Hulp bij HTPC

Gestart door mortaza, september 1, 2008, 20:58:10

Vorige topic - Volgende topic

WJUC

Tja, licensie voor XP pro heb ik zelf, maar de ISO (280Mb groot) heb ik gedownload via bittorrent. Laat de performance tweaking over aan die mensen die er fanatiek mee zijn ;)

Omdat ik mijn eigen XP versie zou kunnen bewerken tot bovenstaande ISO neem ik aan dat het niet illegaal is.

kaajee

Is dat een nederlandse versie? Ik zie dat performance pakket alleen maar in groottes van 600Mb+.........

WJUC

Ik heb liever de Engelse versie, en dan heet ie:
Windows XP Performance Edition SP3 - October 2008 (242 Mb)

Erik

dat is wel een hele kleine win xp  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mortaza

@WJUC

Bedankt voor de info, ik krijg eind van de maand mijn salaris en dan bestel ik alles bij zercom, hele goedkope zaak.

WJUC

No worries, ik heb mijn opsomming nog iets aangepast: HDMI kabel van 10 meter ook gekocht, werkt perfect voor €16,90

DennisV

keep on going with the details,

volg deze thread nou een paar dagen, en het is zeer interressant :)

Ben also benieuwd waarom deze keuze mobo. Zijn er nog betere??
Marantz 7012//Dali opticon 6//Vokal//opticon 2//K-14//LG65C9

WJUC

He Dennis, mijn redenen zijn als volgt:
- De 780G chipset is een van de beste chipsets: onboard video is in staat om 1080P af te spelen zonder de cpu erg te belasten
- Het geluid van de  geluidskaart (DTS 7.1) schijnt goed te zijn, heb ik nog niet veel ervaring mee
- Het mobo is een klein (microATX) en goedkoop (Rond de 65EUR) board.
- Het energie-verbruik van het mobo ligt laag, in combinatie met AMD 4450e cpu nog ver onder de 100W.
- HDMI 1.3 video uitgang op het mobo
- Schijnt dat de eSATA ook een voordeel is.

Wat ik zelf jammer vind:  ik zit er zelf over te denken om toch een zwaardere discrete videocard erin te zetten voor het gamen, maar mis de optie om deze kaart uit te zetten als ik geen games speel. Dit ding blijft dus de 50W+ snoepen als ik alleen aan het downloaden ben . .  kost me ook extra koel-capaciteit.   nVidea schijnt daar wel een oplossing voor te hebben . . .

DennisV

Moet zeggen de prijs van het moederbord valt reuze mee qua mogelijkheden die erop zitten. Prijs kwaliteit verhouding bijzonder goed.

Nou heb ik nog ergens gelezen dat  de processoren HyperTransport 3.0 "moeten" bezitten om er meer uit te halen. Hebben alle AMD processoren HyperTransport 3.0 ??
Kan het hier nergens uit halen.  ::)
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_13041%5E13076,00.html

Wou toch wel richting 6000 of hoger gaan.  stroomverbruik weer stukkie hoger.

e-sata aansluiting was me nog niet opgevallen. Thx weer extra mogelijkheid erbij. Hoop alleen niet dat de schijven beschadigen bij de aansluiting.

edit:: net gegoogled stekkers  schijnen dikker / degelijker te zijn.

Je hebt een hele mooie toetsenbord. nog een vraag over de afstand ervan.
Ik zit in een gunstige positie dat ik een gat in de muur heb gemaakt  ;D   of niet.
achter het audio/ video gedeelte. Was van plan om htpc in de aparte ruimte te stallen zodat ik ook geen last heb van bijkomende geluiden.
Was benieuwd of draadloos toetsenbord van jouw een goede signaal geeft door een muur.

Marantz 7012//Dali opticon 6//Vokal//opticon 2//K-14//LG65C9

kaajee

Nee, (lang) niet alle AMD's hebben HT3.0 support. Wel alle Phenoms.........

WJUC

Ik vond de Phenoms nog niet de €120+ waard.  Een 4850e kost volgens mij 58€, dus heb ik die gekocht totdat de snelheid voor mij belangrijker wordt.

De ontvangst van het keyboard: als ik de ontvanger achter in mijn htpc plug, heb ik al last van slecht ontvangst. Ik moet wel zeggen dat mijn HTPC bovenop mijn versterker staat, dus vast wel last heeft van alle interference . .

Mijn oplossing: ontvanger in voorkant van de htpc steken.  Ik ga nog een usb verlengkabeltje halen, en mijn ontvanger dichterbij leggen.  Ik neem aan dat die bij jou ook door de muur kan.

Nog 2 opmerkingen:
- Ik mis nu toch een muis voor FPS achtige games . .   
- Ik merk dat de HD3200 echt niet performed met de nieuwe games.

WJUC

Nog een vraagje aan de HTPC bouwers: Ik merk nu dat Winamp de hele tijd de audio output reset, en dan weer het geluid  niet naar de optische uitgang stuurt.  Best irri!!! Iemand een oplossing?

Ook had ik eerst ruzie met de volume-regeling, dit heb ik opgelost door Volume Tracker te downloaden, deze koppelt master volume en wave volume aan elkaar.

mortaza

Die LG speler kan je door AnyDVD-HD wel regio vrij maken toch?

WJUC

Tja, op het avsforum staat het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------
You can change the region coding of the drive 5 times, then it's locked.
Maybe it's possible to reset it back to 5, I'm not sure.
Most people use AnyDVD HD to knock out the region coding as well as the anti-copyright restrictions.

WJUC

De performance van het mobo in games valt me toch tegen! Ik zit er over te denken om bijvoorbeeld een HD4850 in te zetten, deze geeft prima performance, maar hoe zit het met het energieverbruik van een gemiddelde grafische kaart. Iemand al iets uitgezocht hierover?  En wordt bij het inpluggen van een discrete videokaart dan ook mijn hardware-decoding van de G780 dis-abled ?

DrSmith

Dit bordje is echt niet bedoeld om te gamen, dus die tegenvallende prestaties verbazen me niet ;)

Als je naar deze en deze tabellen kijkt, kun je zien dat een losse HD4850 zo rond de 70 Watt verbruikt.
Je zult de hardwareversnelling van de 780G kwijtraken, maar daar krijg je wel weer de (nieuwere) hardwareversnelling van de HD4850 voor terug. Omdat je geen Phenom processor hebt, is de postprocessing (deïnterlacing, upscaling) van de HD3200 uitgeschakeld en met de HD4850 heb je dat er wel weer bij (voornamelijk van belang voor DVD's) en natuurlijk 7.1 geluid over HDMI.

Omdat je onder XP draait is er geen Crossfire-X mogelijk. Anders had je een extra HD3450 bij kunnen plaatsen. Daar is dan ook weer een efficiënter stroomverbruik voor in te stellen, gepaard aan een behoorlijke snelheidswinst met gamen .

WJUC

Dank voor je antwoord.
Ik had ook niet een flitsende game-play verwacht, maar toch wel meer dan de dia-serie die ik bij een game krijg (letterlijk 2 frames/sec max)

Ik heb daar inderdaad het een en ander over gelezen.  Ik las ook dat het verbruik van de videokaart erg omlaag kan worden gehaald bij 2d/Idle . . .   Wat ik dus nergens terug kan vinden:

- Kan je de kaart uitschakelen via bios? (En staat ie dan helemaal uit)

- Welke andere goede performance kaart gebruikt minder energie?

vleerbike

Beste,

Ik zou dit systeem 2de hands willen kopen (zie onder).

Er wordt nog 450 euro van gevraagd, is het dit nog waard?

Ik verwacht 720p, 1080p lijkt mij niet haalbaar met de ATI radeon X 1250.

De satellietontvanger zal vervangen worden door een Hauppaug PVR-150, die ik hier nog liggen heb.

Graag jullie deskundig advies.

Silverstone LC16M behuizing (zilverkleurig) inclusief schermpje en afstandsbediening, deze misstaat niet tussen al je andere tv-apparatuur
- Asus M2A-VM hdmi moederbord: bevat alle (video)uitgangen die je maar wenst: vga, DVI, hdmi, ... En uiteraard gigabit lan, voldoende usb-poorten, firewire, ...
- AMD Athlon X2 4200+ 64bit CPU
- 2 GB DDR2 800Mhz ram
- 250GB sata Harde schijf (seagate)
- Digital Everywhere FireDTV S/CI DVB-S ontvanger inclusief Matrix Reborn cam, deze werkt perfect met het abonnements-kaartje van TV-Vlaanderen!
- 380 Watt Antec voeding
- dvd-writer en kaartlezer
Pioneer vsx-ax2, KEF IQ all the way, Pioneer KRP-500aw

DrSmith

Citaat van: WJUC op november 20, 2008, 09:19:56
Dank voor je antwoord.
Ik had ook niet een flitsende game-play verwacht, maar toch wel meer dan de dia-serie die ik bij een game krijg (letterlijk 2 frames/sec max)

Ik heb daar inderdaad het een en ander over gelezen.  Ik las ook dat het verbruik van de videokaart erg omlaag kan worden gehaald bij 2d/Idle . . .   Wat ik dus nergens terug kan vinden:

- Kan je de kaart uitschakelen via bios? (En staat ie dan helemaal uit)

- Welke andere goede performance kaart gebruikt minder energie?
- De kaart uitschakelen in het Bios zal niet lukken. Wel kun je in Windows, onder apparaatbeheer, de kaart uitschakelen. Hij zal echter altijd een bepaalde hoeveelheid stroom blijven verbruiken.
- Misschien is de HD4830 iets? Presteert wel iets minder dan de 4850 (is denk ik wel op te vangen met wat minder eye-candy) maar verbruikt 30 Watt minder.

WJUC

He DrSmith,
Die had ik ook zien langskomen, maar moet zeggen dat ik nogal gecharmeerd ben van de performance van de 4850.  Er is een uitvoering van HIS met koeling die warme lucht via PCI-slot naar buiten voert, dat vind ik dan ook wel interessant.  Daarnaast wordt de Powerplay feature vast nog wel geoptimaliseerd, waardoor idle-verbruik (2d) verder omlaag gaat.

Gigabyte en Powerplay hebben passieve koeling, maar volgens mij wordt het in de kast dan gewoon te warm . . .

DrSmith

Of het te warm wordt in je kast ligt ook aan de airflow. Dus als die een beetje ok is, zou passief beter zijn als je 'm voornamelijk als HTPC gebruikt.
De HD4850 met actieve koeling wil nog wel eens een irrirante geluidsbron worden. Je zou dan nog kunnen denken om de stock koeler te vervangen door bijv. een Scythe Musashi.

WJUC

Oops, ik bedoelde trouwens de Powercolor en de gigabyte versies van de HD4850, beide met passieve koeling.

Die Powercolor heeft een goede review gekregen wat betreft de geluidproductie:
http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4850_PCS/25.html

DrSmith

Eerste was me wel duidelijk ;)

Die Powercolor PCS ziet er goed uit. Enige nadeel is geen native HDMI maar een adapter (voor mij zou 'ie daarom afvallen) maar als je de ruimte hebt voor die extra adapter of toch geen HDMI gebruikt, lijkt me dat een goede keus.
Ik heb zelf ervaring met Powercolor en ze maken meestal erg complete kaarten tegen een scherpe prijs.

Blue Sky

Citaat van: DrSmith op november 19, 2008, 19:07:51
Je zult de hardwareversnelling van de 780G kwijtraken, maar daar krijg je wel weer de (nieuwere) hardwareversnelling van de HD4850 voor terug. Omdat je geen Phenom processor hebt, is de postprocessing (deïnterlacing, upscaling) van de HD3200 uitgeschakeld en met de HD4850 heb je dat er wel weer bij (voornamelijk van belang voor DVD's) en natuurlijk 7.1 geluid over HDMI.

Wat versta je onder upscaling met deze chipset en CPU? Ik ben erg nieuwsgierig naar je antwoord omdat ik deze thread al een tijdje volg EN omdat er in de Computer'Techniek (november) ook een artikel staat wat over hetzelfde MB gaat. Daarin wordt gesteld dat je beter af bent met een dual core CPU omdat de Phenom nogal warm wordt als je Blue Ray discs afspeelt. Ik denk zelf dat de Phenom een betere keus is ook omdat ik je posts heb gelezen over dit onderwerp en daarbij krijg ik de indruk dat je er erg veel van af weet. En ik ben nog een leek op HTPC gebied.

Ik sta op het punt om dit Mb plus de phenom CPU aan te schaffen, voornamelijk om MKV bestanden af te spelen. Blue Ray wordt het voorlopg nog niet voor mij.
TV: Panasonic 37PV70
Sat: Echostar AD3600 Viaccess, Dreambox 7000
DVD Recorder: Panasonic DMR-EH55
DVD Speler: Pioneer DV350  Receiver: Kenwood KRF-V7200D  Front: JBL TLX 5000 Mk II  Subwoofer: JBL Sub135  Center: Sony SS-CN105 Rear: Bose 100

WJUC

Ik heb juist de 4850e genomen omdat deze goedkoop is, en voldoet (verschil is 75EUR). Volgens mij worden de MKV bestanden namelijk door de GPU afgehandeld, en blijft de cpu redelijk onbelast.