Semi-balanced kabels, afscherming en aarde: een totaal andere aanpak

Gestart door ShellBeach, augustus 8, 2008, 21:32:21

Vorige topic - Volgende topic

Wim44

Een simpele AM batterij ontvanger laat horen hoe een apparaat zich wat EMI/RFI gedraagt ....

Er zijn LCD's en DVD/CD spelers die geen randaarde hebben en ook niet nodig hebben. De randaarde aansluiting van de apparatuur ontbreekt.

Als er aarde aanwezig is op een apparaat, dan is het de bedoeling dat de randaarde gebruikt wordt.

Wim44

Citeer
http://www.elektor.nl/Uploads/Images/safecl2.gif
Dit is een leuk plaatje.
Bron: klinktbeter: link naar elektor.nl

Echter of randaarding wel of niet nodig is, ligt aan de manier waarop het geheel is opgebouwd en aangesloten.

Het afvoeren, blokkeren, afschermen van RFI/EMI signalen doe je anders dan veiligheidsaarding en aardlus problematiek.

Aading tbv een bliksemafleider is anders dan het gebruik van randaarde.

hifiman

hifiman

Iedereen kan weer rustig slapen, ik heb de randaarde in al mijn powercords weer aangesloten staan  ^-^

(voor meer details en de reden van deze beslissing zijn mijn topic in het private home theater gedeelte)

Wim44

Het veiligheids issue is in ieder geval opgelost.  :)

Problemen met aardlussen tussen analoge apparatuur en tussen digitale apparatuur los je verschillend op. Je hebt daarnaast ook nog de mix van analoge en digitale apparatuur....

Vervuiling kan ook tussen de apparatuur zelf worden doorgegeven, een mantel lost in dat geval niets op... De eigen AV - apparatuur geeft ook vervuiling middels geleiding en straling.
Niet alleen op interlinks maar ook op de snoeren en bedradiung van het lichtnet.