Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Sherwin

Als je zulke diepe theorie moet omzetten in research.. ben je qua tijd en (geld voor materiaal en benodigdheden voor het onderzoeken van deze theorie) bijna net zo ver als een dure highend luidspreker. Aangezien ik dat geld niet heb als student zijnde... kom ik ook niet hoger als een DLSA meetset als ik daar een keer het geld voor heb, en daar zal het dan ook bij blijven  :).

Mvgr,

jeroen_d

Hoi Bart,

Nee, die onderzoeken heb ik niet gevonden. Alle andere onderzoeken die in de richting komen van de grondigheid die Floyd E. Toole aan de dag heeft gelegd wijzen allemaal in dezelfde richting.

Pjotr van hear.nl heeft me verteld dat Dr. Han (van de vakgroep Akoestiek in Delft), meer dan 20 jaar geleden, al veel onderzoek heeft gedaan naar afstraalgedrag. Dat onderzoek was gericht op stereo-imaging en Han was één van diegenen die duidelijk op puntbronnen uitkwamen. Het belang van een regelmatige dispersie was toen ook al duidelijk, overigens in samenhang met een goede en evenwichtige akoestiek. Floyd E. Toole heeft de invloed van resonanties en de hoorbaarheid daarvan ook heel nauwkeurig onderzocht en is uitgekomen op uniform afstraalgedrag, beperking van resonanties, lage vervorming, gecontroleerde directivity en akoestiek als belangrijkste parameters voor een zo natuurlijk mogelijk geluid. Eindeloos beproefd in zijn lab met diverse luidsprekers en luistersessies met luisterpanels, zelfs zodanig dat hij er statistiek op kon loslaten en een relatie kon leggen tussen luidsprekerkarakteristieken en wat mensen mooi en natuurlijk vinden klinken.

Het faseverhaal is wat betreft onderzoek heden ten dage nog net zover als 25 jaar geleden: We zijn er nog steeds niet uit...

Overigens zie ik op het madisound forum ook nogal wat kritiek op de Revel luidsprekers. Ze zouden te kleurloos zijn, geen emotie weergeven. Misschien wel té neutraal, ten opzichte van de studiomonitor waarmee is opgenomen. En dat kan dan ook weer verkeerd uitpakken.

Groet, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Shorty

Hoi Jeroen,

Nogmaals mijn excuses voor mijn post die te ver ging...'t was de Donald Duck in mij die opspeelde...niet dat ik me daarachter verschuil, natuurlijk.
CiteerOverigens zie ik op het madisound forum ook nogal wat kritiek op de Revel luidsprekers. Ze zouden te kleurloos zijn, geen emotie weergeven. Misschien wel té neutraal, ten opzichte van de studiomonitor waarmee is opgenomen. En dat kan dan ook weer verkeerd uitpakken.
Té neutraal, kan dat? Het merkwaardige is dat de meeste mensen van hun speakers fouten accepteren die ze van de rest van hun apparatuur nooit en te nimmer zouden aanvaarden - zo heeft de Avalon dus een bult in z'n frequentiecurve in de orde van grootte waarvoor elke versterker in elke test afgeslacht zou worden!
Maar ja, ik heb hier zelf M20's, dus dan weet je wel hoe hier de neutraliteitsvlag hangt.  ;)
Ik kan nu trouwens dat verhaal over die steile Revel-filters (want fasegedrag "is niet belangrijk" even niet terugvinden. Óf ik zoek niet goed, óf ze zijn van mening veranderd.)

VrGr,

Bart J.

Sherwin

Is een contrabas die kleurt in de ruimte van een studio ook neutraal?

Weet je wat dat is, highend hifi: benadering. Kun je vergelijken met een een wiskundige formule waarbij de grafiek naar 0 neigt, hoe verder de lijn hoe dichter deze bij 0 komt.. maar hij zal 0 nooit bereiken. Op een gegeven moment worden de marges zo laag bij verplaatsing Y tenopzichte van X.. dat het haast niets meer uit maakt - maar je kunt verder, en X word als maar duurder  >:D;)

Mijn interesseert dat allemaal niet meer. Als de luidsprekers gewoon voor mijn gevoel hardstikke goed klinken en geen ->merkbare<- afwijking vertonen met hetgeen wat ik als referentie heb, dan is het goed.

En niemand weet hoe echt een synth klinkt.. ;D

Mvgr,

jeroen_d

Citaat van: Shorty op januari 20, 2005, 23:16:02
Hoi Jeroen,

Nogmaals mijn excuses voor mijn post die te ver ging...'t was de Donald Duck in mij die opspeelde...niet dat ik me daarachter verschuil, natuurlijk.

Excuses zijn niet nodig. Eigen schuld dikke bult als je zo'n houding na slechts 10 posts op een forum aanneemt. Ik onderschatte weer eens hoe geschreven woord kan overkomen zonder dat je de persoon in kwestie in de ogen kan kijken. Heb je vast ook wel eens met e-mails gehad...

Dat van die steile filters kun je niet zo gemakkelijk terugvinden. Hier heb je nog een linkje die ik een tijdje terug op de site van Siegfried Linkwitz heb gevonden: http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_2/feature-interview-kevin-voecks-4-2004.html. Kevin Voecks van Revel vertelt uitgebreid over zijn ontwerpfilosofie. Aardig is de volgende quote:

"Sumit: Do you feel that time-coherence is an important property of a loudspeaker?

Kevin: No. We've done a lot of research in the area. In fact when I made my first loudspeakers at Symdex in 1976, I thought that it was important because that was the fad at the time. With some people, it's still a fad. But if you look at the way the human hearing functions, you'll see that time-coherence isn't important. I actually credit Dr. Stanley Lipshitz at the University of Waterloo with bringing this to my attention, to put it mildly, in the 70's at Mirage. He and Dr. Vanderkooy came up with a box that would let you alter phase response without altering amplitude response, and by using it you could do listening tests to determine the audibility of phase errors, or time-coherence. It was quite evident then that if you are in an anechoic chamber or you are using earphones, you can detect the difference especially with special clicks that are made to hear it. You can't always say which is right or better, and as soon as you introduce the room it's 100% inaudible. The importance of phase is in the crossover region because that's an indicator of the blending of the transducers that are being crossed over. So in and of itself it's not a significant thing. And in order to try to optimize it you really sell your soul in terms of things we know are really, really important to sound quality. That is a key fact. It's not like it's cost free, audibly, to optimize that parameter."

Groet, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

garmtz

Neutraliteit is een illusie...

Kerstmanno

Neutraliteit is een natte droom...

garmtz

Citaat van: Menno op januari 21, 2005, 11:29:39
Neutraliteit is een natte droom...

Voor jou wel ja... ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

...Als ik even tussendoor mag.... :P

Vanaf vanochtend weer geschuurd...toch nog 2 uur met de machine.

Op de eerste foto zie je de ruwe deeltjes van plm. 5 cm breed en 0.5 cm dik....ze zijn nog voorzien van krijtstrepen door de groothandel....de krijtstrepen geven enerzijds de maten aan (het ebben gaat per mm)
en anderzijds de onbruikbare stukken welke uiteraard niet in rekening worden gebracht bij de klant.

De tweede foto laat alle deeltjes egaal zien en kleine beschadigingen weggeschuurd enz enz

De derde foto ...zijkant klaar (uiteraard nog niet gepolijst want de andere zijkant staat nog in de lijm)  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

:)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

Citaat van: Shorty op januari 21, 2005, 10:11:57
Neen. Maar het is wel de bedoeling dat we die (opzettelijke) kleuring thuis neutraal weergeven, zonder dat onze eigen speaker daar zijn saus overheen gooit. Hoe lekker die saus ook is, en of het nou ketchup is of uit een drie sterren-restaurant komt, na verloop van tijd komt elke saus je de neus uit.
Maar ik geef ogenblikkelijk toe dat dit een pet theory van mij is. In HiFi mag natuurlijk alles, van mijn part. Maar een speaker die 'te neutraal' zou klinken....? Het optimum wat je thuis kunt bereiken is dat het net zo klinkt als in de mastering studio. En natuurlijk heeft die ruimte ook weer z'n eigen stempel gedrukt op de klankbalans. En daarvóór de ruimte waarin de mix gemaakt is; en daar weer voor in de opname-studio ook. 't Is om moedeloos van te worden. ;D

VrGr,

Bart J.

Waar ik meestal niemand over hoor is het feit dat personen onderling geluid anders kunnen ervaren. Niet iedereen hoort tot 18.000 hertz, en ik zou me goed voor kunnen stellen dat de een gevoeliger is voor hoge tonen als een ander. De meeste mensen beschouwen hun eigen gehoor als referentie.Op zich logisch want je moet zelf naar je eigen set luisteren.
Een optimum geluid is voor mij als jijzelf vind dat het goed klinkt en dat naar jou idee alles in balans is.

Ziet er goed uit Eric!
Ben zeer benieuwd naar je fineerervaringen! Ik zie graag veel foto's en tips van jou kant over het fineren en ik denk dat meer mensen daar wel naar uit zien.

jeroen

Arno P

Ik hou het lekker bij mijn ESL... ;D ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op januari 21, 2005, 15:47:44
....mischien even een ander topic openen....

Filteren de Praktijk en Theorie....wat is neutraliteit filteren.... ;)

en fff alle laatste mailtjes erin kieperen

Doe dat ;D

Topic aangemaakt en mijn mails hierover uit dit topic verwijderd (wie volgt)  ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25789.0

Vandaag heel wat uurtjes gewerkt en de filterkast is nu compleet  "bekleed"  met ebben en vlak geschuurd rondom.

Op de foto zie je de bodemplaat waar later de speakersnoer-doorvoer wordt gemaakt.
Rondom de bodemplaat komt nog een ebbenbalkje van 2.5 x 2.5 cm en mini tiptoes zodat de onderzijde van het xXx-filter van de grond staat en het verschillende speakersnoer eronder een buigstraal kan maken.

Wel cool vanavond de 58.000 hits gehaald.....en nog geen noot gespeeld..... 8)

Filterbodem is nu voorzien van een stevige rand ebben (filter weegt leeg al loodzwaar....letterlijk).

Op de 2e foto zie je de verzonken zwarte rand van de filterkast...hij staat achter mijn huidige Avalon....deze Avalon staat schuin van de filter weg....omdat mijn xXx straks schuin naar het filter toe staat sluiten straks de zwarte ebben lijsten tegen elkaar aan......

Verhoogt de design.... ;D

Tweede filter is nu ook geschuurd tm korrel 1000 en in de olie gezet dus.....KLAAR.
Later een pic van alle 2... ;D

Zo trots als een aap  8).......(ze zijn bijna de maat van de Eclipses  ;D)

Arno P

Trots? Dat zou een understatement moeten zijn.....kwijlen en jezelf in de spiegel lopen zoenen komt meer in de richting... ;D ;)

DennisG

Ziet er erg fraai uit Erik. Daar kun je een aardig filtertje in kwijt lijkt mij........

Jongens ik ben zo enthousiast...ik MOET er gewoon nog fff 2 posten....

Ik heb ze nu staan achter mijn Avalon Eclipse ....misschien een gat in de markt...ik lever de lege
xXx-Filterkasten....
.....voor een eventuele upgrade... ;D :-X

Een detailfoto......de camera laat nog niet half zien hoe mooi ze zijn.... 8)

Arno P

Hou je niet in....post gerust nog een paar foto's