Semi-balanced kabels, afscherming en aarde: een totaal andere aanpak

Gestart door ShellBeach, augustus 8, 2008, 21:32:21

Vorige topic - Volgende topic

dre73

jacco,ik ben echt benieuwd hoe jouw installatie klinkt en waar ie uit bestaat!!
over de opbouw zal niemand wat aan te merken hebben,maar klinkt ie ook!!
misschien een linkje?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Uit een eerdere opmerking van vandaag (geen hoorbare verschillen tussen DAC's mogelijk) is mijn wel duidelijk geworden dat Jacco geen significante luisterervaring heeft. Niks mis mee verder, maar dan zijn discussies over het hoorbaar zijn al snel zinloos..

Neemt niet weg dat ik zijn technische inbreng zeker kan waarderen en ook wel goed vind als een soort tegengas van ons toch soms wel wat doordravende audiofielen  ;)

Kjelt

Iedere discussie over het horen is zinloos aangezien de omstandigheden teveel afwijken om er een significante waarheid aan op te hangen.
De enigste wijze waarop je echt neutraal zou kunnen discussieren over luistertesten is een apparaat te laten luisteren, het gemeten spectrum te vergelijken en daar dan de Jacco's van deze wereld mee tevreden te stellen. Helaas bestaat er nog geen apparaat die kan luisteren zoals de mens doet simpelweg omdat bijv. een microfoon niet de klap van een lage bas van een subwoofer in zijn maag voelt  ;) Sterker nog deze "klap" zorgt ervoor dat de microfoon de rest van het audiosignaal niet meer correct registreert.

Als de eigenaar van een audioset door tweaken overall de kwaliteit erop vooruit vindt gaan wie is een ander dan om dat ter discussie te stellen?

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 12:41:33
Uit een eerdere opmerking van vandaag (geen hoorbare verschillen tussen DAC's mogelijk) is mijn wel duidelijk geworden dat Jacco geen significante luisterervaring heeft. Niks mis mee verder, maar dan zijn discussies over het hoorbaar zijn al snel zinloos..

Neemt niet weg dat ik zijn technische inbreng zeker kan waarderen en ook wel goed vind als een soort tegengas van ons toch soms wel wat doordravende audiofielen  ;)
Valt me van je tegen. Ik had een verstandigere reactie verwacht.

Misschien dat je je eens kunt verdiepen in enkele serieuze testen die over dit onderwerp op het Hififorum zijn gedaan.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Volgens mij klinkt ie niet of nauwelijks (voorzover dat kan qua akoestiek), en dat wil ik dat graag zo houden. En als het goed is, moet ie hier ergens te vinden zijn.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Kjelt

In  my humble but kind of teasing opinion:

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=9413.msg149119#msg149119

nu ik dit heb gezien snap ik ook dat je sceptisch bent over alle tweaks, die tweaks liggen op zo'n subtiel niveau die ga je op jouw set waarschijnlijk niet horen Jacco  :-X

dekkersj

Citaat van: Kjelt op augustus 11, 2008, 13:04:45
In  my humble but kind of teasing opinion:

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=9413.msg149119#msg149119

nu ik dit heb gezien snap ik ook dat je sceptisch bent over alle tweaks, die tweaks liggen op zo'n subtiel niveau die ga je op jouw set waarschijnlijk niet horen Jacco  :-X

En waarom niet? De set is schoon voorzover de gehoorgrens strekt. Je hebt dus voodoo nodig of conflicterende natuurwetten om jouw uitspraak te staven. Ik ben benieuwd met welke onzin je op de proppen komt.

Groet,
Jacco

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 12:53:38
Valt me van je tegen. Ik had een verstandigere reactie verwacht.

Misschien dat je je eens kunt verdiepen in enkele serieuze testen die over dit onderwerp op het Hififorum zijn gedaan.

Groet,
Jacco
Ik snap dat het wat lullig overkomt maar ik kan tot geen andere conclusie komen. Dat jij dat raar vind kan ik dan ook weer goed begrijpen als ik mij even verplaats in jouw belevingswereld. En zoals (in ander topic) reeds gezegd, ik laat het je graag een keer horen met een bakkie koffie/cola/bier naar keuze erbij  ;D

Ik heb geen hoge pet op van hififorum, reden daarvan is dat elke discussie die buiten bepaalde kaders (namelijk er is nooit verschil) valt gelijk afgekapt wordt...

ShellBeach

Ik test het met componenten die zulke kleine verschillen wel vlot laten horen. En ik kan vlot aan de set achteraan om heel snel tussen twee dingen te switchen.

De bovenste set is mijn stereo chain (tentlabs-plinius-hexateq).
De onderste set is alles wat surround en 'spielerij' is en doet niet mee in stereo.

Bovenaan staat nog een zelfbouw plexi eindtrap voor de surrounds.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:12:16
Ik snap dat het wat lullig overkomt maar ik kan tot geen andere conclusie komen. Dat jij dat raar vind kan ik dan ook weer goed begrijpen als ik mij even verplaats in jouw belevingswereld. En zoals (in ander topic) reeds gezegd, ik laat het je graag een keer horen met een bakkie koffie/cola/bier naar keuze erbij  ;D

Ik heb geen hoge pet op van hififorum, reden daarvan is dat elke discussie die buiten bepaalde kaders (namelijk er is nooit verschil) valt gelijk afgekapt wordt...
Dat gaat hier anders, ja. Hier kun je zonder inhoud of zonder feitelijke aannemelijkheid blijven claimen. Eenzijdige zwartmakerij wordt ook gewoon toegestaan.

Misschien als je dat forum wat aandachtiger zou volgen zou je tot de conclusie komen dat het met die luisterervaring van mij wel snor zit. En als je dan ook nog eens in contact komt met mensen die mijn set hebben gehoord, dan denk ik dat je eea niet zo snel meer zal opschrijven.

Groet,
Jacco

dre73

CiteerEn als je dan ook nog eens in contact komt met mensen die mijn set hebben gehoord, dan denk ik dat je eea niet zo snel meer zal opschrijven

niet te snel oordelen over het uiterlijk van de apparatuur ;D(want wat zit erin? ;))
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 13:20:56
Dat gaat hier anders, ja. Hier kun je zonder inhoud of zonder feitelijke aannemelijkheid blijven claimen. Eenzijdige zwartmakerij wordt ook gewoon toegestaan.
Ja dat is waar, hier mag je ook complete onzin roepen, fijn toch, vrijheids van meningsuiting en hobby enzo  :)
Die zwartmakerij heb ik verder geen mening over.

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 13:20:56
Misschien als je dat forum wat aandachtiger zou volgen zou je tot de conclusie komen dat het met die luisterervaring van mij wel snor zit. En als je dan ook nog eens in contact komt met mensen die mijn set hebben gehoord, dan denk ik dat je eea niet zo snel meer zal opschrijven.
Ik lees er vaak mee Jacco en ik weet dat je veel luisterervaring of beter gezegd "blinde testen uitvoeren" ervaring hebt!
Echter als ik dan zie waarmee er getest wordt dan heb ik nog wel eens (niet altijd hoor) mijn bedenkingen over de gebruikte apparatuur of meet/schakel methode.

Daarom zei ik ook "significante" luisterervaring, daarmee bedoelden het soort ervaring dat IK relevant vind  >:D  ;)

dekkersj

Ah, dat verklaart een hoop. Is ook duidelijker voor me wat je bedoelt.

Ik kan alleen maar zeggen: probeer de cirkel rond te krijgen door een blinde proef. Je zult dan merken dat het gehoor veel minder betrouwbaar is dan wat je nu denkt.

Groet,
Jacco

hifiman

Ik besef nu al dat het gehoor niet altijd even betrouwbaar is  ;) Maar ik weet ook dat het heel erg per set verschilt of iets hoorbaar is of niet!

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:47:26
Ik besef nu al dat het gehoor niet altijd even betrouwbaar is  ;) Maar ik weet ook dat het heel erg per set verschilt of iets hoorbaar is of niet!
Per luidspreker - akoestiek combinatie is mi nauwkeuriger omschreven.

Groet,
Jacco

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 14:08:06
Per luidspreker - akoestiek combinatie is mi nauwkeuriger omschreven.
Tuurlijk want tussen de rest zit immers geen verschil  ;D

dekkersj

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:28:20

Daarom zei ik ook "significante" luisterervaring, daarmee bedoelden het soort ervaring dat IK relevant vind  >:D  ;)

En wat versta je dan daaronder? En hoe scoor je zelf op die weegschaal? ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 11, 2008, 14:50:24
En wat versta je dan daaronder? En hoe scoor je zelf op die weegschaal? ;)
;D

Het is een soort omgekeerde redenering van mij :P Ik hoor duidelijk verschillen tussen DACs op mijn set. Jacco geeft aan verschillen tussen DACs niet waar te nemen. Ik concludeer daaruit dat (gezien ik overtuigd ben van het bestaan van die verschillen) hij dus op sets heeft geluisterd die niet in staat zijn dat te laten horen. Daarop voortbordurend zou je dus in mijn gedachtengang kunnen stellen dat hij niet genoeg luisterervaring heeft op apparatuur die in staat is dergelijke verschillen te laten horen.

Feit is dat ik op mijn set (sinds ik de Avalon monitoren bezit) nu veel duidelijker verschillen hoor dan voorheen met mijn vorige speakers. De Avalons lijken verschillen als het ware uit te vergroten. Zo klinkt mijn PS Audio DAC veel ruimtelijker dan de genoemde Behringer DAC, er komt een dimensie diepte bij die er eerst niet wat. Op mijn vorige luidsprekers waren deze verschillen niet zo evident. Ik heb dus een set waarop dergelijke verschillen goed hoorbaar zijn naar mijn eigen mening.

)p(

Zullen we dan gewoon een keer een abx bij jouw organiseren?

peter

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 11, 2008, 15:14:52
Daar ben ik best voor in. En ik ben ook niet te beroerd om toe te geven als ik het verschil dan niet kan horen.  ^-^

ShellBeach

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 14:57:25
;D

Het is een soort omgekeerde redenering van mij :P Ik hoor duidelijk verschillen tussen DACs op mijn set. Jacco geeft aan verschillen tussen DACs niet waar te nemen.

Als dat waar is, dan zou er ook geen verschil mogen zijn tussen mijn Philips 963 en mijn Tentlabs CD speler. Wel, iedereen die hier over de vloer komt verkiest resoluut de Tentlabs :)

Ik concludeer daaruit dat (gezien ik overtuigd ben van het bestaan van die verschillen) hij dus op sets heeft geluisterd die niet in staat zijn dat te laten horen. Daarop voortbordurend zou je dus in mijn gedachtengang kunnen stellen dat hij niet genoeg luisterervaring heeft op apparatuur die in staat is dergelijke verschillen te laten horen.

Luisterevaring zegt het zelf: luisteren + ervaring. Iemand die claimed dat er geen hoorbaar verschil tussen DAC's zit, mist duidelijk ervaring.

Feit is dat ik op mijn set (sinds ik de Avalon monitoren bezit) nu veel duidelijker verschillen hoor dan voorheen met mijn vorige speakers. De Avalons lijken verschillen als het ware uit te vergroten. Zo klinkt mijn PS Audio DAC veel ruimtelijker dan de genoemde Behringer DAC, er komt een dimensie diepte bij die er eerst niet wat. Op mijn vorige luidsprekers waren deze verschillen niet zo evident. Ik heb dus een set waarop dergelijke verschillen goed hoorbaar zijn naar mijn eigen mening.

Hoe beter je componenten worden, hoe groter de verschillen in de verf gezet worden.
Ik kan morgen ook twee DAC's vergelijken op een paar computer speakers van 20 EUR, wel ik zal ook het verschil wellicht ook niet meer horen  >:D

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus  9, 2008, 20:07:33
Ik blijf me verbazen dat er kennelijk audio apparatuur in de handel is waarbij de interlink connectoren direct aan de (veiligheids)rand-aarde hangen?
Ik sta ook perplex dat dit dus bij de meeste van de bij mij aanwezige stereo/surround apparaten dus wel het geval is  :-X

ShellBeach

Citaat van: )p( op augustus 11, 2008, 15:14:52

peter

Een ABX is bijna altijd flawed, wel omwille van psychoakoestische redenen inclusief luistermoeheid ... het dient enkel om het ego van het bewijzerframe te sussen, want met statistieken kan je alles en niets aantonen.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.