meer is ook daadwerkelijk meer.  Bespaar niet op die kast, stevig stevig stevig. Erik je bent goed bezig!

Vraagje aan de kenners: mijn luisterruimte is opgebouwd als box in box. Ik heb ooit een bandpass subje op deze manier gebouwd en dat klonk helemaal niet slecht.  Is dit misschien een betere techniek om een speakerkast op te bouwen?  Heb het echter in de praktijk nog niet als commercieel product gezien.

Hierbij 2 beelden.
- Een detail van de MDF / antidreunplaat / Massief zoals bij mij toegepast.
- De afgewerkte wand.  Bodem uit 32mm MDF met daarboven de Bergsicamore verlijmd op 3,2 mm antidreunplaat en MDF 18 mm. De massieve latten zijn door een rubberlaag gescheiden om het werken van het hout op te vangen.

ThemeScene H57, HTPC.

Sherwin

Kasten kun je eindeloos stijf maken. Maar een gewoon goedgebouwde kast een heel erg goed filter (bestaande uit niet al te exotische componenten) geeft zoiezo veel beter resultaat als een zeer zware kast met een minder doorontwikkeld filter bestaande uit exotische spoelen en condensatoren etc.

Het is gewoon hoe je de verhoudingen legt. Ik heb mijn kasten ook zwaar gebouwd.. 80kg per kast eenheid (bas + topkast).. nog trilt het, maargoed het geluid is erg goed en daar laat ik het dan ook bij. Er kwam een zeer nette waterval uit en dat vind ik het ook goed  ;)

Even in het algemeen:

*Mijn baskastenkasten zijn btw al overgespoten.. mijn set speelt ook weer een tijdje. Moet alleen nog wat aansluitmateriaal bevestigen en evt nog een keer het filter kuisen.

Mvgr, Sherwin

Een belangrijke stap (voor mijn motivatie) is weer gedaan...
Ik heb een xXx-Head helemaal klaar...er kan nu zo Birdseye fineer overheen....ook is de kop nu helemaal met een klosje geschuurd (ziet er niet meer mooi uit..maar so what ;)) en weer vlakker gekregen.... ;D

Ook een grappig effect is nu dat het uit EEN BLOK lijkt te zijn gehaald , want je ziet nergens meer lagen en/of overgangen.

Arno P

Blijf er kippevel van krijgen...elke foto weer... ;)

Shorty

[off topic]Hoi Asterduc,
CiteerVraagje aan de kenners: mijn luisterruimte is opgebouwd als box in box. Ik heb ooit een bandpass subje op deze manier gebouwd en dat klonk helemaal niet slecht.  Is dit misschien een betere techniek om een speakerkast op te bouwen?  Heb het echter in de praktijk nog niet als commercieel product gezien.
De unit in de speakers van Eclipse is achter de magneet voorzien van een zwaar anker dat stevig aan de luidsprekerstandaard gekoppeld wordt. De kast zit daar los, zwevend in een rubber ophanging, omheen. Dat is een slim concept waarbij geen tweede kast nodig is...
(Of begrijp ik je vraag verkeerd?)

VrGr,

Bart J.[/off topic]

asterduc

Citaat van: Shorty op februari 27, 2005, 19:01:19
[off topic]Hoi Asterduc,De unit in de speakers van Eclipse is achter de magneet voorzien van een zwaar anker dat stevig aan de luidsprekerstandaard gekoppeld wordt. De kast zit daar los, zwevend in een rubber ophanging, omheen. Dat is een slim concept waarbij geen tweede kast nodig is...
(Of begrijp ik je vraag verkeerd?)

VrGr,

Bart J.[/off topic]

[nog steeds off topic]
Hoi Shorty,
tja, daar heb ik mijn bedenkingen wel bij want je gaat daardoor toch wat compressie verleizen (indien gewenst). Mijn gesloten hoogtoners bouw ik steeds op die manier in de kast (om ze te ontkoppelen van de kastresonanties), maar voor een open driver? toch niet echt overtuigd.
Deze argumentatie kan misschien best in een nieuw topic indien verdere interesse voor diskussie.
Groeten,
Ed.
[/nog steeds off topic]

ThemeScene H57, HTPC.

Shorty

[OT] Die discussie kan hiero eventueel worden voortgezet.[/OT]

Werd vandaag op mijn vrije dag naar het werk geroepen voor assistentie....leuk kom je aan onder het zaagsel en met lijmhanden .....serves them right... >:D

In de avond weer 0.8 mm zilverdraad in een teflon tubing gepeuterd....enfin de xXx-Heads zijn nu bedraad....totaal 36 meter zilver voor de koppen gebruikt. :o

Uitleg: D20 1-ader en de C79 2-aders per mono-kanaal

Uiteraard een fotootje van het vuurwerk  :)