LCD TV plat opgeborgen in meubel en flip-out ... is dit mogelijk?

Gestart door Pieter-Jan, januari 1, 2009, 16:24:44

Vorige topic - Volgende topic

Pieter-Jan

Beste medeforummers,

Als eerste wil ik jullie allemaal alvast een super 2009 wensen met een goede gezondheid en alles wat jullie hartje wensen kan.

We hebben omlangs beslist dat we volgend jaar waarschijnlijk gaan projecteren, maar helaas kan het doek niet voor een LCD/plasma zakken wegens plaatsprobleem (voor een venster) en centerspeaker.

Omdat ik nog steeds op zoek ben naar een mooie oplossing om TV en projectie te combineren, vraag ik me af of volgende oplossing mogelijk is.

Ik ga uit van een laag meubel (+- 50 cm hoog) waarin tijdens projectie de LCD/plasma voor TV-kijken horizontaal opgeborgen zou zijn in een soort lade.

Als er dan gewoon TV gekeken wordt, zou het de bedoeling zijn dat je de LCD vooruit kan trekken en omhoogklappen.

Er lijkt een bruikbare oplossing te bestaan voor kleinere LCD's ( zie: http://www.sailgb.com/p/b_tech_flip_down_tv_mount/, maar ik denk aan een project met bv een 32" LCD.

Is dit enigszins mogelijk of kijk ik beter uit naar een andere oplossing.
Andere creatieve oplossingen zijn uiteraard ook welkom ... ;)

Grtz en happy 2009,

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

jasjenl

Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Hanky Panky

Het lijkt me niet zo goed voor de duurzaamheid van een plasma scherm om deze op zijn buik of rug te leggen.

google voor de rest van je wensen maar eens op tv en lift  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Pieter-Jan

Citaat van: jasjenl op januari  1, 2009, 19:54:47
Wat dacht je van zoiets?

De liften kende ik inderdaad al, maar het probleem is dat dat je minstens de hoogte van je toestel nodig hebt in je meubel (dikwijls nog een pak meer) en je op die plaats dus ook niet nog een component kan plaatsen in je meubel.

Achter een centerspeaker omhoog laten komen zou eventueel nog kunnen, maar het merendeel van de liften heeft bijna 90 cm hoogte en dan komt het meubel weer te veel voor het raam en te zwaar over.

Citaat van: Hanky Panky op januari  1, 2009, 19:58:49
Het lijkt me niet zo goed voor de duurzaamheid van een plasma scherm om deze op zijn buik of rug te leggen.

google voor de rest van je wensen maar eens op tv en lift  ;)

Das natuurlijk een belangrijke opmerking ... zijn daar al incidenten mee geweest?

De "gewone" liften zijn eigenlijk gewoon te hoog en dat is esthetisch niet zo mooi :(
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Hanky Panky

Citaat van: Pieter-Jan op januari  1, 2009, 21:20:08
De liften kende ik inderdaad al, maar het probleem is dat dat je minstens de hoogte van je toestel nodig hebt in je meubel (dikwijls nog een pak meer) en je op die plaats dus ook niet nog een component kan plaatsen in je meubel.

Achter een centerspeaker omhoog laten komen zou eventueel nog kunnen, maar het merendeel van de liften heeft bijna 90 cm hoogte en dan komt het meubel weer te veel voor het raam en te zwaar over.

Das natuurlijk een belangrijke opmerking ... zijn daar al incidenten mee geweest?

De "gewone" liften zijn eigenlijk gewoon te hoog en dat is esthetisch niet zo mooi :(

Op de verpakking van mijn plasma scherm stond met grote letters:

rechtop vervoeren !!!  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

jasjenl

Citaat van: Pieter-Jan op januari  1, 2009, 21:20:08

Ah, ok, dan is zoiets inderdaad geen optie, want zo'n lift of meubel met lift zal inderdaad altijd zeker de hoogte van je tv moeten hebben.
Citeer

Plasma tv's mag je in principe alleen maar verticaal vervoeren en volgens mij dus ook alleen maar verticaal opstellen. Voor lcd's is dit volgens mij niet echt een issue, dus daar zou het wellicht wel mee kunnen. Toch heb ik zelf zo mijn twijfels bij zo'n omklap constructie, het lijkt me op de één of andere manier toch wat 'eng'.
Citeer
Is er niet de mogelijkheid om andersom te denken? Dus dat je de tv bijv. van boven (van het plafond) naar beneden laat gaan of zo?

Ik snap trouwens niet helemaal de situatie waar je mee van doen hebt: enerzijds schrijf je TV en projectie wil gaan combineren, maar dat je het doek niet voor je tv kunt laten zakken. Anderzijds wil je wel je tv kunnen laten wegzakken. Hoe moet ik me één en ander dan precies voorstellen?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Pieter-Jan

Beetje moeilijk uit te leggen ;)

Op de foto kan je de situatie misschien beter inschatten. Nu is het een hele drukke bedoening tussen de speakers. In verband met het komende projectieidee zou ik graag een laag meubel (max 50 cm hoog) tussen de speakers plaatsen waar de apparatuur dan een plaatsje in krijgt. Bovenop het meubel zou dan centraal de centerspeaker komen. (dan komt ie qua hoogte toch meer in de buurt van de fronts). Projectiedoek wil ik dan kunnen laten zakken tot net boven de centerspeaker (+-80 cm)

Zoals je ziet is de volledig opstelling voor een raam. Wat nu ook al het geval is, is dat de hoogte van de TV een pak licht wegneemt en nogal slordig oogt. Zelfs al zou je LCD/plasma zetten, dan komt ie in vaste positie altijd voor het raam, zeker als je er van uit gaat dat ie eigenlijk boven de centerspeaker moet starten. Naast de centerspeaker zou natuurlijk kunnen, maar ook daarmee heb je lichtverlies en is de symmetrie in de opstelling om zeep.

Daarom dacht ik dus aan het flip-out systeem, waar de LCD in een soort lade in het meubel zou liggen (beeldkant beneden), zou kunnen uitgetrokken worden en naar boven gekanteld. Dan zou ie uiteraard voor de center naar boven komen, maar voor TV wou ik die consessie wel maken.

De optie met de lift zou ook kunnen, maar dan moet de TV achter de center omhoog komen en tot net erboven. Veel liften redden dat waarschijnlijk niet qua hoogte en als ze het wel redden zijn ze gauw 90 cm hoog, wat weer moeilijk op een propere manier in een meubel weg te werken is. Zelfs dan zou de opstelling qua hoogte voor het raam komen.

Oorspronkelijk idee was om een TV-scherm in de rechterhoek op te hangen aan een draaibeugel, maar wat me daar bij tegenzit is dat het niet centraal staat en als je dan bv eens wil gamen zonder projector je niet even goed kan genieten van surround en de zitpositie wat ongemakkelijk is.

Laatste mogelijkheid is de TV op een verrijdbaar platformpje dat mooi aansluit bij het meubel en dan iedere keer verplaatsen voor het TV kijken.

De LCD plasma uit het plafond laten kantelen is misschien geen slechte oplossing, maar goedkoop is anders ;) Bovendien komt ie dan nogal gauw hoog te hangen.

Hopelijk brengt dit wat inzicht in de situatie,

Grtz,

Pieter-Jan

jasjenl

Ah, dat maakt de situatie inderdaad al wat duidelijker. Je wilt dus, als je geen tv aan het kijken bent en niet aan het projecteren bent, het zicht op het raam vrij houden. Ik zou dan ook niet zo direct een andere oplossing weten dan de mogelijkheden die je zelf al aandraagt. Want als je de tv wilt kunnen verplaatsen als ie niet in gebruik is, dan is wellicht nog de goedkoopste oplossing iets verrijdbaars of verschuifbaars maken. Of dat dan echter er zo fraai uit gaat zien, zo'n naar de zijkant weggeschoven of gerolde tv, vraag ik me ook af...

Ik zit zelf ook wel een beetje met een dergelijk 'probleeem', ik heb namelijk ook nog een crt tv en sinds kort een beamer. Ik wil tegen één muur (zonder raam erachter, dus niet helemaal zoals bij jou) ook tv kijken en projecteren kunnen combineren. In feite wil ik gewoon een scherm vóór de tv kunnen laten zakken, maar met die dikke crt bak is dat niet te doen. Ik heb mijn hoofd ook wel eens zitten breken over alternatieve oplossingen, bijv. de tv laten zakken of wegschuiven, maar ben eigenlijk nooit tot een oplossing gekomen die zo mooi zou zijn als het aan de muur hangen van een flatscreen tv en dan het projectiedoek daar vóór laten zakken. Dan moet ik dus wel mijn tv vervangen en eigenlijk is die nog helemaal niet aan vervanging toe. Maar ja, het is het één of het ander...

Pieter-Jan

Ik ga toch nog even de "gewone" TV-lift overwegen. Misschien kan ie volledig wegzakken onder een opstaande rand achter de centerspeaker.

Zie ook niet veel andere oplossingen :(

jasjenl

Ik kwam toevallig dit tegen. Blijkt dat die lui 5 minuten van mij vandaan zitten  :P Misschien dat ik daar eens ga kijken.

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Pieter-Jan

Pieter-Jan

Citaat van: jasjenl op januari  2, 2009, 19:42:30
Ik kwam toevallig dit tegen. Blijkt dat die lui 5 minuten van mij vandaan zitten  :P Misschien dat ik daar eens ga kijken.

Stond laatst ook nog in een powerbuy op het forum ... ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=78461.0

DVDGuy

Citaat van: jasjenl op januari  2, 2009, 19:42:30

Lijkt me een bruikbaar alternatief
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Pieter-Jan

Citaat van: DVDGuy op januari  3, 2009, 11:33:36
Lijkt me een bruikbaar alternatief

De grootste lift is in ieder geval te hoog ... de kleinste kan idd een alternatief zijn ...

sr7000

Ik zit zelf met dezelfde uitdaging: een relatief klein raam achter de luisterplek. En dan toch film kunnen kijken zonder je kamer permanent te verduisteren.  8)
Aangezien ik toch al bijna geen tv meer keek, heb ik toen voor gekozen, om maar helemaal op projectie over te stappen. Is zowiezo een mooie oplossing, omdat je dan een hoop ruimte overhoudt.Nadeel is wel, dat je lampen een stuk korter meegaan, maar voor de prijs van een lcd/plasma kun je een hoop lampen kopen. O0

Pieter-Jan

Heb ondertussen toch al liftsystemen gevonden met een inbouwhoogte van minder dan 60 cm ... dat is al veel beter doenbaar ... Als het nu ook nog betaalbaar blijft, wordt het toch een serieuze optie ...

jasjenl

Citaat van: Pieter-Jan op januari  3, 2009, 18:43:00
Heb ondertussen toch al liftsystemen gevonden met een inbouwhoogte van minder dan 60 cm ... dat is al veel beter doenbaar ... Als het nu ook nog betaalbaar blijft, wordt het toch een serieuze optie ...
Mag ik vragen waar je die gevonden hebt? Ben wellicht ook geïnteresseerd, mocht het niks worden met die toko bij mij om de hoek.

richardnl

Pieter-Jan

Citaat van: jasjenl op januari  3, 2009, 20:07:27
Mag ik vragen waar je die gevonden hebt? Ben wellicht ook geïnteresseerd, mocht het niks worden met die toko bij mij om de hoek.

Weet niet of ik de link hier mag plaatsen dus bij deze: PM ;)

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

jasjenl

Pieter-Jan

En nog een fabrikant van maatwerkmeubelen met lift gevonden ook ... :) (75 cm hoog)

hier

btw ... hoe kan je een link eigenlijk vervangen door een ander woord zoals "hier"?

jasjenl

mack, hoe is die powerbuy van jou voor tv liften eigenlijk ooit afgelopen?

Hier hebben ze trouwens volgens mij dezelfde liften als bij mij in de buurt, maar dan goedkoper.