Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

Snowmaster

Citaat van: chansig op juni 24, 2011, 11:14:31
Als je wil mag je hier tweaken totdat je ons weegt....mogelijk wisselt mijn gedachtengang wel drastisch. Of wil je die druk niet op je schouders hebben.. ;D

Gr Hans

Het is veel makkelijker : ik voel de behoefte niets eens. Kost mij alleen maar tijd, energie en levert mij niets op.
In de loop van de tijd is mijn gedachte over dit soort zaken 180 graden gedraaid. Ik was heilig overtuigd van de nutteloosheid van dit soort zaken tot ik er ooit mee ben gaan experimenteren.
Het is zelfs een hele simpele materie als je er maar genoeg mee gestoeid hebt. Maar is dat niet met alles zo?
Sommige kameraden geven steeds weer opnieuw honderden of zelfs duizenden euro's uit aan kabels en andere zaken.
Mij bekruipt dan een gevoel van medelijden omdat hun verslaving en heilige overtuiging hen zover drijft. Ze gaan er dan inderdaad op vooruit, maar het is slechts marginaal. Doodzonde. Beschouw het als een hobby en blijf met de benen op de grond.
Het materiaal is doorgaans bepalend en niet het merk of het labeltje. Blijf nuchter denken en vraag je af of de vooruitgang zijn geld waard is. Vaak is met simpele dingen best veel te bereiken.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Misschien is het wel gezellig ?

Je bent in ieder geval van harte welkom hier.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Citaat van: EJ op juni 24, 2011, 10:23:00
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je nooit meer dan 1 wijziging tegelijk moet doen...
Welnee, dat zou een rationele/empirische aanpak zijn  :notify:

Ralph71

Citaat van: Raphie op juni 23, 2011, 23:16:20
Nee, als de kabel niks weglaat is hij niet defect. dus een kabel die alles laat horen is een goede kabel. daarmee heeft SM gelijk.
ik hoor nog steeds geen verschillen tussen verschillende interlinks.

Misschien deze winkel eens proberen i.p.v. een hifizaak?  ;) :D

Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

chansig

En mensen die wel verschillen menen te horen kunnen altijd hier terecht..



:D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m


PuNkEnStEiN

Citaat van: Ralph71 op juni 26, 2011, 12:33:14Misschien deze winkel eens proberen i.p.v. een hifizaak?  ;) :D

Heb ik ook gedaan. Een wereld van verschil! :pompom:

Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

chansig

Citaat van: S@m op juni 26, 2011, 12:36:35
Je woont leuk Hans....

Ik zou er graag willen werken...Goed dat je het zegt want ze hebben mogelijk wel een functie in mijn vakgebied.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Citaat van: PuNkEnStEiN op juni 26, 2011, 12:55:24
Heb ik ook gedaan. Een wereld van verschil! :pompom:
Hehehe als ik goed wil luisteren dan houdt ik ook wel eens mijn handen achter mijn oren, een groot verschil vooral in hoge tonen als je wat ouder wordt.

Joris1971

#909
een vriend van mij werkt bij een groot kabelbedrijf, toen ik hem vertelde van netsnoeren moest hij er eigenlijk om lachen...

Hij zei:
De stroom komt binnen vanuit een kast in de straat, daar wordt gewoon heel simpel koperdraad voor gebruikt, vervolgens komt het bij jou in huis binnen, diezelfde simpele koperdraad.
Vervolgens gaat die kris kras heel je huis door, ook weer die simpele koperdraad.
En dan ga jij (lees jullie) in het stopcontact een dure exclusieve netkabel steken, alsof die heel het signaal verbetert....

Tja en wat dat betreft kan ik hem dan ook geen ongelijk geven..

Jullie worden gewoon voor de gek gehouden zei hij feitelijk door stroomkabels te kopen van honderden euro's, hij liet mij een kabel zien voor hijskranen, die kabel had een diameter van 8 cm en zat helemaal vol met afgeschermde dikke en dunnere kabels.. raad eens wat die per meter kost vroeg hij mij... tja geen idee.. 40 euro antwoorde hij.
Waarop ik antwoorde, ja die audiokabels worden qua niet op massa productie gemaakt.. die hijskraankabel ook niet hoor anttwoorde hij... zo een 400 meter per jaar.

En dan gaan jullie honderden euro's uitgeven aan een kabel die 3 koperadertjes heeft....

S@m

#910
x

S@m

Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2011, 10:04:45
Hij zei:
De stroom komt binnen vanuit een kast in de straat, daar wordt gewoon heel simpel koperdraad voor gebruikt, vervolgens komt het bij jou in huis binnen, diezelfde simpele koperdraad.
Vervolgens gaat die kris kras heel je huis door, ook weer die simpele koperdraad.
En dan ga jij (lees jullie) in het stopcontact een dure exclusieve netkabel steken, alsof die heel het signaal verbetert....

Tja en wat dat betreft kan ik hem dan ook geen ongelijk geven..

Jullie worden gewoon voor de gek gehouden zei hij feitelijk door stroomkabels te kopen van honderden euro's, hij liet mij een kabel zien voor hijskranen, die kabel had een diameter van 8 cm en zat helemaal vol met afgeschermde dikke en dunnere kabels.. raad eens wat die per meter kost vroeg hij mij... tja geen idee.. 40 euro antwoorde hij.
Waarop ik antwoorde, ja die audiokabels worden qua niet op massa productie gemaakt.. die hijskraankabel ook niet hoor anttwoorde hij... zo een 400 meter per jaar.

En dan gaan jullie honderden euro's uitgeven aan een kabel die 3 koperadertjes heeft....

Tsja Joris, zijn conclusie is in elk geval niet op audiofiele waarnemingen gebaseerd. Jij hebt 'm van het tegendeel kunnen bewijzen toch?

Daarbij zijn juist de laatste meters van de kabels van het grootste belang ivm de mogelijke EMI/RFI filterende werking en ik zou wel eens een bonnetje willen zien van die 8cm dikke hijskraankabel. €40,-/m klinkt mij niet echt geloofwaardig.


chansig

Kijk daar zijn vrienden voor. Nu heb ik gisteren toch wel een ervaring gehad die mij in ieder geval weer aan het twijfelen brengt.

IK heb een paar weken geleden mijn set verplaatst en daardoor had ik nieuwe speakerkabels nodig. De langste lengte is 10 meter. Nu heb ik laten doorrekenen welke doorsnede goed zou zijn. Dat bleek dus met 2,5 mm te zijn. Gisteren kreeg ik wat luisterbezoek. Een van deze mensen was hier al eerder geweest en gaf aan dat hij het laag week vond. Wat was er veranderd ? De speakerkabel. Ik had nog wat liggen dus daar gingen we, versterker en cd speler tussen de speakers. Wat kortere speakerkabel gemaakt welke wat dikker was en hoor daar..het geluid veranderde. Misschien gewoon verklaarbaar maar gezien de berekeningen die ik heb gemaakt voor de andere kabel is het raar.

IK ben dus op zoek naar 2 x 4 mm en dan 20 meter (koperdraad zo min mogelijk aders)..iemand nog wat liggen ?
Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 10:24:12
Daarbij zijn juist de laatste meters van de kabels van het grootste belang ivm de mogelijke EMI/RFI filterende werking
en ik zou wel eens een link met degelijke onderbouwing willen zien van deze uit de lucht geslagen bewering.

S@m

Citaat van: Kjelt op juli  3, 2011, 10:32:22
en ik zou wel eens een link met degelijke onderbouwing willen zien van deze uit de lucht geslagen bewering.

Zomaar een link zegt ook niets Kjelt, en ik vind het wel grappig klinken ook al zou het een onderbouwing zijn van de koude grond.

In elk geval kan het laatste stukje netsnoer verschil maken in de muzikale belevenis wat (naast het wellicht psychische effect) ook met de afscherming van de kabel te maken heeft. En afscherming waartegen...?

Raphie

Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 10:24:12
Tsja Joris, zijn conclusie is in elk geval niet op audiofiele waarnemingen gebaseerd.
Die van jou ook niet trouwens  :tongue2:

wat is uberhaupt een "audiofiele" waarneming? het tegenovergestelde van een objectieve waarneming?
JBL PRX Power!

S@m

Citaat van: Raphie op juli  3, 2011, 11:30:07
Die van jou ook niet trouwens  :tongue2:

??? Mijn conclusies zijn altijd op eigen waarneming gebaseerd. Veelal niet te onderbouwen en vaak niet wetenschappelijk vastgesteld, maar dat maakt voor mijn eigenste beleving dan ook geen fluit uit  ;)

Citaat van: Raphiewat is uberhaupt een "audiofiele" waarneming? het tegenovergestelde van een objectieve waarneming?

;D In elk geval één die met het gehoor is waargenomen...

AbZ

Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 10:24:12
Tsja Joris, zijn conclusie is in elk geval niet op audiofiele waarnemingen gebaseerd. Jij hebt 'm van het tegendeel kunnen bewijzen toch?

Daarbij zijn juist de laatste meters van de kabels van het grootste belang ivm de mogelijke EMI/RFI filterende werking en ik zou wel eens een bonnetje willen zien van die 8cm dikke hijskraankabel. €40,-/m klinkt mij niet echt geloofwaardig.


Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 11:35:26
??? Mijn conclusies zijn altijd op eigen waarneming gebaseerd. Veelal niet te onderbouwen en vaak niet wetenschappelijk vastgesteld, maar dat maakt voor mijn eigenste beleving dan ook geen fluit uit  ;)

;D In elk geval één die met het gehoor is waargenomen...
Jij meent radiofrequenties op onafgeschermde netkabels te horen?

S@m

Citaat van: AbZ op juli  3, 2011, 11:39:01
Jij meent radiofrequenties op onafgeschermde netkabels te horen?

Jij niet..?

AbZ

#919
Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 11:41:03
Jij niet..?
Helaas...
De laatste meters van mijn netkabels zijn te kort voor een goede ontvangst van lange golf radio
en de frequentierespons van mijn versterker neemt sowieso al fors af boven de 30kHz.
Die van mijn speakers nog eerder, denk ik hmm, weet ik eigenlijk niet.  Muziekfrequenties doen ze wel goed.

PuNkEnStEiN

:laugh: De discussie over kabels blijft altijd weer vermakelijk. Dank u wel, heren! :worship:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Martijn M

Citaat van: chansig op juli  3, 2011, 10:29:20
Kijk daar zijn vrienden voor. Nu heb ik gisteren toch wel een ervaring gehad die mij in ieder geval weer aan het twijfelen brengt.

IK heb een paar weken geleden mijn set verplaatst en daardoor had ik nieuwe speakerkabels nodig. De langste lengte is 10 meter. Nu heb ik laten doorrekenen welke doorsnede goed zou zijn. Dat bleek dus met 2,5 mm te zijn. Gisteren kreeg ik wat luisterbezoek. Een van deze mensen was hier al eerder geweest en gaf aan dat hij het laag week vond. Wat was er veranderd ? De speakerkabel. Ik had nog wat liggen dus daar gingen we, versterker en cd speler tussen de speakers. Wat kortere speakerkabel gemaakt welke wat dikker was en hoor daar..het geluid veranderde. Misschien gewoon verklaarbaar maar gezien de berekeningen die ik heb gemaakt voor de andere kabel is het raar.

IK ben dus op zoek naar 2 x 4 mm en dan 20 meter (koperdraad zo min mogelijk aders)..iemand nog wat liggen ?
Gr Hans

Met te dunne of te lange kabels zou je eerder verwachten dat de bas overheersend gaat worden.
Dutch & Dutch

JCL

Citaat van: S@m op juli  3, 2011, 11:35:26
??? Mijn conclusies zijn altijd op eigen waarneming gebaseerd. Veelal niet te onderbouwen en vaak niet wetenschappelijk vastgesteld, maar dat maakt voor mijn eigenste beleving dan ook geen fluit uit  ;)

;D In elk geval één die met het gehoor is waargenomen...

Oke, dat is jou mening, niets mis mee! Maar, in een dergelijk topic proberen we ook vast te stellen of dat verschil er is of niet. Voor jou is het er, maar het is geen objectieve waarneming. Anders gezegd, als ik zeg dat ik stoned wordt en kan vliegen van een bepaalde tweek dan kan ik dat wel zeggen, maar dat maakt het nog niet waar (zeker voor een ander). Joris neemt een bepaalde stelling in waar jij het niet mee eens bent, feitelijk is de basis waarop jij jou argumenten baseerd hetzelfde (zo niet slechter) als die van hem. Achter zijn verhaal zit logica (lang niet alle kabels in de keten zijn van dezelfde kwaliteit). Jij geeft aan iets ervaren te hebben, maar dat effect is niet reproduceerbaar (je kan het een ander niet laten waarnemen, immers het is niet onderbouwd en niet wetenschappelijk vastgesteld) en niet te weerleggen (het is jouw gevoel).

AbZ

Citaat van: keyser op juli  3, 2011, 12:23:22
Met te dunne of te lange kabels zou je eerder verwachten dat de bas overheersend gaat worden.
More to da point:  Je krijgt niet meer laag maar verliest eerder wat hoog.

erik s.

Citaat van: chansig op juli  3, 2011, 10:29:20
Kijk daar zijn vrienden voor. Nu heb ik gisteren toch wel een ervaring gehad die mij in ieder geval weer aan het twijfelen brengt.

IK heb een paar weken geleden mijn set verplaatst en daardoor had ik nieuwe speakerkabels nodig. De langste lengte is 10 meter. Nu heb ik laten doorrekenen welke doorsnede goed zou zijn. Dat bleek dus met 2,5 mm te zijn. Gisteren kreeg ik wat luisterbezoek. Een van deze mensen was hier al eerder geweest en gaf aan dat hij het laag week vond. Wat was er veranderd ? De speakerkabel. Ik had nog wat liggen dus daar gingen we, versterker en cd speler tussen de speakers. Wat kortere speakerkabel gemaakt welke wat dikker was en hoor daar..het geluid veranderde. Misschien gewoon verklaarbaar maar gezien de berekeningen die ik heb gemaakt voor de andere kabel is het raar.

IK ben dus op zoek naar 2 x 4 mm en dan 20 meter (koperdraad zo min mogelijk aders)..iemand nog wat liggen ?
Gr Hans
http://www.jouwhifi.com/a-18173263/van-de-rol/belden-luidsprekerkabel
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B