JVC HD750 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 17, 2008, 09:25:55

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Hier zal in de loop van vandaag de review komen van de JVC HD750  :thumbs-up:

en daar is hij dan :

JVC HD750/RS20 review
Soms heb je van die projectoren waar je reikhalzend naar uitkijkt en waarvan je zelfs wat zenuwachtig word als ze er dan eindelijk zijn, en geloof me ik zie enorm veel displays/projectoren en dit gevoel heb ik zelden. Maar de HD750 was zo een projector, ik ben zelf een jaar geleden van CRT overgestapt naar de HD100 (de voorloper van de HD750) en heb tot nu toe geen dag spijt gehad.

De H750 is de consumenten uitvoering en de RS20 is de professionele tak versie, verschil is er niet behalve een gouden lijn op de behuizing, vandaar dat we beide in deze review als 1 beschrijven.

Uiterlijk
De JVC HD750 is net als de eerder gereviewde HD350 een mooi vormgegeven projector, maar mensen die een hele kleine unit verwachten zullen even moeten slikken, erg groot is hij niet maar zeker niet klein.
De afmeting van de behuizing is : 365 x 167 x 478 (BxHxD in mm) en het gewicht van de projector is 11KG.
De hoeken van de projector zijn fantastisch mooi afgerond en om eerlijk te zijn geef ik normaal niets op het uiterlijk van een projector maar dit is toch wel erg mooi.
Ook de afstandsbediening ziet er heel netjes verzorgt uit en is natuurlijk volledig verlicht.
De lens is volledig via de afstandsbediening te sturen voor focus, zoom en shift (vertikaal en horizontaal)

Menustructuren en opvallende dingen
Het menu van de HD750 is net als de HD350 makkelijk te volgen en heeft meer dan genoeg instellingen om de projector goed te calibreren. Het nadeel van de HD350 en HD1/HD100 was dat het niet mogelijk was om met deze projectoren de kleurruimte aan te passen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als de kleurruimte van de projector goed is maar bij de voorgaande modellen was deze veel te ruim wat bij de calibratie wel enigsins op te lossen was (ik kijk er zelf al een jaar naar) maar helemaal perfect was het niet natuurlijk.
De HD750 heeft nu een nieuw colormanagment systeem waarbij er 3 geheugens aangemaakt kunnen worden met een custom kleurruimte.

Begin hier niet aan zonder een coloranalyzer want het is onmogelijk op het oog te doen, dit brengt ook meteen een punt van dit soort projectoren naar boven die ik denk zeer belangrijk is. Als je een projector aanschaft in dit soort prijsklasses investeer dan extra in een goede ISF calibratie, dit haalt het absoluut maximale uit de projector zoals ook verder op in de review te lezen is.

Waar de HD350 een simpele iris instelling heeft, bezit de HD750 een wat meer geavanceerde iris.

Verder zijn natuurlijk de standaard user settings aanwezig.

Metingen en de calibratie
Zoals je zult weten geef ik altijd weinig aandacht aan mijn persoonlijke mening maar meer aan de harde meetresultaten, dit om simpelweg altijd een betrouwbare review te geven zonder kleuring van mijn persoonlijke smaak (hoewel ik deze natuurlijk wel ga geven bij de conclusie aan het eind).

Als eerste kijk ik altijd naar hoe de projector uit de doos presteert.
Dit is misschien een gemene manier van testen aangezien de projectoren er eigenlijk altijd slecht af komen, ik ben echter van mening dat er nog steeds mensen zijn die een projector uit de doos halen, ophangen en gaan kijken. Door er aandacht aan te besteden hoe ze uit de doos komen hoop ik natuurlijk de fabrikanten ook iets te prikkelen door in ieder geval een goede start setting te gebruiken.

De HD750 uit de doos staat behoorlijk slecht afgesteld, het vreemde is dat de grayscale eigenlijk verbazend goed staat afgesteld, jammer is dan weer dat zowel het contrast als brightness totaal verkeerd staan.

De contrast meting uit de doos was dan ook een niet echt indrukwekkende 279:1 wat opmerkelijk laag is.
Gaan we echter alleen even de settings van brightness en contrast aanpassen komen we al uit op een veel interessantere 15500:1.
Maar er is veel meer uit te halen natuurlijk.

Het eerste wat ik gedaan heb is de user settings aangepast en ben daarna bezig gegaan met het colormanagment, zoals uit de metingen te zien is zijn de coördinaten na de calibratie erg netjes, dit is ook goed terug te zien in het beeld (later meer).
Na de calibratie van de grayscale, colormanagment en de contrast optimalisatie komen we uit op een ronduit indrukwekkende 35441:1, onthoudt dat dit een NATIVE contrast ratio is, met andere worden er worden geen dingen gebruikt als dynamisch contrast of een automatische iris, dit is het contrast bereik dat continue mogelijk is.
Zoals aangegeven was er echter een instelbare iris, ik heb gemeten met wijd open iris, middenstand en helemaal dicht, de waardes zijn in alle standen ronduit indrukwekkend:
Iris helemaal dicht : 44340:1
Iris op de helf : 35441:1
Iris helemaal open : 28950:1

Om eerlijk te zijn maakte vooral de waarde 44340:1 me erg happy en ik heb hem 3x nagemeten om zeker te weten dat ik nergens een foutje maakte. De folder geeft aan 50.000:1 en meestal moeten we dat door de helft nemen of meer om in de buurt te komen van de waarheid. Soms zijn er merken die echter behoorlijk dicht in de buurt komen van wat ze beloven, en JVC is daar er dus blijkbaar 1 van.
De vraag zal nu zijn dat het toch behoorlijk scheelt 44340:1 of 50000:1 ik kan daar kort over zijn, dat scheelt niet veel, als er ergens in de ruimte wat licht weerkaatst kan dit bij dit soort contrast metingen al verschillen geven.
Ook de afstand van de projector naar het scherm maakt weer iets uit.
Daarnaast meet ik de projectoren met een perfect afgestelde brightness, vaak is dit 1 puntje hoger dan volledig zwart, ook hier zal dan een verschil optreden.

De gamma curve is na de calibratie een PERFECTE 2.25 die exact loopt zoals hij moet lopen, iets wat we niet vaak zien vaak zitten er kleine afwijkingen in de gamma, maar de HD750 is dermate in te stellen dat dit gelukkig niet meer nodig is. De standaard gamma waardes van de projector zijn echter absoluut goed te gebruiken en ik moet natuurlijk meer units bekijken om een waarde oordeel te geven maar op dit moment zie ik geen reden om een custom gamma aan te maken gezien het feit dat de 2.25 erg netjes verloopt. (stand C)

Kijkervaring etc.
Wat direct opvalt aan de HD750 is dat het beeld ronduit schrikbarend dynamisch is. Ik ben heel wat gewend in de vorm van CRT projectoren en natuurlijk de HD100 maar wat de HD750 neer zet is toch wel erg indrukwekkend, het beeld spat van het scherm af met een dynamiek die gewoon beleefd moet worden om te geloven.
Wat voornamelijk indrukwekkend is, is het absolute zwart niveau.
Bij de volledig gesloten iris is de schaduw van mijn hand die ik voor de lens beweeg niet of amper te zien, en zelfs met half open iris is er nog steeds niets te zien, dit betekend dat ik persoonlijk waarschijnlijk zal gaan spelen met half open iris, zoals eerder aangegeven zal het verschil tussen 35441:1 en 44340:1 niet opvallen als een achteruitgang, de winst aan lightoutput geeft echter wel wat meer kick aan het beeld.

Scaling en deinterlacing word ook bij de HD750 weer perfect verzorgt door de HQV Reon-VX video processor.

Na enigszins gewend te zijn aan het beeld ben ik gaan zoeken naar dingen die me opvielen als negatief.
Bij de HD100 kon ik die al eigenlijk niet vinden en de HD750 is wederom een projector die ik niet kan betrappen op opvallende dingen. De HD100 heb ik ondertussen een jaar en ik ben echt iemand die zich heel snel ergens aan stoort dus als een digitale projector zolang mijn goedkeuring heeft dan is dat denk ik een mooie conclusie voor een review, echter we doen de review altijd aan het begin van de "carrière" van een projector, maar ik wilde het toch even vermelden aangezien het beeld van een D-ILA gewoon een bepaalde look heeft en een enorme rust heeft in het beeld, de HD750 borduurt hier op voort met een dynamischer beeld en betere kleurweergave.
Want dat is het 2e wat opvalt aan de HD750.

Na vele jaren gefilterde CRT's was ik gewend aan correcte en mooie kleuren, bij digitaal heb ik de kleuren altijd wat hard gevonden en de HD100 was de eerste projector die ik de rust en detailiring vond hebben van een CRT echter de kleuren waren niet volledig in balans, de HD750 maakt hier een goede inhaalslag, door het custom colormanagment zijn de instellingen van de kleuren goed te corrigeren en ik moet zeggen het ziet er nu wel heel erg goed uit.

We hebben voor onszelf ook een HD750 besteld en ik kan niet wachten totdat we hem in gebruik kunnen nemen, dit is een projector die zonder twijfel de nieuwe standaard zet, en kijken we naar de prijs dan kunnen we alleen maar zeggen......... WOW
JVC zet met de HD750 een projector neer die je feitelijk als klant gewoon blind kunt kopen.
Highly recommended.

ADDED 18 DECEMBER 2008
Vandaag is onze eigen RS20 binnen gekomen.
Let op met beugels, de RS20 wijkt af van de HD100, de beugels die via ITC gekocht zijn kunnen worden aangepast met wat handigheid, bij het ophalen van de projector zal dit aan de klant uitgelegd worden.

Let ook op met bekabelingen, dit is iets waar ik minder blij mee ben maar dat kan persoonlijk zijn, de bekabelingen zitten nu aan de zijkant en flink naar voren.
Ik had alle kabels netjes weggewerkt in een hushbox en de helft van de kabels konden met kunst en vliegwerk nog net passend gemaakt worden (goten open etc.)
Voor veel mensen misschien geen probleem, maar heb je alles strak weggewerkt op een HD1 of HD100 hou er even rekening mee voordat je hem ophangt.

Vanavond de eerste lange kijk ervaring.
Beeld is absoluut een STUK dynamischer in ons home theater dan de HD100 (let wel we hebben een soort van batcave), blacklevel is erg goed met een restlicht dat amper zichtbaar is, ik draai nu met de iris op stand 2 van helemaal dicht, ik ben wel een liefhebber van een rustig kijkend beeld en heb het dus allemaal wat lager staan als sommige misschien zouden willen hebben. Gelukkig kun je de iris helemaal naar eigen smaak instellen, tot ongeveer de helft qua opening is er in de film amper verschil te zien in zwart waardes, daarboven begint het zwart duidelijk wat op te lichten.
Vooral voor mensen die overdags willen kijken of bv witte muren hebben is de iris toch een zeer handige optie.

Het CMS systeem is en blijft een interessante aangelegenheid, bij de eerste wilde ik nog geen 100% uitspraken doen maar na de RS20 kan ik dit wel.
Het CMS systeem werkt in principe goed/nagenoeg perfect, na een paar keer heen en weer gecalibreerd is zowel de colordecoder check als de kleurendriehoek bijna perfect te krijgen, alleen cyaan ligt een beetje buiten de driehoek en laat zich er ook niet binnen leggen, maar dit is echt minimaal.

De THX stand is een leuke stand om mee te beginnen maar is te hard en vooral op het gebied van blauw mis je wat detailiring in de structuren die er met de handmatige calibratie wel zijn, heb een paar keer heen en weer geswitched tussen de THX stand en de eigen calibratie en de THX stand clipped het wit enigsins en hoewel de driehoek goed meet (redelijk goed) komt de projector niet door de colordecoder check.

Dit behoeft wat uitleg.
De kleuren driehoek is het eerste waar vaak naar gekeken word bij een CMS systeem, echter de colordecoder check hoort hierbij en dit is niet te meten maar moet met 3 filters perfect afgesteld worden, het CMS systeem en de colordecoder werken interactief met elkaar, bij de eerste HD750 koste me dit een klein uurtje om het 100% voor elkaar te krijgen, nu het systeem bekend is reageert de projector snel en accuraat op de instellingen en is het in een stuk sneller te doen (als je tenminste niet per ongeluk op NO drukt bij het opslaan :nowink: )
Vanavond een paar bekende stukken van BD gekeken en Training Day.
De eerste indrukken waren al zeer positief en dat kan ik onderschrijven.
Het is even schokkend om te schakelen tussen CMS off en on (of wel de HD100 en de HD750), bij de HD100 probeerde ik altijd met de instelling van de saturation een goede balans te vinden, die ik ook vaak vond gelukkig (een goed compromis) maar als je dan de CMS in werking ziet dan klopt het plaatje simpelweg.
Het enige aan de HD100 wat me een KLEIN (en lees aub ook echt KLEIN) beetje stoorde was de oververzadiging in groen, geel en rood (de rechterkant van de driehoek) om dit op te lossen werd de verzadiging terug gedraaid wat leidde tot een kleine onderverzadiging van blauw (wat minder erg is aangezien we maar voor 11% gevoelig zijn voor blauw).
Als je CMS gewoon uitschakelt schrik je je een ongeluk, maak je een setting aan die gelijk is aan de HD100 dan is het verschil een stuk subtieler en vooral goed te zien in vuurrood (meer natuurlijk) en blauw (een stuk dieper).
Vooral films met veel kleur zoals Edward Sissorhands waren op de HD100 een beetje tegen zuurstok kleuren aan, en zijn op de HD750 weer zoals ik ze ken van de CRT.
NOGMAALS in de kijkervaring zal 50% van de mensen zich afvragen waar ik over praat, maar als je switched is het duidelijk te zien (dit even ter voorkoming dat mensen denken dat de HD350/HD1/HD100 troep zou zijn :D)

Ik wil 1 hele duidelijke oproep doen, gezien de complexiteit van CMS systemen vraag altijd bij je calibrateur of ze de colordecoder check willen na kijken.
Ik ben een beetje aan het surfen geweest op het net en zie eigenlijk bij alle reviews van CMS systemen opmerkingen over de primaries en secondaries maar zie nergens een opmerking over de colordecoder check, als het goed is zal de calibrateur het gewoon doen, maar vraag er aub naar.
Doe je dit namelijk niet bij een correct werkend CMS systeem zoals op de TW5000 en HD750 dan kun je vreemde verkleuringen krijgen.

LET OP:
Volledige review komt als het goed is in de Vifi.
Er is hier in geknipt.

LET OP :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=82417.msg1372648#msg1372648
aanvulling na 254 uur hercalibratie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kjelt

manco401

Great news indeed  :biggrin:

Audiofiel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2008, 09:25:55

En hier zullen in de loop van vandaag ook de commentaren volgen. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

danielo

En dat we in de loop van vandaag te horen krijgen welke forum leden er 1 kunnen gaan ophalen
over een paar dagen  ;) ??

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

reza

Citaat van: danielo op december 17, 2008, 11:40:49
En dat we in de loop van vandaag te horen krijgen welke forum leden er 1 kunnen gaan ophalen
over een paar dagen  ;) ??

Ik zal wat druk van de ketel halen...

Ik niet ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Paul Landsmeer

Hier kan in de loop van vandaag uw reclame staan  ;D

neptune

Frank maakt het wel erg spannend...Er zijn ook nog mensen die moeten (willen) werken zonder elke 5 minuten dit topic the checken...
Is de hd750 ook te bekijken bij ITC? zo ja wanneer?
zet hier iets neer

danielo

Eerste vraag is die nu een HD750 aan het testen of een RS20 :), Als het goed is kwamen de rs20's iets eerder binnen.

Daniel.

bmateijsen

Citaat van: danielo op december 17, 2008, 14:02:26
Eerste vraag is die nu een HD750 aan het testen of een RS20 :), Als het goed is kwamen de rs20's iets eerder binnen.

Daniel.

Het is een HD750 geworden, uiteindelijk waren die toch sneller.... (althans denk ik ;) )

J.A.F._Doorhof

RS20's komen als het goed is deze week binnen.
We hebben verschillende bestellingen voor klanten door elkaar lopen en de RS20 zou vorige week al binnen komen, de HD750's zijn gisteren binnen gekomen en dus mooi op tijd.
Kan zelf even niet wachten tot mijn projector binnen is :D
Maar eerst de klanten.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Ok dan een vraagje, wat is het verschil tussen de RS20 en de 750, als ik op projectorcentral kijk dan is er alleen een verschil in de prijs dus ik ging er eigenlijk van uit dat de RS20 voor de us market was en de 750 voor de europese maar dit is dus niet zo?

J.A.F._Doorhof

Geen.
Prijs is ook ongeveer gelijk, enige verschil is de gouden band over de behuizing zoals ik het nu kan zien.
Custom installer

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2008, 14:15:41
enige verschil is de gouden band over de behuizing zoals ik het nu kan zien.
Ok dus niet voor de us market maar voor de saudi aribische market dus  ;D

danielo

Hai,

Frank zie ik nu goed dat met open Iris en calibratie de output 880Lumens is ? Ik neem aan dat dat in highpower mode is en zoom ergens in het midden?

Verder komen er al veel tests vrij (eerste versies) en de conclucies lijken ongeveer gelijk, Wel hebben wat mensen wat problemen met het CMS hoe zijn je ervaringen daarmee ? Vooral de manier van afstellen lijkt veel gevolgen te hebben op output na calibratie.

Daniel.

Sonic Circle

Klinkt als de perfecte upgrade voor onze HD1 die nog niet eens ophangt :D (HT is bijna klaar).

Nu nog budgettair buiten bereik, geeft ons wat om naar toe te werken 8).

jasjenl

Lees ik er nu overheen of wordt ook in deze review wederom geen prijs genoemd? Ik denk dat veel mensen dat toch wel handig en interessant vinden om er meteen bij te lezen (al is het maar een advies of richtprijs), waarom wordt dat nu zo vaak weggelaten?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

garmtz

Vergeten denk ik... Adviesprijs is 5999 Euro.

J.A.F._Doorhof

Omdat je me mag mailen voor de prijs, ik kan die simpelweg niet op het forum zetten aangezien het forum iets is dat blijft en de prijzen veranderen door de maanden heen.
Gewoon even mailen dus, kleine moeite groot plezier.

@Danielo,
We meten altijd op dezelfde afstand van de projector maar je mag het niet zien als een ansilumen meting.
Ik geef vaak geen lightoutput metingen en wel om de volgende redenen:
1. de lamp gaat gedurende de levensduur naar beneden
2. de grote van het scherm is van ENORME invloed op de lightoutput
3. de gain van het scherm bepaald voor een groot gedeelte de lightoutput

Ik kan hem wel meten maar dat is alleen maar in mijn situatie.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Oh ja ?
3999,00 ?
Dat is de ADVIESPRIJS van de HD350 :D

ADVIESPRIJS van de HD750 is rond de 5999,00.

Custom installer

LexiconLogan

Citaat van: garmtz op december 17, 2008, 15:52:36
Vergeten denk ik... Adviesprijs is 3999 Euro.
doe mij er maar 1
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Gaeje

wat zijn de mogelijkheden voor 2,35:1 te projecteren? vertical stretch, of eventueel lens memory settings zoals de AE3000?

M

Citaat van: garmtz op december 17, 2008, 15:52:36
Vergeten denk ik... Adviesprijs is 3999 Euro.
Doe mij er maar 1, wanneer kan ik hem komen halen :nowink:
LG G2 83
Panasonic DP-UB824
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300 MK2
B&W PX 8 S2

RCD

Hoi Frank

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2008, 15:52:51
We meten altijd op dezelfde afstand van de projector maar je mag het niet zien als een ansilumen meting.
Ik geef vaak geen lightoutput metingen en wel om de volgende redenen:
1. de lamp gaat gedurende de levensduur naar beneden
2. de grote van het scherm is van ENORME invloed op de lightoutput
3. de gain van het scherm bepaald voor een groot gedeelte de lightoutput
Ik kan hem wel meten maar dat is alleen maar in mijn situatie.

Ik heb hier in het andere HD750 topic ook al iets over gezegt namelijk het volgende.
Je weet hoe groot je scherm is en wat de gain daarvan is zo kun je met het gebruik van de eye one redelijk betrouwbaar een ansi lumen getal meten en berekenen.
Ik gebruik zelf een losse lichtmeter voor contrast en ftl meting en meet dan naar de projector toe en uit ervaring m.b.t. de lichtmeting klopt de eye one zeer goed.

Rob

garmtz

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2008, 15:54:02
Oh ja ?
3999,00 ?
Dat is de ADVIESPRIJS van de HD350 :D

ADVIESPRIJS van de HD750 is rond de 5999,00.

Stom van me, je hebt natuurlijk gelijk... Zat met de prijs van de 350 in mijn hoofd.