Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op februari  2, 2010, 11:43:09
Het ging mij meer om info te vergaren over de tweeter en ben blij dat ze een fabeltje om zeep helpen...er heeft ooit een broodje aap verhaal op fora de ronde gedaan dat de grille van de diamant tweeter meer functies had dan enkel bescherming waaronder bv. een configuratie als electromagnetische afscherming blah blah  :)

Haha .... dat had zich dan zeker laten herleiden uit de wijze van montage van deze grillen, en waren ze op voorhand zeker niet 'gelijmd' op een gepoedercoate basis. ::)
Daarnaast ben ik niet zo bang voor de elektromagnetische eigenschappen van zowel keramiek als diamant.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

Gaaf dat jij weer een stap(je) vooruit bent gegaan. :clapping:

Is na het verwijderen van de grille, het verwijderen van het doek een optie, of gaat dat te ver?
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op februari  1, 2010, 18:28:31
Echt de moeite waard want het metaal resoneert en dat wil je niet...dus "no kids" dan DOEN  8)

En dat metaal resoneert i.d.d. hard en lang. Kijk bijvoorbeeld op de volgende pagina, onder "metal grills":
http://homepage.mac.com/marc.heijligers/audio/milestones/acoustical/dampening/dampening.html

De losse grill zelf hoor je overigens bijna niet. In de dode kamer wel, als je daar praat gaan objecten na-trillen, en dat hoor je daar (heel aparte gewaarwording)! Dat geldt voor bijv. metalen stands. In je huiskamer hoor je dat niet, door het geluidsniveau dat zich al om je heen bevindt, tenzij het heel stil is en je weet hoe het klinkt, dan heel heel ver weg. Maar dat wordt door de muziek gemaskeerd.

Het effect wat je wel heel goed hoort is dat de resonerende grill zijn geluid overdraagt op de houten kast. Net zoals je een stemvork tegen een stuk hout houdt. Als je een stemvork aanslaat, en in de lucht houdt hoor je deze ook niet zo hard, maar tegen hout aan wel. Buiten het weghalen van de grill (in mijn geval geen optie met bezoekende kinderen in huis), kan je ook voor isolatie zorgen tussen de grill en de kast (tochtstrip), dat heeft ook een dempend effect.

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Inderdaad alle metalen meubelprofielen in mijn woonkamer heb ik volgeschuimd of met zand gevuld....once a freak  ;D

Anyway tot zaterdag  ;)

Het verwijderen van het doek is weer een stap(je)  (als je wel het diffractie-vilt laten zitten) maar dat gaat zelfs mij te ver... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

En nog een tip voor de klassiekmuziekliefhebber...

Momenteel in de aanbieding bij Kruidvat....EEN NOBRAINER.. :D.

De dubbel cd van Wentz een zeer goede fluitist ...hij fluit een dubbel cd bij elkaar met J.S. Bach
(de bekendste maar in mijn beleving ook de beste fluitcomponist uit de familie Bach)

Ook het Clavecimbel staat er fantastisch op...

Als je even googled op Amazon kun je de hele cd luisteren 1 minuut per track (heel wat tracks)

En voor de "press"-gevoeligen hij heeft een onderscheiding gekregen. Diapassion dór

Op Brilliant classic opgenomen en Kruidvatprijsje   € 4,95   :-X  :-X  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tja en dan moeten de Diamant D-20 Tweeters van Accuton er ook aan geloven.
Het grilletje was na erg veel voorbereiding eigenlijk in 1 minuutje verwijderd.

Voor het eerst "ZIE" ik in plaats van "HOOR" ik waar mijn geld is gebleven  :devil:

En dit is dus ook gewoon een nobrainer...ik zit weer vol met superlatieven maar ik ga gewoon mijn cd's nu opzetten en lekker luisteren... O0
Het metalen grilletje van de tweeter verwijderen maakt dus gewoon ook  erg veel uit ondanks zijn wijde(re) mazen ... ;)

dre73

die foto van die tweeter!! :D
net of er een deuk in zit
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Geen deuk maar je ziet er de hele woonkamer in.....op zijn kop...je ziet mij zelfs met wit T-shirt de foto nemen 8)

Hier nog met een andere opnamehoek en belichting... ;)

Het is steeds weer verbazingwekkend hoe het complete frequentiegebied welvaart bij het modificeren van een tweeter (verwijderen van de grille)...enfin ze gaan er dus nooit meer op....het verschil is zo groot, met name de focussering, het timbre en de resolutie, allemaal punten welke voor mij steeds belangrijker worden.
Maar goed het wordt ook steeds moeilijker om elke keer te verwoorden/mailen wat je "winst" is.. ;D.

dre73

nu zit ie op te scheppen! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Hahahahhaha.....niet de bedoeling maar goed je kunt het inderdaad zo opvatten/lezen, excuses voor mijn enthousiasme... :blush: :angel:

....................................................................... :music:

ruud2

Hoi Erik,

hier zijn het meer de  GROTE mensen die met hun vingers kijken ipv. de kids... :angel:

maar wat zie ik nu!!!! schroef jij je diamanten vast met een ordinair kruiskopje....nee kom, daar is wel iets mooiers voor . niet jouw stijl  :o :o

groet, Ruud  :smile:
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Nahpets

Citaat van: ruud2 op februari  7, 2010, 11:01:12
ordinair kruiskopje....

Volgens mij zijn ze verguld.....

En gezien de rest van de projecten van Erik zou het me niet verbazen als ze van massief goud zijn  ;D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Dirk

Citaat van: Nahpets op februari  7, 2010, 11:16:13
Volgens mij zijn ze verguld.....

En gezien de rest van de projecten van Erik zou het me niet verbazen als ze van massief goud zijn  ;D

zelfs bij kruiskopjes doet ie niet zomaar wat...dit zijn echte Philips ! ;D
maar torx of inbus was wel mooier geweest...is mijn mening :P
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Het zijn rvs (dus niet magnetisch) schroeven, deze schroeven draai je overigens zeer strak in het MDF zodat je een optimaal contact kan maken met de unitplaat tegen de baffle...en jaarlijks aandraaien is nooit meer nodig...voor mij geen boutjes en moertjes en metalen plugjes....doe zelf maar eens de proef op de som je zult verbaast staan hoeveel kracht je kan ontwikkelen... ;)

Okay ik had ze inderdaad zwart kunnen schilderen (ONDER HET SPEAKERDOEK  :-X).... ;D

Interficior

Citaat van: Dynky op februari  7, 2010, 11:28:16
zelfs bij kruiskopjes doet ie niet zomaar wat...dit zijn echte Philips ! ;D
maar torx of inbus was wel mooier geweest...is mijn mening :P
Dit zijn zo te zien echte Pozidrivs, en geen Philips. Als het Philips's waren geweest had hij ze ook niet zeer strak kunnen aandraaien. :)
Take it or lease it

Dirk

Citaat van: Interficior op februari  7, 2010, 14:14:50
Dit zijn zo te zien echte Pozidrivs, en geen Philips. Als het Philips's waren geweest had hij ze ook niet zeer strak kunnen aandraaien. :)
op zondag ben ik niet zo scherp, je hebt 100% gelijk  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Henkjan_O

Citaat van: Erik van Voorst op februari  2, 2010, 11:43:09
Het ging mij meer om info te vergaren over de tweeter en ben blij dat ze een fabeltje om zeep helpen...er heeft ooit een broodje aap verhaal op fora de ronde gedaan dat de grille van de diamant tweeter meer functies had dan enkel bescherming waaronder bv. een configuratie als electromagnetische afscherming blah blah  :)
in dit geval niet te streng zijn richting de aap eters, want er zijn wel tweeters waar er iets voor zit wat op het 1e oog zinloos is maar dat akoestisch wel degelijk nut heeft, bijvoorbeeld dat doorzichtige kunststof gevalletje op de keramische Visaton tweeter...  men heeft dus een specifiek voorbeeld onterecht algemeen geldig verklaard.  wel mooi dat je zo'n open antwoord kreeg van Thiel.

had je nou in 1 keer zowel die grill als die bybees geplaatst? 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Hoi Henkjan alles goed  ;)

Nope bij de tweeters enkel het wegnemen van de grille. :yin-yang:

Bij de mids inderdaad 2 tweaks in een keer (tegen mijn principes in) ......reden.....omdat je de units er niet te vaak wilt uithalen en de terminals niet te vaak wilt hersolderen  :nowink:

Ik weet niet of er meer diamant/keramiek unit bezitters zijn, zonder "kids and pets", maar het weghalen levert echt enorm veel winst op...en als je het voorzichtig doet kun je bij aanschaf van een hond/kat  of in blijde verwachting van.....de grilles weet teruglijmen....  ;)

Het grille verhaal van die tweeter was echt een broodje aap maar nu uiteindelijk ontkracht door Accuton zelf...how close can you get  8)....... het vilt heeft uiteraard weer wel bij deze tweeter een functie.....streng tja ...ik vind zelf dat sommigen op fora een beetje te overtuigend zijn met hun (zelf verzonnen) statements/adviezen  :devil:

Arieson

En dan was het nog geen Philips geweest, maar Phillips... :police:

http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_F._Phillips

Citaat van: Interficior op februari  7, 2010, 14:14:50

Ik heb toch mezelf weer gek laten maken door dat Bybee-effect...zowel de eerste maal (plm. een half jaar geleden) als de tweede maal (zie recente post) is er een hoorbaar verschil in de vorm van rust en timbre waar je gewoon zo enthousiast van wordt dat het naar meer smaakt.... :devil:.

Toegegeven je kunt dan ook gelijk een bank beroven en een 25-tal van die dingen erin plempen ...maar op deze manier vind ik het veel leuker......en heb je de tweaks met hun effect wat meer onder controle. ;)

Ik had een onverwacht meevallertje dus  heb er net gelijk weer 4 gekocht....ditmaal de "slipstream" deze zijn oa. zeer handzaam voor tweeter mods.

Volgende week lekker een weekje vrij en als anderen in de file staan of nog dieper in de sneeuw dan hier schroef ik bij de open haard mijn speakers open. ;D

Deze xXx-Diamand-Tweeter-Modificatie staat nu op het programma.

scrutinizer

CiteerIk heb toch mezelf weer gek laten maken door dat Bybee-effect...
Bybee Jack had a Cadillac
That he always parked around the corner
He wore his hat tipped to the side
Like a pimp on Easter morning.

If you're gonna play a game of cards
Be sure with who you're gambling
This game of chance you can never win
If Bybee Jack is at the table.

Ik hoop trouwens voor je dat er door het plaatsen van de Bybee's niets aan de tweeters gemodificeerd raakt anders dan het aangeboden signaal. ;D

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Jammer dattie overleden is.....toppertje...pumped him with so much lead...it took 6 men to roll him over  ;)

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op februari 17, 2010, 12:59:40
Jammer dattie overleden is.....toppertje...pumped him with so much lead...it took 6 men to roll him over  ;)

RIP

Anton.