Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

mr TC

Een aantal jaren terug was er een uitzending van het programma het Noorderlicht(VPRO)
en dat ging over het gedrag van zand.
Als je bergje zand hebt verwacht je het zwaartepunt in het midden maar was niet zo het
lag in een cirkel daar omheen, de klassieke mechanica van Newton gaat hier dus inderdaad niet op.
Ook werd er een proef gedaan met zand en kleine(zwaardere)steentjes in een pannetje en werd dit verwarmd, de steentjes kwamen boven drijven(convectie stromen).
Deze proef lijkt mij ook eenvoudig met lood te doen.

Mocht je voor de proefopstelling gaan dan heb ik een JBL 1200GTI voor je te leen,
daarmee kan je het een tijdje laten bammen. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik weet dat er een ZEER levendige discussie op gang gekomen was op hifi.nl
betreffende zand en loodkorreltjes...mocht iemand die link nog weten.... >:D

Teun bedankt voor het aanbod dat hou ik alvast in gedachten... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

neen, maar alle beetjes helpen...toch informatief... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eduard

als je op www.audioasylum.com gaat kijken vind je heel veel posts over het vullen van speakers met oa zand en lead shot.
Misschien staat er nog iets bruikbaars tussen.

http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?searchtext=lead+shot+speaker&b=AND&topic=&topics_only=N&author=&date1=&date2=&slowmessage=&sort=score&sortOrder=DESC&forum=general

Bedankt, inderdaad veel leesvoer...en wat zijn de meningen weer verdeeld... >:D >:D >:D

MickeyMan

Even iets heel anders Erik.... denk je straks je subwoofer nog te gaan gebruiken? Lijkt me niet meer nodig, die Sentinels staan gespecced op 16 Hz (-1Db)
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Mickey,

De U-571 sub staat in mijn HT.
Deze xXx-speakers komen in mijn huiskamer en de huidige Avalon Eclipses gaan naar de HT.

De Eclipse gaat niet zo laag door.......dus de subwoofer blijft dan een perfecte aanvulling.

Let wel de xXx gaat ook niet zo laag door als de Sentinel....dit is een bewuste keuze.

Ik heb gekozen voor ultieme snelheid voor het weer te geven laaggebied.
Ik zal toch een tevreden mens zijn want de xXx gaan weer lager door dan mijn huidige Avalons.

Groetjes

Bart_M

Hoe laag komen jouw speakers Erik?
16Hz -1 dB kan ik toch niet echt snel geloven nl.

Doede was zo vriendelijk om het ff op papier te zetten wat er met een gesloten kast gebeurd. (ik twijfelde nog over Basreflex)

Met compensatie kan ik de kantel frequentie (dus met 6dB korrektie op dat punt) op ca 30 - 35Hz leggen. Je bereikt met ca 50Watt al een punt waar de unit niet meer lineair werkt en dat is equivalent met een SPL van ca 100dB bij 40Hz en ca 95dB bij 30Hz. Dit alles per kanaal met 2x C220 natuurlijk.... 8)

Ik vind dat meer dan genoeg voor muziek....film kan mij niet laag genoeg!!!  >:D

Walter_PPK

Als je eenmaal aan een goede sub gewend bent dan ga je vaak de lagere octaven net ff missen. Maar dit zal geen probleem zijn met 4 x 8" denk ik :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Helemaal mee eens...ik draai af en toe boven (HT) een beetje muziek
om die heerlijke fundatie voor Live-muziek te ervaren.... ;)

MickeyMan

Citaat van: Erik van Voorst op april 14, 2004, 14:55:07
Met compensatie kan ik de kantel frequentie (dus met 6dB korrektie op dat punt) op ca 30 - 35Hz leggen. Je bereikt met ca 50Watt al een punt waar de unit niet meer lineair werkt en dat is equivalent met een SPL van ca 100dB bij 40Hz en ca 95dB bij 30Hz. Dit alles per kanaal met 2x C220 natuurlijk.... 8)

Ik vind dat meer dan genoeg voor muziek....film kan mij niet laag genoeg!!!  >:D

Ehhh.... wat betekent dat in mensentaal? Mijn kennis gaat niet veel verder dan dat fabrikanten hun speakers speccen op zoveel Hz komen we zoveel dB te kort (waarbij ze dat laatste willen verbloemen en zo hoog mogelijk zetten zodat het opgegeven frequentiegebied er weer imposanter uit ziet).

Die 16Hz -1dB heb ik van de avalon site, ik zou verwachten dat je daar dan toch een heel klein beetje bij in de buurt moet kunnen komen? Zo niet, waarom niet? Ik weet ook wel dat deze getallen niet heilig zijn, maar ik ben toch benieuwd waar dan de verschillen vandaan komen.

Ben het wel met je eens dat frequenties onder de 30 Hz minder belangrijk worden bij muziek. Het lijkt me een zeer zinvolle invulling van je sub.

Heb je je HT ruimte ook akkoestisch behandeld? Of is dat een toekomstproject?
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

De aangewezen persoon om dit goed uit te leggen is Doede
(hierbij een verzoek ;D).

Doede heeft DE SENTINEL 1 op 1 nagebouwd met dezelfde
units. Daarnaast heeft hij uitvoerig gemeten.
Tevens heeft hij voor mij gemeten/gesimuleerd mbt de 8 inchers.

Voor wat betreft dat zinnetje "in de buurt komen"...dat is gehoormatig
een beetje subjectief maar meet-technisch nagenoeg onmogelijk want ik kies voor
4 maal 8 inch en dat is toch wel een stuk kleiner dan 4 maal 12 inch....!!!!

Ik heb zelfs de basreflex laten varen om voor de snelheid/impuls te gaan
dat vind ik zo enorm belangrijk...enfin dat is puur MIJN visie welke aan de
xXx ten grondslag ligt.

Doede heeft de visie ALLES te kunnen weergeven (referentie)
(zonder afzwakking) wat er op een cd/lp/sacd noem maar op... opgenomen is.

Mijn HT is ook akoestisch behandeld.... ;)

Walter_PPK

De c220 zal zonder correctie in een 75 liter kast tot 56hz gaan -3dB. Maar ik neem aan dat er actief gecorrigeerd gaat worden ;D De kast heeft dan een dempingsfactor van 0,614
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Shorty

- 3 dB @ 56 Hz? In een kast van 75 liter? Wat een verbazingwekkend hoog afvalpunt, denk ik dan als leek...

VrGr,

Bart J.

Spacebass

Shorty valt van de ene verbazing in de andere op dit forum  ;)

Lijkt mij idd een beetje hoog voor zulke kwalitatieve laag componenten...of is het de bedoeling?  Zou natuurlijk ook kunnen?

Shorty

Spacebass! Jij hier?  ;D

VrGr,

Bart J.

[edit: die 56 Hz is misschien zonder de room gain?]

Spacebass

CiteerSpacebass! Jij hier? 

het  O0 'ste topic missen op het forum zeker  ;)
looking and Learning ;)

richardkrol

Kan iemand gezien het licht van deze discussie misschien commentaar geven op mijn Eton subwoofer project? Ik heb reeds twee 11" Eton drivers in mijn bezit en ik zou hier graag een sub of liefst twee subs mee bouwen. Het audiofiele verdient de voorkeur boven het 'filmse'. Ik zit nog steeds met de alignment in mijn maag. Mijn hart zegt sealed maar mijn verstand zegt dat de x-max te klein is. Is het mogelijke volume van een sealed alignment met deze driver (met actieve correctie) nu echt te laag.....voor voornamelijk muziek..? Zie ook mijn topic...Eton 11-......gearriveerd.

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

dddac

Hi guys...

no panic.... een sealed behuizing heeft nu eenmaal een relatief hoge F3, zeker met goed gedempte units (Qts is laag...)
Ook mijn 2 x 12" Etons hebben een F3 van 55Hz !!!
Er zijn 2 manieren toch meer bas te krijgen:

1)
baspijpje, dus luister je naar een slappe bewegende luchtkolom. Geeft wel lekker veel druk, maar is wollig. Ieder die schrijft dat hij mooie bas heeft gehoord van een basreflex kast, prima, mooi is relatief.... totdat je naar een gesloten kast luistert met:

2
Actieve correctie.... nu trek je de grafiek recht door de afval van het laag met een oplopende curve van de amp te kompenseren. Nadeel is, dat de SPL begrensd blijft.... Ik haal 17Hz bij 100dB

Avalon met zijn 16Hz -1dB refereeert waarschijnlijk ook aan max 100dB..... Want DAT staat er niet bij  >:D >:D >:D >:D waarschijnlijk wel de max SPL van 120dB of zo (jaja bij 1kHz ...)
Mijn Auto rijdt 250km/uur en verbruikt 1:12 volgens het boekje. Dat laatste alleen bij 90km/uur  :P reken maar dat boven de 200km er een kolk in de tank zit.... Moraal: soms horen specs niet samen, maar het klinkt wel lekker zo naast elkaar 8)

16 Hz met 110 dB vereist 2000 Watt versterker vermogen en ca 20 stuks ETON 12". Bij mijn laatste kontrolle zaten die bij Avalon er niet in  ;D

Laat je niet gek maken door allerlei praatjes, het is verdomd moeilijk veel bas SPL te krijgen.... Ik vind Eriks 35 Hz prima zat. De C220 geeft een hele mooie bas !!! Als ik mijn subs uitzet, dan mis ik soms (bij sommige muziek) helemaal niks. En dan heb ik dus 1 unit zonder actieve korrektie....

mvg
doede

Praktijkvoorbeeldje:

...iedereen (ook de pers) is/was razend enthousiast over Avalon.
Let wel Avalon was/is een van de weinige luidsprekerfabrikanten die bewust het
sublaag negeerde omdat zo een (vaak) compromis ten koste gaat van het laag/midden.

Geen hond hoorde je reppen over het gemis in laag....en wat schetst je verbazing....
(zie Toine's meting in mijn huiskamer) bij +- 45 hz houdt het verhaal al op.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn Avalon Eclipses...en de bouw van de xXx
had veel meer te maken met een direct vergelijk met mijn LOTR-center.
Deze center had de potentie om veel mooier te klinken dan Avalon.

Uiteraard als je dan toch gaat bouwen zorg je voor wat meer laag als een bonus
maar wel zonder Avalon's design-filosofie aan te tasten....want ik ben een aanhanger
van Neil Patel's visie.

Helaas gaat Neil nu ook commercieel met Basreflex-systemen. Een beetje ongeloofwaardig
omdat hij het zeer fel neersabelde (zie manuals) een stuk feller dan Doede... ;D
In mijn beleving een achteruitgang bij Avalons, maar ik weet zeker net zoveel voorvechters van Basreflex te noemen als tegenstanders, beide partijen zeer kundig !!!! dus interpreteer mijn mening
niet als de juiste....maar als de mijne..... ;)

MickeyMan

Ook ik vind de 35 Hz ruim voldoende... het ging mij meer om de theorie en de manier waarop de fabrikanten hun specs neerzetten. Dat is nu wel weer een stukkie duidelijker. Bedankt Doede en Erik!

Reken maar dat als mij auto harder dan 200 gaat dat het bergaf is  ;D

blue-eyes

Het heeft ook veel met andere zaken te maken dan alleen de speaker.

Als voorbeeld: Mijn speaker gaat tot 30hz JBK TI-k10), die van Martin tot 45hz (Wilson Puppy). Toch is bij Martin een veel mooieren en betere bass te horen dan bij mij. Een ieder die zegt een geen sound onder de 45 hz te hebben, wil een sub ernaast. Ik verzeker je, dat mis je echt niet bij Martin! Laag is voor een ieder anders dus! Ik denk dat het laag wat we horen eerder tussen de 40-60 zit dan onder de 40. Tenminste, dat denk ik in mijn ervaring.

De versterking, bron en akoustiek zijn wellicht belangrijker dan de specs van een speaker?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Hoi,

Je hebt deels gelijk maar het is natuurlijk ontegenzeglijk dat ongeacht de speaker
er onder de 45 Hz voor beiden geen toon is als dit fysiek onmogelijk is.

Je mist dan bv wel de laagste octaven op bv. een van de Bjork Tracks...dus je mist muziek!!
Dat mist je zowel op een Top luidspreker of op een MediaMarkt luidspreker...dat is natuurlijk simpel.

De kwaliteit van een lage toon is natuurlijk een heel ander verhaal... ;)  (een lang verhaal ;D)

Ik kan met sub-sublaag gemis leven...in ruil voor.....maar een ander kan daar absoluut niet mee leven....
en we hebben allebei gelijk... ;D