JVC HD750 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 17, 2008, 09:25:55

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

We zijn het volledig met elkaar eens hier Frank... ;)

J.A.F._Doorhof

Meestal wel alleen komt dat soms niet zo over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Marcel W

Gamma plaatje.

garmtz

En toch zegt zo'n plaatje weinig... :)  Maar wel mooi op 2.22, kudos! Je hebt een volledig verduisterde ruimte?

celerontje

En nu zonder de wals er overheen gehaald, dus echt de curve! :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Komt alleen de vraag of 2.2 wel de juiste gamma waarde is ?
Voor REC709 (HD) word bv een aangepaste gamma geadviseerd die tegen de 2.3 aanzit.
En daarbij is je kamer enorm afhankelijk voor de gamma.

Dit is een beetje het nadeel van alleen naar de cijfertjes kijken, meetkundig kan het allemaal wel kloppen maar in de praktijk niet.

Ik bedoel dat niet om te zieken maar ik heb weergevers hier gehad die meettechnisch helemaal niet zo slecht waren maar die er niet uitzagen omdat de simpele reden dat het op de verkeerde manier was ingesteld, uiteindelijk was de meting wel correct op de grafieken maar het beeld was gewoon ronduit matig tot slecht.

Maar goed ik kijk er waarschijnlijk veel te "technisch" naar.
Begrijp me trouwens goed, ik wil ook dat de metingen allemaal kloppen (of in ieder geval zoveel mogelijk) maar ik weet ook dat er vele manier zijn om die kloppend te krijgen en vaak maar 1 of 2 manieren die ook echt het goede beeld geven. (net waar je de concessie doet)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marcel W

Ik gebruikte custom gamma trouwens ook om kleurzwemen te neutraliseren, maar dat heb ik na de sessie van vannacht nog niet gedaan. Dit is dus nog maar het eerste rauwe resultaat.

Ik heb trouwens ook geen zin om tot 5 cijfers achter de komma te gaan zitten pietje-preciezen. Dat heeft totaal geen zin want 10 kijkuren later is er toch al weer het nodige in je lamp veranderd en dan kun je wel bezig blijven.

Ik denk trouwens dat je het inderdaad nog niet had geprobeerd. Voorzover ik weet (ik volg het AVS forum dagelijks en daar lopen niet de minsten rond) wist tot enkele dagen geleden niemand hoe je de custom waardes een beetje fatsoenlijk kon aanpassen zonder dat de omliggende waardes automatisch alle kanten uitsprongen.
Maar dat terzijde.
(Terwijl dat eigenlijk juist mijn hele bedoeling was: jullie erop attenderen dat er nu een fullproof methode was om dat automatisch verspringen te kunnen omzeilen).

J.A.F._Doorhof

Ik lees het AVS niet echt om eerlijk te zijn, ik zoek het meestal zelf uit en lees wel het ISF forum als ik iets tegen kom wat niet klopt (is een betaalforum trouwens).
De rondvliegende waardes kan ik me niet in vinden, ik calibreer de custom gamma's al ongeveer vanaf dat het mogelijk is (en bij sommige projectoren is het ook echt nodig jammer genoeg).
Je moet alleen wel bij twijfel even meten op kleinere stapjes zodat je zeker weet waar de instellingen precies werken.

Maw je moet gewoon weten waar je meet en waar je aanpast, als je dat eenmaal weet gewoon de meter laten lopen op dat gebied terwijl je aanpast en blijven kijken naar de grayscale samenstelling, en voor de zekerheid dus bij twijfel even in 20 stappen meten of nog fijner (hoewel dat vaak overkill is).
De waardes waarop hij terecht moet komen kun je simpel uitrekenen als je weet welke curve je wilt hebben, als je maar begint bij wit, aangezien die het meest stabiel te meten is.
Enige nadeel is dat bij sommige projectoren je feitelijk niet op 20IRE aanpast maar bv op 25IRE en dat kan vreemde reacties tot gevolg hebben als je dat niet eerst checkt, maar goed dat doe je dus normaliter eerst. Ik denk dat daar misschien de problemen vandaan kwamen die op AVS besproken worden ?

De enige "foolproof" methode voor gamma is weten wat/waar je meet en waar de instellingen werken, en bij de normale analyzers houdt dat gewoon op bij 20-10IRE, en daarna simpelweg je verstand volgen en in hele kleine stapjes meten om precies te weten waar de aanpassingen binnen de curve gedaan worden, het kost wel even tijd maar het resultaat is een nagenoeg vlekkeloze kalibratie procedure.

Custom installer

Marcel W

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 24, 2009, 19:55:53
Komt alleen de vraag of 2.2 wel de juiste gamma waarde is ?
Voor REC709 (HD) word bv een aangepaste gamma geadviseerd die tegen de 2.3 aanzit.
En daarbij is je kamer enorm afhankelijk voor de gamma.
Ja voor mij wel. En ach, mocht ik inderdaad een andere waarde willen (bv 2.3) dan is die nu met hetzelfde gemak te bereiken met deze methode.
Kamer is 100 % verduisterd en geen witte muren of plafond in de nabij omgeving.

Jongens, ik weet ook wel dat ik maar een amateurtje ben. Maar om dan vervolgens alles uit de kast te halen om de boel te bagatelliseren vind ik wat flauwtjes.

Een jaar geleden hadden jullie een moord gedaan om een rechte gamma van 2,22 voor elkaar te krijgen. En nu klopt het ineens voor geen meter meer omdat een amateur het doet en wordt er van alles bijgehaald om het resultaat te relativeren?

J.A.F._Doorhof

Het heeft er niets mee te maken of je een amateur of pro bent.
Ik geef alleen maar een onderbouwing, je zou er ook naar kunnen luisteren en het toevoegen aan je kennis :D

Oh dat klinkt veel arroganter als dat ik het bedoel waarschijnlijk.

Of wel, ik had ook kunnen zeggen dat het onzin was en dat alleen maar rekenen niet werkt, maar ik geef je een uitleg over hoe ik het doe.
Custom installer

garmtz

Marcel, sorry dat het zo overgekomen is, heel tof dat je zoiets hebt weten uit te vinden! Ik deel een beetje de voorzichtigheid van Frank hier. Het is heel makkelijk om 'maniertjes' te vinden en aan anderen te leren, maar dat heeft alleen zin binnen een kader van kennis en kunde. Inderdaad heb je mij nu nieuwsgierig gemaakt, dus er is iets bereikt! :D

J.A.F._Doorhof

Ofwel, snap wat er gebeurt en je hebt geen maniertjes nodig.

Maar nogmaals dit is positief bedoeld.
Custom installer

Starred

Klinkt als een hoop gedoe nog steeds met een projector  :hehe:

J.A.F._Doorhof

Valt wel mee.
Als je hem bij een dealer koopt die kalibreert, of hem laat kalibreren merk je er niets van :D
Custom installer

RCD

Hoi Marcel

Ik geloof wel dat het werkt want de stappen in de Gamma afregeling bij de JVC komen niet overeen met de standaart IRE waardes.
Dus is het een heel geklungel om het goed te krijen omdat je telkens ergens tussen 2 waardes aan het regelen bent dit is dus een strak plan wat in een keer goed kan gaan.
Maakt voor het resultaat niets uit maar het is wel een stuk sneller.

Rob

Marcel W

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 24, 2009, 19:16:33
Mijn ervaring met de gamma van de HD750 is ook dat hij uit de doos zeer goed is en de standaard settings eigenlijk amper gecorrigeerd hoeven te worden, net als Garmt doe ik ook alleen de custom gamma voor de laagste regionen op het oog om een aanwezige kleurzweem weg te halen, simpel gezegd omdat de meters daar veel te onbetrouwbaar zijn.
Klopt. Toen ik mijn HD 750 net had, klopte alles als een bus, inclusief de gamma meting die vrijwel recht rond de 2,1 / 2,15 liep van hoog tot laag.

Nu ik 300 branduren verder ben, is die mooie rechte lijn drastisch ingezakt en ziet de grafiek er ongeveer hetzelfde uit als de AEX vanaf herfst vorig jaar. En dan JUIST in de lichtere regionen vanaf 60 IRE, daar zakt de gamma langzaam tot rond of zelfs onder de 1.8. Daarvan kun je die ondermaatse i1 pro echt niet de schuld geven.

J.A.F._Doorhof

De JVC verloopt enorm gedurende de eerste paar honderd uur inderdaad.
We zitten te spelen met het idee om voor JVC de hercalibraties naar 0.200.400.1000 uur terug te brengen en bij de lampwissel.
Custom installer

Marcel W

Toch nog even een paar meetresultaten om te tonen dat ik me niet alleen op de gamma cijfertjes heb blindgestaard.
Het enige wat afwijkt is de roodwaarde op 10 IRE. Maar dat wijt ik inderdaad aan onnauwkeurigheid van de meter op die lichtsterkte. Op dat gebied is uiteraard met het blote oog gewerkt om neutraal zwart te maken.
Ook de DE's van de primaries en secondaries liggen allemaal ruim binnen de marges (tussen de 0 en 2) maar daar heb ik geen plaatje van.

celerontje

Netjes! :pompom:
Heb je voor het CMS het Accupel tooltje of een spreadsheetje gebruikt?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Marcel W

Citaat van: celerontje op augustus 27, 2009, 02:17:08
Netjes! :pompom:
Heb je voor het CMS het Accupel tooltje of een spreadsheetje gebruikt?
Geen van beide. Ik gebruik HCFR en check dan tijdens het realtime meten of alle getallen op hun plaats vallen. Eh ja, ik heb wel een klein tabelletje waar alle normgetallen van REC 709 instaan.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik denk dat je mijn opmerkingen helemaal verkeerd oppakt.
Wat ik bedoel is dat je je niet blind moet staren op getallen en op zgn perfecte rekentools.
Je moet gewoon met verstand meten en dan heb je dat feitelijk niet nodig, of wel je kan wel de getallen volgen en als het werkt dan heb je mazzel maar beter is gewoon meten en snappen wat je doet, op die manier kom je nooit voor verassingen te staan.

Ik zie zoveel zgn berekeningen langs komen voor gamma, CMS, perfecte contrast ratio, perfect blacklevel etc. etc. en in de theorie kan het allemaal wel kloppen maar een projector/display is een praktijk ding met beperkingen en soms performance die beter is dan waar ze in de rekensommetjes vanuit gaan.

Als je snapt wat je meet (en zo moeilijk is het nu ook weer niet) dan kun je het simpelweg doen zonder dat je omwegen moet maken, en het werkt op alle displays.
Custom installer

reza

Hoi Frank,

Ik krijg wel het idee dat hij weet wat hij meet ;)
Mooi Marcel, bedankt voor de goede info.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

garmtz

Het zijn inderdaad mooie resultaten en ik denk zeker dat Marcel weet wat hij doet. Het enige commentaar dat IK had, is dat je niet weet hoe het CMS tussen de instelpunten interpoleert en je dus rare kronkeltjes TUSSEN de meetpunten KUNT krijgen, die niet terugkomen in de meting. Aan de andere kant, als je niet alle punten gaat zitten bijstellen, kan het ook zijn dat de punten ertussenin niet kloppen. Het laatste dat ik zou doen is iemands kunde of kennis in twijfel trekken. Denk dat Marcel meer weet dan sommige 'ISF gecertificeerde' personen (die buiten dit forum opereren).

Marcel W

Citaat van: reza op augustus 27, 2009, 12:33:33
Ik krijg wel het idee dat hij weet wat hij meet ;)
Inderdaad. Ik heb er weliswaar niet speciaal voor geleerd, maar doe het nu al een jaar of 4 zelf en er valt via bepaalde forums (inclusief deze) continu wat te leren. Misschien is mijn methode niet 100% dezelfde als die van de pro's en beschik ik niet over dezelfde tools (al is een i1 pro toch echt geen kinderspeelgoed), maar ik ben er behoorlijk zeker van dat het eindresultaat er niet of nauwelijks voor zal onderdoen. Als ik het ergens verkeerd zou hebben gedaan, dan zou er vast wel minstens 1 onderdeel zijn (grayscale, color, d65, gamma of cms) dat bij de meetresultaten zou afwijken. En dat is dus niet het geval!

Laatste en finale test is natuurlijk het kijken naar een filmpje (of twee) en dan zien dat het goed is. Voor die test ben ik volledig geslaagd :)

celerontje

Alleen heb ik wel even een opmerking over jou CMS kalibratie:
Jij probeert zo dicht mogelijk op REC709 te kalibreren, wat uiteraard een goed ding is, maar.......
....als je xy coordinaten afwijken, dient de Y daar ook op aangepast te worden, vandaar dat je daar een rekentooltje bij nodig hebt.

Dan nog even een vraag aan de ISF'ers, omdat daar op AVS veel discussie over is:
Omdat het JVC CMS uit los instelbare ''gebieden'' bestaat, stellen jullie de secondaries dan is t.o.v. van de primaries, (dus met kruising door je D65 illuminant) of gewoon zo dicht mogelijk bij de vaste REC709 punten?
Greg Rogers (van Accupel) dat beweert dat laatste, omdat het geen matrix is waarbij alles aan elkaar hangt, maar je hebt zoals gezegd allemaal 'losse matrixjes'' die in elkaar overvloeien.
Ingewikkeld verhaal, maar ik leer graag! ;)