Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april  8, 2004, 22:08:03
Hoi,

Ik moest eerst de 2e unitbrace klaar hebben dan kan ik daarvandaan
(en van de eerste) naar de achterwand.

Wat is precies een sysmetrische break ??

Groetjes

uuuhhhh a-symetrisch dus  ;D even slordig getyped ben een beetje jetlagged  :P

nu kunnen we natuurlijk een topic openen: wat is de beste asymetrie.... je had toch al zoiets van Avalon met afstanden tot de muur enz enz, kan je dat ook op bracing toepassen ?? bv 1:1 en 1:2 is geloof ik te mooi rond he? bv bij 50cm breed zou ik gevoels matig 18cm en 32cm nemen Ik lul maar wat he! Er schiet me nu te binnen: wat als je de brace ook nog eens scheef laat verlopen ? dus bv onder 18cm en boven 23 cm (again, ik doe maar wat he?)

mvg

doede

Erik van Voorst (in memoriam)

...en verlijmen bij volle maan...... :P

Ik heb al plannen voor de bracing...wordt alleen een beetje moeilijker om op de gevoelige plaat vast te leggen tenzij ik een cameraatje van de arts leen.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april  8, 2004, 22:30:48
...en verlijmen bij volle maan...... :P

ha Erik,

was serieus bedoeld hoor !

mvg
doede

Weet ik...maar af en toe moeten we toch echt gas terugnemen... ;D
Dus bloedserieus bouwen maar jezelf wel steeds een spiegel voorhouden... ::)

Ik ga kijken of ik zoiets kan implementeren in de rest van mijn ideetjes,  bedankt.

Morgen vrij ...dus......

Groetjes
PS
Ik dacht toch echt fff dat je daarnet iets met Seismografisch bedoelde vandaar de aangeslagen meligheid. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Zeer veel gedaan vandaag.

Hier zie je de Bracing in Wig aansluiten op de unitbracing.

Ook de spacer van 18 mm verlijmd, zodat ik morgen de 1e buitenwand kan lijmen.

mr TC

Gelukkig 6 lijmtangen, ziet er weer vertrouwd uit. ;D

Trouwens je moet wel een fantastische vrouw hebben dat ze je al die tijd
blijft steunen je bent nu al bijna 10 maanden bezig. :)

Een vraagje over het gebruik van zand.
Is het speciaal zand wat je gebruikt?
Op een van de foto's van de sub der sub zie pak met plastic beker ernaast, is dat wat je
gebruik?
En ook al heb je het zand aangestampt zakt het dan toch niet verder in na verloop van tijd?
Het lijkt mij lastig navullen wanneer de speaker is afgewerkt(mocht dat nodig zijn).

Succes,

TC
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Yepp

Het is niet alleen zand maar een droge menging en je moet
lang tikken met een rubber hamer....het klinkt dan naderhand niet meer
(zo erg) in.

Een oud recept voor een ouderwetse oplossing tegen resonantie.... ;D

Lekker bezig met de Pasen.....xXx...... >:D

De eerste foto laat de 3 doorvoergaten voor de Speakercable-Tubing zien (een woord van Neil Patel ;D)

De 2e foto laat de dwarsversteviging voor de bracing zien ...neen dat zijn geen volume gaten... ;D maar weer de doorvoer van de (ditmaal) 4 tubes (YMvK kabel).

De 3e foto laat de afstandlatjes zien van 18 mm en daarnaast staat de 1e buitenwand van MDF.

De 4e foto laat zien dat de 1e buitenwand wordt verlijmd en de te vullen zandruimte ontstaat.. 8)..

De 5e en laatste laat zien dat ik af en toe simultaan aan de 2e xXx-Midden Console bezig blijf...

MrPink

Mooi hoor! :)

Groetjes,
Oscar

dddac

Hi Erik,

ook lekker bezig met de pasen zie ik  ;D

In de Hobby-Hifi heeft men erg goeie resultaten gekregen met loodkorreltjes (hele fijne) in plaats van zand. Heb je over deze optie nagedacht ?

mvg !
doede

Uiteraard weet ik dat het bestaat....maar ik heb er eerlijk gezegd
niet over nagedacht....wat was de uitkomst (globaal) t.o.v. zand??

Ik denk dat het minder rotzooi geeft en niet meer inklinkt...maar wat het
qua demping meer/anders doet weet ik niet.

Ik denk dat ik bij zand blijf omwille van het feit dat ik al lood gebruik
...dus dan heb ik meerdere soorten demping.... 8)......EN/EN....

Ik geloof trouwens dat zand (vroeger) als winnaar uit de bus kwam in tests
het schijnt een geluidsgolf optimaal te dempen in vergelijk met andere materialen/stoffen.

jaco

Ze hadden het beste resultaat met een mix van zand een lood schroot delen. Blijkbaar dicht het zand de opening tussen de loodschroot deeltjes op, en is het een zwaardere samestelling die beter trillingen absorbeerd. Het spul is daar ook te bestellen, maar ik schat in hoge verzenkosten bovenop de al niet lage prijs voor het spul zelf.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

dddac

Bij deze maar even de feiten .....

Zoals je kan lezen, wint de mix van zand en lood. Overigens 39 mm Sandwich betekend 19mm MDF 10mm vulling en weer 19mm MDF

Je ziet ook dat de lood/zand mix bij gelijke constructie een 6dB beter werking heeft (200%) in het laag bereik en dat is precies wat deze kast doet.

keuze is aan jou natuurlijk  >:D

groetjes !
doede

Heb je een VERTRETER... ;) >:D >:D

dddac

vertreter voor wat  ??? ???

mvg
doede

Rudo

Leuk bedacht die korreltjes lood ingebed in fijnzand.  :D Maar net zoals in mijn bus waarin de Muesli zit: na een tijdje zit het fijnste spul onderin en de grovere stukken liggen boven.  ??? Het lijkt me dat je bij gebruik van het Duitse loodkorreltjes/zand de grote tussenruimtes in kleinere compartimenten moet gaan verdelen wil je het een beetje homogeen houden ook verloop na het beluisteren van 100 cd's. Of om de week je subkast op de kop zetten.  ^-^

dddac

Citaat van: Rudo op april 12, 2004, 11:57:53
Leuk bedacht die korreltjes lood ingebed in fijnzand.  :D Maar net zoals in mijn bus waarin de Muesli zit: na een tijdje zit het fijnste spul onderin en de grovere stukken liggen boven.  ??? Het lijkt me dat je bij gebruik van het Duitse loodkorreltjes/zand de grote tussenruimtes in kleinere compartimenten moet gaan verdelen wil je het een beetje homogeen houden ook verloop na het beluisteren van 100 cd's. Of om de week je subkast op de kop zetten.  ^-^

Bij Müsli klopt dat, maar hoe verklaar je dat Loodkorrels BOVEN op zand gaan liggen door het trillen ?? Newton moet ook nog iets te doen hebben ??? Wel iets om over na te denken..... Mischien kan Erik een testpaneel maken en die een paar weken aanstralen met flinke bassen en dan kijken hoe de mix is?

mvg
doede

R

Het is zo dat de grovere delen blijven liggen en de kleinere delen tussen de grove delen naar beneden zakken. Bij lood zullen denk ik de korrels naar beneden zakken. Een testopstelling zal wel uitsluitsel geven denk ik. Maak hem van 12 mm polycarbonaat(perspex achtig), dan kun je het mooi zien.

Neen, ik ga ver maar ...there is a point I won't go beyond...(raadsel voor de filmliefhebber  ;D)

Met een Vertreter bedoelde ik een leverancier voor die korrels, maar ik blijf bij mijn oude recept
heeft zijn sporen al verdiend bij vele andere freaks.

Rudo, leuk dat je ook input geeft....welkom!!

Vandaag in het zonnetje aan de 2e xXx-middenconsole gewerkt en ook een 2e wandje aan de xXx-Sub gelijmd...nu ga ik stil liggen.

Bijgaand een trots fotootje, om ook te laten zien dat de 2e strak wordt.
Baffle staat weer precies onder 30 graden en zelfs de verschuining begint op precies 16 mm... 8)

Ik heb me bedacht en ga toch een testopstelling maken met zand en loodkorrels en perspex....
What the Hell.....jullie verwachten toch niet dat de xXx volgende week klaar is...

Eerlijk is Eerlijk Doede schudde me weer ff wakker..... :-*

Sullivan

Citaat van: Erik van Voorst op april 12, 2004, 16:32:00
Ik heb me bedacht en ga toch een testopstelling maken met zand en loodkorrels en perspex....
What the Hell.....jullie verwachten toch niet dat de xXx volgende week klaar is...

Eerlijk is Eerlijk Doede schudde me weer ff wakker..... :-*

Het is inderdaad goed om dit eerst te testen, maar ik verwacht nooit de het zand onder de loodkorrels komt (lood is zwaarder). Je moet er immers wel voor zorgen dat je de ruimte zoveel mogelijk vult met lood. De enige plekken waar dan nog zand kan komen is tussen de loodkorrles. Of is het de bedoeling dat je b.v. de helft lood en de helft zand gebruikt?

mvg,
Frank

Ik heb nog geen notie...maar als iemand mij kan informeren graag...dus bij deze een oproep.

ALLE INBRENG is welkom.

Ik weet ook niet waar ik in nederland dat lood kan kopen. Als men meer artikelen weet
graag. Wie heeft ervaring??????????

Ik zal 2 platen perpex met 18 mm tussenruimte bouwen en er een goedkope sub (bijna) tegenaan schroeven op een gezamelijke houten ondergrond en is een tijdje laten (in) (klink) spelen. ;D

Mijn eigen subkast geeft niet de minste trilling af bij vol vermoge dus ik kan de testopstelling er niet op zetten  :'(
....where is vibration when you need it... ;)

Maar ik moet sowieso dat spul zien te bemachtigen... ???

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april 12, 2004, 17:37:51
Ik heb nog geen notie...maar als iemand mij kan informeren graag...dus bij deze een oproep.

ALLE INBRENG is welkom.

Ik weet ook niet waar ik in nederland dat lood kan kopen. Als men meer artikelen weet
graag. Wie heeft ervaring??????????

Ik zal 2 platen perpex met 18 mm tussenruimte bouwen en er een goedkope sub (bijna) tegenaan schroeven op een gezamelijke houten ondergrond en is een tijdje laten (in) (klink) spelen. ;D

Mijn eigen subkast geeft niet de minste trilling af bij vol vermoge dus ik kan de testopstelling er niet op zetten  :'(
....where is vibration when you need it... ;)

Maar ik moet sowieso dat spul zien te bemachtigen... ???

Je kunt het rechtstreeks kopen bij Hobby-Hifi... als je wilt kan ik het voor je "bezorgen", heb ik gelijk een reden naar je plafond te komen kijken/luisteren :-)

Hoeveel "haast" heeft de vulling ???? Deadline / datum ??

mvg

doede

Geen haast...de xXx-sub is nu al niet / nauwelijks te tillen...ik wil hem eigenlijk wel
" handzaam"  afbouwen/fineren en ik ben bang dat er aardig wat kilootjes bij gaan komen.

En ik moet ook de 2e gaan bouwen alvorens deze af is ...want ik wil hem exact nabouwen
.......stereo.. :P

dddac