Modificatie Rega RB250 platenspeler arm.

Gestart door stef662, oktober 24, 2008, 13:28:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stef662

Sinds enige tijd heb ik een Blue note Piccolo draaitafel met daarop een RB250 arm. Omdat met name de interlink die er aan vastzit een dropveter is vond ik het tijd om de bedrading in de arm eens te gaan vervangen. De RB250 is verder een prima arm die ook door Michell gemodificeerd op de markt wordt gebracht. Het volgende verhaal omvat mijn gedachten en bevindingen. Ik besef me dat dit forum niet een echt platenspeler forum is maar misschien is er toch interesse?

Als leidraad heb ik de volgende site genomen:


http://www.krishu.de/de/index.php?id=61


Foto's van de modificatie staan in de eerste reply.

Risico's en ontwerp beslissingen:

Allereerst: ik heb er voor gekozen om het lager van de op en neer beweging uit elkaar te halen. Je leest hier verschillende verhalen over en eerlijk gezegd moet ik toegeven dat het moeilijk maar mogelijk is om met een gesoldeerde pullwire dit lager te laten zitten. Bij het losmaken zag ik een poeder in de schroefdraad wat ongetwijfeld tot doel heeft dat de schroef niet vanzelf losgaat. Nu zitten deze schroeven ietsje losser dus er is een risico dat die schroeven een beetje gaan lopen. Verder wordt er gewaarschuwd dat de instelling nog al nauwkeurig moet. Ik heb de aanwijzingen van http://www.krishu.de/de/index.php?id=61 gevolgd en met een papiertje de schroeven weer gelijkmatig aangedraaid. Stelt niet veel voor, het zijn gewoon schroeven die een kogellagertje klemmen. Ik twijfel er niet aan dat dit kogellagertje zelf ook te upgraden is voor een paar euro, maar goed. Op zijn ergst heb je er gewoon een extra variabele bij die je op gehoor kunt fijnstellen   Dit was wel het grootste risicopunt.

Tweede: het afregelen van de arm. Bij een rb250 (correct me if i'm wrong) stelt dat niet veel voor omdat bijna alles vastzit. Je houdt alleen de overhang van het element in de headshell en de draaing daarvan over (beiden met de schroefjes op de headshell), de VTA, het gewicht en de skating. De eerste twee kun je met een sjabloon heel nauwkeurig zelf doen. De VTA met een geodriehoek kun je de arm parallel (met de schroeven waar de arm het loopwerk in gaat) aan de plaat stellen (later op gehoor beter stellen). Voor de skating moet je uitkijken dat de draadjes niet een extra draaikracht opwekken doordat die ook gedraaid kunnen zitten en daar heb je een test lp bij nodig. Liefst ook een scoop. Het gewicht kun je met een eenvoudig wegertje perfect stellen. Er zijn veel instructies op internet te vinden voor als je de tijd wilt nemen (en dat doe ik) om het erg goed te doen.

Derde: de bedrading is uit één stuk en aan beide kanten gesoldeerd. Dit is een enorme verbetering omdat de oorspronkelijke bedrading twee extra soldeer punten heeft waar verschillende diktes kabels contact maken. De bedrading die ik gebruikt heb is dunne litze (10 draadjes) met zijde omwonden van dezelfde soort als Cardas en de Incognito kit gebruiken.

Vierde: de aarding loopt nu door een aparte draad en maakt contact bij het contragewicht (met een klemmetje) en onder in de bus (ook klemmetje). Ik heb modificaties gezien waarbij dit klemmetje door een schroefje vervangen is. Voorheen liep de aarde via één kanaal van de interlink wat als niet erg fris gezien wordt.

Vijfde: shielding is er niet, met als voordeel dat de teruggaande signalen niet via de mantel van een interlink gaan. De heen en terug gaande signalen zien dezelfde draadjes. Al met al weer een stukje eenvoud in de bedrading op deze manier. Experimenten met shielding kunnen altijd nog.

En tenslotte het contragewicht maar dat stelt niets voor en alleen de prijs kan je hier tegenhouden.

De grootste kracht van de platenspeler in vergelijk met de cd speler is volgens mij de eenvoud van het systeem. In de cd speler sterft het van de componenten die als de kwaliteit hoog is het signaal minder beinvloeden  . De optimale bron heeft volgens mij als filosofie zo weinig mogelijk electronische componenten en zeker niet die beroerde bedrading die de rb250 oorspronkelijk heeft.

Vervolg: hieronder met foto's.

stef662

#1
Na de arm teruggehaald te hebben van een dealer met de informatie dat reparatie van de bedrading te duur zal zijn ben ik wat op het internet gaan zoeken. Allereerst de incognito modificatie kit (alleen draden) gevonden van meer dan 200 euro (veel te duur) en later op ebay voor 50 euro een zetje draden plus een contra gewicht gevonden bij de maker van de Terminator armen. Dit laatste pakketje snel besteld natuurlijk.

Het pakketje draden dat ik bij Trans-fi Audio kon kopen bleek behoorlijk makkelijk te werken. De soldeerbout boven de 400 graden ging het beste, advies Trans-fi Audio. Er zaten krimpkousjes en contactpinnetjes bij, zelfs een stukje soldeer tin dus een kind kon de was doen   

Het contragewicht heeft een lager zwaartepunt dan het originele en ziet er ook veel mooier uit.


Hier een fototje van alle onderdelen:



Hier de draden op maat gemaakt met een vijfde draad! voor de aarde:



Uiteindelijk de headshell af:



Helaas geen fototje van de onderkant want daar heb ik de originele rubber afstopper voor gemodificeerd met een boortje en seconden lijm.

De aarding gaat nu via een aparte draad en heeft een contact bij het contragewicht en onder in de bus en is nu dus gescheiden van de kanalen.

Het huidige resultaat waarbij er bewust geen afscherming aanwezig is. Er is geen brom of verstoring te horen en het vergt gewoon wat voorzichtigheid bij het aansluiten al zitten de Eichmann stekker wel zeer stevig vast zo bleek.





Het instellen heb ik nog niet helemaal af omdat ik nog wacht op vinyl essentials die tegenwoordig uit Duitsland moet komen. De anti-skating heb ik dus op gevoel/gehoor gedaan. Met de mal van AS heb ik de overhang en hoek van het element goed gesteld. met een klein wegertje is het gewicht nu 1.8 gram wat een beetje zwaar is maar met de lp nog beter gesteld zal worden. De VTA is gewoon horizontaal.

Voorlopige luistertest gedaan (fijnafstelling en inspelen daargelaten) en wow  ;D   Na ik mij dit Grado gold element kon herinneren zit er nu veel meer body en laag in. Erg stil tussen de tonen in, ongelooflijk muzikaal. Niet so strak als ik me kan herinneren van de Benz Ace maar misschien wel muzikaler en wat ik zo fraai vind, dit gold elementje zingt bij bellen en harpen.

Zodra de test lp binnen is ga ik nog wat meer luisteren maar het vertrouwen is er bij mij al dat ik voorlopig even tevreden ga zijn  ;D

Indicatie dat deze modificatie gelukt is, is ook voor mij dat ik merkte dat ik aan de luisterstoel genageld zat te luisteren. Dat heb ik alleen als iets echt wat doet bij mij  ;)

-madison-

Wow, mooi gedaan hoor! Je moet het maar durven ;D

Ga je ook nog iets om de draadjes heen doen? Het ziet er zo wel heel erg "breekbaar" uit.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

stef662

Citaat van: -madison- op oktober 24, 2008, 17:04:07
Wow, mooi gedaan hoor! Je moet het maar durven ;D

Ga je ook nog iets om de draadjes heen doen? Het ziet er zo wel heel erg "breekbaar" uit.

Bedankt! Het is inderdaad veiliger om het te laten doen maar als je het eenmaal kunt opent het de weg om zelf elementen te proberen omdat je dan zelf de boel weer kunt instellen.

Ik zoek nog iets om de draden mee te beveiligen, misschien wat snakeskin of een dergelijke kabelhuls. Ik heb al iets geprobeerd met coax kabel waaruit de kern verwijderd kan worden maar dat vond ik niet erg mooi en nogal stug. Een andere mogelijkheid is de interne draden op een din plug in de arm huls te laten eindigen. Je kunt dan vanaf daar met een normale phono interlink verder wat gebruikers vriendelijker is maar omdat ik hem voorlopig alleen zelf gebruik kan het wel met wat voorzichtige kabel dressing, de draden zijn niet erg gevoelig voor vouwen maar de isolatie is wel erg dun wat ik merkte doordat hij begon te brommen toen ik met een vinger de draad aanraakte. Het liefst zou ik de draden in een soort flatcable achtige manier wat beter beschermen, misschien gewoon met vlakke tape. Als iemand tips heeft waar je kabel huls kunt krijgen?

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

-madison-

Kun je niet gewoon een microfoon kabel leeg trekken? Die zijn niet zo stug!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

stef662

Citaat van: LexiconLogan op oktober 24, 2008, 19:11:24
wat een gaaf project zeg!

Als je zo alles bij elkaar ziet lijkt het nog redelijk simpel maar de moeilijkheid zit hem er in dat die bedrading zo verschrikkelijk dun (10 x 0,05 mm per draadje) is dat zelfs solderen erg lastig is. Ik heb op een bepaald moment ook een gewone naald gebruikt om de draadjes door een rubber hulsje te krijgen. De draad dus gewoon door het oog van de naald gehaald en er door geprikt. Verder is het lastig om de draadjes door het voetje te krijgen, het ging het makkelijkst door alles aan elkaar te solderen en geduldig te prikken tot het een keer lukte. Als je verder zo'n draadje wilt solderen dan kostte me dat minstens een paar minuten opwarmen met de bout boven de 400 graden voordat hij het soldeer wilde doen smelten. Eerder had ik het op gewone temperatuur geprobeerd en dat bleek dus gewoon onmogelijk. Al met al de reden dat de dealer het niet uit vond kunnen om hem te repareren met nieuwe bedrading.

stef662

#7
Citaat van: -madison- op oktober 24, 2008, 19:12:22
Kun je niet gewoon een microfoon kabel leeg trekken? Die zijn niet zo stug!

Ja zoiets zou wel kunnen, heb ik niet liggen helaas. Met tape omwikkelen zou ook nog kunnen.

Weet iemand waar ik snakeskin zou kunnen krijgen, had er al eens naar gezocht maar kon niets vinden.

-madison-

Citaat van: bourne op oktober 24, 2008, 19:25:19
Ja zoiets zou wel kunnen, heb ik niet liggen helaas. Met tape omwikkelen zou ook nog kunnen.

Weet iemand waar ik snakeskin zou kunnen krijgen, had er al eens naar gezocht maar kon niets vinden.

Ik heb nog wel wat voor je liggen als je wilt.. snakeskin kun je kopen bij de audiofabriek of Qables, beiden sponsor van het forum!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

stef662

#9
Citaat van: -madison- op oktober 24, 2008, 19:34:33
Ik heb nog wel wat voor je liggen als je wilt.. snakeskin kun je kopen bij de audiofabriek of Qables, beiden sponsor van het forum!

Als die de juiste diameter heeft dan koop ik het graag van je over.

Ik vond ook nog dit:
http://www.icefactory.nl/?p=webshop&GetProd=276

PM verzonden.

Oud lid

Ik heb ook een REGA RB250 gehad. Die heb ik laten modificeren door iemand uit Duitsland. Perfekt gedaan. Ook heeft iemand uit Duitsland me toen een ander armeinde en gewicht gemaakt uit brons. Dat vond ik nog een grotere verbetering dan de bekabeling.


Erwin B

garmtz

Structurele mods zijn bij de RB300/250 inderdaad meer lonend dan de armbekabeling, hoewel daar ook wel wat te halen is nog t.o.v. de standaard bekabeling.

SisterOfMercy

Citaat van: bourne op oktober 24, 2008, 19:09:51
Ik zoek nog iets om de draden mee te beveiligen, misschien wat snakeskin of een dergelijke kabelhuls.

Wat dacht je van de aders voorzichtig in elkaar draaien, zodat de + en - van het signaal bij elkaar zijn. Zonder afscherming moet je dan ook een groot gedeelte van de invloeden van buitenaf teniet kunnen doen. Mits de gebruikte versterker natuurlijk een gebalanceerde (verschil) versterker is, en niet doodleuk een van de twee aan de massa hangt. Dan werkt het namelijk niet.

Ook handig is misschien teflon tape, van dat spul dat je gebruikt voor gasleidingen. Kan je ook voor kabels gebruiken, moet je wel een beetje mee oefenen. Of de getwiste kabels in een grotere teflon buis proppen, zoals ze die bij ae-europe hebben.
The kissing and the colour come crashing down

stef662

Citaat van: SisterOfMercy op oktober 24, 2008, 23:30:22
Wat dacht je van de aders voorzichtig in elkaar draaien, zodat de + en - van het signaal bij elkaar zijn. Zonder afscherming moet je dan ook een groot gedeelte van de invloeden van buitenaf teniet kunnen doen. Mits de gebruikte versterker natuurlijk een gebalanceerde (verschil) versterker is, en niet doodleuk een van de twee aan de massa hangt. Dan werkt het namelijk niet.

Ook handig is misschien teflon tape, van dat spul dat je gebruikt voor gasleidingen. Kan je ook voor kabels gebruiken, moet je wel een beetje mee oefenen. Of de getwiste kabels in een grotere teflon buis proppen, zoals ze die bij ae-europe hebben.

Forum lid Madison heeft nog wat microfoon kabel liggen dat ik van hem ga krijgen  ;D

Waar ik het meeste bang voor ben is wel fysieke beschadiging van de draden omdat ik dan misschien een hele rewire operatie moet uitvoeren  :( Hopelijk zorgt de microfoonkabel voor de juiste flexibiliteit en bescherming. Hopelijk is het nog mooi ook  :) Maar met teflon en tape kan ik misschien wel mooi de eindjes afwerken.

stef662

Citaat van: Erwin B op oktober 24, 2008, 22:50:38
Ik heb ook een REGA RB250 gehad. Die heb ik laten modificeren door iemand uit Duitsland. Perfekt gedaan. Ook heeft iemand uit Duitsland me toen een ander armeinde en gewicht gemaakt uit brons. Dat vond ik nog een grotere verbetering dan de bekabeling.


Erwin B

Ja ik heb ook dat armeinde en dat contragewicht van koper (geen brons dacht ik). Ik bestelde het er maar bij omdat het pakketje uit Engeland moest komen en de draadjes alleen maar 5 pond of zo kostten (totaal nu iets van 50, 60 euro). Maar het viel me meteen op dat er iets in het laag was veranderd, meer body, was echt heel opvallend en een vrouwenstem klonk wel heel erg natuurlijk. Zo natuurlijk dat ik aan de stoel genageld zat te luisteren. Maar deze luisterervaringen zijn nog wat premature omdat ik eerst een perfecte afstelliing moet maken en dat kan pas als mijn test lp uit Duitsland binnen is. Ik heb Vinyl Essentials besteld omdat men daar op een ander forum altijd mee werkt.

stef662

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2008, 23:00:57
Structurele mods zijn bij de RB300/250 inderdaad meer lonend dan de armbekabeling, hoewel daar ook wel wat te halen is nog t.o.v. de standaard bekabeling.

Ik weet ook nog niet wat de bekabeling nu gedaan heeft en ik denk ook niet dat het dag en nacht zal zijn maar over het algemeen is men wel enthousiast over de Incognito rewire kit op het internet. Ik deed de bedrading vooral omdat ik zo dom was de bedrading zelf stuk te maken in eerste instantie  :-\ Maar wat zou ik verder nog structureel kunnen doen, Michell heeft de arm ook nog lichter gemaakt met gaatjes aan de onderkant en inderdaad er zijn sites te vinden van mensen die de boor in de RB250 hebben gezet, ja zelfs de lagers hebben vervangen  :P

Ik denk niet dat het de moeite loont om met mijn huidige loopwerk en element die mods uit te voeren. Eerste upgrade wordt een beter element (dit is het allerbelangrijkst) en dan ga ik eens kijken voor een zwaarder loopwerk. Mischien zo'n Michell Gyrodec.

Overigens schijnen die ouderwetse Thorens loopwerkjes ook nog best mee te kunnen als je de goede hebt. Het is niet ondenkbaar dat ik nog eens zo'n Thorens ga verbouwen. Ik heb zojuist voor 150,- een Thorens met een Denon element op de kop getikt, geheel is nagekeken. Bij het luisteren naar een Thorens viel me direct op dat ze het oude analoge gevoel veel meer in huis halen dan de lichte moderne plastic loopwerkjes maar daar zit een hele hoop gevoel bij en daar moet ik nog wat verder mee experimenteren.

Ik zou mensen wel willen waarschuwen niet te snel een goedkoop acryl loopwerkje aan te schaffen. Dan bedoel ik vooral de clearaudio, rega e.d.



Oud lid

REGA heeft geen acryl loopwerkje. De P7 is een hele mooie REGA speler! Na de bedrading en het contragewicht en toonarmeinde zou ik stoppen als ik jou was. De rest heeft weinig zin, denk ik. Ik heb die mods bij de arm op mijn toenmalige Nottingham Analogue Horizon SE uit gevoerd/laten voeren. Het vervangen van de MDF basisplaat door natuursteen was ook een groot verschil: veel minder resonantie.

Omdat je op termijn een andere speler wil, zou ik gaan voor die Michell Gyro (SE) of Gyrodeck met de Michell arm, dan ben je meteeen klaar.

Erwin B

stef662

Citaat van: Erwin B op oktober 25, 2008, 14:39:45
REGA heeft geen acryl loopwerkje. De P7 is een hele mooie REGA speler!

Ok, ik sprak ook niet uit ervaring met Rega! Ik doelde ook wel een beetje op mijn eigen Piccolo die wel een echte instapper is. Een beetje meer massa geeft me toch wat meer vertrouwen maar dat moet ik nog onderbouwen.

Citaat van: Erwin B op oktober 25, 2008, 14:39:45
Na de bedrading en het contragewicht en toonarmeinde zou ik stoppen als ik jou was. De rest heeft weinig zin, denk ik. Ik heb die mods bij de arm op mijn toenmalige Nottingham Analogue Horizon SE uit gevoerd/laten voeren. Het vervangen van de MDF basisplaat door natuursteen was ook een groot verschil: veel minder resonantie.

Omdat je op termijn een andere speler wil, zou ik gaan voor die Michell Gyro (SE) of Gyrodeck met de Michell arm, dan ben je meteeen klaar.

Erwin B

Ik lees veel goeds over de Nottingham Analogue van gebruikers, is een betere instapper toch? Leuk dat je ook zegt dat verzwaren van het loopwerk positief werkt. Dat zie je bij de Thorens ook terug.

En ja, de Gyro staat al lang bovenaan in de verlanglijst.

Oud lid

Nottingham Analogue is ook goed. Alleen moeten ze van die MDF basis af. Ze moeten een materiaal zoeken dat niet zo resoneert. Het hoeft niet meteen natuursten te zijn. Wellicht kan het ook lichter zijn.

Erwin B

buizengek

heb deze namiddag bij gydotron de nottingham analogue interspace gehoord met een shelter element en vond deze zeeeer goed voor de centjes
btw welke pré gebruik jij?
mvg
buizengek

stef662

Citaat van: buizengek op oktober 25, 2008, 19:22:43
heb deze namiddag bij gydotron de nottingham analogue interspace gehoord met een shelter element en vond deze zeeeer goed voor de centjes
btw welke pré gebruik jij?
mvg
buizengek

Ik heb een zwaar gemodificeerd AH phono pre.

Ik heb hem vergeleken met een Blue Note phono 1 mkIII en die laatste viel enorm bij mij door de mand. De eerste 10 seconden dacht ik oh wat mooi maar na verloop van tijd miste ik enorm veel ruimtelijkheid en begon hij erg te vervelen. Heeft alles met de match met Apogee magnetostaten en Lavardin versterker te maken denk ik. Maar ik vond mijn AH dus beter dan deze pre van 650,- wat niet wil zeggen dat het de top is hoor maar goed genoeg voorlopig.


buizengek

nice toppic voor een analoog adept-ga dit zeker volgen
btw ben zelf aan het uitkijken voor een (betaalbare) pré-vandaar....
mvg
buizengek

stef662

Citaat van: buizengek op oktober 25, 2008, 21:23:23
nice toppic voor een analoog adept-ga dit zeker volgen
btw ben zelf aan het uitkijken voor een (betaalbare) pré-vandaar....
mvg
buizengek

Dan heb ik misschien nog wel een tip. Ik heb namelijk een oude Thorens platenspeler gekocht via marktplaats en daar had ik ook een pre bij nodig. Daarvoor heb ik een oude Cyrus one voor op de kop getikt die een phono pre heeft met mm en mc mogelijkheid. Al met al koste me dit 150,- voor de Thorens met Denon element en ook al nagekeken, plus 125,- voor de Cyrus one. Very cheapy  ;D

Ik heb alles nog niet binnen maar zal zeker eens eerlijk vertellen of dit de moeite waard is en of het mee kan met deze tijd. Het is bedoeld voor een woonkamer platenspeler setup, ik verwacht van de Thorens namelijk een wat gezelligere ouderwetse analoge klank. Wordt vervolgd...

stef662

#23
Hier dan het vervolg en hoe je de instellingen van je speler kunt controleren/verbeteren.

De bedrading is verfraaid door er eerst wat teflon tape omheen te winden en vervolgens zijn de draadjes door de van Madison gekregen microfoondraad geregen. De aarde heb ik gelaten als hij was. Het opnieuw solderen van de Eichmann plugjes was iets dat ik liever niet had gedaan  :-\ Maar eind al goed. De microfoondraad is soepel en het ziet er leuk uit. Mogelijk klonk het ook iets beter maar dat durf ik niet te herhalen  :)



De test LP (vinyl essentials) is aangekomen dus het echte afstellen kon gebeuren.

Eerst weer even de hoek en de overhang perfect stellen. Het eerste plaatje toont hoe je met een mal (apart kopen) de hoek van het element goed stelt. De beide schroefjes gaan dan los en je draait totdat de naainaald die met een plakbandje aan de headshell zit geplakt precies parallel met de lijntjes op de mal loopt. De lp naald staat in een klein groefje op de mal en de tip van de naald rust in punt A op de mal.



Als tweede moet de overhang goed worden afgesteld. De naald wordt hiervoor in de groef bij punt B gelegd op de mal en de naainaald moet weer parallel met de lijntjes lopen. Hier mag je niet meer draaien aan de shell maar mag je hem alleen naar voren of achteren schuiven totdat hij parallel is.


Je moet een aantal malen heen en weer met deze twee totdat het goed is. Alle instructies stonden op de mal gelukkig. Was eigenlijk niet zo erg moeilijk maar ik had een keer gezien hoe het moest bij iemand anders. Je moet natuurlijk wat rustige handen hebben als je de schroefjes wilt vastdraaien zonder de boel te verschuiven.

Als laatste moet het gewicht goed gesteld worden en de tracking force of skating. Vinyl essential op de draaitafel gelegd en vervolgens loopt hij een aantal stukjes plaat door met een steeds hogere modulatie. Je begint dan bij 20 micron en dat loopt door tot 100 micron. Er zijn maar weinig elementen die tot 100 micron niet gaan vervormen.

Eerst het gewicht op ongeveer 1.8 gram gesteld en dit bleek een goede keus.


Bij 80 micron begon rechts te vervormen. De anti skating wat verschoven en uiteindelijk liep hij door 90 heen en pas bij 100 begonnen rechts en links ongeveer gelijk te vervormen.

Mijn instellingen zijn nu dus 1.8 gram en tot en met 90 micron geen vervorming. De fabrikant geeft 1.5 gram op dus mogelijk kan het iets lichter maar dan zal hij ook eerder vervormen dus voorlopig vind ik het prima tenzij iemand me overtuigd dat dit niet goed is.

De VTA stond al goed. Met een geodriehoek was de arm parallel aan de plaat gesteld door de hoogte bij de bevestiging te varieren dus volgens mij moest hij nu goed staan dus het luisteren kon beginnen  ;D !







stef662

#24
Hoe klinkt hij?

De volgende zaken zijn me opgevallen:
1-schoon, en stil is echt stil. Dit komt denk ik vooral door de aparte aarde. Het effect was vergelijkbaar met een upgrade van zekeringen of een beter netsnoer. Dit is ook geen subtiele verbetering. De bedrading zal hier ook wel aan bijdragen.
2-body en laag, veel meer dynamiek. Dit komt denk ik door het contragewicht en de bevestiging. Een erg belangrijke verbetering omdat ik nu veel meer het analoge van vroeger terug hoorde, muziek die echt als muziek klinkt, minder gecomprimeerd, minder nasaal. Echt vol body en melodie.
3-scherpte uit hoog volledig verdwenen. Dit laatste was een euvel waarvan ik wist dat het niet klopte en het verdween met het goed mechanisch instellen. In mijn vorige setup stond echt iets niet goed waardoor hoog scherp klonk. Dan is het een groot voordeel dat je dit zelf kunt vaststellen met een mal ook al laat je het even door een dealer herstellen.

Zo juist nog wat muziek geluisterd en hoewel ik wel van mening ben dat de combinatie B5 (blue note) arm met Benz Ace element ook erg goed was en iets strakker klonk (wat volledig aan het element te danken is). Maar ik ben toch van mening dat mijn Grado gold met de gemodificeerd RB250 mooier en beter klinkt, muzikaler is dan het woord dat de lading het beste dekt. (n.b. De B5 met Benz Ace zou over de 1200,- gekost hebben).

Wat ik doe als ik luister is proberen niet na te denken en open te staan voor signalen van mijn lichaam. Mijn voeten begonnen mee te tappen, ik zat aan de zitting genageld en het volume moest harder. Dan weet ik dat mijn lichaam dit gewoon goed vindt. De rest is geneuzel  ;D