Kastbouw: units ontkoppelen?

Started by Shorty, February 28, 2005, 12:56:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Naar aanleiding van een discussie(tje) in Front der Fronts over de vraag hoe zwaar een speakerkast zou moeten zijn om te voorkomen dat daarin resonanties optreden postte Asterduc:
Quotebij het doorlezen van dit projekt stel ik mij toch de vraag of het zin heeft om de kast eeuwig te blijven verzwaren en verstevigen. Genoeg is genoeg zou ik denken. Het heeft toch geen zin om 300 km/u banden onder een Trabantje te hangen dat hooguit 80 km/u haalt (niet dat ik deze speaker met een Trabantje wil vergelijken, verre van).  Maar wat ik bedoel is dat een middentoonkast nu eenmaal niet de zwaarste trillingsgolven produceert.
Ik heb in het verleden mijn kasten steeds stevig en zwaar gebouwd, heb mij echter nooit de vraag gesteld HOE ZWAAR het eigenlijk MOET zijn om er het maximum van stijfheid uit te halen voor het produceren, of beter het niet produceren, van frekwenties zeg maar boven de 250 hz.

Deze ochtend heb ik dan een kleine hoortest gedaan op een eigen setje speakers. Deze kasten zijn opgebouwd rond 18mm MDF en 12 mm massief bergsicamore (wat Stradivarius voor zijn violen gebruikte) waartussen een zware 3,2 mm antidreunplaat zit verlijmd. De kast is als TL gebouwd, dus daardoor reeds voldoende verstevigd.
De versterker heb ik aktief gefiltert op 140 Hz (24db).

Bij het weergeven van muziek heb ik dan mijn oor tegen de kast gelegd, verdorie klinkt dat hard!!!  Je staat versteld hoeveel geluid er nog via de kastwand wordt doorgegeven. Het geluid dat je dan hoort is ook niet te genieten, dus daar wil je gegarandeerd van af.

Conclusie: Meer is ook daadwerkelijk meer.  Bespaar niet op die kast, stevig stevig stevig. Erik je bent goed bezig!

Vraagje aan de kenners: mijn luisterruimte is opgebouwd als box in box. Ik heb ooit een bandpass subje op deze manier gebouwd en dat klonk helemaal niet slecht.  Is dit misschien een betere techniek om een speakerkast op te bouwen?  Heb het echter in de praktijk nog niet als commercieel product gezien.

Shorty

Daarop reageerde Sherwin met:
QuoteKasten kun je eindeloos stijf maken. Maar een gewoon goedgebouwde kast een heel erg goed filter (bestaande uit niet al te exotische componenten) geeft zoiezo veel beter resultaat als een zeer zware kast met een minder doorontwikkeld filter bestaande uit exotische spoelen en condensatoren etc.

Het is gewoon hoe je de verhoudingen legt. Ik heb mijn kasten ook zwaar gebouwd.. 80kg per kast eenheid (bas + topkast).. nog trilt het, maargoed het geluid is erg goed en daar laat ik het dan ook bij. Er kwam een zeer nette waterval uit en dat vind ik het ook goed 

Shorty

#2
Shorty

Hoi Asterduc,

Quote
Vraagje aan de kenners: mijn luisterruimte is opgebouwd als box in box. Ik heb ooit een bandpass subje op deze manier gebouwd en dat klonk helemaal niet slecht.  Is dit misschien een betere techniek om een speakerkast op te bouwen?  Heb het echter in de praktijk nog niet als commercieel product gezien.

De unit in de speakers van Eclipse is achter de magneet voorzien van een zwaar anker dat stevig aan de luidsprekerstandaard gekoppeld wordt. De kast zit daar los, zwevend in een rubber ophanging, omheen. Dat is een slim concept waarbij geen tweede kast nodig is...
(Of begrijp ik je vraag verkeerd?)

Shorty

#3
....waarop Asterduc reageerde met:

"tja, daar heb ik mijn bedenkingen wel bij want je gaat daardoor toch wat compressie verleizen (indien gewenst). Mijn gesloten hoogtoners bouw ik steeds op die manier in de kast (om ze te ontkoppelen van de kastresonanties), maar voor een open driver? toch niet echt overtuigd.
Deze argumentatie kan misschien best in een nieuw topic indien verdere interesse voor diskussie.
Groeten,
Ed."

Shorty

#4
Hoi Ed,

Hoe meer compressie je verliest hoe beter.  ;D. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat die constructie juist méér compressie veroorzaakt, hoewel ik die conclusie niet begrijp. De 'eierschaal'  die om de Eclipse-unit zit is luchtdicht bevestigd, dus het is geen 'open driver'.
Ik moet toegeven: ik ben een beetje verliefd  :-* op die Eclipse, maar het ding heeft een te gering frequentiebereik. (40 - 20.000 Hz, plusminus 10db  :P) Maar als ze nu eens een dual concentric zouden toepassen, of een Uni-Q....... 8)

Los daarvan snap ik ook niet hoe je een box-in-een-box zou kunnen construeren. Dan zou je immers de binnenkast, waarin je units verankerd zitten, zwevend moeten ophangen. En dan gaat die hele binnenkast natuurlijk als een zot von voren naar achteren, al heen en al weer..... Nee, hoe langer ik erover nadenk, hoe slimmer die Eclipse wordt.

VrGr,

Bart J.

asterduc

Bart,

Compressie: nu zet je mij echt aan het denken.  Ik ga er reeds 20 jaar vanuit dat de wand niet mag meetrillen en dus binnenin alles strak en drukvast houdt. Dat noem ik compressie opbouwen. Of dat geheel dan in beweging komt vind ik van ondergeschikt belang. Je kunt een kast toch evengoed op gummi voeten zetten dan heb je ongeveer hetzelfde effekt!

Eclips: dus ... omdat het geen open driver is MAG hij zwevend worden opgehangen. De druk blijft dan netjes binnen de schalen, toch?

Box-in-box: Er zit natuurlijk wel waarheid in je theorie, de kast kan heen en weer bewegen (nu ja, dat zullen dan enkele tiende of honderste van een mm zijn) .  Jouw conclusie is dat een zwevend opgehangen kast de lucht niet efficient in beweging kan brengen. Klopt enigszins.  Maar de buitenste kastwand gaat daarbij ook geen ongewenste trillingen doorgeven!  Zo bekeken kun je voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. In de praktijk klonk dit best leuk.  De kast was een compount push/pull bandpass systeem. Klonk zeer strak, ietsje vet maar toch met veel detail. Ik merkte wel wat vertraging wanneer hij aktief werd aangestuurd (ik denk dat de vertraging door de direktere actieve sturing meer opviel).  Dit effekt kan echter ook ontstaan door het bandpass princiepe, ik ervaar dat een bandpass steeds wat later komt.


Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Shorty

Allereerst moet je unit onwrikbaar vast staan; die reactiekrachten waar jij je geen zorgen om lijkt te maken zijn toch wel degelijk funest voor de geluidsweergave. Dat is toch ook de voornaamste reden om een zware kast te bouwen: trillingen (en daarmee Doppler-effecten) onderdrukken. Als je een kast wil bouwen die werkelijk geluidsdicht is dan zit je al gauw vast aan een niet te hanteren stuk beton. Bovendien is de conus zelf nooit geluiddicht, dus die blijft altijd lekken.
Bij Eclipse hebben ze nu het beste van 2 werelden: de unit staat onwrikbaar verankerd aan de standaard; en de kast zelf is dempend opgehangen.

VrGr,

Bart J.