Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

S@m

Citaat van: JCL op juli  3, 2011, 12:27:51
Oke, dat is jou mening, niets mis mee! Maar, in een dergelijk topic proberen we ook vast te stellen of dat verschil er is of niet. Voor jou is het er, maar het is geen objectieve waarneming. Anders gezegd, als ik zeg dat ik stoned wordt en kan vliegen van een bepaalde tweek dan kan ik dat wel zeggen, maar dat maakt het nog niet waar (zeker voor een ander). Joris neemt een bepaalde stelling in waar jij het niet mee eens bent, feitelijk is de basis waarop jij jou argumenten baseerd hetzelfde (zo niet slechter) als die van hem. Achter zijn verhaal zit logica (lang niet alle kabels in de keten zijn van dezelfde kwaliteit). Jij geeft aan iets ervaren te hebben, maar dat effect is niet reproduceerbaar (je kan het een ander niet laten waarnemen, immers het is niet onderbouwd en niet wetenschappelijk vastgesteld) en niet te weerleggen (het is jouw gevoel).

Zo is het... ;)

Interficior

Citaat van: keyser op juli  3, 2011, 12:23:22
Met te dunne of te lange kabels zou je eerder verwachten dat de bas overheersend gaat worden.
Dat strookt helaas helemaal niet met de visuele waarneming. Dikke kabels geven - Halo-effect-o-meter slaat nu in het rood natuurlijk - een dikke bas. een grote kerkklok gaat lager dan een kleintje, zelfde met orgelpijpen en eigenlijk alles. Dus het voelt wel "gemakkelijk". :smile:
Take it or lease it

chansig

Citaat van: keyser op juli  3, 2011, 12:23:22
Met te dunne of te lange kabels zou je eerder verwachten dat de bas overheersend gaat worden.

Degene die kwam luisteren noemde het week....het overheersende herken ik wel. Diegene miste de attack in het laag bij bv drums ed. Ik kan dat wel onderschrijven.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

#928
Dat een filter op je netsnoer kan helpen daar geloof ik nog wel in.

Dat afgeschermd speakersnoer beter is ben ik van overtuigd.

Dat de dikte en de lengte op elkaar van invloed zou kunnen zijn, ja.

Dat de kwaliteit van het gebruikte materiaal (lees: koperlegering) van invloed zou kunnen zijn, ja.

Maar of je werkelijk enorme verschillen hoort over die paar meter in je woonkamer.....; nee.

Maar als je er een goed gevoel bij hebt en extra wil betalen voor dit gevoel, wie ben ik om je dan te proberen tegen te houden?

Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik iemand voor gek zou verklaren  :-X  ;D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

AbZ

Citaat van: i2Paq op juli  3, 2011, 13:19:26Dat afgeschermd speakersnoer beter is ben ik van overtuigd.
Afscherming kan capacitief effect hebben, en is dus niet altijd beter. 

Kjelt

Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 10:41:55
In elk geval kan het laatste stukje netsnoer verschil maken in de muzikale belevenis wat (naast het wellicht psychische effect) ook met de afscherming van de kabel te maken heeft. En afscherming waartegen...?
Dan moet ik je teleurstellen, de afscherming op de laatste meters maakt geen bal meer uit als de eerste 4km onafgeschermd liggen. Waar je op wilt focussen is wat er in het apparaat zit. Als je daar voldoende maatregelen en fatsoenlijk ontworpen voedingen en filters toepast (voor 40 euro extra elektronica kom je al een heel eind) dan kan daar geen tuinslang netspanningskabel van 3000 euro uit japan tegenop  :D

Joris1971

#931
Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 10:24:12


Daarbij zijn juist de laatste meters van de kabels van het grootste belang ivm de mogelijke EMI/RFI filterende werking en ik zou wel eens een bonnetje willen zien van die 8cm dikke hijskraankabel. €40,-/m klinkt mij niet echt geloofwaardig.



Je wlt de inkoopprijzen van kabels echt niet weten...
Nu heb ik het niet over de inkoopprijzen van een hifi winkel.

S@m

#932
Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2011, 14:27:42
Je wlt de inkoopprijzen van kabels echt niet weten...

Okay, maar dan vergelijk je (door vriend wijsgemaakte prijs) inkoop hijskraankabel met adviesprijs audiokabel, dat moet je dan ook niet doen.


@ Kjelt, best mogelijk dat m'n oren me bedriegen, maar 't gaat om mijn beleving  ;)

erik s.

Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2011, 14:27:42
Je wlt de inkoopprijzen van kabels echt niet weten...
Nu heb ik het niet over de inkoopprijzen van een hifi winkel.
gezien de koperprijs is 40 euro voor die kabel per meter niet erg geloofwaardig. deze kost waarschijnlijk meer dan 400 euro per meter.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

peterrr

Welke kabel in een hijskraan moet dat dan wezen? ( bij koper wordt het bij elke hijs klus langer  ;D)

De hijs kabel is van staal, de motoren/pomp voor de hydrauliek zijn echt niet mega.
Er zal weinig verschil zitten tussen de bekabeling van vrachtwagens en hijskranen.
En electrolitisch koper is juist...electrolitisch koper of het nu 0,75mm is of 95mm.
Kan de link effe niet maken n.l

Grt peterr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

AbZ

Citaat van: peterrr op juli  3, 2011, 16:52:02
Welke kabel in een hijskraan moet dat dan wezen? ( bij koper wordt het bij elke hijs klus langer  ;D)

De hijs kabel is van staal, de motoren/pomp voor de hydrauliek zijn echt niet mega.
Er zal weinig verschil zitten tussen de bekabeling van vrachtwagens en hijskranen.
En electrolitisch koper is juist...electrolitisch koper of het nu 0,75mm is of 95mm.
Kan de link effe niet maken n.l

Grt peterr


LOL.  Het ging over stroom he, dus niet idd over de hijskabel,
hoop ik voor de mensen die er een vrachtje aan willen hangen.

Joris1971

#936
Citaat van: erik s. op juli  3, 2011, 14:33:06
gezien de koperprijs is 40 euro voor die kabel per meter niet erg geloofwaardig. deze kost waarschijnlijk meer dan 400 euro per meter.

Hoe kom jij aan 400 euro de meter????

Ps die vriend van mij heeft  zich aangemeld op het forum en zal wel reacties plaatsen.

Dirk

Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2011, 10:04:45
...hij liet mij een kabel zien voor hijskranen, die kabel had een diameter van 8 cm en zat helemaal vol met afgeschermde dikke en dunnere kabels.. raad eens wat die per meter kost vroeg hij mij... tja geen idee.. 40 euro antwoorde hij.
ik gok dat ie het hier vandaan heeft  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

S@m

Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2011, 19:35:45
Hoe kom jij aan 400 euro de meter????

Ps die vriend van mij heeft  zich aangemeld op het forum en zal wel reacties plaatsen.

Je vriend denkt het grote geld gevonden te hebben..?  ;D

peterrr

400 de meter....hmm
Siltech, is ook 8 cm dik... ::)
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

erik s.

Citaat van: peterrr op juli  3, 2011, 20:20:06
400 de meter....hmm
Siltech, is ook 8 cm dik... ::)

die heb ik nog niet gezien, 8mm we'll.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

peterrr

Citaat van: erik s. op juli  3, 2011, 20:58:03
die heb ik nog niet gezien, 8mm we'll.

Nee, das crystal cable.. Van zijn vrouw. ;)
Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

koentakinte

Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2011, 19:35:45
Hoe kom jij aan 400 euro de meter????

Ps die vriend van mij heeft  zich aangemeld op het forum en zal wel reacties plaatsen.
Hallo,
Ik ben die vriend van Joris.
Zelf ben ik gematigd audio liefhebber, (Denon versterking en Tanny d300 speakers, dus niet extreem goed en niet extreem slecht).
De kabel waar ik het met Joris over sprak is idd een behoorlijke jongen, en die kost zeker geen €400 zoals eerder door iemand gemeld en ook geen honderden €'s zoals  de kabels die Joris wel eens aan me laat zien.
Ik ben de laatste die zegt dat iets zijn geld niet waard is, maar het is voor mij onbegrijpelijk dat een voedingskabel voor binnenhuis tbv het aansluiten van audio apparatuur vele malen duurder is dan bijvoorbeeld de 8,7/15kV trommelbare kraan voedingskabel waar Joris en ik het toevallig over hadden toen hij bij mij op kantoor was.
Een 3x50mm2 + 2 x 25/3mm2 + FO (dit zijn 6 glasvezels)  8,7/15Kv daar zit  1,92kg koper per mtr in, dus dat is "slechts"  €12,50 aan koper in en glasvezel kost al helemaal niets.
Dus € 400 is dus complete onzin.
Nu weet ik dat je altijd research hebt voor producten, maar de consument prijzen voor die high end power kabels klinken mij als "wat de gek er voor geeft" prijzen.
Wat ik wil zeggen is, een kabel maken is helmaal niet zo duur als men denkt (ongeacht afscherming, speciale aderisolatie, omvlochten buitenmantels en dat soort zaken) en het kwaliteits verschil is niet evenredig met de prijs in mijn opinie.
Maar uiteraard moet iedereen zelf weten waar de €'s in gestopt worden.
Ik wil helemaal niemand beledigen of veroordelen, ik zet alleen hele grote vraagtekens bij dat high end audiokabel wereldje.
Groet Koen

AbZ

Bij dure kabels gaat het vooral om het bekende aardappelsalade-effect.
Het Amstel Hotel had ooit een aardappelsalade op de kaart staan.  Die werd zelden of nooit besteld.
Nieuwe manager ziet dit en verdubbelt de prijs.  Toen werd dezelfde salade weer regelmatig besteld.

erik s.

Citaat van: koentakinte op juli  5, 2011, 14:07:36
Hallo,
Ik ben die vriend van Joris.
Zelf ben ik gematigd audio liefhebber, (Denon versterking en Tanny d300 speakers, dus niet extreem goed en niet extreem slecht).
De kabel waar ik het met Joris over sprak is idd een behoorlijke jongen, en die kost zeker geen €400 zoals eerder door iemand gemeld en ook geen honderden €'s zoals  de kabels die Joris wel eens aan me laat zien.
Ik ben de laatste die zegt dat iets zijn geld niet waard is, maar het is voor mij onbegrijpelijk dat een voedingskabel voor binnenhuis tbv het aansluiten van audio apparatuur vele malen duurder is dan bijvoorbeeld de 8,7/15kV trommelbare kraan voedingskabel waar Joris en ik het toevallig over hadden toen hij bij mij op kantoor was.
Een 3x50mm2 + 2 x 25/3mm2 + FO (dit zijn 6 glasvezels)  8,7/15Kv daar zit  1,92kg koper per mtr in, dus dat is "slechts"  €12,50 aan koper in en glasvezel kost al helemaal niets.
Dus € 400 is dus complete onzin.
Nu weet ik dat je altijd research hebt voor producten, maar de consument prijzen voor die high end power kabels klinken mij als "wat de gek er voor geeft" prijzen.
Wat ik wil zeggen is, een kabel maken is helmaal niet zo duur als men denkt (ongeacht afscherming, speciale aderisolatie, omvlochten buitenmantels en dat soort zaken) en het kwaliteits verschil is niet evenredig met de prijs in mijn opinie.
Maar uiteraard moet iedereen zelf weten waar de €'s in gestopt worden.
Ik wil helemaal niemand beledigen of veroordelen, ik zet alleen hele grote vraagtekens bij dat high end audiokabel wereldje.
Groet Koen
dat: "die kabel had een diameter van 8 cm en zat helemaal vol met afgeschermde dikke en dunnere kabels" valt dus wel mee... :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joris1971

Citaat van: erik s. op juli  5, 2011, 14:17:07
dat: "die kabel had een diameter van 8 cm en zat helemaal vol met afgeschermde dikke en dunnere kabels" valt dus wel mee... :)

in vergelijk met een 3 aderige stroomkabel niet.

Kjelt

Citaat van: koentakinte op juli  5, 2011, 14:07:36
Nu weet ik dat je altijd research hebt voor producten, maar de consument prijzen voor die high end power kabels klinken mij als "wat de gek er voor geeft" prijzen.
Wat ik wil zeggen is, een kabel maken is helmaal niet zo duur als men denkt (ongeacht afscherming, speciale aderisolatie, omvlochten buitenmantels en dat soort zaken) en het kwaliteits verschil is niet evenredig met de prijs in mijn opinie. Maar uiteraard moet iedereen zelf weten waar de €'s in gestopt worden.
Ik wil helemaal niemand beledigen of veroordelen, ik zet alleen hele grote vraagtekens bij dat high end audiokabel wereldje.
Zo denken er wel meer mensen hier over hoor waaronder ik dus wees niet ongerust.

EJ


S@m

Citaat van: Joris1971 op juli  5, 2011, 14:23:10
in vergelijk met een 3 aderige stroomkabel niet.

In een beetje exotische voedingskabel zit ook (veel) meer dan alleen 3 aders. Neem je Heavens Gate Audio als voorbeeld. Ik weet toevallig hoe die is opgebouwd en da's echt heel fraai...

Joris1971

Citaat van: S@m op juli  5, 2011, 15:00:11
In een beetje exotische voedingskabel zit ook (veel) meer dan alleen 3 aders. Neem je Heavens Gate Audio als voorbeeld. Ik weet toevallig hoe die is opgebouwd en da's echt heel fraai...

dat klopt, maar het blijft aburd veel geld voor zo een kabel, het is dat ik hem door iets in te ruilen verkregen heb want ik zou daar nooit zo belachelijk veel voor betalen, want dat is het gewoon.