Welke configuratie laptop voor hd afspelen en hd film bewerken

Gestart door denoontje, december 3, 2008, 22:34:04

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

Mijn pc begint het langzaam te begeven en ik wil dan de grote kast vervangen door een laptop (liefts) met 15 inch scherm. Dit laatste ivm draagbaarheid maar zeker batterijverbruik (heb nu voor de zaak een 15 inch en die doet het 4 uur en de laptop van mijn vriendin haar wek een uur met 17 inch).
ALs ik groter wil kan ik min 17 inch tft nog aansluiten (DVI/VGA)

De laptop moet zonder problemen hd films moeten kunnen afspelen. Dan met name de mkv's en gestackte vob's daar de ps3 die (nog) niet afspeelt.
Of evt snel hd files converteren naar ps3 formaat (full hd etc)
Projecteren gebeurt met een epson tw2000 dus hdmi aansluiting is noodzakelijk.
Ivm inlezen van video is een firewire noodzakelijk --> op termijn hd films, nu nog sd.
Op dit moment heb ik nog een Denon avr3802, en die heeft geen hdmi ingangen. Geluid zal dus optisch of evt via analoog naar de avr moeten (wordt wellicht op termijn vervangen)

Maar dat zijn de enige zaken waar ik  nog een beetje verstand van heb.
Mbt de interne componenten, daar heb ik geen kaas gegeten, zeker niet van laptops.

Vraag is dus welke configuratie/specs heb ik nodig om bovenstaande te kunnen doen:
processor, minimaal geheugen, soort videokaart, geluidskaart, netwerkkaart.

Harde schijfruimte wil ik evt opvangen/oplossen met een netwerkschijf/nas.

Wellicht heeft een van jullie al direct een idee van merk en type?

Alvast bedankt voor het meedenken.

TornadoGo

Grappig, ik ben naar ongeveer hetzelfde op zoek. Heb al een aantal mogelijkheden gevonden:

XXODD > Zelf een laptop samenstellen, is iets prijziger maar hier kan ik hem wel precies maken zoals ik wil.
Asus L50VN
Acer 6935G32BN (let op: resolutie in de link is niet correct!)

Mijn 'ideale' XXODD laptop:

XXODD XNi860tu 15" (1680x1050)
    * Intel Core 2 Duo P9500 (2,53GHz, 1066Mhz, 6Mb) PO Inclusief Far Cry 2
    * nVidia GeForce 9600m GT 512MB GDDR3
    * 4GB DDR3 1066MHz geheugen (2x 2GB)
    * 320GB SATA harde schijf 7200RPM (16Mb cache)
    * Blu-ray ROM / DVD-CD +/- brander incl. PowerDVD Ultra
    * 4GB Intel Turbo Memory module
    * Intel 5300AGN 450Mbps WLAN (3 antennes)
    * geen 32GB Flash Drive
    * Geen operating systeem
    * Geen Office 2007 applicatiesoftware
    * Geen Windows Live OneCare 2.0
    * 2 jaar pick up & return garantie
    * Uitgebreide pixelcontrole (8 dagen pixelgarantie)
    * QWERTY (US, internationaal)

Kost wat maar dan heb je ook wat, er zijn winkels die niet de adviesprijzen van XXODD rekenen maar daar moet je zelf even naar zoeken. De kant en klaar laptops van Asus en Acer zijn goedkoper maar vaak nèt niet wat ik wil. Overigens lees ik over Acer wisselende berichten als het gaat om garantieafhandeling. Asus geeft standaard twee jaar en schijnt dat wel goed op orde te hebben. Sony is ook de moeite waard om naar te kijken.

Wellicht kan ITC je van dienst zijn? Volgens mij verkopen die ook XXODD en Asus in ieder geval.

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TornadoGo

Citaat van: denoontje op december  3, 2008, 22:34:04
Vraag is dus welke configuratie/specs heb ik nodig om bovenstaande te kunnen doen:
processor, minimaal geheugen, soort videokaart, geluidskaart, netwerkkaart.

Harde schijfruimte wil ik evt opvangen/oplossen met een netwerkschijf/nas.

Wellicht heeft een van jullie al direct een idee van merk en type?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Om ook even netjes je vragen te beantwoorden:
Processor
Ga voor een processor met 1066Mhz bussnelheid en een 'P' model, dat zijn de modellen die efficient met stroom omgaan.

Geheugen
4GB nemen, DDR3 op 1066Mhz. Loopt op gelijke snelheid met de processor-bus. Deze twee zijn aan elkaar gekoppeld dus dat is fijn.

Videokaart
Vanaf de nVidia 9600 serie is de ondersteuning voor PureVideo (hardwarematige decoding) optimaal. Bovendien kan deze ook hardwarematig encoden, dat is weer fijn met videobewerking e.d..

Geluidskaart
Tja, da's een lastige. Dat kan namelijk normaal gesproken via je HDMI poort alleen dat gaat weer niet met je receiver. Er staat me bij dat in ieder geval één van de genoemde laptops (ik geloof de Asus) een SP/DIF uitgang heeft. De andere twee weet ik het niet van. Beste optie is overigens altijd een externe geluidskaart. Ik heb hier zelf een M-Audio Audiophile Firewire en daar ben ik dik tevreden mee.

Netwerkkaart
Heb ik me niet in verdiept. Ik ga ervanuit dat als je een laptop met de nieuwste technieken aanschaft het met de netwerkpoorten (met of zonder draad) wel goed zit.

Vergeet de BR speler niet. Sony's hebben die bijna standaard aan boord. De meeste laptops met een BR speler aan boord beschikken ook over hardwarematige decoding.

denoontje

thx dit  is al een g oed begin, zal vanavond eens kijken.
ITC ook nbog een goede oplossing, alleen woon ik tegenwoordig in Brabant en dan is emmeloord wel wat ver ivm evt garantie

kaajee

Citaat van: TornadoGo op december  4, 2008, 00:07:14
Om ook even netjes je vragen te beantwoorden:
.................

Videokaart
Vanaf de nVidia 9600 serie is de ondersteuning voor PureVideo (hardwarematige decoding) optimaal. Bovendien kan deze ook hardwarematig encoden, dat is weer fijn met videobewerking e.d..

............

Kleine correctie: je haalt 2 termen door elkaar (klok-klepel); std. video kaarten hebben niets met ENcoderen te maken, maar met DEcoderen (weergeven van materiaal). Er zit op de nVidia 9600 geen ENcoder maar een DEcoder. Het gaat hier (zoals je zelf eigenlijk ook zegt) over hardwarematig  DEcoderen (en niet ENcoderen) dus maakt het met videobewerken niet zo veel uit. DIt videobewerken komt in principe helemaal voor rekening van je CPU (op de weergave van de video na wellicht, maar in een video edit programma lijkt het me sterk dat daar een mogelijkheid voor hw-acc. in zit)

TornadoGo

Citaat van: kaajee op december  4, 2008, 09:31:51
Kleine correctie: je haalt 2 termen door elkaar (klok-klepel); std. video kaarten hebben niets met ENcoderen te maken, maar met DEcoderen (weergeven van materiaal). Er zit op de nVidia 9600 geen ENcoder maar een DEcoder. Het gaat hier (zoals je zelf eigenlijk ook zegt) over hardwarematig  DEcoderen (en niet ENcoderen) dus maakt het met videobewerken niet zo veel uit. DIt videobewerken komt in principe helemaal voor rekening van je CPU (op de weergave van de video na wellicht, maar in een video edit programma lijkt het me sterk dat daar een mogelijkheid voor hw-acc. in zit)

Ik weet het verschil tussen encoderen en decoderen. Ik heb het even gecheckt bij de 9600 en deze kan dat toch niet hardwarematig. Toch ben ik in mijn research van de afgelopen dagen een kaart tegengekomen die dat wel doet.

kaajee

Een encoder tref je meestal aan op een (speciale) capture kaart. Een tv/tuner kaart is zo'n capture kaart en die zijn er dus ook met een hardwarematige ENcoder. Er zijn ook VGA kaarten die kunnen capturen, die beschikken dan (meestal) ook over een video INgang (naast de gebruikelijke VGA/video uitgangen),  maar die zie je niet zo veel. Bij laatste generatie/tijd VGA kaarten ben ik ze nooit meer tegengekomen.
En dan nog kunnen ze ook zonder HW encoder zijn.

En dan nog; ook al zouden ze over een ingang/encoder beschikken is het hoogst onwaarschijnlijk dat ie gaat helpen bij het 'video bewerken', hij wordt dan hooguit gebruikt bij het capturen van video materiaal.........

denoontje

zie nu al weer door het bomen het bos niet meer...

er schijnen nu ookal quadcores op de markt te zijn....

Liefst heb ik toch een 15 inch, maar voordeel van de 17 inch is vaak een 2e hdisk (beter voor videobewerking, maar wel weer zwaarder en lomper)

Wel hebben de meeste laptops een nviadia 9600m GT kaart

En ik zie dat ik met de gewenste specs wel ca 1500 euri kwijt ben....

kaajee

TornadoGo

Ik heb een Dell Studio 1537 gekocht. P8400, 4GB intern, 1550x900 scherm, 320GB hdd, BR speler, ATI3570, HDMI uit, drie jaar on-site garantie. Met alle kortingscoupons was ik €830 kwijt. Vergelijkbare specs bij een andere leverancier waren allemaal >€1200.

denoontje

Ik heb nu dit op het oog:
Processor: Intel Core 2 Duo P9500 2.53 Ghz FSB=1066 Mhz
Geheugen: 4096 Mb (2 x 2048 Mb) DDR3-1066
Cache: 6 Mb
Harddisk: 320 Gb SATA - 7200 Rpm (Foto / Video / 16Mb+shockprot)
Turbo memory module : OPTIONEEL zijn: 1 Gb of 2 Gb INTEL Turbo Memory modules, voor keuze zie OPSLAGMEDIA (mee te bestellen opties)
Chipset: Intel PM45 + ICH9M
Optische drive: DVD-/+ dual layer (her)schrijver met LightScribe technologie, Blu-ray is OPTIONEEL (zie "OPSLAGMEDIA" mee te bestellen opties)
Beeldscherm: 15.4" TFT kleur WSXGA+ met Clearview
Videokaart: nVIDIA GeForce 9600M GT met 512MB GDDR3 eigen videogeheugen, DirectX 10.0 compatible
Resoluties: 1680 x 1050
Webcam: 2,0 Megapixel webcam ingebouwd in behuizing
Audio aansluitingen: SP/DIF optische digitale uitgang (5.1 channel), Koptelefoon/lijn uitgang, Lijn ingang, Microphone ingang 
Geluidskaart: Intel High Definition 3D audio met SRS-Wow Surround technologie 
Speakers: 2 stereo speakers + subwoofer 
Microfoon: Ingebouwde microfoon
Kaartlezer: 7-in-1 Cardreader voor : Memory Stick(Pro, Duo), SD, Mini SD, MMC, RS-MMC
Muisbesturing: Touchpad met scrollfunctie
Batterij: Li-Ion batterij 8 cells 4400mAH, AC-DC adapter 110-240V 120Watt 
Video uitgang(en): HDMI aansluiting (digitaal 5.1 surround sound en digital video incl. HDCP), DVI-I/D aansluiting (voor DVI-I (analoog) en DVI-D (digitaal) incl DHCP, DVI-D Dual Link met een maximale resolutie 2560x1600@60Hz)
Interfaces: 4 x USB 2.0, IEEE1394 Firewire, eSATA poort, Modem RJ11, Ethernet RJ45 
Fax/Modem/ISDN: 56k fax/modem 
LAN (netwerkaansluiting): Gigabit LAN ethernet 
Wireless Lan: Intel WiFi Link 5100 300Mbps draadloze netwerk module (802.11 a/b/g/n). OPTIONEEL is een 5300 450Mbps en een 3.5G UMTS/HSDPA Module (zie NETWERK/WIRELESS bij mee te bestellen opties)
Bluetooth: Interne Bluetooth ClassII versie 2.0 met EDR(Enhanced Data Rate).
PC Express Card Slots: 1 x Express Card 54 (34) slot
Software: Windows is OPTIONEEL, voor keuze zie SOFTWARE (mee te bestellen opties) GNOTE serie, Driver CD voor XP en Windows VISTA
Accessoires: DVI naar VGA converter

ps een xxod heeft gelijke specs en is 30 euri duurder....

Ik zit nog met 2 vragen hierover:

heeft het veel zin om extra turbo geheugen te bestellen
is het beter om vista 64 bit te nemen ivm extra geheugen (4 GB en evt extra turbo mem), of is het beter te kiezen voor 32 bit versie

thx