HD audio formaten: Hoe staan de verschillende decoders tegenover elkaar?

Gestart door -Freek-, december 26, 2008, 19:07:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Freek-

Op dit gebied ben ik heel erg benieuwd wat jullie meningen zijn. Het lijkt alsof iedereen er altijd blind vanuit gaat dat de HD audio formaten altijd een beter geluid geven, maar wat denken jullie van de vergelijking tussen de volgende 2 situaties:

1. Je hebt een Blu-Ray speler die je aansluit via de toslink uitgang. Deze stuurt een DTS-signaal uit. De speler sluit je aan op een (noem eens wat) Pioneer AX10 (in mijn geval). Deze versterker heeft een adviesprijs gehad van zo'n 5000 euro. Je gebruikt dus de decoder van de Pioneer.

2. Je hebt weer een Blu-Ray speler. Echter sluit je deze nu via de analoge 5.1-uitgang (bitstream) aan op diezelfde Pioneer (de meerkanaals ingang dus). Je gebruikt dus nu de (HD-)decoder van de Blu-Ray speler.

Het is (helaas) allemaal theoretisch, maar wat zou beter klinken? De HD audio formaten bevatten een stuk meer informatie dan DTS, maar deze informatie wordt vertaald door een kwalitatief veel mindere decoder dan die van de Pioneer...

Ben benieuwd naar jullie meningen :).

-Freek-

Helemaal niemand? Om mijn punt nog eens te herhalen: Ik kan er niet in komen dat een decoder van een speler van 300 euro een beter geluid geeft dan de decoder van een versterker van 5000, of bijvoorbeeld een processor van 2000 euro....

danielo

Citaat van: -Freek- op december 27, 2008, 18:37:32
Helemaal niemand? Om mijn punt nog eens te herhalen: Ik kan er niet in komen dat een decoder van een speler van 300 euro een beter geluid geeft dan de decoder van een versterker van 5000, of bijvoorbeeld een processor van 2000 euro....

Punt is dat het een vreemd vergelijking is. Je gaat er vanuit dat een decoder voor de HD formaten echt super duur is dat valt wel mee. De kwaliteit zal vooral bepaald worden door de dacs in de bluray speler. Ook niet alle nieuwe tracks zijn gelijk net zoals niet alle gewone DTS tracks gelijk zijn. Het punt is dat het decoderen van lossless mischien nog wel makelijker is dan niet lossless en als de track goed gedaan is is de oude track echt kansloos. Dan is de vraag hoe is het geluid van de bluray tov wat je 5000 euro deed met je DTS signaal.

Wat je het doel van je vraag ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

-Freek-

Citaat van: danielo op december 27, 2008, 19:16:26
Punt is dat het een vreemd vergelijking is. Je gaat er vanuit dat een decoder voor de HD formaten echt super duur is dat valt wel mee. De kwaliteit zal vooral bepaald worden door de dacs in de bluray speler. Ook niet alle nieuwe tracks zijn gelijk net zoals niet alle gewone DTS tracks gelijk zijn. Het punt is dat het decoderen van lossless mischien nog wel makelijker is dan niet lossless en als de track goed gedaan is is de oude track echt kansloos. Dan is de vraag hoe is het geluid van de bluray tov wat je 5000 euro deed met je DTS signaal.

Wat je het doel van je vraag ?

Daniel.
Hey Daniel. Volgens mij begrijpen wij elkaar niet goed. Ik bedoel het volgende: stel je zit met een dure processor die geen HDMI ingang heeft. Wat geeft dan een beter geluid: digitaal aansluiten via toslink, of via de analoge 5.1 uitgang van de speler. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat de HD-formaten via de analoge 5.1-uitgang dan beter klinken, omdat er een minder dure DAC gebruikt wordt in de speler...

danielo

Punt is dat de nieuw formaten niet via toslink kunnen anders was het inderdaad niet zo'n probleem. Dus de enigste opties is dan om ze in de speler te decoderen en dan analoog naar je versterker te brengen. Dus als je echt toslink wilt gebruiken vergelijk je de niet HD formaten met de wel HD formaten en dan is het op een normale setup eigenlijk geen eerlijke strijd.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Durk

dat is volgens mij de vraag van de topicstarter: normaal DTS op een dure processor versus HD formaten op een middelmatige decoder..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

ShellBeach

Het rendeert beter om een nieuwe processor/receiver te kopen met een HDMI ingang, dan een bende analoge kabels en een BD speler.
Lossless zal wel een vooruitgang zijn zelfs met een bende analoge kabels, maar het maximale rendement haal je pas uit een HDMI processor/receiver.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

SpeedyAndré

Ik hoor sommigen al weer 'jitter' zeggen als het om een hdmi uitgang gaat  :xmas:
Video (hoge bitrate) en audio in hetzelfde signaal zal niet ten voordele van het audio signaal zijn denk ik  :-[
Misschien gaat het beter als je de Dvdo Edge scaler er tussen zet, die heeft een audio-only hdmi uitgang :)
Op een volwassen blu-ray speler heb ik dit nog niet gezien.
Hoe het met de jitter is gesteld op de analoge uitgangen van een blu-ray speler weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat hier wel aandacht aan is besteed bij de betere/duurdere spelers ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jowi

Citaat van: -Freek- op december 26, 2008, 19:07:57
1. Je hebt een Blu-Ray speler die je aansluit via de toslink uitgang. Deze stuurt een DTS-signaal uit. De speler sluit je aan op een (noem eens wat) Pioneer AX10 (in mijn geval). Deze versterker heeft een adviesprijs gehad van zo'n 5000 euro. Je gebruikt dus de decoder van de Pioneer.

2. Je hebt weer een Blu-Ray speler. Echter sluit je deze nu via de analoge 5.1-uitgang (bitstream) aan op diezelfde Pioneer (de meerkanaals ingang dus). Je gebruikt dus nu de (HD-)decoder van de Blu-Ray speler.
Mij valt telkens weer op dat de HD audioformaten, dus de trueHD en MLP etc hi-bitrate tracks, bij mij telkenmale veel beter klinken dan de standaard dd 5.1 of dts tracks.

En dat via een HTPC... ik denk dat hetzelfde verschil blijft bij een goede standalone speler. let wel, dd51 en dts gaat dan bij mij via S/PDIF, en de bluray audio gaat analoog de pc uit naar een Denon 3805.

Dus om even op je vraag terug te komen, JA de HD audioformaten klinken over het algemeen zelfs over analoog al beter dan dd51/dts over S/PDIF. (al zal het per disc/track weer kunnen verschillen natuurlijk, dat weet je nooit)

riwi

Om even een tegengestelde ervaring te geven :

Ik zit in een soortgelijke situatie als Freek.
keuze 1 : speel standaard DD en DTS formaten (640kb en 1.5Mb rates) van BD via coax spdif naar Lexicon pre-amp met goed bassmanagement + evt Logic7 bewerkings modes.

keuze 2 : speel HD codecs, decodeer in een cheapo speler (Samsung) zonder bassmanagement met analoge uitgangen waar ik kwa levels en kwaliteit m'n twijfels bij heb. De pre-amp doet ook geen bass management op de meerkanaals analoge ingang.

Bij mij wint optie 1 het duidelijk. Mooier, subtieler en gebalanceerder. Optie 2 is luider (en lelijker) groffer.

Als de februari bonus mee valt wil ik misschien eens zo'n Onkyo SC-PR886 pre-pro proberen voor de gein  ;)

Tube-freak

De blu ray speler met de analoge aansluitingen gaat het winnen.  Helemaal als je een PCM soundtrack hebt.  Met Dolby TrueHD of DTS-MA zou nog eventueel wat verlies kunnen optreden maar klinkt nog steeds beter dan alles wat je tot nu toe gehoord hebt.   
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tinus_

Citaat van: klinktbeter op december 27, 2008, 21:52:31
Het rendeert beter om een nieuwe processor/receiver te kopen met een HDMI ingang, dan een bende analoge kabels en een BD speler.
Lossless zal wel een vooruitgang zijn zelfs met een bende analoge kabels, maar het maximale rendement haal je pas uit een HDMI processor/receiver.

Leuk geintje om mijn SSP600 te verkopen en een SSP800, die dan in de toekomst nog geüpgraded moet worden, aan te schaffen. Ik mag toch hopen dat er strakjes een BluRay van Classe komt met zeer goede HD codecs en zeer goede analoge uitgangen. .  :unsure:

Ik ga nu eerdaags maar een Panasonic DMP-BD55 aanschaffen om toch maar te kunnen genieten van echte BluRay ipv enkel rips op mijn HTPC. Maar ik geloof dat ze momenteel erg slecht leverbaar zijn.
Rebuilding my HT

blue-eyes

Citaat van: Tinus_ op december 28, 2008, 08:40:16
Leuk geintje om mijn SSP600 te verkopen en een SSP800, die dan in de toekomst nog geüpgraded moet worden, aan te schaffen. Ik mag toch hopen dat er strakjes een BluRay van Classe komt met zeer goede HD codecs en zeer goede analoge uitgangen. .  :unsure:

Ik ga nu eerdaags maar een Panasonic DMP-BD55 aanschaffen om toch maar te kunnen genieten van echte BluRay ipv enkel rips op mijn HTPC. Maar ik geloof dat ze momenteel erg slecht leverbaar zijn.

Waarbij de nog uit te voeren upgrade van de SSP800 gratis is voor de initiële koper, dus niet 2ehands kopen tenzij de upgrade al gedaan is ;).


Op mijn Classe DVD speler kan ik gelijk aan de PRE de afstanden en dB's instellen. Ergo, er zit een ruisgenerator op. Dus identiek aan de PRE. Als dat ook op de BRP300 (wordt dit de typeaanduiding ;D) kan is het bingo!




Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Techno

Ik ben een redelijke leek in dit hele gebeuren, ik snap eigenlijk niet wat jullie bedoelen met analoog aansluiten van een BD-speler  :-[
Met wat voor kabel gaat dat.

Tube-freak

Analoge audio gaat via de zogenaamde tulp kabels, ook wel, RCA genoemd.  DIt zijn de zwarte kables met het witte en rode stekkertje die bij de meeste cd spelers/dvd spelers worden bijgeleverd.

Zoiets als dit:


Uiteraard heb je voor elk kanaal een kabel nodig, dus maximaal 6 kabels (bij 5.1 geluid).  Uiteraard zijn er ook betere kabels verkrijgbaar dan degene die standaard bij je speler zitten.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Kjelt

Dit hangt volgens mij helemaal van je receiver af. Hoe behandelt hij de ext inputs?

Ik heb een Denon AVC-A11XV en kan hier dus helemaal niets over terug vinden in de manual  :confused:. Ik vermoed dat bij mij het bassmanagement en de filtersettings van Audyssee gewoon van kracht blijven. Waarom ik dit vermoed is omdat het gewoon erg goed klinkt  :) en zoals Riwi al zei bij hem zonder bassmanagement en filters klinkt het gewoon minder.

Daarom is er maar 1 oplossing gewoon aansluiten en zelf luisteren hoe het bij jouw BD speler en jouw receiver klinkt.


Daarnaast nog iets over de elektronische componenten, de DAC's zijn zo goedkoop geworden dat er nu standaard overal goede DAC's inzitten alleen zullen ze niet zo top zijn als in een topversterker die ook nog eens gescheiden voedingen bezit etc. Mocht je nu puur geluid gaan luisteren SACD, BD concerten dan zou je dit weleens kunnen opvallen in direct vergelijk. Alleen kan ik het me moeilijk voorstellen dat je dit in een film gaat storen. Als het geluid van een film mij stoort is het of de compositie of de waardeloze opname of afmixing maar nog nooit heb ik mij bij een film gestoord aan het feit dat de DAC's van mijn AVC-A11XV minder goed waren als van mijn top cd speler  :)

Loki999

Hoi ook een leek hier..

ik krijg het niet voor elkaar om HD audio af te spelen via mijn blu-rayspeler sony 350 en de onkyo 706.
Moet de receiver het geluid coderen? Alles zit via HDMI aangesloten.
Bij de instelling van de Sony mbt audio staat er alleen pcm downmixen en de receiver pakt dan automatisch de thx cinema instelling, maar dit klinkt lang niet zo goed als een gewone dvd met dts.
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

danielo

Hai,

je moet ergens in de sony instellen dat die DTS en Dobly formats moet bitstreamen ipv omzetten naar pcm. Dan springen vanzelf de goeie decoders aan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Loki999

Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Starred

Citaat van: riwi op december 27, 2008, 23:55:41
Als de februari bonus mee valt wil ik misschien eens zo'n Onkyo SC-PR886 pre-pro proberen voor de gein  ;)

Voor de gein. Hoezo decadent  ;D

riwi


celerontje

Het valt momenteel prima te verantwoorden onder de noemer:
Steun aan de economie! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Nooff

Citaat van: Tube-freak op december 28, 2008, 00:10:05
Met Dolby TrueHD of DTS-MA zou nog eventueel wat verlies kunnen optreden   

Hoe kom je daarbij??  :blink:

PCM, DTS HD-MA en True HD zijn gelijk, ze zijn allemaal lossless. Omdat PCM niet meer "uitgepakt" hoeft te worden zegt dat niets over verlies. Hoeveel verlies treedt er op als jij het signaal naar een achterspeaker stuurt die wordt aangestuurd via een 25 meter lange kabel?

Peerless Monster

Citaat van: Nooff op januari 28, 2009, 09:51:49
Hoe kom je daarbij??  :blink:

PCM, DTS HD-MA en True HD zijn gelijk, ze zijn allemaal lossless. Omdat PCM niet meer "uitgepakt" hoeft te worden zegt dat niets over verlies. Hoeveel verlies treedt er op als jij het signaal naar een achterspeaker stuurt die wordt aangestuurd via een 25 meter lange kabel?

Ligt eraan...
Staat er net voor die achterspeaker een monoversterker die door een XLR is verbonden met je pre? Of door een dunne luidsprekerkabel van 0,5 mm2...
Das namelijk een heel groot verschil...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

CineSmurf

Het volgende vind ik vreemd: Van het weekend had ik een Blu Ray met daarop een LPCM (uncompressed) en een TrueHD spoor. Sowieso snap ik niet waarom TrueHD erop staat, aangezien LPCM een verplicht formaat is en TrueHD dan niets meer toevoegd, toch?

Maar als ik switch tussen TrueHD en LPCM hoor ik toch verschil. Ik kan niet zeggen wat beter of slechter is, maar het klonk gewoon niet hetzelfde. Omzetting van TrueHD vindt plaats in mijn speler. Theoretisch zou het toch precies eender moeten klinken, of niet?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.