JVC HD750 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 17, 2008, 09:25:55

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

LOL
Het probleem is dat we over een paar jaar niet eens meer weten hoe onze eigen taal werkt.
Ze zeggen wel eens een dode taal is letterlijk ten dode opgeschreven maar die van ons leeft wel heel erg......
Wat wij vroeger op school geleerd hebben word nu bij mijn zoontje pertinent fout gerekend.
Denk aan woorden als cadeau/kado, reclame/reklame etc. etc.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

celerontje

Ik schrijf ook nog steeds ''Bureau'' en ''Reclame'' eerlijk gezegd, ''Buro'' staat toch niet, komop nou... >:(
Ik wens je in ieder geval nog veel plezier met je JVK HD750. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

jvc hd750 is wl vlgns de nwste spllgsrgls gscrvn

paul groot

......op een duitse site gelezen dat de 750 nu ook, als de 350, met een witte behuizing te verkrijgen is.....
Staat een stuk beter als je hem in je woonkamer plaatst, althans, dat vind ik.
Zal ik nog even wachten op zijn opvolger of.................. :devil:
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

Marcel W

Via het AVS forum heb ik een geweldige tip gevonden (met dank aan gebruiker leDahu die dit heeft uitgevogeld).
Hij heeft een interactief excel sheet gemaakt waarmee je EENVOUDIG en vrijwel PERFECT een custom gamma kunt instellen, op een gamma waarde naar eigen keuze (in mijn geval 2,22).
Ik zat er altijd gruwelijk mee te klooien, aangezien elke wijziging automatisch ongewenste wijzigingen aan de naastliggende waardes opleverde en het vaak alleen maar van kwaad tot erger maakte.
Maar met hulp van het excell sheet EN het bijbehorende tekstbestand met regels/tips heb ik binnen een half uurtje een KAARSrecht gamma van 2,22 ingesteld (van 5 t/m 95 IRE).

Voor zijn excell sheet en het lijstje met regels/tips: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=17045339#post17045339

Kort samengevat "hoe stel je de custom gamma in zonder ongewenste schommelingen van omliggende waardes":
1) begin met de hoogste waarde (95 IRE), stel die in op de gewenste waarde.
2) verander de waarde van 80 IRE net zo lang, tot de waarde van 90 IRE op de gewenste waarde is terechtgekomen (en trek je op dat moment NIETS aan van de waarde die je daarvoor op 80 IRE moet invullen!).
3) verander de waarde van 70 IRE net zo lang tot de waarde van 80 IRE op de gewenste waarde is terechtgekomen (en trek je op dat moment NIETS aan van de waarde die je daarvoor op 70 IRE moet invullen!).
4) enz. enz. enz.
5) verander de waarde van 5 IRE net zo lang, tot de waarde van 10 IRE op de gewenste waarde is terechtgekomen.

KLAAR!

reza

Ik heb zo,n flauw vermoeden dat mensen het hier niet mee eens zullen zijn ;D ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marcel W

Citaat van: reza op augustus 24, 2009, 15:10:50
Ik heb zo,n flauw vermoeden dat mensen het hier niet mee eens zullen zijn ;D ;)
Och, ik denk dat zelfs de meest doorgewinterde expert deze tips zal kunnen waarderen, want volgens mij is er tot op heden NIEMAND geweest die snapte hoe die custom gamma's werkten. Het was echt een "pain in the ass", maar met deze nieuwe tips werkt het echt.

celerontje

Volgens mij ontbreekt het simpelweg aan duidelijke informatie van de enginering-kant van JVC. >:(
Want iedereen lijkt alles zelf uit te moeten dokteren, al dan niet met hulp via forums e.d.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

bmateijsen

Citaat van: Marcel W op augustus 24, 2009, 15:16:00
Och, ik denk dat zelfs de meest doorgewinterde expert deze tips zal kunnen waarderen, want volgens mij is er tot op heden NIEMAND geweest die snapte hoe die custom gamma's werkten. Het was echt een "pain in the ass", maar met deze nieuwe tips werkt het echt.

Gewoon meten.... ;). Als je het niet meet, dan doe je het naar smaak. Ook met die excel-sheet, want gamma veranderd ook met lampuren...

Groet,

Bjorn

celerontje

Maar 't is altijd handig om te weten hoe een apparaat reageert, want als je een goede ''workflow'' hebt, gaat het kalibreren een stuk makkelijker en sneller.

Marcel W

Citaat van: bmateijsen op augustus 24, 2009, 15:36:34
Gewoon meten.... ;). Als je het niet meet, dan doe je het naar smaak. Ook met die excel-sheet, want gamma veranderd ook met lampuren...

Groet,

Bjorn
Ja dat klopt wel. Ik sta nu op een dikke 300 uur. Probleem (tot gisteren) was, dat -ook met een custom gamma van bijv. 2.4 geselecteerd- de donkere kleuren hoge gamma waardes hadden (2.6 / 2.7) terwijl richting wit de waardes dramatisch kelderden tot zo'n 1.7 / 1.8. Gemiddeld lijkt het dan wel rond de 2.2 en dus goed, maar in de praktijk is het donkere deel te donker en het lichtere deel te flets.
Nu met deze nieuwe methode is het heel makkelijk om een custom gamma zodanig aan te passen, dat het over de hele linie exact op de gewenste waarde kan worden ingesteld. ZONDER dat je 300 keer voor- en achteruit moet omdat bij elke wijziging de naastliggende waardes weer compleet overhoop wordt gegooid. Want dat laatste is met deze methode verleden tijd, en zal het dus voor iedereen (die dat wil en kan) stukken makkelijker maken.

J.A.F._Doorhof

De waardes kunnen wel eens wat anders aangeven als wat de waardes volgens de getalletjes aan zou moeten geven.
Wij corrigeren bijvoorbeeld regelmatig de gamma's van oudere projectoren (200 uur al).
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

In Colorfacts is er een functie die bij een gemeten 100% IRE alle andere waardes geeft. Werkt hetzelfde als een Excel sheet natuurlijk. Gebruik ik soms om brightness correct in te stellen, maar zelden voor gamma per IRE waarde.

Wat mij aan de beschreven methode een beetje 'tegenstaat', is dat de software die uiteindelijk de custom gamma berekent, bepaalde curves 'verzint' die volgens deze software een goed verloop geven (en erg erg vreemd uit kunnen zien, doe maar eens een extreme aanpassing). Dit is niet lineair, noch logaritmisch, maar iets 'ertussenin'. Als je nu per 10% IRE waarde iets aanpast, ben je feitelijk het mooie logaritmische verloop van de curve om zeep aan het helpen. Dat je ALLE waardes aan moet passen, is mij helder, omdat het verlagen van een waarde vaak tot een verhoging ergens anders leidt (dat kan ook HOGER in de IRE schaal gebeuren! Dus moet je eigenlijk alles weer nameten als je 'klaar' bent).

Overigens vind ik het gamma-verloop van de HD750 erg mooi gelijkmatig en zie ik eigenlijk weinig reden om hier echt veel aan te veranderen. Behalve in de laagste regionen (tot zo'n 30 IRE) heeft de gamma wat 'hulp' nodig (betere zwartdoortekening) en gebruik ik de custom gamma per kleur om kleurzwemen in het zwart zoveel mogelijk te elimineren.

Marcel W

Het zal allemaal wel, maar als ik na afloop weer een volledige grayscale nameet (ik gebruik HCFR, een i1 pro, en een i1 basic die ik aanpas aan de i1 pro) dan krijg ik een mooi gamma van 2,22. Zowel op 5 IRE, 10 IRE enz. enz t/m 95 IRE.

Met deze werkwijze omzeil je juist het ' vreemde'  gedrag van de custom gamma software, en kun je elk punt dus goed instellen ZONDER dat de software zelf waardes gaat verzinnen op de naastliggende punten.

Echt, ik heb het goed gecheckt: als je op de beschreven methode de waardes aanpast, dan zal de software je waardes niet verminken. Zolang je maar van 95 IRE naar beneden toe werkt. Zodra je ergens middenin wat verandert help je het weer om zeep.

Toggelen tussen mijn nieuwe gamma en het standaard gamma geeft een duidelijk verschil: meer pop in de lichtere gebieden, meer detail in de donkere gebieden. Last but not least: een filmpje ziet er nog een stukje beter uit dan voorheen (terwijl het natuurlijk toch al prima was).

garmtz

Als jij het zegt, ik zal het eens proberen dan... ;) Probleem is echter dat je niet in kunt zoomen op de punten TUSSEN de 5 of 10 IRE stappen, Colorfacts doet een 'best fit' en de waardes per stuk meten geeft je niet de curve die er tussenin loopt, dus ik blijf skeptisch... Dat je meters zeggen dat alles goed is, betekent niet dat het ook echt allemaal goed IS.

celerontje

Maar je weet eigenlijk nooit hoe de curvejes tussenin PRECIES lopen, tenzij je ca. 100 stapjes gaat meten, wat nogal lang duurt, zelfs met een geautomatiseerde pattern-generator. (alhoewel je dan wel even naar de WC kan en een bakkie koffie kan halen :D)

J.A.F._Doorhof

5 IRE kun je niet goed meten met een i1Pro en al helemaal niet met de i1Basic, sorry.

Als wij de custom gamma's maken gebruik ik een profiel van de i1Pro voor de Milori pod en deze word richting projector geplaatst, en zelfs dan is 5-10 IRE gewoon heel tricky en eigenlijk niet betrouwbaar te doen, vooral bij de nieuwe generatie projectoren.
De resolutie is gewoon voor dat soort metingen veel te onbetrouwbaar van zowel de Milori als de i1Pro.
Vanaf 15-20 IRE gaat het wel lukken.

Mijn ervaring met de gamma van de HD750 is ook dat hij uit de doos zeer goed is en de standaard settings eigenlijk amper gecorrigeerd hoeven te worden, net als Garmt doe ik ook alleen de custom gamma voor de laagste regionen op het oog om een aanwezige kleurzweem weg te halen, simpel gezegd omdat de meters daar veel te onbetrouwbaar zijn.

Aangezien het zwart steeds zwarter word heb ik de upgrade naar de Microspec gemaakt voor het correct meten van dit gebied, hoewel ik me afvraag of je er zichtbaar winst haalt, uiteindelijk heb ik de XL maar genomen omdat die nog donkerder nauwkeurig kan meten en we toch die kant opgaan en de meerprijs op het totaal bedrag maar iets meer slikken was :D

Ik denk echter dat je beter de gamma met rust kan laten in de lage regionen, je hebt kans op wat artifacts met de overlopen als je extreme aanpassingen doet, en standaard is hij al erg netjes. Je kan beter gaan meten vanaf 20 IRE om in ieder geval vanaf daar de gamma goed te krijgen.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@Celerontje,
Zelfs met een 100 staps meting kom je er niet.
De resolutie van de standaard analyzers is veel en veel te beperkt voor metingen rond de 5-10 IRE om een echt perfecte meting te doen.
MAW je kan het wel meten maar de waarde zegt waarschijnlijk niets.
Custom installer

celerontje

Dat begrijp ik uiteraard, ik redeneerde puur theoretisch. ;)
En het zwart wordt inderdaad steeds zwarter, dus ik zou Jules Deelder er maar bij halen voor een grondige analyse, misschien werkt dat nog beter dan je Microspec XL! :D :D :D (heb je 'm al binnen? Zoja, hoe bevalt-ie?)

Ik zie je al denken, Frank:
Waar is de tijd gebleven dat je Grijsboek op je beamer keek, i.p.v. Zwartboek? :D

Marcel W

Tegen de sceptici zou ik zeggen: aangezien er 3 user gamma's beschikbaar zijn: probeer het voor de grap gewoon eens en toggel na afloop tussen je oude en nieuwe gamma. Baat het niet, dan schaadt het ook niet (als je je originele gamma maar bewaart). Niet meteen zo kritisch zijn als je het nog niet hebt geprobeerd.

En inderdaad: de donkerste gebieden zijn niet helemaal betrouwbaar (al doet een i1 basic die BETER dan de i1 pro) maar juist de grootste verschillen in gamma worden hier behaald in de LICHTE gebieden. Het standaard gamma loopt juist in dat gebied hard achteruit bij bulb age. En dat is met deze methode dus prima te herstellen.

celerontje

Post eens een screenie van je gammacurve met de RGB curves, graag! :)

hifiman

Heeft het aanpassen van de gamma niet weer invloed op de greyscale? Oftewel wat is wijsheid, eerst gamma naar wens instellen en dan de greyscale of andersom ?  :wacko:

J.A.F._Doorhof

En je denkt serieus dat ik het nog nooit geprobeerd heb :D
Waarom denk je dat ik toch maar de XL heb genomen en niet de standaard meter, juist ook hierdoor :D
Daarbij komt dat je een gamma niet op het oog kan beoordelen, het menselijk brein zal een beeld met meer doortekening in het zwart eerder bestempelen als correct dan een beeld met minder doortekening terwijl juist die 2e wel eens de juiste kan zijn.
Ik ben een grote voorstander van alles perfect instellen begrijp me goed, maar ik heb er een hekel aan om maar de meters blind te vertrouwen in dat soort gebieden, bij bepaalde zeer zwarte projectoren kan dit tot flinke kleurzwemen zorgen in bv 5-10 IRE.
MAW een meter is fantastisch maar ervaring is 100x beter in die gebieden (en daar heb ik geen bijbedoelingen mee als ik dat type)

@Celerontje,
Die tijd ligt gelukkig ver achter ons :D
Vandaar ook dat de meters steeds gevoeliger zullen moeten worden, aan de andere kant en dat heb ik ook al aangegeven denk ik dat het zichtbare in de regionen onder de 10IRE een stuk minder kritisch zijn.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@Audioloog,
Sterker gamma heeft invloed op het gehele beeld, dus ook de brightness en contrast settings, en natuurlijk grayscale.
Als je het echt goed wilt doen zou je feitelijk ook de RGB/CMY curves moeten meten, maar dat gaat wel heel ver :D

het is altijd een heen en weer switchen tussen grayscale en gamma curve.
ECHTER bij projectoren zoals de JVC HD750 kun je binnen de gamma ook per kleur werken, dus als je de meter laat lopen zie je feitelijk het spectrum ook aangepast worden, vandaar dat ik (en Garmt als ik het zo lees) de custom gamma vaak gebruik om de echt absolute kleurzwemen weg te halen.
Custom installer

garmtz

IN PRINCIPE heeft het aanpassen van de gamma geen invloed op de grayscale, maar geen enkel apparaat is perfect... ;) Ik zou persoonlijk de grayscale eerst doen (bias en gain) en dan evt. de gamma voor wit (met de hier beschreven methode), dan opnieuw de grayscale checken en wellicht voor RGB apart de gamma bijsturen (maar vind ik persoonlijk vaak resulteren in een reset en 'laten zoals het is', op de lagere < 20 IRE regionen na dan).