HT-pc heb er de ballen verstand van

Gestart door Dennistattoo, november 20, 2008, 15:39:02

Vorige topic - Volgende topic

Dennistattoo

Hey

Heb besloten om zometeen een HT-pc te kopen, en zie door de bomen het bos niet meer. Kan bij Frank 1tje laten maken maar wil toch eens kijken of er andere optie's zijn. Misschien hebben jullie idee'n of iemand kan me helpen met 1tje maken. Ben een 0 in bouwen van computers en heb er echt geen verstand van.

Ik zag deze wel staan, maar of het wat is geen idee. Zag dat er een Blu-ray / HD-dvd en dvd speler inzat en een blu-ray brander volgens de site. Kost 659 euro incl toebehoren, dus ook met toetsenbord enz. Dit was dat ding toch wat bij de Lidl te koop was.

https://www.medionshop.nl/
Multimedia PC 6795

Zoals ik al zei heb er de ballen verstand van, het enigste wat ik ermee wil doen is het volgende:

1080P beeldmateriaal afspelen (vloeiend)
Film's HD / Blu-Ray en dvd downloaden
Film's opslaan op schijf, eventueel in de toekomst een 1000 gb kaart erin
Film's branden dvd
Eventueel in de toekomst blu-ray speler erin

En als ik dit allemaal zo lees bij die Medion dan denk ik dat die wel goed is. Of is er een manier om er 1tje te maken die net iets beter is en die wat meer kan. Prijs wil ik ongeveer uitgeven tussen de 400 en 600 euro maar dat wel incl toetsenbord enz

Hoop dat iemand me kan helpen

Grt Dennis
Epson TW7200 - iVisions 100 inch - Onkyo TX-NR809 7.2 - Klipsch r-110sw - Klipsch RP-250C - Pioneer staanders - Samsung 52 inch LCD

JeKa

Waarom een HTPC en geen mediaspeler? Als je niet veel met computers hebt is een HTPC vragen om ellende..... Alleen branden en Blu-ray schijven afspelen lukt niet met een mediaspeler, voor de rest voldoet het aan je eisen

Jeroen V

THX-UltraII

THX-UltraII

je moet er goed van doordrongen zijn wat je met een HTPC allemaal WEL en NIET kan bereiken. Ik ben nu ruim 8 jaar bezig met HTPC's en kan toch best wel zeggen dat ik er zowel soft - als hardwarematig kaas van heb gegeten. Het hardware gedeelte IS allemaal niet zo lastig, en zeker tegenwoordig niet meer. Voor een dedicated HTPC heb je (en dit moet je ook doen om problemen te voorkomen! Ik heb een aparte HTPC en gewone PC) nodig:

-kast (bijv. silverstone).
-voeding (als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou ik de Zalman 600 nemen).
-moederboard (zou gaan voor de Asus P5Q, de standaard versie is voldoende, deluxe is niet nodig!).
-4 gig intern DDR2 op minimaal 800Mhz (kost toch geen drol meer momenteel).
-minimaal een Core2Duo, bij voorkeur een Quadcore.
-een ATI videokaart (beter compatible met een HTPC door oa. 7.1 LPCM ondersteuning in de nieuwste 4000-serie). De 4350 is overigens al ruim voldoende voor HD playback.
-harde schijf voor je filmpies van bijv. 1tb (1000 gig :)).
-koeling voor je CPU en kast.

Softwarematig is het een langer verhaal en daar is eingelijk geen beginnen aan om uit te leggen. Maar hier vast een voorzetje om HD content (.wmv en .mkv enz) en standard def. materiaal af te spelen:

- Media Player Classic Home Cinema Edition
- CoreAVC 1.8.5.0
- ReClock
- Powerstrip
- Haali Media Splitter

Dennistattoo

Heb nu een Packard Bell staan waar we film's op downloaden, maar mijn vrouw werkt hier ook op en dan is hij zo traag. Dus wil het downloaden en uitpakken en afspelen dan op die computer gaan doen. Dan de film's kijken op de computer en als iemand die wil hebben dat ik hem kan branden voor hem / haar. Verder blu-ray's downloaden en kijken en eventueel bewaren als hij goed is voor een volgende keer. Of er meteen afgooien en volgende keer weer opnieuw downloaden. En in bv die Medion zit een blu-ray speler wat al mooi is dan kan ik ook schijven kopen en afspelen.

Verder op internet beetje ht forum kijken en film's zoeken. Dat is bijna alles wat ik erme van plan ben. Het moet gewoon een kleine videotheek worden, dus het liefst me film's de deur uit en daarop zetten.

Grt Dennis
Epson TW7200 - iVisions 100 inch - Onkyo TX-NR809 7.2 - Klipsch r-110sw - Klipsch RP-250C - Pioneer staanders - Samsung 52 inch LCD

Dennistattoo

Heb van een forumlid die zijn ht-pc te koop heeft staan even wat in elkaar gezet:

Antec Fusion 430 behuizing
http://tweakers.net/pricewatch/140478/antec-fusion.html

Asus M2A-VM HDMI mainboard
http://tweakers.net/pricewatch/153281/asus-m2a-vm-hdmi.html

2GB DDR2
http://tweakers.net/pricewatch/149139/mdt-2gb-ddr2-800-kit-2gb-(2x-1gb)-ddr2.html

Westernd Digitail HD 500Gb
http://tweakers.net/pricewatch/224301/seagate-pipeline-hd-st3500321cs.html

AMD Athlon 64 X2 6000
http://tweakers.net/pricewatch/224000/amd-athlon-64-x2-6000+.html

Bluray/HD-DVD Drive LG
www.marktplaats.nl

Videokaart G-Forge 8500 GT hdcp
Heb ik liggen

Is dit wat? Of heb ik iets helemaal verkeerd gedaan?

Ik heb wat extra geheugen erop gezet en dan moet ik alleen de legale Vista enz hebben, maar dat kost ook een rotvermogen denk ik......En kan dit zo 1080p afspelen / downloaden / opslaan?

Grt Dennis

Of deze:
http://link.marktplaats.nl/209627100
http://www.kieskeurig.nl/pc/hp/pavilion_media_center_tv_m8180nl-a/273876/

DrSmith

De Antec Fusion 430 is er niet meer en is de Fusion Remote geworden. Deze wordt zonder voeding geleverd, dus daar moet je ook nog wat voor verzinnen.
De M2A-VM is behoorlijk EOL, dus zal moeilijk te vinden zijn. Een beter bord is de Gigabyte GA-M78SM-S2H (of vergelijkbaar).
De 6000+ is een grootverbruiker van stroom, gecombineerd met grote warmteontwikkeling. Zet hier wel een goede koeler op, bijv. Scythe Ninja Mini.
Je zou ook een Phenom 9150E kunnen overwegen (wel met de Ninja koeler). Deze verbruikt minder dan de 6000+ en zorgt er ook nog eens voor dat de postprocessing (deïnterlacing, upscaling) van de HD3200 (die in de 780G chipset gebakken zit) wordt geactiveerd.

Voor alleen (HD)media afspelen en wat downloaden heb je hier genoeg aan en die extra videokaart is dan verder niet nodig.

Mark C00len

.

Dennistattoo

Als ik dit allemaal zo lees heb ik zoiets van ''koop wel een blu-ray speler''. Ik snap er echt helemaal niets van die computer rommel, vandaar dat ik liever heb dat iemand het voor me maakt of dat ik zoals die Medion 1tje koop. Van bestande zoals nero windows enz enz heb ik wel wat ervaring ;D

Maar geheugen en voeding en dit en dat, als ik alles in huis zou hebben kan ik er zo een koelkast van maken inplaats van een ht-pc / mediacenter

Grt Dennis

DrSmith

Denk dan eens aan een NMT zoals de HDX 1000 of de Popcorn Hour A110. Daar kun je bijna alles mee afspelen. Ook zijn ze geschikt voor bittorrent en .nzb downloads.

Dennistattoo

Ik zou zo zeggen dat zo'n Popcorn Hour niet kan tippen aan een ht-pc / mediacenter.

Ik heb een prijsje opgevraagd bij Frank, ook spreek ik mijn oom morgen even of hij wat voor me kan doen. Heeft veel verstand van computers dus misschien ;D

SisterOfMercy

Citaat van: THX-ultraII op november 20, 2008, 16:30:15
- Media Player Classic Home Cinema Edition
- CoreAVC 1.8.5.0
- ReClock
- Powerstrip
- Haali Media Splitter

Die dingen ken ik wel, voornamelijk uit het k-lite mega codec pack. Maar wat heb ik nou nodig om een beetje werkbare frontend te hebben? Als ik de hele boel in elkaar moet gaan zitten klikken voor ik een filmpje kan kijken kan ik het beter in dedicated hardware doen. Al kan je er een afstandsbedieninkje bij nemen en gewoon uit een lijst een film kiezen lijkt me dat een heel stuk fijner.

En (HD-)SDI capture kaarten, dus om de PC als scaler te gebruiken in zo'n opzet, is dat te doen?
The kissing and the colour come crashing down

Wimpie007

Citaat van: THX-ultraII op november 20, 2008, 16:21:56
1 tb, duhu ;D
A Gbit Netwerkkaart, de pc beschikt over een 500Gb harde schijf...
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

kaajee

Citaat van: SisterOfMercy op november 20, 2008, 20:51:24
Die dingen ken ik wel, voornamelijk uit het k-lite mega codec pack. Maar wat heb ik nou nodig om een beetje werkbare frontend te hebben? Als ik de hele boel in elkaar moet gaan zitten klikken voor ik een filmpje kan kijken kan ik het beter in dedicated hardware doen. Al kan je er een afstandsbedieninkje bij nemen en gewoon uit een lijst een film kiezen lijkt me dat een heel stuk fijner.

Dat bestaat ook en heet Windows Media Center, zowel XP als Vista of anders Media Portal.

Citaat van: SisterOfMercy op november 20, 2008, 20:51:24
En (HD-)SDI capture kaarten, dus om de PC als scaler te gebruiken in zo'n opzet, is dat te doen?
Waar haal je je SDI video signaal dan vandaan?

SisterOfMercy

Citaat van: kaajee op november 20, 2008, 21:03:46
Dat bestaat ook en heet Windows Media Center, zowel XP als Vista of anders Media Portal.
Waar haal je je SDI video signaal dan vandaan?

Maar heb je dan niet het gezeik met een windows media player die alleen maar moeilijk doet in tegenstelling tot de media player classic?

En 't SDI signaal komt uiteraard uit de dvd speler. HD-SDI uit een eventueel Blue-Ray loopwerk. Best of both worlds, voor mij dan. Kan de HTPC/scaler mooi op de projector piggybacken. Ik ga niet met dvd-roms aankloten in zo'n PC, dat heb ik gehad.
The kissing and the colour come crashing down

Dennistattoo

Heb nog wat gevonden, maar of het wat is:

Antec Veris Media Fusion Remote Blck
LC-power 420 watt Super Silent
MSI K9A2GM-FIH
AMD Phenom X3 8450
Corsair 2048MB DDR2 Matched Pair PC6400 CL5
Samsung 500GB HD502IJ Sata 16MB
LG GGC-H20L Blu-ray Retail
Arctic Freezer 64 Pro Low-Profile

Of kwam dit tegen:
http://forum.bouweenpc.nl/topic/5519

Of deze van een forumlid, maar dan zonder floppy enz
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77025.0

Ga ook zometeen even bellen naar ITC Emmeloord, en kijken wat hun voor me kunnen betekenen. Ook zometeen even mijn oom bellen en kijken wat hij kan doen

Grt Dennis

Silk

Hier
http://tweakers.net/reviews/1027/6
en hier
http://www.hardware.info/nl-BE/pcadvice/bpmfb5tqag/viewconfig/
kan je nog wat algemeen advies krijgen over standaard setups.

Asus P5Q is een optie voor de intel variant. Goeie chipset, veel features, audio onboard met digitale uitgangen (coax, optical). Een veel gebruikte setup is met de 780G chipset van AMD; bv Gigabyte GA-MA78GM-S2H of evt ook bv ASUS M3A-H/hdmi. Zorg dan wel dat je een CPU erbij kiest die Hyper Transport 3.0 ondersteund zodat je gebruik kan maken van HD playback via de onboard 3200 videokaart.

De nieuwe geintegreerde setups met Geforce 9300 zoals de ASUS P5N7A-VM  of de MSI P7NG schijnen ook een nieuw goed alternatief te zijn. Zelf geen ervaring mee. Iemand?

Houd er bij de uiteindelijke keuze ook rekening mee welk formaat moederbord er in je behuizing past (ATX/mATX) en hoeveel PCI sloten je nodig denkt te gaan hebben: geluidskaart, wireless netwerk kaart, TV tuner, firewire, etc etc

Ik zou in ieder geval zoals al aangegeven genoeg CPU power erbij nemen. Zodat ook softwarematig decoden van HD materiaal geen probleem is. Niet alle HD beeldmateriaal wat online te vinden is is geschikt voor hardwareversnelling. Denk daarbij aan een Core2duo, Quadcore of Phenom (met geschikte koeling!)

Ook zal je aandacht moeten besteden aan het stil maken van je pc, en toch nog genoeg airflow in je systeem hebben, wat voor fans (60m, 80mm ,120mm), is de fan op je CPU koeler stil genoeg, stille harddisk, ... Want eenmaal je pc redelijk stil is valt het mogelijke geratel van je harde schijf ook weer meer op, etc etc. Houd er rekening mee dat je fans misschien moet vervangen door iets stillere modellen. Of je extra verluchting moet voorzien. Dus er komt nog best wat tweaking aan te pas.

Dat alleen nog maar voor de hardware-kant van het verhaal, eens je dat helemaal duidelijk hebt is het niet zo moeilijk om alles aan de praat te krijgen. Daarna komt de software en codecs en instellingen...

Ik zou aangezien je er 'de ballen verstand van hebt' toch aanraden om voor een compacte mediaspeler te gaan bv. Tvix, Popcorn of eventueel de Dune. Er zijn veel mogelijkheden maar ik weet er zelf te weinig over om zomaar een goeid onderbouwde aanbeveling te kunnen doen. Ik denk dat je daar veel meer plezier aan gaat hebben en in jou geval veel gebruiksvriendelijker. Tenzij je echt de tijd wilt nemen om je erin te verdiepen en alles goed in te stellen (zowel hardware als software) en je het ziet als een soort 'project'.

Nog iets wat niet onbelangrijk is. Zijn er buiten jou nog personen die met het systeem overweg moeten kunnen? Ook wanneer jij niet thuis bent ... Bespaart je een heleboel herrie als anderen ook zonder jou een filmpje kunnen starten  ;D
Ik ben in deze een ervaringsdeskundige  ::)

jvanhambelgium

Citaat van: Denniskoi op november 20, 2008, 20:46:20
Ik zou zo zeggen dat zo'n Popcorn Hour niet kan tippen aan een ht-pc / mediacenter.

Ik heb een prijsje opgevraagd bij Frank, ook spreek ik mijn oom morgen even of hij wat voor me kan doen. Heeft veel verstand van computers dus misschien ;D

Heb je al een demo gekregen van een POPCORN ??
De laatste firmwares worden toch wel heel goed hoor, als je ziet de dingen die men fixed etc.
De POPCORN speelt zowat alles af dat je er tegen gooit! Tenzij Bluray-rips met absurde hoge bitrates waar je toch geen verschil meer ziet !!!

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dennistattoo

Heb geen demo gekregen van de PopCorn, misschien volgende week vrijdag bij Frank als me plasma word gecalibreerd.

Ik heb even zelf wat bij elkaar gezocht, en misschien kunnen jullie me raad geven wat ik dan nog nodig heb? Of kan veranderen, moet ik alle software ook allemaal nog kopen zoals Vista en Vista Mediacenter enz?

Kast: Antec Fusion (zilver of black)
VideoKaart: Club 3D GeForce 8600GT hdcp 512MB geheugen DVI (heb ik hier liggen)
Processor: AMD Athlon 64 X2 4800+      
Geheugen: Western Digital Caviar Green 1TB  / MDT 2BG DDR2-800 Kit 2GB (2x 1 GB)Moederbord: Asus M2A-VW HDMI   
Drive: LG GGC-H20L             
Geluidskaart: ??????????????

Ben niet vanplan om er tv op te kijken of op te nemen, dus die functie heb ik niet nodig. Ook heb ik geen all in one kaartlezer nodig, dat kan ik wel met de andere computer doen

Hoop van jullie te horen, want ik kom er zelf niet meer uit hahahaha

kaajee

Ik wil absoluut niet neerbuigend overkomen, maar als ik alles zo lees en met name de titel van dit topic, zou ik er, als ik jou was, niet aan beginnen. Een HTPC. Neem, zoals al gesuggereerd, een klant en klare stand alone media speler, zoals bijv. de Popcorn hour. Dan heb je veen minder gezeik/gedoe. Zo uit de box en klaar is kees.

Een alternatief zou kunnen zijn de nieuwe WD TV HD Media Player. Grote nadeel van deze player is dat ie een USB externe harde schijf nodig heeft. Hij kan niet via een netwerk opereren en heft zelf ook geen harddisk mogelijkheid. Grote voordeel is dan weer de prijs (99eu) en de vele formaten die hij ondersteund........(hier loopt een aardig draadje over deze WD TV.

Dennistattoo

Heb er naar zitten kijken, zag hem op tweakers staan voor 130 euro ofzo. Maar ja heb liever een ht-pc. Ik heb met zijn oom gespoken en die gaat er 1 voor me maken, die heeft er zelf ook al jaren 1 en gaat steeds duurder en duurder. Nu heeft hij er 1 staan van +- 2000 euro (gek volgens mij)

Ik heb deze producten doorgekregen:

Antec Fusion v2 incl. 430 Watt voeding                               

Voeding (Antec Basiq Power)                                                                                         

Mobo (Asus P5QPL-VM)                                                                                                     

CPU  (Intel® Core™ 2 Duo E8400)                                       

CPU cooler (Zalman CNPS 7000C-AlCu + LED)                       

Memory (GeiL 4 GB DDR2-667 Kit)                                       

HD (Western Digital WD10EACS 1TB)                               

Video (onboard) (evt, later te vervangen)

Remote (Philips Remote + Receiver MCE)                               

Muis/Keyb (Microsoft Cordless Optical Desktop 700 v2)

En er komt voor nu een dvd brander in, Blu-ray speler komt over een paar maanden wel in verband met geld hahaha.

Hoor het wel als het wat is         

Dennistattoo

Nou er word een ht-pc gemaakt voor me, dus moet nu even wachten tot hij klaar is. Ben er benieuwd hoe hij gaat worden qua afspelen enz,

Als hij klaar is zal ik het resultaat even posten en mijn bevindingen erover

Grt Dennis

JeKa

Citaat van: Denniskoi op november 22, 2008, 16:59:38
Nou er word een ht-pc gemaakt voor me, dus moet nu even wachten tot hij klaar is. Ben er benieuwd hoe hij gaat worden qua afspelen enz,

Als hij klaar is zal ik het resultaat even posten en mijn bevindingen erover

Grt Dennis

Verander de topictitel dan maar vast in "hulp gevraagd films afspelen HTPC"..... >:D

kaajee

Of meteen in: "Te koop aangeboden: HT-pc, snap er de ballen van" ..........

;D :P ;)