Hulp bij HTPC

Gestart door mortaza, september 1, 2008, 20:58:10

Vorige topic - Volgende topic

mortaza

Hallo mede ht freaks,

Ik ben nieuw op deze forum en wil wat hulp van jullie. ;D

Ik wil een HTPC kopen, voornamelijk voor (HD)films, dus mkv bestanden, muziek, internetten, evt gamen.
Ik wil ook een HD speler in, omdat de films echt goedkoop zijn, eventueel bluray in de toekomst wanneer de filmpjes wat goedkoper worden.
Ik wil geen tv kijken, opnemen etc. omdat ik al een UPC media box heb.

Ik zag bij tweakers dit staan:

Processor: AMD Athlon X2 4850e
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: Kingston 2GB PC2-6400
Videokaart: Geïntegreerde Radeon HD 3200
Geluidskaart: Onboard Realtek ALC889A
Netwerkcontroller: Onboard Realtek 8111C
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB

Behuizing moet ik nog nadenken, ook toetsenbord en afstandbediening weet ik ook nog niet.

Wat vinden jullie ervan?

Dirc

mortaza

Citaat van: Dirc op september  1, 2008, 20:59:02
Stel jezelf even voor ;)

Oei wat onbeleefd :o
Ik heb mijn post gewijzigd :)

Dirc

Citaat van: mortaza op september  1, 2008, 20:58:10
Ik ben nieuw op deze forum en wil wat hulp van jullie. ;D

lol  ;D

wimck55

Heb je mijn configuratie gezien  ;D

In de huiskamer is het ingebouwd in een Antec NSK2480. Die kast heeft zo'n goede luchtstroom dat de processor maar tussen de 26 en 30 graden wordt.
Het is een redelijk stille configuratie , alleen de 3 fan's van de kast en die van de voeding (SeaSonic) draaien en dat is aanvaardbaar. De kast zelf heb ik niet geisoleerd
Verder is het een heel zuinige configuratie. Ik schat dat in idle stand er iets meer dan 100 Watt wordt gebruikt dus je kunt prima uit de voeten met een voeding van 300 Watt
Daarbij is het een krachtige configuratie die volgens een aantal reviews geen moeite heeft met het meeste HD materiaal ( moet dit zelf nog allemaal testen)
Voor de digitale output heb ik een (optionele) SPDIF bracket omdat het moederbord alleen een optische SPDIF heeft.
Hoe je aan die bracket kunt komen zal ik je desgewenst per PM laten weten.

Mijn tweede PC in mijn HT heeft dezelfde configuratie maar zit in een Antec Sonata II kast welke ik heb voorzien van geluidsisolerende matten.
Hier had ik tot gisteren een Western Digital schijf in die op papier erg stil zou moeten zijn. Bij mij dus niet, hij resoneerde irritant.
Dus die heb ik gisteren vervangen door een Samsung Spinpoint. Nu is het een zeer stille PC met slechts een (pabst) kast fan en weer die SeaSonic voeding.
De Sonata zuigt lucht via een filter aan de voorkant van de kast door de ruimte waar de harddisk zit en door de Scythe Ninja ( en de HD3200 koeling naar achteren de kast weer uit.
Hier meet ik een processor temperatuur van 36 tot 40 graden en een moederbord temperatuur van 35 graden.

Al met al uiterst tevreden met deze configuraties

mortaza

Okay bedankt.

Dus met deze specificaties kan ik een aantal jaren mee?

Welke behuizingen zou hier allemaal voor geschikt zijn?

wimck55

Het Gigabyte MB is een micro ATX en past dus zowel in een HTPC behuizing als in een "gewone" kast.
Zoek er een uit met een goede airflow. Koop er een stille PSU (Seasonic, Zalman, o.i.d) en een stille casefan (nexus, pabst o.i.d) bij

Google ook eens met "stille HTPC" !

wimck55

Heb vandaag de geluidskwaliteit van de Realtek HD audio chip uitgebreid getest.
Ik heb met een goede coax via de output van de SPDIF bracket de PC aangesloten op mijn audioset.
Wat betreft 2 kanaals audio ben ik zeer veeleisend.
Ik heb een aantal originele cd's via mijn loopwerk geluisterd en direct daarna de geripte (WAV) files vanaf de harddisk beluisterd.
Het is wel even " spelen" met de instellingen van de realtek software maar ik moet zeggen dat het perfect klinkt ! 
Ik had dit niet verwacht omdat ik nog een aantal eerdere onboard audio chips / codecs in het achterhoofd had en dit was tot nu toe altijd erg teleurstellend.
Een extra geluidskaart was dus altijd nodig.
Die kun je je nu besparen !

mortaza

Aantal dingen veranderd.

Behuizing: ?
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+
Moederbord: ?
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400
Videokaart: Asus EAH3650 512MB
Geluidskaart: ?
Netwerkcontroller: ?
Voeding: 600 watt

Dit is het momenteel.

DrSmith

Die zwaardere processor is, denk ik, een goede zet. Helemaal als je tegen files aanloopt die softwarematig gedecodeerd moeten worden.

Maar waarom ben je van dat Gigabyte moederbord afgestapt en hebt gekozen voor een mobo met losse videokaart? Al helemaal omdat je nu gaat voor een HD3650, die t.o.v. de geïntegreerde HD3200 kaart voor HT totaal geen voordeel biedt. Had je nu voor een HD4xxx gekozen, was het me iets duidelijker geweest.

mortaza

Nou ik kreeg advies van iemand anders voor die kaart, maar als jij een beter oplossing vindt dan prima :D

DrSmith

De GA-MA78GM-S2H of GA-MA78G-DS3H (beiden gebaseerd op de AMD 780G chipset en verschillen alleen in wat aansluitmogelijkheden) zijn prima bordjes voor een HTPC. De onboard videokaart is zeer snel in te stellen (zeker met de laatste BIOS en drivers) en werkt goed. Een HD3650 zal (misschien) iets meer kunnen op game-gebied.

Wil je echt een stap beter, moet je een HD4850 kopen, die heeft de nieuwste decoders aan boord en ondersteunt dan ook 7.1 geluid via HDMI (de andere kaarten gaan tot 5.1 via HDMI).
Wat moederborden dan betreft is op dit moment überhaupt Gigabyte 1 van de betere en heeft Asus (en hun submerk AsRock) op dit moment wat minder stabiele borden op de markt.

Netwerk zit eigenlijk wel standaard op een mobo en is prima te gebruiken. Ook de onboard geluidskaarten doen het steeds beter en ik zou daar eerst eens mee spelen. Een andere kaart is zo gekocht, zo gebruik ik zelf de onboard van de GA-MA78GM in 1 HTPC en in een andere een Club3D Agrippa (die zit op een wat ouder bord samen met een HD3650 ;) )

Welk OS ga je trouwens gebruiken?
Ik heb zelf goede ervaringen met XP (al of niet een MCE uitvoering). Vista geeft mij nog teveel problemen/ergernissen m.b.t. het goed krijgen van het geluid.
Helaas wordt CrossFireX alleen onder Vista ondersteund, dit voor als je op de Gigabyte bordjes een extra HD3450 prikt voor meer game-power.

Hopelijk heb je hier wat aan.

mortaza

Ik heb een 5.1 harman cinema set.
En die 4850 videokaart is best prijzig, meer dan het dubbele van de 3650.
Maar als ik de 3650 neem dan moet ik toch een losse mobo kopen.

Ik heb zowel windows XP als Windows Vista(alle systemen, dus ook Ultimate).
Dus ik weet nog niet wat ik zal gebruiken.

DrSmith

Als je losse componenten gaat gebruiken, ben je altijd duurder uit ;)
Nogmaals, de geïntegreerde oplossingen voldoen prima voor een HTPC. Een losse 3650 biedt nauwelijks meerwaarde (beide kaarten doen het prima voor HT en zijn beperkt voor gaming). Wacht anders op 4650, die staat gepland om half september op de Nederlandse markt te komen.
Ik zou toch de geïntegreerde oplossing kiezen en zo extra geld overhouden voor een goede voeding en mooie kast.

Ook is er nog de bediening. Wat wil je gaan doen: IR afstandsbediening, BT geïntegreerd toetsenbord/muis?

mortaza

Ik heb gelezen dat die 4650 geen HDMI aansluiting heeft.

Nou infrarood met een afstandbediening, een van Harmony, alleen weet ik nog niet welke.
En ja, muis en toetsenbord moet ik nog zien.
Weet je nog leuke muisjes, toetsenbord?

Voorlopig is dit het momenteel, alleen geen idee welke cases nog :)

Behuizing:
????????????
Moederbord: GA-MA78GM-S2H of GA-MA78G-DS3H
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400 ( is 2 gb niet voldoende of is 4 beter?)
Videokaart: onboard ATI Radeon HD 3200
Geluidskaart: onboard Realtek ALC889A
Netwerkcontroller: onboard Realtek RTL8111C
Speler: LG GGC-H20L of Plextor PX-B300SA
Voeding: 500 of 600 watt(welke is beter?)

Asharith

ik krijg volgende week dit systeem binnen..

http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmxxaZ1nk2Sd/view/

Die processor is echt een koopje.. later komt er een 4xxx kaart bij voor LPCM over hdmi en wat game geweld.

Misschien handig om te vergelijken
Living: Onkyo 606 black - Q-Acoustics 1010 5.1 - HTPC - Xbox360 - Iphone + Logitsch One as remotes.
Study: Super T-Amp + PS SCPH 1002 modded + Fostex 126e Horn

DrSmith

Citaat van: mortaza op september  5, 2008, 18:22:02
Ik heb gelezen dat die 4650 geen HDMI aansluiting heeft.

Nou infrarood met een afstandbediening, een van Harmony, alleen weet ik nog niet welke.
En ja, muis en toetsenbord moet ik nog zien.
Weet je nog leuke muisjes, toetsenbord?

Voorlopig is dit het momenteel, alleen geen idee welke cases nog :)

Behuizing:
????????????
Moederbord: GA-MA78GM-S2H of GA-MA78G-DS3H
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400 ( is 2 gb niet voldoende of is 4 beter?)
Speler: LG GGC-H20L of Plextor PX-B300SA
Voeding: 500 of 600 watt(welke is beter?)
Aantal wattage is in dit geval niet echt belangrijk (beide zijn ruim voldoende). Echter koop wel een kwaliteitsvoeding met het liefst 2 á 3 12V lijnen (Antec, Enermax, Zalmann en Corsair zijn goede en stille voedingen).
Kasten zijn puur persoonlijk. Let wel op een kast met voldoende airflow i.v.m. de passieve koeler die je gaat gebruiken.

Bediening doe ik zelf met een Logitech DiNovo Edge (woonkamer) en een Trust KB-2950 voor de slaapkamer. Elk zijn voor en nadelen ;)

wimck55

Waarom zo'n zware en dus duurdere voeding  ???
Die AMD gebruikt maximaal 125W en het MB iets van 75 Watt max. Nog een 10 Watt voor de Samsung en het optische apparaat maakt 210 Watt.
Beetje reserve kan geen kwaad en dus heb je aan een 300 Watter ruim voldoende, toch?

DrSmith

Citaat van: wimck55 op september  6, 2008, 15:37:06
Waarom zo'n zware en dus duurdere voeding  ???
Die AMD gebruikt maximaal 125W en het MB iets van 75 Watt max. Nog een 10 Watt voor de Samsung en het optische apparaat maakt 210 Watt.
Beetje reserve kan geen kwaad en dus heb je aan een 300 Watter ruim voldoende, toch?
300 Watt zou voor deze setup voldoende zijn. Wil je echter toch overstappen naar een nieuwe videokaart en/of geluidskaart zit je meteen aan het maximum wat die voeding kan leveren. De efficiëntie gaat dan wel omhoog maar hij zal ook heter worden en dus ga je extra geluid krijgen door de meer benodigde koeling.

Een goede stabiele voeding is toch erg belangrijk voor een computer: ik heb ondertussen teveel doorgebrande mobo's (en meer) gezien door een crashende voeding.

mortaza

Ik wacht nog tot eind september wachten met aankopen, dan komen namelijk nieuwe dingen en worden de oude dingen afgeprijsd.

Hoe kan ik trouwens met mijn pc films enzo streamen naar de HTPC?
Zit er trouwens bij de HTPC case al IR sensor of moet ik dat los kopen?

kaajee

Citaat van: mortaza op september  8, 2008, 02:19:38
Ik wacht nog tot eind september wachten met aankopen, dan komen namelijk nieuwe dingen en worden de oude dingen afgeprijsd.

Hoe kan ik trouwens met mijn pc films enzo streamen naar de HTPC?
Zit er trouwens bij de HTPC case al IR sensor of moet ik dat los kopen?

Streamen: gewoon met een netwerk share
IR: ligt geheel aan welke case.....

mortaza

Aantal aanpassingen:

Behuizing:  ??? ???
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E (omdat de vorige niet echt nodig was, de 6000+ is teveel van het goede)
Moederbord: GA-MA78GM-S2H (voor deze gekozen omdat de 3H niet in een mATX past)
Werkgeheugen: Kingston 2GB PC2-6400 (ik vind 2gb wel voldoende, eventueel later uitbreiden als het toch niet soepel loopt)
Speler: LG GGC-H20L
Voeding: 500 watt

Alleen nog een behuizing :) 

wimck55

Er staat een Antec Fusion (met BD speler) te koop op het forum.

Verder prima keus, IK kan niet anders zeggen.
Ik heb nu een aantal HD (1080P) films afgespeeld en tot nu toe geen hapering kunnen waarnemen.
Ook de CPU belasting blijft gering. Wel zie je de moederbord (GPU) temp iets oplopen.

Geluid is fenomenaal, ik gebruik hiervoor de (optionele) SPDIF bracket en een 10 meter lange coax interlink.
Vanavond ga ik met enkele kritische "oren" luisteren of er verschil is tussen een cd afgespeeld met het loopwerk en diezelfde cd vanaf de harddisk van de PC. Beide onder dezelfde omstandigheden, dus direct naar de eindversterkers.

WJUC

Ik heb nu ook een systeempje gebouwd, en voeg er even wat aan toe per onderdeel, misschien helpt dat anderen . . .

Behuizing: Nox Media
Mooie goedkope strakke behuizing, Ledje achter de powerknop is wat fel, moet ik nog aanpassen
Processor: AMD Athlon 64 X2 4850e
Krachtig genoeg, mooie prijs, laag energie verbruik
Moederbord: GA-MA78GM-S2H
Onboard Grafische kaart die 1080P aankan!
Cpu-koeler: Scythe Shuriken
Deze koeler is breder dan de Scythe Ninja, en volgens het blad CT helpt dat bij het koelen van de Northbridge (hard nodig!)
Kastkoeler: coolermaster silent fans (12cm)  2 x
Plek zat, en superstille fans
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400
Voor de prijs hoef je het niet te laten
Harde schijf: 2x Samsung SpinPoint F1 1TB
Gunstige prijs, prima performance en STIL
Speler: LG GGC-H20L
Gecombineerde Blu-ray, HD-DVD, DVD writer
Voeding: Zalman ZM360B-APS, 360W
Krachtig genoeg, stil, efficient
Bediening: Logitech Dinovo Edge
Duur toetsenbord, maar oh oh wat mooi!
Display: Epson TW600
Draait in native 1280x720 modus, erg strak, jammer van de 60Hz Refresh.
Software:
Snelle XP versie waar alle overhead uitgeknipt is
HTPC software: ??
Weet nog niet, nu nog Media Player Classic .
Andere zaken: HDMI kabel 10m
Gekocht bij [PM als je wil weten] Roline HDMI Cable 10 m voor maar €16,90, deze werkt prima!!

Opmerkingen:
- De PC is lekker snel, geen probleem om 800k/s te downloaden en tegelijk videos af te spelen
- De Epson TW600 liet eerst niet het hele windows scherm zien, nu wel (Projector-optie onder Image - advanced op larger zetten)
- Bij afspelen videos kraakt het geluid soms, ik stuur alle audio via spdif naar mijn versterker (DTS).
- De ontvangst van het keyboard was niet geweldig als ik de usb-ontvanger achterin de pc inplug, deze heb ik nu voorin de kast.

PS. Ik had een eigen topic geopend, maar in deze staat al zoveel info, daar kan ik beter aan toevoegen, laat ik mijn eigen topic doodgaan . .

kaajee

Citaat van: WJUC op november 10, 2008, 12:52:43
Ik heb nu ook een systeempje gebouwd, en voeg er even wat aan toe per onderdeel, misschien helpt dat anderen . . .

................
Software:
Snelle XP versie waar alle overhead uitgeknipt is
...........

Hoe heb jij die 'Performance edition' gedaan? Zelf 'gesloopt' of een klant en klare?
Wellicht handig om eens een kleine 'how-to' te geven/maken. Dat is nou erg nuttig voor een HTPC........