Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Movievault

Welke freq. zijn eigelijk nog hoorbaar ,zowel laag als hoog, en vanaf wanneer "voel" je de bassdruk?

Dit stukje heb ik gevonden op het net:
Grenzen aan de geluid perceptie

Het menselijk gehoor is over het algemeen in staat geluiden waar te nemen in het frequentiegebied tussen 20 Hz to 22 kHz. In muzikale termen uitgedrukt is dat ongeveer 10 octaven, waarbij de bovenste 2 en het onderste octaaf muzikaal niet zo interessant is. Bij het ouder worden vermindert dit hoorbare gebied. Vooral het waarnemen van de hoogste frequenties wordt dan aanzienlijk slechter.

De frequentie resolutie van het oor bedraagt in het middengebied ongeveer 2 Hz. Dat wil zeggen dat verschillen in toonhoogte van meer dan 2 Hz kunnen worden waargenomen. Echter, op andere manieren kunnen kleinere frequentieverschillen worden waargenomen. Bijvoorbeeld kan de interferentie tussen twee vrijwel gelijke tonen worden gehoord als een zweving. Door deze zweving wordt de sterkte van de toon die wordt gehoord hoger en lager. Een pianostemmer bijvoorbeeld gebruikt deze zweving om de twee snaren van een piano die dezelfde stemming moeten hebben, precies gelijk te krijgen. Met behulp van die zweving kan een frequentieverschil van bijvoorbeeld 0,5 Hz (overeenkomend met een zweving van 2 seconden) makkelijk worden waargenomen. Worden twee tonen met een verschil van 0,5 Hz achter elkaar gehoord, dan hoort men geen verschil.

Het bereik in geluidssterkte uitgedrukt in decibel van hoorbaar geluid is enorm. De ondergrens van de hoorbaarheid van geluid is gedefinieerd als 0 dB, maar de bovengrens is niet zo eenvoudig te definiëren. De bovengrens hangt meer samen met het punt waar het oor echt wordt beschadigd. Deze limiet hangt ook af van de tijdsduur waarmee iemand aan het geluid wordt blootgesteld. Gedurende heel korte tijd kan het oor aan geluiden van 120 dB worden blootgesteld zonder dat schade optreedt. Langdurige blootstelling aan geluidsniveau's van 80 dB(A) levert echter op termijn gehoorschade op.

: einde citaat

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Erik van Voorst (in memoriam)

Vandaag twee loodplaatjes op de achterwand en de laatste bracing.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Walter_PPK

ik hoor zelf echt tonen tot net boven 20hz daaronder neemt de druk op de oren toe en hoor ik geen defineerbare toon meer. Ik vind dat hat laag gaan van een subwoofer overgewardeerd wordt. Mijn sub haalt de 25hz -3dB ik wilde zo graag dat ie dat kon. Achteraf filter ik actief omhoog bij 24Hz omdat de bas er zo veel strakker door wordt. De Xmax loopt exponentieel op met de frequentie. Dus dat beetje 20hz gaat ten koste van de rest van je spectrum.

richard als je je eton's in een 40 liter gesloten (tussen butterworth en bessel allignment in met een Q van 0,58) kast steekt dan is het -3dB punt bij 60hz. Stel dat je je -3dB punt op 30hz wilt leggen dan komt het 0dB punt op 38 hz te liggen. als 30hz het laagst is wat je kan weergeven en Xmax wordt volledig gebruikt bij die frequentie dan is je output 91,5dB en bij 38 hz wil je een vlakke curve met als maxspl van 94,5 dB. Dit is voor een subwoofer te weinig om film te kijken. Muziek gaat perfect daarbij is 90 dB meer als genoeg. De dynamiek ligt jammer genoeg bij muziek veel lager als film. Daarom is muziek vaak minder demanding als het om vermogen gaat dan muziek.

Die EBS allignment zou ik echt laten varen als je ziet hoe hoog de group delay wel niet wordt (welliswaar op een lage frequentie 25hz). Ik denk niet dat dat super gaat klinken. Het membraan gaat door de slechte demping achterlopen op het ingestuurde signaal in de vc. als je een ebs van 82 liter bij 25hz neemt dan heb je bij 30 hz een groupdelay van 28ms. Ik weet niet meer uit m'n hoofd de vuistregel was het niet max Groupdelay = 400/frequentie? iemand moet me even hierbij helpen. Ik weet wel dat 28ms bij 30hz niet echt super is.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

jaco

Citaat van: dddac op april 15, 2004, 00:06:09
16 Hz met 110 dB vereist 2000 Watt versterker vermogen en ca 20 stuks ETON 12". Bij mijn laatste kontrolle zaten die bij Avalon er niet in  ;D

Laat je niet gek maken door allerlei praatjes, het is verdomd moeilijk veel bas SPL te krijgen.... Ik vind Eriks 35 Hz prima zat. De C220 geeft een hele mooie bas !!! Als ik mijn subs uitzet, dan mis ik soms (bij sommige muziek) helemaal niks. En dan heb ik dus 1 unit zonder actieve korrektie....
Oei, dan heb ik helemaal geen SPL meer bij het -3dB punt van mijn woofers. Dat is 9 Hz, en hij heeft maar een 450 watt versterker.
Dat wist ik ook wel, hij speelt prima met muziek, doet het ook wel goed voor LFE. 10 Hz is wel aardig, dan zie je gewoon de woofer bewegen op die frequentie  ;D
Je hoort ook niks meer klankmatig, alleen allerlei zaken die opeens mee gaan resoneren. Grappig als je een frequentiesweep draaid, hoor je op allerlei plaatsen opeens dingen fibreren. Kun je al die punten mooi aanpakkken.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

richardkrol

Walter & Co,

Ik ga gewoon aan de slag met een sealed alignment, waarbij ik in de kamer zal beoordelen of ik kan leven met het "beperkte spl".

Wel nog even een vraag naar aanleiding van de f3 frequenties die jij aanhaalt, ik neem aan dat dit rekening houd met actieve correctie?

Die correctie, moet ik die in een plate amp gaan zoeken en zo ja welke, of moet ik denken aan een linkwitz transform?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Walter_PPK

Ik heb juist aan de correctie gedacht. Linkwitz transform ben ik niet mee bekend. Ik zou voor snel te corrigeren even een berringer of iets in die trand gebruiken om te kijken of het wat is. Maar laten we even verder discuseren op het andere topic.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

dddac

Citaat van: richardkrol op april 16, 2004, 23:29:11
Walter & Co,

Ik ga gewoon aan de slag met een sealed alignment, waarbij ik in de kamer zal beoordelen of ik kan leven met het "beperkte spl".

Wel nog even een vraag naar aanleiding van de f3 frequenties die jij aanhaalt, ik neem aan dat dit rekening houd met actieve correctie?

Die correctie, moet ik die in een plate amp gaan zoeken en zo ja welke, of moet ik denken aan een linkwitz transform?

Gr,

Richard

nee geen linkwitz, dat is 24dB/oktaaf. Je moet een correctie hebben die een 6dB helling heeft en zijn F3 gelijk ligt met de F3 van je gesloten box........

mvg
doede

ooppsss ik merk dat dit volledig off topic is. Sorry Erik.... :-X
Richard, terug we moeten terug naar je eigen topic aub

Zijn mijn foto's dan mischien niet snel genoeg ververst.... :P

Okay weer flink doorgewerkt (met tussendoor naar Toine...voor de tubes ;))

Dit keer iets nieuws uitgekozen, dus de facetten van de sub.

Nauwkeurig aftekenen van de xXx-facetten...zeer nauwkeurig want er is nauwelijks meer
correctie achteraf mogelijk. >:(

Deze foto laat het bekleden van de gezaagde facetten zien met MDF zodat alle overgangen
fineerklaar kunnen worden geschuurd/gemaakt.

Voor de liefhebber ik heb mijn Homepage weer bijgewerkt (ook voor de akoestiekpage) ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

Leuke foto's weer!

Waarom heb je de facetten van de bas-sectie niet (precies) door laten lopen op de facetten van de mid-sectie? Het lijkt namelijk iets te verspringen.

mvg,
Frank

Bart_M

Hi Erik,

Heb je 2 latjes gebruikt om de zaag langs te laten lopen? Of heb jij een andere techniek?

Je ziet de ongeschuurde versie.... ;)

Ik verlijm de bekleding  " te groot" en schuur ze precies pas als de lijm na 24 uur gedroogd is.

Ook het aftekenen gaat 4 mm naar binnen toe...rekening houdend met een bekleding van 4 mm MDF
zodat dit weer pas is na verlijming.

Je hebt dus scherp gekeken want ze zijn nu inderdaad verspringend. ;D

Door de bekleedde facetten..... te schuren-te meten-en weer te schuren...... zijn ze straks op de mm doorlopend.  ;)

Ik heb een vaste hand dat is makkelijk met zagen......de rest schaaf ik op maat electrisch.... en de
final touch weer schaven/schuren met de hand.......voor het gevoel. ;)

Groetjes

MrPink

Netjes hoor!

Groetjes,
Oscar

Vandaag Facetten geschuurd en even op de foto gezet met een detailfoto voor Sullivan... ;)

Langzaam maar zeker krijgt het geheel de sculptuurvorm... ;D

Hier zie je de aansluiting...let wel.. de xXx-Body komt zo een 4 mm hoger te staan waardoor de lijnen
nog net iets mooier aansluiten.

Sullivan

Citaat van: Erik van Voorst op april 18, 2004, 15:25:17
Vandaag Facetten geschuurd en even op de foto gezet met een detailfoto voor Sullivan... ;)

:D

Ik kan weer rustig slapen ;).

mvg,
Frank

Jaqo

Citaat van: KrunK op april 17, 2004, 21:40:06
Hi Erik,

Heb je 2 latjes gebruikt om de zaag langs te laten lopen? Of heb jij een andere techniek?

Daar ben ik ook benieuwd naar, zoek nog een makkelijke oplossing voor mijn Scanspeak fronts...

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Niet alleen de pics bekijken... :P

4 mailtjes terug leg ik uit dat ik op het lijntje zaag met een ambachtelijke handzaag
mooi houten handvat...en een vaste hand...zie eerdere foto's voor de zaag.... :)

Sullivan

Citaat van: Jaqo op april 18, 2004, 20:49:54
Daar ben ik ook benieuwd naar, zoek nog een makkelijke oplossing voor mijn Scanspeak fronts...

Jaqo

CiteerIk heb een vaste hand dat is makkelijk met zagen......de rest schaaf ik op maat electrisch.... en de
final touch weer schaven/schuren met de hand.......voor het gevoel.

Reply #1035 ;).

mvg,
Frank

Edit: Erik was iets eerder.  :)

Jaqo

Citaat van: Erik van Voorst op april 18, 2004, 20:54:54
Niet alleen de pics bekijken... :P

4 mailtjes terug leg ik uit dat ik op het lijntje zaag met een ambachtelijke handzaag
mooi houten handvat...en een vaste hand...zie eerdere foto's voor de zaag.... :)

Excuus! Ik kon me niet voorstellen dat je dat met de hand deed. Als ik de zaag in mijn bouwsel moet zetten lijkt me dat toch wel heel erg spannend. :o  Kon me bijna niet voorstellen dat je dat aandurfde. 'k ga toch maar geleiders gebruiken  :-\

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Kan gebeuren... ;)

Je moet even naar Tony Gee zijn site gaan, ik geloof dat hij ervaring heeft met geleiders gebruiken bij facetten zagen (had ook eens een fotootje ervan op zijn site) of hem even mailen.

Ik krijg inderdaad wel steeds weer een Kick als ik de zaag erin ga zetten....  :)

Jaqo

Citaat van: Erik van Voorst op april 19, 2004, 11:53:11
Je moet even naar Tony Gee zijn site gaan, ik geloof dat hij ervaring heeft met geleiders gebruiken bij facetten zagen (had ook eens een fotootje ervan op zijn site) of hem even mailen.

Dat had ik gezien maar ik wil liever geen gaten maken om de geleiders op de plaats te houden i.v.m. afwerking. Kan nog lastig worden om dat met lijmklemmen op de plaats te houden.
De facetten weer afwerken met een laagje MDF is ook een goed idee, zit je niet tegen alle naden aan te kijken

Citeer
Ik krijg inderdaad wel steeds weer een Kick als ik de zaag erin ga zetten....  :)

Dat geloof ik direct, ga het binnenkort ook doen  :-\

Jaqo

omdat ik te veel bezoekers heb op mijn site heeft wannadoo mijn site onbenaderbaar gemaakt (tot 12 uur vanavond) en ook de links naar de site vertonen kruisjes.  :'(

Excuses voor het ongemak.   >:(

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april 19, 2004, 18:59:31
omdat ik te veel bezoekers heb op mijn site heeft wannadoo mijn site onbenaderbaar gemaakt (tot 12 uur vanavond) en ook de links naar de site vertonen kruisjes.  :'(

Excuses voor het ongemak.   >:(

doe net als ik, neem een ECHT domein.... kost 50 euro per jaar en is ONBEPERKT !!!

ik stel voor:   www.erik_der_eriks.com  ::)

mvg
doede

blue-eyes

Domeinnaam is niet het probleem. het is het "hosten" en de traffic, maar ook dat kan je kopen ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Ach mijn site is in het leven geroepen om de HT-server te ontlasten .....en is met de tijd groter gegroeid....  :P.....8)

Spacebass

Misschien helpt het om de pics te bewerken met bijv de Saveforthe web functie van bijv Photoshop.
Deze toont je dan gecomprimeerde versies van de foto. Jij kan dan zelf bepalen hoeveel detail je wilt tonen.
Scheelt weer Mb's , misschien is niet het aantal bezoekers, maar het aantal Mb's dat de bezoekers downloaden...ik heb geen idee of dat ook zo bij jouw account werkt...moet je ff nakijken bij je provider.