Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

...dan ga jij vast vandaag ook niet naar de kerk he?  ;D (Hoewel het niet verkeerd zou zijn om mogelijk risico wat in te perken  ;) )

Shorty

Raar trouwens dat Avalon wél ingewikkelde facetten aanbrengt op z'n kasten, maar dat alle onderlinge hoeken vanwege het fineerwerk niet afgerond kunnen worden. Zo krijg je natuurlijk nooit optimale diffractie.... ::)

VrGr,

Bart J.

Gydotron

Dat klopt en daarom zijn de kasten die Kharma bouwt eigenlijk nog beter van vorm i.v.m. afstraalgedrag en difractie. Om deze te fineren is een bijna hopeloze zaak, toch voor de zelfbouwer.

Groeten Guido

Erik van Voorst (in memoriam)

....wil ik toch nog even wat opzeggen..... ;D

Het afstraalgedrag van de facetten van Avalon in vergelijking met zeg maar even een "ei" is nagenoeg hetzelfde....dus verwaarloosbaar verschil.

Ik kom natuurlijk niet zelf aan die wijsheid. :P

De enige man die zich echt druk maakte over diffractie is Harry Olson in zijn boek "Direct Radiator Loudspeaker Enclosures"

Hij heeft testen gedaan met 12 verschillende speakervormen beginnend met 45 graden hoeken deze hoeken liet hij steeds vlakker verlopen totdat hij de hoeken had bereikt waarbij de 2e afstraling gematched werd door een ronde spherische vorm.....

Neil Patel heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt.....en ik ook.... ;)

Het is trouwens wel opvallend hoe weinig High-End merken zich hiermee bezig houden..... ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Dat klopt Erik, Olson heeft inderdaad studie gedaan naar de invloed van het frequentiegedrag t.o.v. de kastvorm. Maar dat neemt niet weg dat Kharma nog iets verder is gegaan en volledig rond ligt.  Je hebt hier geen "breeklijnen" meer waar geringe diffractie kan op ontstaan zoals de Avalon kasten. Jou kast zal nog wat ongevoeliger zijn omdat je de voorkant mer leder gaat afwerken.

Grtn  Guido

grappig...dit is de fineerpers van Avalon...hydraulisch...
Ik zie trouwens dat ze ook vilt gebruiken...dezelfde dikte...... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Johnny_Bravo

ehhhhh........is deze foto niet van het beatle-tijdperk ?!?!?!  ;D

Adonias

en wat is daar mis mee? :D
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Foto kan niet ouder zijn dan 1998...
Anyway...ik ga even verder.. :P

De xXx-koppen zijn klaaaaaarrrrr!!!! (wel de 2 facetten nog even doen)

Mijn HandPers op de maandag-avond in actie.......ik krijg er wat meer handigheid in.

De oplettende kijker ziet dat ik door het verlijmen van een HPL Plaat op de top ben afgestapt van de mogelijkheid om de tiptoes 3mm in te leggen....ik heb een ander idee gekregen met meer nauwkeurigheid en nog steviger....tevens wil ik ook de xXx-Midtop fineren.

Gewoon gevoelsmatig ook al zie je maar een cm rondom, net als het afwerken van de baffle met  "Stradivariusleer" .......ook onzin omdat daar ook weer anti-diffractievilt overheen komt ::).

Geert (gvc)

Citaat van: Erik van Voorst op februari 21, 2005, 16:29:31
grappig...dit is de fineerpers van Avalon...hydraulisch...
Ik zie trouwens dat ze ook vilt gebruiken...dezelfde dikte...... ;D
Ik krijg toch twijfels bij de geluidskwaliteit van die Avalon's. Die achterste werknemer kan ze blijkbaar echt niet meer aanhoren  ;D ;D.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

ruud2

stradivariusleer.................hahahahaha ;D
nee, HPL plaat komt gewoon van de kunststofkoe! ::)
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Neen Ruud ik bedoel het Stradivariusleer van de Sonus Faber...dat heb ik nu ook gekocht voor de baffle. (zie eerdere foto/mail  "Leer met Unit")

Echt een Hype om Skai....je zou de discussies en mysterie eens moeten lezen....je hebt het spul kamerbreed voor 10 Euro op de Rotterdamse Markt...hahahahaha

.....een echte High-End discussie  :P

FransDHT

Citaat van: Erik van Voorst op februari 20, 2005, 19:11:06
....wil ik toch nog even wat opzeggen..... ;D

Het afstraalgedrag van de facetten van Avalon in vergelijking met zeg maar even een "ei" is nagenoeg hetzelfde....dus verwaarloosbaar verschil.

Ik kom natuurlijk niet zelf aan die wijsheid. :P

De enige man die zich echt druk maakte over diffractie is Harry Olson in zijn boek "Direct Radiator Loudspeaker Enclosures"

Hij heeft testen gedaan met 12 verschillende speakervormen beginnend met 45 graden hoeken deze hoeken liet hij steeds vlakker verlopen totdat hij de hoeken had bereikt waarbij de 2e afstraling gematched werd door een ronde spherische vorm.....

Neil Patel heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt.....en ik ook.... ;)

Het is trouwens wel opvallend hoe weinig High-End merken zich hiermee bezig houden..... ???

Er is nog een aardig artikeltje over te vinden:

http://www.stereophile.com/reference/704cutting/

Frans

Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Laat ik daar nou een abonnement op hebben... ;D

fgroen

Hoi Erik,

Dit is de eerste keer dat ik een berichtje op dit forum zet. Avalon is ook voor mij een inspirerende leverancier, en ik ben ook al een tijdje bezig met actieve speakers.

Momenteel speel ik met een drie-weg systeem dat wordt aangestuurd door een THEL-filter (www.thel.de) en een Classé CAV-150 6-kanaals eindbak.

Dat THEL-filter is echt heel goed, absoluut neutraal. Je kunt geen filterhellingen instellen, alles is 24dB/oct. Dat is misschien een nadeel, als je met die Behringer erachter komt dat een andere filterhelling beter werkt.

Steinmusik (http://www.steinmusik.de/) levert ook een filter waar ik veel positieve verhalen over gehoord heb, maar ik heb het nooit gehoord.

Mijn nieuwe project (ik heb de units al binnen!) wordt een vier-weg waarbij ik geoptimaliseerd heb op impuls respons (waterval) en vervorming. Dus ook ik ben bij Accuton uitgekomen (ik heb de diamant voorlopig even links laten liggen) en een Eton 12" woofer. DUS...

- Eton 12-680/62 HEX sub laag
- Accuton C2-220 laag/midden
- Accuton C2-79 midden/hoog
- Accuton C2-12 hoog

Ik heb voor de Eton-woofer gekozen vanwege de lagere vervorming, twee kleinere woofers levert alleen een paar dB meer dynamiek, maar verder geen ander karakter in het laag. (vergelijk bijv. de Nautilus 802 met de N801 van B&W). "there is no substitution for size" ;D
Ik heb nog zitten twijfelen over een 15" woofer, maar dan wordt het kastformaat me iets te gortig. Dus er zit toch nog een compromis...  :)

Groeten, Fokke
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Hoi Fokke Welkom  ;D

Ik zou zeggen open meteen een topic...ik denk dat je daar een hoop mensen een plezier mee doet.

Ik ben overigens (nog steeds) voornemens om alleen de sub actief te doen en de rest passief.....(parallel of serieel ben ik nog niet uit..)

Gisteravond weer wat uren gemaakt en ik heb de eerst xXx-Mid alweer half klaar....ik zal wel een pic maken...waarschijnlijk maak ik de eerste mid vanavond (op de facetten na) klaar.

Volgende week vrijdag EINDELIJK fineer....en dan kan ik beginnen.....het gaat nu echt vormen aannemen  8)...achter de schermen ben ik ook 24 uur per dag met de plannen voor de filtering bezig...ik hou jullie op de hoogte.....

Alvast dank dat je het op kunt brengen om al de pagina's te lezen.... ;D

fgroen

Goed plan, Erik!

Hoewel ik niet uit ben op de grondigheid waar jij mee bezig bent, zal het waarschijnlijk voor een hoop mensen interessant zijn. Ik ben zelf meer een stereo-fanaat, maar die spullen zijn in een home-theater ook prima toepasbaar.

Om het hele verhaal te lezen was wel een hele kluif, en ook inspirerend.

Nog veel plezier met het fineren, da's ook een van mijn "favoriete" klusjes...  ;D

Ik ga nog even verder spitten om te kijken hoe die facetten allemaal te maken zijn, momenteel wil ik ze ook gewoon van een hoekige kast afzagen, waarbij de hoeken dus massiefe genoeg zijn. Die laminated panel techniek voor de hele kast laat ik maar even voor wat het is! 8) Voor die hele nauwkeurig verstek gezaagde panelen zoals Guido laat zien heb ik momenteel niet de apparatuur in huis. Volgens mij heb je daar botweg een CNC freesbank voor nodig....

Fokke
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Het is wel genaamd Front der Fronts ...maar het komt in een stereo-opstelling
tenminste als hij mijn Avalon Eclipses overtreft.....op de een of andere manier krijg ik daar steeds meer vertrouwen in..... :P

Audiofiel

Citaat van: fgroen op februari 23, 2005, 11:05:44
Momenteel speel ik met een drie-weg systeem dat wordt aangestuurd door een THEL-filter (www.thel.de) en een Classé CAV-150 6-kanaals eindbak.

Hoi Fokke, leuk weer wat van je te horen! Inmiddels heb je de (destijds van mij overgenomen) CAV-75 alweer ingeruild voor zijn grote broer? Leuk te horen dat je nog steeds bij Classé zit. De mijne gaat er overigens juist uit.

>>Sorry Eric, voor deze off-topic opmerking, maar het is altijd leuk als je na meer dan een jaar weer een enthousiast terug tegenkomt!<<
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

....voor deze keer dan.... ;D

Gisteravond slechts een zijde van de xXx-mid kunnen lijmen ipv parallel-lijmen...het is gewoon te bewerkelijk en je moet het goed onder controle blijven houden.

Ik heb morgen weer 4 dagen vrij...dus volle kracht vooruit....

Ik overweeg om straks het uiteindelijke fineren met de "strijkboutmethode" te doen.
Guido heeft het net ook achter de rug en is zeer tevreden over zijn eindresultaat
(zag er ook in detail TOP uit 8).

Zijn er meer mensen met positieve "strijk-ervaring".

ruud2

ik neem aan dat je de beenderlijm bedoeld?
overigens als ik de foto's zie , lijken het net "mijn "kasten........... dezelfde vreemde
indruk als jij toen bij mij de huiskamer binnen kwam...
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Citaat van: fgroen op februari 24, 2005, 10:38:12
Volgens mij heb je daar botweg een CNC freesbank voor nodig....

Het blijkt dat Guido en ook Erik zonen van houtbewerkers zijn. (Klopt toch Erik, Guido?) De vaardigheden en kennis betreffende de houtbewerking is er met de paplepel ingegoten. Een CNC freesmaschien is dan niet per sé noodzakelijk.

Mijn vader was werkzaam in het onderwijs en ook ik kan heel mooi op het schoolbord schrijven.....
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Citaat van: ruud2 op februari 24, 2005, 11:13:40
ik neem aan dat je de beenderlijm bedoeld?
overigens als ik de foto's zie , lijken het net "mijn "kasten........... dezelfde vreemde
indruk als jij toen bij mij de huiskamer binnen kwam...

Leuk  ;D

Neen geen beenderlijm maar gewone PVAc (sneldrogende) welke je laat aandrogen en reactiveer je met de strijkbout...door persen en warmte en afkoeling krijg je het fineer mooi strak en blijf je konstant je werk visueel onder controle houden.....

Ja het klopt mijn vader was timmerman...heb ik alles aan te danken !!!!!!!!!!!!

Gydotron

Rudo,

Mijn vader was metaalbewerker, draaien, frezen e.d. . Een deel van de meubels thuis heeft hij zelf gemaakt met een Zwitserse machiene , INCA genaamd. Hij was ook 
een audioliefhebber en bouwde destijds zelf zijn speakers. Het moet zo rond 1967 geweest zijn als hij zijn eerste set bouwde.  Als kind heb ik dus niet anders gezien.
Van opleiding ben ik fotograaf en heb ook plastische kunsten gevolgd.

Grtn  Guido

Rudo

En zowel Erik als Guido maken pracht-meubels waar geluid uit komt.

Overigens wil ik niet de indruk wekken niet tevreden zijn over mijn vader (1915-1998) noch over zijn beroep.
Ik heb wellicht gewoon de verkeerde hobby.
:-\
Maar kaligrafie boeit me minder.
Audio en muziek. En daar hoort ook bij luidsprekerboksen bouwen....
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten