Semi-balanced kabels, afscherming en aarde: een totaal andere aanpak

Gestart door ShellBeach, augustus 8, 2008, 21:32:21

Vorige topic - Volgende topic

solitaire

Citaat van: Audioloog op augustus 10, 2008, 17:27:35
Hoe klinkt het nu? Eerste indruk is dat het wat luchtiger klinkt, was losser van de speakers, maar ik heb nog geen gelegenheid gehad om rustig (zonder kook bijgeluiden) te luisteren :P In elk geval is het goed om een systeem te hebben qua aarding. Ik zal later als ik rustig kan luisteren ook nog even die blu-ray spdif loshalen en kijken of dat nog verschil maakt.

De afgelopen posts waren zeer leerzaam IMO. Voor mij is het nu weer leuk aan het worden: de luister ervaringen ... ;)

Het zou me niets verbazen als verschillen die in deze thread op dit moment vastgesteld worden, voor een groot deel overeenkomen met de verschillen die vast te stellen zijn nadat een kabel of audio-apparaat additioneel afgeschermd wordt tegen instraling door middel van bv. ERS cloth. 'k Wacht af ! 8)

Nog steeds zijn er mensen die het afschermen cq. wegleiden van instraling in kabel of apparatuur hokuspokus vinden, en voor hen en mij is er in deze thread een hele hoop te leren ... :P

Dank voor de zelfs door mij te volgen uitleg !

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

dekkersj

Voor mij zou het pas leuk worden als er ook serieus geluisterd zou gaan worden. Blind dus en kijken of de verschillen reeel zijn of het product van de fantasie.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 10, 2008, 22:37:27
Voor mij zou het pas leuk worden als er ook serieus geluisterd zou gaan worden. Blind dus en kijken of de verschillen reeel zijn of het product van de fantasie.

Groet,
Jacco
Het omschakelen tussen oude en nieuwe situatie wordt wat lastig als je net 5 uur bezig bent geweest om een en ander te wijzigen  ;D

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 10, 2008, 22:39:48
Het omschakelen tussen oude en nieuwe situatie wordt wat lastig als je net 5 uur bezig bent geweest om een en ander te wijzigen  ;D
Het kan dus net zo goed fantasie zijn. Dat is mijn punt ook, het lijkt allemaal heel aannemelijk zolang je de kwalitatieve kant in ogenschouw blijft houden. Inhoudelijk is er iets anders aan de hand: de geïntroduceerde verschillen zijn zo klein dat het onwaarschijnlijk wordt. Of je moet defecte apparatuur hebben of triviale fouten in je systeem.

Maw, de implicatie van wat je beweert is gigantisch. Op technisch niveau dan. En ik vraag me af of dat wel goed doordringt.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

Citaat van: dekkersj op augustus 10, 2008, 22:48:09
Het kan dus net zo goed fantasie zijn. Dat is mijn punt ook, het lijkt allemaal heel aannemelijk zolang je de kwalitatieve kant in ogenschouw blijft houden.

De kwalitatieve kant is zeer simpel: als ik een top-interlink neem van zilver/goud, dan wil ik dat het audiosignaal enkel door dat interlink gaat. Wat is het nut van de aarde ? Simpel als er een toestel defect is, en ik kom aan dat toestel, dat ik geen 220V 'patat' krijg: ja dat lukt als er een voldoende dikke kabel van dat toestel naar de aarde loopt, zodat de weerstand via dit pad veel kleiner is dan via mijn lichaam tov de aarde/grond.

Maar als je zulke dikke aardingskabels hebt liggen in je set (2,5mm2) en dit op elk toestel, dan loopt het audio retoursignaal niet meer hoofdzakelijk via de goud/zilver draad van je interlink, maar via de gemeenschappelijke aardingsdraden tussen twee toestellen, en dit nog eens doorheen een stekkerdoos.

Dit kan je meten, dit is niet eens 'skepp' materiaal zoals je hier probeert te claimen.

Inhoudelijk is er iets anders aan de hand: de geïntroduceerde verschillen zijn zo klein dat het onwaarschijnlijk wordt. Of je moet defecte apparatuur hebben of triviale fouten in je systeem.

Maw, de implicatie van wat je beweert is gigantisch. Op technisch niveau dan. En ik vraag me af of dat wel goed doordringt.

Groet,
Jacco

De verschillen zijn duidelijk hoorbaar: meer rust, geen smear bij lastige instrumenten zoals piano. Het frappante is zelfs: met deze stervormige aardingstopologie hoor je VEEL MEER verschil tussen twee soorten interlinks, gewoon omdat je nu de volledige interlink gebruikt :) Als je alle toestellen aard en deze aarding valt samen met de massa van de cinch, dan is het enige nut nog van de retour van een interlink de afscherming van bron en andere troep, net zoals bij een standaard coaxdraad.

Volgens mij kan je de electrische implicaties van deze stertopologie zeer goed doormeten :) En meten is weten voor een skepp.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

dekkersj

Aarde heb je niet eens nodig voor de signaaloverdracht. Sommige apparaten hebben die zelfs nodig om hun signaal over te dragen. Toch heb ik nog nooit meegemaakt dat het een biet uitmaakt.

Een top-interlink kan trouwens van gewoon pisbakken-koper gemaakt worden. Geen verschil hoorbaar met zilver/goud of welk ander fancy materiaal dan ook. Om het netjes te doen, zou je het via een differentiële verbinding moeten gebruiken. Maar de praktijk is toch net even wat anders, de geïntroduceerde verschillen zijn zo klein dat het onwaarschijnlijk is dat er winst is te behalen door het anders te doen. Gelukkig maar  ;D

Als je een smerige aarde hebt, kun je daar wel last van hebben. Dat is ook wel weer zo. Slecht ontstoorde stofzuigers, misschien koelkasten etc. Maar hier thuis heb ik er geen last van en heb ik ook geen aarde  ;)

Ofwel, als er problemen ontstaan, moet het zo zijn dat de aangesloten apparatuur die zelf veroorzaken. Kennelijk stampen ze zelf die rommel de aarde op, want in normale situaties heb je er geen last van. En dit soort claims geloof ik per definitie niet: "De verschillen zijn duidelijk hoorbaar: meer rust, geen smear bij lastige instrumenten zoals piano."

Een versmering in het geluidsbeeld heeft niets van doen met rommel, ruis en troep op een aarde. Die zou je bij stilte ook al moeten horen als een soort van ruis oid.

Groet,
Jacco

ShellBeach

Citaat van: dekkersj op augustus 10, 2008, 23:19:37
Aarde heb je niet eens nodig voor de signaaloverdracht. Sommige apparaten hebben die zelfs nodig om hun signaal over te dragen. Toch heb ik nog nooit meegemaakt dat het een biet uitmaakt.

Een top-interlink kan trouwens van gewoon pisbakken-koper gemaakt worden. Geen verschil hoorbaar met zilver/goud of welk ander fancy materiaal dan ook. Om het netjes te doen, zou je het via een differentiële verbinding moeten gebruiken. Maar de praktijk is toch net even wat anders, de geïntroduceerde verschillen zijn zo klein dat het onwaarschijnlijk is dat er winst is te behalen door het anders te doen. Gelukkig maar  ;D

Als je een smerige aarde hebt, kun je daar wel last van hebben. Dat is ook wel weer zo. Slecht ontstoorde stofzuigers, misschien koelkasten etc. Maar hier thuis heb ik er geen last van en heb ik ook geen aarde  ;)

Ofwel, als er problemen ontstaan, moet het zo zijn dat de aangesloten apparatuur die zelf veroorzaken. Kennelijk stampen ze zelf die rommel de aarde op, want in normale situaties heb je er geen last van. En dit soort claims geloof ik per definitie niet: "De verschillen zijn duidelijk hoorbaar: meer rust, geen smear bij lastige instrumenten zoals piano."

Een versmering in het geluidsbeeld heeft niets van doen met rommel, ruis en troep op een aarde. Die zou je bij stilte ook al moeten horen als een soort van ruis oid.

Groet,
Jacco

I'm not buying your scep ... ga maar ergens anders kippen verkopen.

1) ik heb een propere dedicated aarde voor m'n hele hifi. Ja de hifi heeft gewoon z'n eigen aparte aardepin, de aarding in het huis vertrouwde ik niet. Deze aparte aarding zit slechts op 1 stopcontact, daarachter zit een actief 2000VA netfilter en vandaar de stertopologie naar alle hifi toestellen.

2) geen verschil tussen koper en goud/zilver ... en tussen interlinks ... goed voor jou ... ga maar dropveters kopen ... ik heb hier kabels laten maken met identieke topologie (exact dezelfde stekkers en isolatie en shielding materialen) maar met verschillende geleiders, en zelfs verschillende voor jou voodoo nabehandelingen. Al deze kabels klinken anders. En er zijn nu al drie andere luisteraars die net dezelfde verschillen opsommen.

3) zoals eerder uitgelegd: de versmering komt omdat het retourpad uit twee paden bestaat: de retour in een een interlink van typisch 1m lang, en de typisch veel dikkere 2,5mm2 ground in een powercable. Lees je soms met scepkleppen ?

Kjelt

Wel eens van aardlussen en bijbehorende brom gehoord? Lijkt me duidelijk geen hocus pocus maar normale elektrotechnische wetenschap die hier bedreven wordt.

Kjelt

Citaat van: klinktbeter op augustus 10, 2008, 23:06:50
Wat is het nut van de aarde ? Simpel als er een toestel defect is, en ik kom aan dat toestel, dat ik geen 220V 'patat' krijg: ja dat lukt als er een voldoende dikke kabel van dat toestel naar de aarde loopt, zodat de weerstand via dit pad veel kleiner is dan via mijn lichaam tov de aarde/grond.

Dat gaat voor jouw set niet op jij hebt alles achter een scheidingstrafo hangen en dus "ziet" de aldus gegenereerde netspanning jouw aarde helemaal niet. Oftewel in jouw betreffende situatie heeft de aard aansluiting geen enkel nut omdat er 0,0 nanoampere stroom weg kan lopen (incl de door jouw beweerde rommel). Zo werkt het nl helemaal niet. Als je het over instraling hebt dan moet je me maar eens uitleggen waarom geinduceerde storing via de aarde zou "weglekken"? Sterker nog de aarddraad in jouw set is de rommel omdat het een grote antenne is vanaf het aardpunt naar je apparatuur.

Verder door de scheidingstrafo hoef je ook niet meer bang te zijn dat je een oplawaai krijgt want ook jij als hoogohmig geaard persoon bent niet in staat om 0,0 nanoampere te geleiden in deze situatie  ;) TENZIJ je op de een of andere manier een verbinding hebt gemaakt van de 0 naar de aarde.

ShellBeach

Citaat van: Kjelt op augustus 10, 2008, 23:58:52
Dat gaat voor jouw set niet op jij hebt alles achter een scheidingstrafo hangen en dus "ziet" de aldus gegenereerde netspanning jouw aarde helemaal niet.

Ja ik heb alles achter een actieve scheidingstransfo hangen (zo'n extreem duur spul wat uit een geluidsstudio komt en altijd 230V op de uitgang zet ongeacht de ingang .. het werkt op basis van een verzadiging van een transfo ... philips heeft er ook ooit gemaakt). Maar ik heb daarnet de randaarde op het uitgangstopcontact van dit filter doorgemeten: het is verboden met de penaarde van het stopcontact.

Volgens mij ziet de uitgang nooit de ingang gezien een galvanische scheiding - het principe van een scheidingstransfo.
Ik moet nog eens uitmeten of de 0 van de uitgang het midden is van +110V en -110V, de uitgang levert immers gebalanceerde spanning op.

dekkersj

Citaat van: klinktbeter op augustus 10, 2008, 23:41:36
I'm not buying your scep ... ga maar ergens anders kippen verkopen.

1) ik heb een propere dedicated aarde voor m'n hele hifi. Ja de hifi heeft gewoon z'n eigen aparte aardepin, de aarding in het huis vertrouwde ik niet. Deze aparte aarding zit slechts op 1 stopcontact, daarachter zit een actief 2000VA netfilter en vandaar de stertopologie naar alle hifi toestellen.
Leuke bezigheid als hobby, maar nodig zou het niet moeten zijn. Effect evenmin. En als het toch effect heeft, is er iets niet in orde met de apparatuur in of om je huis.

2) geen verschil tussen koper en goud/zilver ... en tussen interlinks ... goed voor jou ... ga maar dropveters kopen ... ik heb hier kabels laten maken met identieke topologie (exact dezelfde stekkers en isolatie en shielding materialen) maar met verschillende geleiders, en zelfs verschillende voor jou voodoo nabehandelingen. Al deze kabels klinken anders. En er zijn nu al drie andere luisteraars die net dezelfde verschillen opsommen.
Toevallig. Laat ze het maar eens blind bepalen, dan praten we verder. Nu lijkt het op de epiloog van verkoop-proza.

3) zoals eerder uitgelegd: de versmering komt omdat het retourpad uit twee paden bestaat: de retour in een een interlink van typisch 1m lang, en de typisch veel dikkere 2,5mm2 ground in een powercable. Lees je soms met scepkleppen ?
Je hebt iets in je hoofd gehaald en daar wil ik verder niets aan veranderen. Maar versmering is een vorm van vervorming van het signaal. Mijn vraag is dan ook heel concreet: wat is die vervorming dan? In het tijddomein? (reken dan eens uit welke timingsverschillen je introduceert) Lineaire vervorming zoals galm? (ga dan eens na of er reflecties kunnen zijn) Niet-lineaire vervorming met THD's in de orde grootte 1 - 5% (probeer het vervormende component eens te benoemen).

Volgens mij is het klinklare kolder, want die interlinks (met of zonder extra pad in de randaarde) zijn lineaire, tijdinvariante, niet helemaal bronvrije "black boxes". Niet geheel bronvrij, want er zal extra ruis/troep zijn bij slechte aarde. Maar die moet je ook kunnen horen als er geen signaal is. Of een ander stoorsignaal. Die stoorsignalen zijn overigens niet gecorreleerd met het signaal zelf.

Groet,
Jacco

dekkersj

Citaat van: Kjelt op augustus 10, 2008, 23:53:43
Wel eens van aardlussen en bijbehorende brom gehoord? Lijkt me duidelijk geen hocus pocus maar normale elektrotechnische wetenschap die hier bedreven wordt.
Brom ontstaat als er geen goede signaallus is gedefinieerd. Dat kan gebeuren door de aarde niet aan te sluiten als de apparatuur dat wel nodig heeft. Een tijd terug nog meegemaakt met een heel dure versterker. Dus ja, ik heb er wel eens van gehoord.

Groet,
Jacco

hifiman

Het kan dus net zo goed fantasie zijn. Dat is mijn punt ook, het lijkt allemaal heel aannemelijk zolang je de kwalitatieve kant in ogenschouw blijft houden. Inhoudelijk is er iets anders aan de hand: de geïntroduceerde verschillen zijn zo klein dat het onwaarschijnlijk wordt. Of je moet defecte apparatuur hebben of triviale fouten in je systeem.

Het zal je misschien verbazen maar ik ben het met je eens dat (in mijn situatie) het ook fantasie zou kunnen zijn. Ik heb gisteravond eerst echt goed kunnen luisteren en ja het klinkt anders dan voor het weekend. Echter in hoeverre dit toe te schrijven is aan de nieuwe powercords die ik vrijdagavond aangesloten heb of mijn verdere akties van afgelopen zondag is voor mij nu ook wat lastig te zeggen.

Ik snap dus niet wat je bedoeld met gigantische implicaties want volgens mij heb ik nergens beweerd dat ik mega grote verschillen hoor, tevens had ik al gezegd dat ik nog serieus moest gaan luisteren.

Bottom line, ik weet niet zeker of ik nu verschil hoor door de akties van gisteren (aardingsverhaal) maar baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij zo.

Met de powercords hoor ik overigens zeker verschillen, dat had ik afgelopen vrijdag al geconstateerd. Dus heb je toch nog wat om je druk over te maken  >:D  ;D  ;)

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 10, 2008, 22:37:27

Groet,
Jacco
Serieus geluisterd wordt er zeker, blind wordt om praktische redenen zowiezo lastig met dit soort zaken. Een blinde test met powercords zou natuurlijk wel mogelijk moeten zijn.

Overigens heb ik een tijdje terug wel heel duidelijk het effect gehoord van het loshalen van een coax kabel van mijn dac, deze kwam van een behringer src2496 die notabene uit stond (maar wel aan randaarde hing!). Dit was tijdens het luisteren van cd via dezelfde DAC).  Wat hoorde ik dan voor verschil? Zodra de plug eruit ging verdween er een stuk grain, kwam het geluid losser van de speakers en kwam het geluidsbeeld in het midden wat hoger te staan. Dit was een overduidelijk en reproduceerbaar effect op dat moment waar ik mij zeer over verbaasde en het nooit geloofd dat als iemand mij dan vantevoren had verteld.

Dat is voor mij ook het moment geweest om (de manier van) aarding en het hele netspannings verhaal serieus te nemen.

hifiman

Citaat van: klinktbeter op augustus 10, 2008, 23:06:50
De kwalitatieve kant is zeer simpel: als ik een top-interlink neem van zilver/goud, dan wil ik dat het audiosignaal enkel door dat interlink gaat. Wat is het nut van de aarde ? Simpel als er een toestel defect is, en ik kom aan dat toestel, dat ik geen 220V 'patat' krijg: ja dat lukt als er een voldoende dikke kabel van dat toestel naar de aarde loopt, zodat de weerstand via dit pad veel kleiner is dan via mijn lichaam tov de aarde/grond.

Maar als je zulke dikke aardingskabels hebt liggen in je set (2,5mm2) en dit op elk toestel, dan loopt het audio retoursignaal niet meer hoofdzakelijk via de goud/zilver draad van je interlink, maar via de gemeenschappelijke aardingsdraden tussen twee toestellen, en dit nog eens doorheen een stekkerdoos.

Dit kan je meten, dit is niet eens 'skepp' materiaal zoals je hier probeert te claimen.
Precies, gewoon pure logica/elektronica. In hoeverre je het kan horen staat daar los van en kan ik enige scepsis wel begrijpen.

hifiman

Toch heb ik nog nooit meegemaakt dat het een biet uitmaakt.
Hetgeen natuurlijk niks bewijst  ^-^

Andere discussie, verkeerde topic. Moge duidelijk zijn dat ik het hier niet mee eens ben, maar ga er in dit topic niet over uitwijdden.

Precies en dat negatieve effect het ik duidelijk gehoord in mijn set! Een grain waar je eng van wordt!

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 10, 2008, 23:53:43
Al gaat het in dit geval dus niet om het voorkomen van brom  ^-^ Die had ik gelukkig zowiezo al niet, ook niet met de versterker op max volume en mijn oor tegen de speaker  :)

hifiman

Citaat van: klinktbeter op augustus 11, 2008, 00:18:31
Ja ik heb alles achter een actieve scheidingstransfo hangen (zo'n extreem duur spul wat uit een geluidsstudio komt en altijd 230V op de uitgang zet ongeacht de ingang .. het werkt op basis van een verzadiging van een transfo ... philips heeft er ook ooit gemaakt). Maar ik heb daarnet de randaarde op het uitgangstopcontact van dit filter doorgemeten: het is verboden met de penaarde van het stopcontact.
Zo te horen heb je een soort regenerator want scheidingstrafo aktief gaan niet samen en randaarde en scheidingstrafo's meestal ook niet :P

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 10, 2008, 23:58:52
Zo werkt het nl helemaal niet. Als je het over instraling hebt dan moet je me maar eens uitleggen waarom geinduceerde storing via de aarde zou "weglekken"? Sterker nog de aarddraad in jouw set is de rommel omdat het een grote antenne is vanaf het aardpunt naar je apparatuur.
Een heikel punt inderdaad, stroom door aarde is niet beperkt tot 1 richting, naast afvoeren van storing kan er dus net zo simpel storing aangevoerd worden. In jouw geval met een eigen geslagen aarde zal dat dan hopelijk niet het geval zijn. In hoeverre die aarddraad meer een antenne is dan de reeds in huis aanwezig aarde weet ik niet.

hifiman

Citaat van: solitaire op augustus 10, 2008, 19:51:46
De afgelopen posts waren zeer leerzaam IMO. Voor mij is het nu weer leuk aan het worden: de luister ervaringen ... ;)

Het zou me niets verbazen als verschillen die in deze thread op dit moment vastgesteld worden, voor een groot deel overeenkomen met de verschillen die vast te stellen zijn nadat een kabel of audio-apparaat additioneel afgeschermd wordt tegen instraling door middel van bv. ERS cloth. 'k Wacht af ! 8)

Nog steeds zijn er mensen die het afschermen cq. wegleiden van instraling in kabel of apparatuur hokuspokus vinden, en voor hen en mij is er in deze thread een hele hoop te leren ... :P

Dank voor de zelfs door mij te volgen uitleg !
Naast RFI en EMI waar jij het nu over hebt is er dus ook nog het issue van de vervuilde aarde en het issue wat klinkt beter aankaart (versmering door dubbele paden van retour signaal). 

Ik vraag mij nog steeds af wat nu de grootste boosdoener is als het gaat om het hoorbare effect. Op basis van mijn experimenten de afgelopen tijd stel ik voor mijzelf subjectief en in mijn set op dit moment het volgende vast:

- vervuiling uit randaarde cq meervoudige aarding: levert versmering en grain op, maakt van een goede set een matige spelende set!
- parallel filter: geluid komt losser van de speakers en staat "hoger", de dieptedimensie is opeens aanwezig, maakt van een goede set een betere set
- serieel filteren: wegens het duidelijke verlies van dynamiek geen optie, heeft wel degelijk positieve effecten overigens, met name meer rust in het geluid
- afgeschermde LAPP kabel: nog nooit een verschil kunnen constateren eigenlijk
- filterende netsnoeren: ongeveer hetzelfde effect als het parallel filteren maar in mindere mate en net even "anders". Met name luchtiger en nog wat losser van de speakers is mijn ervaring

Ik beweer dus niet dat bovenstaande de absolute waarheid is, het is gebaseerd op een beperkt aantal experimenten/ervaringen.

solitaire

Zoals ik al schreef in de thread over de 'electrical pollution', is in vergelijking met de mate van directe instraling / vervuiling in audio-apparatuur het lichtnet een soort super-highway voor het binnenkomen van 'electrical pollution'.

En hoewel de directe instraling overduidelijk aanwezig is, bestrijding ervan zeker niet positieve gevolgen scoort in die mate als ingrepen in bv. akoestische aanpassingen of specifiek gekozen kabels.

Waar het mij nu om gaat is of jouw luisterindrukken verbeteringen in klankkarakter laten zien vergelijkbaar met de verbeteringen die ik waarneem bij gebruik van screening van apparatuur en kabels.
Deze thread is niet volledig te vergelijken met mijn testen, maar in de aan/afwezigheid van afscherming zit de gemene deler van de twee testen. Vandaar mijn bovengemiddelde interesse voor je luisterervaringen.

W.

sorry voor de warrige tekst
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

A ok, ik snap nu wat je bedoeld!

Als ik je topic zo eens lees dat zie ik wel enige overlap (qua luisterervaringen) ja!  :)

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 10:13:21
Serieus geluisterd wordt er zeker, blind wordt om praktische redenen zowiezo lastig met dit soort zaken. Een blinde test met powercords zou natuurlijk wel mogelijk moeten zijn.

Overigens heb ik een tijdje terug wel heel duidelijk het effect gehoord van het loshalen van een coax kabel van mijn dac, deze kwam van een behringer src2496 die notabene uit stond (maar wel aan randaarde hing!). Dit was tijdens het luisteren van cd via dezelfde DAC).  Wat hoorde ik dan voor verschil? Zodra de plug eruit ging verdween er een stuk grain, kwam het geluid losser van de speakers en kwam het geluidsbeeld in het midden wat hoger te staan. Dit was een overduidelijk en reproduceerbaar effect op dat moment waar ik mij zeer over verbaasde en het nooit geloofd dat als iemand mij dan vantevoren had verteld.

Dat is voor mij ook het moment geweest om (de manier van) aarding en het hele netspannings verhaal serieus te nemen.
Ik zou toch de moeite nemen om deze test te herhalen in een blinde opstelling. Iemand steekt die coax een stuk of 10 keer wel of niet in die src2496 en ga eens tellen hoeveel keer je dat goed hebt herkend. Helemaal mooi als dat in een ABX protocol kan. Dat is het moment dat het voor mij leuk wordt. En helemaal als blijkt dat er iets aan de hand is, want dat duidt op een triviale fout ergens in het systeem.

Er zijn ook zat mensen die alleen die ervaring leuk vinden om te lezen en wat mij betreft is daar niks mis mee. Ieder zo zijn voorkeur, nietwaar?

Groet,
Jacco

ShellBeach

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 12:15:07
Ik zou toch de moeite nemen om deze test te herhalen in een blinde opstelling.

Beste Jacco,

Wij moeten jou 'niks'. Ik heb de psychologie van het "bewijzer" frame reeds uit de doeken gedaan ergens hier op dit forum, en jij valt perfect in deze categorie. Zeer voorspelbaar hoe je telkens reageert, steeds dezelfde afgezaagde mantra. Net zoals een Sander Sassen. Kijk hoelang die het hier heeft uitgehouden.

Iemand steekt die coax een stuk of 10 keer wel of niet in die src2496 en ga eens tellen hoeveel keer je dat goed hebt herkend. Helemaal mooi als dat in een ABX protocol kan. Dat is het moment dat het voor mij leuk wordt. En helemaal als blijkt dat er iets aan de hand is, want dat duidt op een triviale fout ergens in het systeem.

ABX protocol zorgt ervoor dat mensen gaan luisteren met hun verstand, en dan weet je hoe laat het is. Want als het echt blind is, en wat er speelt is geheim, dan ga je vanbinnen steeds energie steken in 'shit, welke kabel speelt er nu' en dat soort bullshit. Luisteren doen we vooral met ons gevoel, muziek is immers een trigger voor emoties.

Het enige wat ABX doet is de mensen zo verwarren en vermoeien door het verstand op proef te stellen, dat je het verschil niet meer hoort tussen een dropveter en een deftig interlink. Audioforum heeft ooit die fout gemaakt door een heel lastig kakofonisch stuk klassieke muziek  op 8 interlinks na mekaar meerdere malen te herhalen. Muziek waarvan je al moe wordt als je er zo lang moet naar luisteren. Op 't einde was iedereen de kluts kwijt.

Maar de skepp met oogkleppen denkt enkel aan 't verstand en ziet niet de psychologische consequenties van een ABX test.

Er zijn ook zat mensen die alleen die ervaring leuk vinden om te lezen en wat mij betreft is daar niks mis mee. Ieder zo zijn voorkeur, nietwaar?

Groet,
Jacco

In elke topic je skep ABX mantra roepen klinkt ondertussen als een afgezaagde plaat.

dekkersj

Ik geef alleen maar aan wanneer het voor mij leuk wordt. Die luisterervaringen geloof ik wel. Het met hand en tand verdedigen van die fantasierijke wereld ook.

Groet,
Jacco