Semi-balanced kabels, afscherming en aarde: een totaal andere aanpak

Gestart door ShellBeach, augustus 8, 2008, 21:32:21

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Citaat van: Audioloog op augustus  9, 2008, 20:23:07
Mijn 1800 euri versterker heeft maar 1 gebalanceerde ingang en dat is echt geen uitzondering  ;)
Toch wel L en R hoop ik he?  ;D

solitaire

Citaat van: Audioloog op augustus  9, 2008, 20:21:19
Dat was serieus bedoeld hoor en als je het zelf niet kan wil ik het nog wel voor je doen  :P

dat was me duidelijk (vandaar m'n :-[ ...)

'k heb er ook zo eens over zitten denken:

een audio-rack zou ik kunnen maken, voetjes, kabeltjes, kortsluitplugjes, traps/diffusers ...

niet alles dat zelf gemaakt kan worden ook daadwerkelijk zelf maken is een beslissing die je op een zeker moment neemt

zo heb ik nu een aantal dozen vol met platforms, voetjes, kabeltjes, kortsluitplugjes, traps/difusers, ... gekocht ...

....om mee te experimenteren ...

terwijl misschien het ultieme experiment wel is 'zelf maken' ... ::)

platforms, voetjes, drivers en luidsprekers ontwerp en bouw / modificeer ik zelf (bouwen liet ik doen tot kort geleden, maar nu heb ik ook daar tijd genoeg voor)

en de rest koop ik in

met die situatie ben ik tevreden  8)

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Vincent P

Citaat van: klinktbeter op augustus  9, 2008, 17:55:29
Een toestel met een metalen kast zonder aarde zou in principe niet mogen lekken.
Anderzijds, als je audiosignaal door je interlink en parrallel door je netkabel moet heb je smear.

Volgens mij heeft mijn denon 3806 helemaal geen aardedraad in de stekker zitten, is dit dan wel of niet kwalijk ?
Ook heb ik laatst een los stuk interlink van ixos gekocht en daar de wbt`s van de oude interlink zelf aan gezet, ik dacht dat `min` en het scherm beide aan de connector heb gesoldeerd zoals ik eigenlijk ook altijd met de kabel van de tv doe, mits die dubbel afgeschermd is natuurlijk
Er staan wel pijlen op de interlink maar zit dus aan 2 kanten aan de connector......maakt dit dan nog wat uit ?

Grtz. Vicent.
Denon, B&W, Philips, Ixos

ShellBeach

Citaat van: Vincent P op augustus  9, 2008, 21:06:24
Volgens mij heeft mijn denon 3806 helemaal geen aardedraad in de stekker zitten, is dit dan wel of niet kwalijk ?

Mijn Philips 963 en m'n oudere Yamaha speler hebben ook geen chassis aan de aarde.

Citaat van: Vincent P op augustus  9, 2008, 21:06:24
Ook heb ik laatst een los stuk interlink van ixos gekocht en daar de wbt`s van de oude interlink zelf aan gezet, ik dacht dat `min` en het scherm beide aan de connector heb gesoldeerd zoals ik eigenlijk ook altijd met de kabel van de tv doe, mits die dubbel afgeschermd is natuurlijk
Er staan wel pijlen op de interlink maar zit dus aan 2 kanten aan de connector......maakt dit dan nog wat uit ?

Grtz. Vicent.

Als het langs beide kanten zit, dan wordt het schild ook gebruikt voor de signaalweg, anders louter als antenne om de troep af te geleiden naar de aarde.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Vincent P

Dus als ales aan beide zijden aan de connector zit maakt het dus ook niet welke kant de pijlen opwijzen ?
Hoe zit dit dan met de speakerkabel waar ook pijlen opstaan, dan heb je toch niet met die geleiding te maken.

Grtz. Vincent.

hifiman

Citaat van: klinktbeter op augustus  9, 2008, 21:12:32
Als het langs beide kanten zit, dan wordt het schild ook gebruikt voor de signaalweg, anders louter als antenne om de troep af te geleiden naar de aarde.
Juist GEEN antenne, maar een kooi van Faraday mijns inziens  ^-^

hifiman

Citaat van: klinktbeter op augustus  9, 2008, 17:53:40
In mijn set hangt alles aan zo'n scheidingstransfo ...
Toch snap ik het nog even niet helemaal, je hebt alles achter een scheidingstrafo staan maar WEL je randaarde doorverbonden naar de voorversterker?

Daarmee is het veiligheids voordeel van de trafo volgens mij gelijk om zeep. Maar goed daar zal het je ook niet om te doen geweest zijn  ^-^

hifiman

Ik moet bekennen dat ik toch wel wat zie in deze klinkt beter aanpak  8)

Ik zit nu zelf het volgende te denken:

- mijn geintegreerde versterker als vanouds aan randaarde
- andere componenten loskoppelen en meten met een universeelmeter of de min pool van de RCA uitgangen al dan niet aan de randaarde van het apparaat hangen
- zoniet dan gewoon randaarde laten zitten
- indien dat wel het geval is dan de randaarde aan de apparaatzijde loskoppelen zoals klinkt beter voorstelt, de afscherming van het netsnoer blijft zijn taak vervullen want die zit aan de stekkerblok zijde vast aan de randaarde
- interlinks checken en inderdaad met "afscherming aan de min" zijde aan de versterker en niet aan de bron zoals meestal het geval is

Kortom de klinkt beter methode maar dan alleen als aangetoond is dat het nodig is voor het apparaat in kwestie

hifiman

Even nog een opmerking tussendoor. Een interessant onderwerp man! Ik snap dan ook niet dat je het topic alweer leeggehaald dat als er na 1 dag nog even geen reakties zijn  :-X Een beetje meer geduld zou misschien geen kwaad kunnen  ;) Zelfs ik als zeer regelmatig bezoeker had nog geen kans gehad je topic te lezen.

hifiman

Wat denk ik ook slim is om even te controleren is of er als een apparaat met randaarde zonder randaarde wordt aangesloten er geen 110V op het chassis cq de min van de interlinks komt te staan. Dit is namelijk bij mijn projector het geval  :-X In dat geval is een randaarde op het betreffende apparaat toch echt noodzakelijk.

hifiman

Er schiet me nog wat te binnen, wat nu als blijkt dat de (voor)versterker die je aan randaarde hangt zijn RCA massa niet aan randaarde heeft hangen? Ik denk dat het nog steeds zinvol is om 1 centraal aardpunt te hebben maar afvoeren naar DE randaarde is er dan dus niet bij. En (overweging nummer twee) misschien is dat maar goed ook want de randaarde is niet beperkt tot afvoeren, hij voert ook troep AAN!  :P

hifiman

Voor de gein even mijn subwoofer gemeten, hier heeft de RCA massa een oneindige weerstand (niet verbonden dus) tov de randaarde stekker pin van de sub. Geen reden dus hier om de randaarde los te koppelen.

De andere apparatuur wil ik ook checken maar daar moet ik even een goed moment voor uitzoeken want dat gaat me een paar uur werk kosten om alles los te halen (kom er heel moeilijk bij) te meten en weer aan te koppelen.

dre73

als ik dit lees moet ik het verschil gewoon een horen.
als het de hele week zo blijft,dan gaat het vast lukken ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op augustus 10, 2008, 08:53:41
- indien dat wel het geval is dan de randaarde aan de apparaatzijde loskoppelen zoals klinkt beter voorstelt, de afscherming van het netsnoer blijft zijn taak vervullen want die zit aan de stekkerblok zijde vast aan de randaarde

Dan heb je wel het risico dat eventueel vervuiling die de schakelende voeding produceert dus via je interlinks naar de randaarde zijn weg gaan zoeken?
Ik zou dan eerder het schema erbij pakken, of het apparaat openen en kijken hoe het is uitgevoerd en de randaarde loshalen bij het massapunt op de print maar wel aan de voeding laten zitten. Tenzij de voeding de aarde aan de - heeft vastzitten dan loop je vast.

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 10, 2008, 11:20:03
Dan heb je wel het risico dat eventueel vervuiling die de schakelende voeding produceert dus via je interlinks naar de randaarde zijn weg gaan zoeken?
Welke schakelende voeding?  ;D Bij mijn weten heeft geen van de apparaten die ik aangesloten heb staan een schakelende voeding  ^-^

hifiman

Ik ben dus net 2 uur bezig geweest om het randaarde verhaal per apparaat na te lopen  :-X Ik verwacht nog 2 uur nodig te hebben voor het analoge unbalanced interlink omdraai verhaal (afscherming allemaal aan geintegreerde versterker) maar dat komt een andere keer wel weer :P

Uiteraard noem ik hier alleen de apparaten die een randaarde aansluiting hebben.

De resultaten waren vrij schokkend:

BK 300XLS/PR subwoofer
RCA massa NIET aan randaarde, zoals het hoort dus, prima!  :) Randaarde lekker laten zitten dus.

PS Audio Ultralink II DAC
RCA massa digitale in/outputs = randaarde  :-X
RCA massa analoog uit -> 1k Ohm tov randaarde
XLR massa = randaarde

Ik heb de randaarde verbroken in het powercord aan de apparaat zijde.

Genesis Digital Lens
RCA massa = randaarde  :-X

TEAC VRDS-10 CD Loopwerk
RCA massa digital uit ligt niet aan randaarde (XO3 tentlabs module)  :) Randaarde lekker laten zitten. (ik heb overigens zelf randaarde aangebracht in dit apparaat).

Marantz SR-7400 Surround Receiver
Alhoewel er in dit apparaat een stekker met randaarde gaat, blijkt er geen randaarde pin aanwezig te zijn (was me nog nooit
opgevallen) en dit apparaat heeft dus feitelijk geen randaarde  :) Randaarde in powercord stekker dus lekker laten zitten.

Behringer DSP1124 (subwoofer equalizer)

Behringer SRC2496 (koptelefoon DAC)

Samsung LCD TV

Optoma H79 projector
RCA massa = DVI massa = randaarde  :-X

Omdat ik met dit apparaat in het verleden problemen heb gehad (opdonder als ik de DVI connector in de dvd speler stak) heb k hier wijselijk de randaarde laten zitten.

Om toch retoursignaal door de aarde (zo noem ik het maar even...) te voorkomen zal ik dus even naar de Samsung Blu-Ray speler waar de projector middels DVI-HDMI kabel aan hangt moeten kijken. Van de Samsung loopt er alleen een digitale coax naar de Marantz Receiver. Uit meten blijkt dat op de samsung de massa van de hdmi en de spdif digital out aan elkaar hangen.
Dit is mijns inzien op te lossen middels het plaatsen van een pulse trafo in de samsung blu-ray speler. Ik denk dat ik dit (vanwege garantie) in eerste instantie even ga proberen te realiseren met een externe pulse trafo in de vorm van een "koppelstukje". Andere oplossing is eventueel een coax naar optisch convertor. Ik moet nog even kijken hoe en wat maar ik ga er in elk geval wat mee doen!

Lyngdorf SDAi2175 geintegreerde versterker
Deze heb ik nog niet gemeten omdat het loshalen en weer vasthalen van de interlinks een enorm lastig en tijdrovend karwei is (kan er amper bij en moet met een spiegel werken). Dit combineer ik dus binnenkort met het omdraaien van de analoge unbalanced  (semi balanced zoals klinkt beter het noemt) interlinks (zodat de afscherming allemaal aan de versterker ligt).

Mocht de randaarde van de Lyngdorf NIET aan de massa van de RCA pluggen liggen dan is het simpel. Echter mocht nu blijken dat de randaarde van de Lyngdorf WEL aan de massa van de RCA pluggen ligt dan is even de grote vraag wat te doen, randaarde verbreken of laten zitten   ::)

hifiman

Best wel schokkend eigenlijk dat van alle gemeten apparaten de meesten de RCA massa aan randaarde hebben liggen  :-X

ShellBeach

De schokkende hamvraag is:

Hoor je verschil na al deze toestellen gecontroleerd en aangepakt te hebben ?
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

hifiman

Citaat van: klinktbeter op augustus 10, 2008, 13:29:40
De schokkende hamvraag is:

Hoor je verschil na al deze toestellen gecontroleerd en aangepakt te hebben ?
Nog niet naar geluisterd omdat ik er nog niet mee klaar ben (en zowiezo nog even de gelegenheid nog niet gehad heb om in rust te luisteren).

Vincent P

Ik speel dus eigenlijk alleen met een Denon 3806 en een 2910, deze hebben beide geen aarde, is het dan beter om een van de 2 met een powercable aan de aarde te knopen ??
De 2910 zit met de ixos digitale interlink aan de 3806, en daar heb ik alles aan beide zijden aan de min van de wbt gesoldeerd.

Grtz. Vincent.

hifiman

Tsja ik kon het uiteraard niet laten dus ben vanmiddag doorgegaan met deze klus. De Lyngdorf SDAi2175 versterker heeft ook zijn RCA massa aan randaarde  :-X De randaarde in het powercord voorlopig even lekker laten zitten zodat er nu 1 centraal (rand)aarde punt is.

(niet helemaal waar, de randaarde van de projector ligt via de digitale coax van de blu-ray speler via de marantz surround receiver ook weer naar de lyngdorf toe maar zoals gezegd daar gaan we wat aan doen middels coax->optisch of een pulse-trafo ertussen)

Alle analoge semi-balanced RCA interlinks nu dus omgedraaid zodat de afscherming in alle gevallen aan de versterkerkant ligt.

Hoe klinkt het nu? Eerste indruk is dat het wat luchtiger klinkt, was losser van de speakers, maar ik heb nog geen gelegenheid gehad om rustig (zonder kook bijgeluiden) te luisteren :P In elk geval is het goed om een systeem te hebben qua aarding. Ik zal later als ik rustig kan luisteren ook nog even die blu-ray spdif loshalen en kijken of dat nog verschil maakt.

Raphie

Citaat van: Audioloog op augustus  9, 2008, 20:23:07
Dat was mijn punt, dat wil je dus ook niet!
Was dat maar waar! Mijn 1800 euri versterker heeft maar 1 gebalanceerde ingang en dat is echt geen uitzondering  ;)
Mijn Mackie "Big Knob" pre heeft ALLE in en uitgangen volledig balanced voor slechts 300 euro. Dus als je echt wil?
JBL PRX Power!

hifiman

Ondertussen de blu-ray spdif uitgang middels een pulse trafo die ik nog had liggen galvanisch gescheiden van de rest van de set, daarmee is het hele verhaal nu afgerond en draai ik nu echt met 1 centraal aardpunt  :)

hifiman

Citaat van: Raphie op augustus 10, 2008, 18:58:39
Mijn Mackie "Big Knob" pre heeft ALLE in en uitgangen volledig balanced voor slechts 300 euro. Dus als je echt wil?
Helaas eerder een uitzondering dan regel  :-\

hifiman

Ik ben nog wel even heel erg benieuwd hoe klinkt beter dat nu precies gedaan heeft met zijn scheidingstrafo en toch randaarde naar de versterker  ::)  ???