Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Oracle

Citaat van: Erik van Voorst op april  1, 2004, 20:22:40
Vandaag veel energie met het mooie weer dus.....

En dan zit je maar meteen de hele dag binnen te werken aan je speakers???  :P

Anyway, een geweldig mooi project om op de voet te volgen. Ik zal hier zelf nooit aan toe komen (is mij te hoog gegrepen..), maar 't is net alsof je Discovery kijkt...

'A speaker is Born'....

Bedankt voor de moeite die je neemt om e.e.a. te fotograferen!  :D

Groet,
Mark

MrPink

Het woord bracing komt ook van 'to brace', wat 'schrapzetten' betekent. ;)

Groetjes,
Oscar

Walter_PPK

Misschien zet Erik z'n workmate buiten en gaat hij lekker buiten een stukje schuren :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Erik van Voorst (in memoriam)

;D...de garagedeur kan open...

Vandaag de Berken binnenwand voor de xXx-sub afgetekend en verlijmd. Morgen de MDF 1e buitenwand (hij krijgt er 2).
Tussen binnen en buitenwand heb ik dan 17 mm om met zand te vullen. ;)

Het is zoals eerder gezegd een schuinewand geworden
je ziet hier de xXx-sub nog niet op zijn werkelijke hoogte.

Er komt ook nog een achterwand op (en gedeeltelijk erin).

Pics spreken voor zich.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april  1, 2004, 22:44:50

De bracing dient in eerste instantie om de magneet rustiger te krijgen (zeg maar de mechanische Q-factor te upgraden ;D) 8)

met upgraden, bedoel je dan dat de Qms groter of kleiner wordt als getal ??? Er zijn wat tegenstrijdige elementen in het Qms verhaal, maar daar kom ik later nog wel even op terug.... voor ik onzin ga kramen wil ik graag even horen hoe het zit met de Qms....

groetjes!
doede

beter... >:D

Kleiner als getal....Ik denk dat Tony de formule (of jij) wel weet om dan weer een berekening te maken om een totale Q-factor te krijgen...enfin...voor mij een beetje te theoretisch.....ik hou het bij " stiller maken"..... ;)

Ik heb die tip eens van een ervaren speakerbouwer gekregen
om woofers te bracen..

Graag jou visie.

Avalon braced ze trouwens ook in de Eidolon.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april  4, 2004, 00:04:16
beter... >:D

Kleiner als getal....Ik denk dat Tony de formule (of jij) wel weet om dan weer een berekening te maken om een totale Q-factor te krijgen...enfin...voor mij een beetje te theoretisch.....ik hou het bij " stiller maken"..... ;)

Ik heb die tip eens van een ervaren speakerbouwer gekregen
om woofers te bracen..

Graag jou visie.

Avalon braced ze trouwens ook in de Eidolon.

Hi Erik,

Hoewel ik geen ervaring heb met het bracen van units, komt het gevoelsmatig goed over om de boel stevig vast te zetten, tenslotte is de magneet/spoel combinatie een motor en als de konus een kant uitgaat wil de hele unit de andere kant uit. Hoe klein dat ook is. Hoewel ik me afvraag hoeveel dat nog kan zijn bij de enorme dikke frontplaat die je gebruikt  ;D

Any way, als de Qms naar bendeden gaat gaat je QTS naar beneden en dus ook je systeem Q. In de Excel sheet die ik je eens gemails hebt, kun je simuleren wat er gebeurt. Je zult zien dat het effect van de Qms relatief klein is, vergelijkbaar met next level demping in de box zelf (wanden ja of nee dempen enz enz.

Maar nu mijn paradoxale punt en dat is iets waar ik dan even geen verklaring voor heb (wie wel??)

1)   Luisterervaringen wijzen steeds weer uit, dat Bassluidsprekers met een hoge Qms geluidsmatig de mooiste (droog en gekontroleerd) laagweergave geven als diegene met een lage Qms....

2)  Luisterervaringen vertellen ook dat Bracing hetzelfde bewerkt effect bewerkt met een Qms die lager wordt?....

Mogelijk dat bracing dus geen invloed op Qms heeft? Ik kan me voorstellen dat de bracing wel invloed heeft op de Q van de hele kast. Dat klinkt zelfs logisch, omdat bij een impuls, uiteindelijk de geluidsenergie die van de kast-behuizing komt minder zal zijn en het geluid van de konus minder gedempt wordt, ohoh... toch weer een demping-effect aan de konus  ??? .... als de "ondergrond" voor het "afzetten" van de konus als er een impus komt lekker stevig is, zal hij de impuls minder gedempt weergeven. Vergelijk een speaker in een kartonnen doos. De unit zal ook in de doos heen en weer bewegen en blijft er minder beweging in de lucht over. Maar minder konus demping met een stevige ondergrond zou betekenen dat de Qms omhoog gaat  :P

dat zou wel weer verklaren waarom het beter klinkt ????

Dit is slechts een brainstormpje van me en dus geen wetenschappelijk bewezen verhaal, maar mogelijk zet het anderen ook even tot denken. Ben benieuwd naar wat andere reacties.

Oh, ja, de discussie hoeft wat mij betreft niet te gaan over ja of nee bracing. Daar geloof ik wel in  :)
't ging mij even om het begrijpen van de achtergrond en daar liep ik tegen wat paradoxale dingen aan....

mvg
doede

Shorty

Met een gebracede woofer koppel je die mechanisch met de achterwand.
Als die bracing strak staat duwt de hele constructie zowel de voorkant naar voren als de achterkant naar achteren. En beide wanden staan op spanning, als een trommelvel....  Zou dat er iets mee te maken hebben?
En hoe demp je intern een wooferkast effectief? Zou je niet in de kast een tube trapje kunnen bouwen  :) ?

VrGr,

Bart J.

Ik lees aandachtig mee.... :D

Ik doe het gewoon omdat sommige grote merken het doen
en puur gevoelsmatig...hoe meer rust...hoe meer toon/detail....maar goed dat is een open deur... ;D

Mijn unit-bracing heb ik toch nodig als onderdeel van de kastbracing....dus mocht het niks uitmaken (door de dikke baffle)
voor de unit dan heeft het altijd nog een functie in het geheel... ;)

Niet actief

Citaat van: Shorty op april  4, 2004, 10:12:15
En hoe demp je intern een wooferkast effectief? Zou je niet in de kast een tube trapje kunnen bouwen  :) ?

Elipson 1303: middentoonbehuizing met drievoudige helmholz resonator eraan gekoppeld.
Dat lijkt er nog het meeste op, want zo'n constructie neemt de pieken weg uit de karakteristiek van die specifieke unit in die behuizing.

Avalon zelf dempt met behulp van kamers a-periodisch voor iedere unit een kamer op maat aan de hand van de unit-parameters ....Ik heb geen notie hoe......
dus ander principe gekozen...ook goed... ;)

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april  4, 2004, 15:05:01
Avalon zelf dempt met behulp van kamers a-periodisch voor iedere unit een kamer op maat aan de hand van de unit-parameters ....Ik heb geen notie hoe......
dus ander principe gekozen...ook goed... ;)

Ja, dat zou weleens net zoiets kunnen zijn als de mechanische aanpak van Elipson die ik noemde, met middels een afgestemd pijpje gekoppelde kamers.
Je kunt de onregelmatigheden in een frequentiekarakteristiek die ontstaan door het inbouwen van een unit in een behuizing op meerdere manieren oplossen, maar de elektrische oplossing is in principe de minst gunstige en als zodanig zou het een laatste redmiddel moeten zijn. Het kan evenwel heel goedkoop (met een correctienetwerkje), al heeft dat natuurlijk wel zijn prijs in de signaaloverdracht. Het kan op een wat duurdere manier door mechanische maatregelen, zoals met een gekoppelde of afgestemde kamer.

Ik vermoedde wel zoiets ...alleen dat van dat pijpje ....nu snap ik het beter...de pijp is dan mischien a-periodisch gedempt net als in een basreflex wel eens gedaan wordt....een soort "bleeden" (overstortventiel  ;D??).

Enfin vandaag het 2e berkenbinnenwandje verlijmd en staat nu te drogen. Als de tangen eraf gaan maak ik wel een fotootje. ;)

mr TC

Hierbij een reactie op het veranderen van de Qms,

Mocht het volgende volslagen onzin zijn lees er dan maar snel overheen.

Volgens mij is er een wezenlijk verschil tussen het veranderen van de Qms door:

1)   Bracing of het gebruiken van het dikkere kast.(baffle)
2)   Meer of minder inhoud van de kast en bv het veranderen van de diameten van de
                Baspoort mocht hier spraken van zijn.

In het eerste geval is er volgen mij spraken van een anderen verdeling van de energie die de
versterker aan de drijver geeft.
Hoe vaster de bevestiging van de drijver hoe meer energie zich zal omzetten in het tot trilling brengen van de lucht en minder van de kast.
De Qms zal dus niet wezenlijk veranderen en de terug koppeling naar de versterker blijft
volgen mij ook het zelfde.
Dit zal dus een verbetering zijn van de geluids kwaliteit.

In het tweede geval veranderd de Qms wel en zal dus ook een andere terug koppeling aan
de versterker geven (dempings factor)
De geluids kwaliteit is dus afhankelijk van de relatie tussen drijver, kast en de versterker.

De relatie tussen de grootte van de Qms en de geluids kwaliteit is volgen mij afhankelijk
van de relatie tussen drijver, kast en de versterker EN het volume van de omgeving.
Ook de grootte van de ruimte waar de speaker in staat veranderd de Qms.
Hoe kleiner  het volume van de omgeving hoe groter de Qms zal woorden.

Dit verschil is te zien in de grootte van de Qms van de speakers die voor car audio
woorden gebruikt tegenover home audio.
Een auto is een kleine ruimte en de Qms van de speakers gestemd voor car audio
is dus kleiner.

Wanneer een speaker met een lage Qms in een grootte ruimte gebruikt wordt zal de
demping factor van de versterker omhoog moeten.

Als voorbeeld de dempings factor van de subwoofer versterker KAC 1021 van Kenwood
is 5000 db  ;)
Hiermee is met een speaker met een lage Qms in een grootte ruimte toch een goed resultaat
te bereiken.

Mvg

Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april  4, 2004, 17:34:31
Ik vermoedde wel zoiets ...alleen dat van dat pijpje ....nu snap ik het beter...de pijp is dan mischien a-periodisch gedempt net als in een basreflex wel eens gedaan wordt....een soort "bleeden" (overstortventiel  ;D??).
Enfin vandaag het 2e berkenbinnenwandje verlijmd en staat nu te drogen. Als de tangen eraf gaan maak ik wel een fotootje. ;)

De pijpjes in de Franse schoonheid (ik vind de 1303 nog altijd een van de fraaiste luidsprekerontwerpen die ik ken) zijn feitelijk reflexpijpjes, alleen staan ze niet met de lucht buiten de kast in verbinding maar met de lucht in een ermee middels het pijpje verbonden kastje. Dat kastje staat op z'n beurt weer wel met de buitenlucht in verbinding middels een klein pijpje (diameter 25mm of zo) op de achterwand.
De 'Helmholz-resonator' is een zorgvuldig berekende ruimte, bijvoorbeeld in de vorm van een kast, die uiteraard een eigenresonantie heeft die wordt gebruikt om de karakteristiek van iets anders te corrigeren.

Wat a-periodische demping is ben ik vergeten, maar ik zocht het eens op en vond iets op de site van [piiieeeep] luidprekers: "een voorbeeld hiervan is het aperiodisch gedempte systeem. De basspeakers zien de poort in dit geval als een soort schokbreker hetgeen het uitslingerings gedrag van de basspeakers aanzienlijk verbetert. Het gevolg is een strak en gecontroleerd laag van een hoge kwaliteit."
Op grond hiervan zou je zeggen dat aperiodische demping feitelijk een (soort) bandpass is, maar ik herinner me toch dat het iets anders is.

Maar ik las op die pagina ook nog DE oplossing voor akoestische laagproblemen. Lees maar eens mee; ik heb enkel geknipt en geplakt  :'(

Het meest voorkomend probleem is een groot gebrek aan demping in de kamer voor de lage tonen door overmatig gebruik van steen, gips en beton. Hierdoor ontstaat voor het lage tonen gebied een zogeheten harde acoustische omgeving. Staande golven zullen zich ongelimiteerd opbouwen tussen de wanden, met als gevolg een teveel aan vaak dreunend laag.
Om hierin verbetering te brengen gebruikt [piiieeeep] in een aantal modellen een dubbele woofer, gecombineerd met lage Ri spoelen voor de filters. Het resultaat (hiervan) is voor deze typen een zeer lage Q factor, of te wel een zeer hoge demping van de basluidsprekers.
Gehoormatig ontstaat hierdoor een strakke en gecontroleerde basweergave, die zich nauwelijks door de ruimte laat beïnvloeden.

Dan weet je dus wat je moet doen, Erik:
Bouwen met [piiiieeeeep]  :D

Bedankt voor de tips (ook TC)

Ik denk dat het wel goed zit met de Thiel C220'ers (qua demping) ook doe ik aan tuning met de Woonkamer Akoestiek , dus ik verwacht straks wel wat kwaliteit aan basweergave......voorlopig ben ik nog de xXx-subs met liefde aan het bouwen......ook tijdens de paasdagen.... ;D

Uit MDF met de decoupeerzaag een dwarsversteviging zagen. Een evenwicht tussen genoeg gaten en toch stevigheid
een behoorlijke contradictie..... ;D

De bracing zie je hier gelijmd aan:  1. De Baffle.  2. De twee Berken binnenwanden  3. De eerste unit bracing.
Tevens heeft hij nog een 5e lijmvlak onder 8 graden voor de achterwand.

Jaqo

Wat zie ik Erik maar een enkele lijmklem, ben je van je geloof gevallen  :D

Geweldig gereedschap heb je trouwens. Ik loop nog wel eens tegen problemen aan als ik iets wil waar ik de tools niet voor heb.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

3 stuks... ;)

Kleintje voor te klemmen aan de baffle en 2 hele grote om de zijwanden te klemmen aan
de bracing (1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde)

Strategische lokaties.... ;D

MrPink

3 blijft inderdaad wel wat magertjes... ;)

Go Erik go! :)

Groetjes,
Oscar

....What's wrong with this picture...(trouwens goede cd van Van Morrison... ;D)

Ik had een denkfout gemaakt en de bracket  "pas" gemaakt maar hij moest zo een 36 mm  "terugliggen" .
Dus voorzichtig met een handzaag de Bracing ingezaagd en het achterstuk eraf gehaald
(zie vergelijk vorige foto) en links en rechts een klosje van 36 mm erafgezaagd...

MDF Binnen-achter-wand nu verlijmd tegen de gecorrigeerde bracing onder
een hoek van 10 graden ...(de buitenwand komt onder 8 graden  ;)).

Bij een kijkje binnen....zie je nu de 2e Unitbracing en alle binnenwandjes.
Straks komen de buitenwandjes met 18 mm "spacers" en dan kunnen ze allemaal
met zand gevuld worden.  8)

jaco

Mooi Erik, is dit straks nog tilbaar, of ga je ze pas op de definitieve plaats vullen met zand ?

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Worden het allerlaatst met zand gevuld.....is nu al zwaar...zonder lood/buitenwanden...
bodemplaat en units  ;)

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op april  8, 2004, 19:51:13
Worden het allerlaatst met zand gevuld.....is nu al zwaar...zonder lood/buitenwanden...
bodemplaat en units  ;)

Hi Erik,

over die achterwand komt toch nog wel een brace he  ??? zand of niet een sysmetrische break helpt enorm...

mvg
doede

Hoi,

Ik moest eerst de 2e unitbrace klaar hebben dan kan ik daarvandaan
(en van de eerste) naar de achterwand.

Wat is precies een sysmetrische break ??

Groetjes