The "Garage"

Gestart door GTDesign, juni 2, 2008, 11:19:07

« vorige - volgende »

0 leden en 35 gasten bekijken dit topic.

hoekie

Zit er ook over na te denken... het is alleen ff lastig.
De huidige slangen zijn maat 13 (huis is 20 jaar oud) en nu is de standaard maat 15 geloof ik.
Ik heb al andere radiatoren in het huis laten plaatsen en toen waren die koppelingen al zeer schaars.
Sterker nog denk niet dat die er nog zijn.

Op de begane grond zit een verdeler die naar 4 radiatoren loopt.
1 is dus naar de garage die daar afgedopt is achter een gipswand...
(zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden...)

En oh ja... er ligt nog electrische vloerverwarming maar dat is toch echt een miskoop geweest!
(buiten de ondervloer om dan... ;) )

hoekie

De foto's van waar de leidingen zitten....

hoekie

Heb toen dus gekozen de radiator weg te laten.
Nu begint ergens waar de leidingen zijn afgedopt de auralexplaten.
Daar kan ik dus niet een radiator meer gaan hangen... ff tussen de auralexplaten en de speaker die daar hangt.
Zal dus verleggen worden of nieuwe laten aanleggen.
Die zou ik onder het huis kunnen leggen door de kruipruimtes echter zit er een behoorlijke draagconstructie tussen waar de verdeler zit en 2,5 meter verderop thv overgang keuken / hal.

Maar om nu ff het podium deels te slopen of de muur zie ik ook niet zo zitten....

Conclusie, totaal niet goed over nagedacht bij de bouw en ieder jaar met de kou komt dit naar boven...

Kjelt

Als je een radiator plaats wil je ook s'nachts de cv laten werken om bevriezing te voorkomen (althans worst case als het weer 20 graden gaat vriezen). In veel gevallen is de woonkamer waar de thermostaat hangt zeer goed geisoleerd en als de thermostaat s'nachts bv op 15 graden staat kan het zijn dat deze de hele nacht niet meer aanspringt terwijl ondertussen je radiator in je garage staat te bevriezen. Even goed checken dus voor je weer met een hoge gasrekening zit of je ruimte ook bij extreme vorst volledig vorstvrij blijft.

hoekie

Thermostaat in de woonkamer staat op 18 graden.. ('s nachts)

HTip

Ik heb ook geen verwarming in de HT en die is nu ook best koud (ca. 10 graden), maar met een uurtje met een elektrisch bijzetkacheltje van 2000W en de kou is snel gebroken. Dan de apparatuur aan en nog nooit problemen gehad. Soms laten we de kachel dan nog een uur aan op 1000W, maar de ruimte warmt ook aardig op door de apparatuur.

Is dat geen optie voor je?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Vervelend probleem! :-\

Ik denk toch dat ik zou proberen om alsnog een radiator in de ruimte te krijgen (zeker als de elektrische vloerverwarming niet werkt).
Is het niet mogelijk om een verwarmingspijp vlak bij de achterwand van je HT-ruimte binnen te laten komen?

Daar heb je het minste last van een radiator en wel de voordelen: kun je in ieder geval ten alle tijde je ruimte verwarmen.

Succes!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Joris1971

Niet vervelend bedoeld maar niet echt een slimme zet geweest destijds om geen verwarming weg te hangen.. Snap eerlijk gezegd niet dat je dat ooit besloten hebt.
Ik heb nogwel een verwarming hangen in mijn schuur waar ik weinig kom.

hoekie

Citaat van: Joris1971 op februari 10, 2012, 21:09:23
Niet vervelend bedoeld maar niet echt een slimme zet geweest destijds om geen verwarming weg te hangen.. Snap eerlijk gezegd niet dat je dat ooit besloten hebt.
Ik heb nogwel een verwarming hangen in mijn schuur waar ik weinig kom.

Ik wilde m wel laten aansluiten maar iemand waar ik een afspraak mee had en dat regelen kwam vervolgens niet meer..
Ge moest toen ook verder dus maar besloten niet terug te hangen.

Ivm podium en dat de muur naar voren komt vanwege isolatie en gipswand moesten de leidingen verlegd worden anders had ik m direct terug geplaatst.

Ik heb de leidingen vanaf de verdeler over maar het is lastig hier nieuwe voor te leggen omdat ik onder de grond een betonnen muur door moet. Hebben ze met de uitbouw ook geprobeerd.
Resultaat 6 gaten en een boor die vast zit :-)

Nogmaals leidingen zijn oude maat dus ook de koppelingen op verdeler.

Wat voor maat aansluiting is die radiator ?

Misschien een loodgieter hier op het forum die mij wil en kan helpen ?

Automaat

Een radiator heeft 1/2" aansluitingen.
Ik weet niet wat je zelf kunt en wilt doen, maar kijk eens op de site van Warmteservice; die verkopen heel veel aan koppelingen, tules, slang + mantelbuis enzovoort.
Natuurlijk zit er betonijzer in een funderingsbalk Maar niet overal. Dus als je betonijzer raakt, ga je iets meer dan de diameter van de boor of naar links/rechts of naar boven/beneden. Raak je weer betonijzer, dan weet je hoe de staaf loopt. En dan ga je weer iets meer dan de diameter van de boor naar links/rechts of boven/beneden. En liever niet gelijk met 22 mm. boren.
Of anders een diamantboor met bijbehorende machine huren. Ik heb zelf 2 gaten van 125 mm. in mijn fundering geboord. Geen prettig werk maar zeker zelf te doen.
Reading the HTForum is learning every day!!

jaco

Toch maar een airco met een warmte wisselaar ? Dit kan het ook een beetje verwarmen, misschien net genoeg.
Ik heb dat ook gedaan, maar het zakt hier niet onder de 18 graden met deze vrieskoude, en dat stookt mijn apparatuur zo weer op naar 20+
Ik heb wel de lucht verversing uit staan, anders koelt het wel behoorlijk snel af met -10 buiten :)
Staat alleen aan als ik een film kijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hoekie

Ik heb een airco die ook kan verwarmen. (en coolen)
Maar ik zit er meestal alleen in het weekend ... en om dan de airco een week lang te draaien lijkt me ook niet alles.

Gaat mij erom dat wanneer het nu 8 graden is en ik met de airco naar 18 ga (dat is echt warm genoeg) niet de apparatuur kapot gaat door condensvorming of iets dergelijks.

jaco

hychrometer erin en meten zou ik zeggen.
Warmtepomp is redelijk efficient in energie verbuik, maar een extra radiator op een bestaand systeem kost wellicht minder in energie.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hoekie

Ik heb een digitaal klokje die ook de temperatuur en vochtigheid aangeeft.

Nu luchtvochtigheid 40% met ca. 8 graden.

jaco

Dat is wel laag, ik zit nu op 22 graden met 60%
PC staat aan die verwarmt deze ruimte (helaas) met gemak.

In warme lucht gaat meer vocht, als je heel snel op zou warmen zou wellicht vocht in een apparaat op een koud oppervlak kunnen condenseren omdat daar de temperatuur lager is, en er dus simpelweg niet zo veel vocht in de lucht meer past.
Als je langzaam de temperatuur ophoogt lijkt me de kans daarop niet zo groot, maar daar heb ik geen ervaring mee persoonlijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hoekie

Citaat van: jaco op februari 11, 2012, 12:13:49
Dat is wel laag, ik zit nu op 22 graden met 60%
PC staat aan die verwarmt deze ruimte (helaas) met gemak.

In warme lucht gaat meer vocht, als je heel snel op zou warmen zou wellicht vocht in een apparaat op een koud oppervlak kunnen condenseren omdat daar de temperatuur lager is, en er dus simpelweg niet zo veel vocht in de lucht meer past.
Als je langzaam de temperatuur ophoogt lijkt me de kans daarop niet zo groot, maar daar heb ik geen ervaring mee persoonlijk.

Als het bijvoorbeeld 13 graden is in de HT is de luchtvochtigheid 52 procent... dus hoe warmer des te meer luchtvochtigheid.
In de Zomer is het rond de 60% met een temp van 20 graden....

Nee precies, daarom ook mijn zorgen.
Maar ik kan natuurlijk de airco gewoon een half uurtje laten draaien rustig met een temp van 16 graden warme lucht op stand 1 van blazen.

maxtrash

Citaat van: jaco op februari 11, 2012, 11:46:30
hychrometer erin en meten zou ik zeggen.
Warmtepomp is redelijk efficient in energie verbuik, maar een extra radiator op een bestaand systeem kost wellicht minder in energie.
in normale omstandigheden is een airco zuiniger dan een gewone gasgestookte verwarming. Simplistisch gesteld: de warmtepomp kan met 1 kWh ongeveer 4 kWh warmte verplaatsen naar je ruimte (COP = 4). Electriciteit is ongeveer 3x zo duur dan gas (uitgaande van de energetische waarde) dus dan bespaar je wat.
als de buitentemperatuur daalt wordt de warmtepomp echter minder efficient. Hoeveel minder weet ik niet maar zou wel eens flink kunnen zijn.
Aan de andere kant zal een losse radiator die via lange leidingen aangesloten zit ook niet ontzettend zuinig zijn. De kosten die je zou moeten maken om de radiator weer op te hangen verdien je vermoedelijk niet snel terug. Het energieverbruik van de airco is overigens redelijk makkelijk te meten met een stroommeter trouwens.

maar goed, los van kosten de praktijk. Het zou mooi zijn als de airco ingesteld kan worden om de ruimte op bijv. 12-14 graden te houden, op vrijdag zet je hem naar 16-17 en in het weekend 18-20. Mijn airco kun je echter alleen instellen op 16 als ik het zo snel zie. En of de ventilator dan continu blijft draaien of dat hij af en toe aanslaat? Gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat je niet permanent de airco aan wil hebben staan (zou ik zelf ook hebben). Aan de andere kant is het bij moderne airco's met inverter juist de bedoeling dat hij niet botweg aan-uit schakelt maar de ventilator zeer langzaam laat draaien als hij in de buurt komt van de ingestelde temperatuur.

hoekie

Dank iedereen voor het meedenken! Gelukkig warmt het weer een beetje op en is het nu ca 13 graden in de HT :-)

Uiteraard heb ik er nog ff over zitten nadenken... en ook even hoe alles in de woonkamer nu aangesloten zit.
Doordat er een verdeler zit beneden die vol is, en bij de aanbouw aan het huis extra radiatoren kwamen, hebben ze toendertijd de boel aan elkaar gesloten....
(convector put in woonkamer is niet meer aangesloten, die leidingen gebruikt voor extra radiatoren)

Doordat ik in eerste instantie problemen had met de nieuwe radiatoren (ene werd warm, andere niet) hebben ze naar de extra radiator in de aanbouw nieuw leidingen getrokken onder de grond naar deze radiator. (ja ik weet het knutselwerk, maar ben blij dat die aanbouw nu droog is, en warm is.... )
Lag dus niet aan de leidingen, voetventielen etc, maar ze hadden onderweg retour een aanvoer aan elkaar aangesloten kwam ik zelf achter toen ik onder de grond de boel ging controleren @#$#@#$@

Nu liggen er dus een paar slangen afgedopt onder de grond. Deze slangen kan ik terug aansluiten op de radiator (links achterin) in de aanbouw. Dan heb ik dus 1 paar slangen over (die met rode cirkel op foto) die ik eventueel kan terug trekken en indien nodig iets kan verlengen (zoveel zal dat niet zijn, als het al nodig is) onder de grond (kruipgedeelte) naar de garage.

Dan heb ik direct de juiste leidingen liggen.

Idee ? Verstandig de flexibele leidingen onder de grond nog te isoleren ? (het is daar echt niet koud onder de grond...)

Enige is: plek voor radiator is alleen achterin de ruimte ... dus niet bij het koudste gedeelte van de ruimte... (rolluik, airco plek) ...

hoekie

Gisteravond weer ff lekker in mijn ht ruimte gezeten.

Kuifje gekeken. Genieten, genieten en nog eens genieten!

Heb na 50 uur de lamp op high modus terug gezet naar normal... Ben benieuwd of het geflikker terug komt.
Maar wat is de beamer dan en stuk stiller! Mocht het terug komen overweeg ik toch om maar een nieuwe lamp aan te schaffen.

Wat me wel op viel bij het terug schakelen naar normal modus, is een hele lichte streep in het midden van het scherm, die van links naar rechts loopt. Streep is 1 à 2 cm hoog. Alsof er een vouw in je scherm zit, iemand die dit ook wel eens heeft ondervonden of weet wat het is?

hoekie

Citaat van: hoekie op februari 26, 2012, 11:26:10
Wat me wel op viel bij het terug schakelen naar normal modus, is een hele lichte streep in het midden van het scherm, die van links naar rechts loopt. Streep is 1 à 2 cm hoog. Alsof er een vouw in je scherm zit, iemand die dit ook wel eens heeft ondervonden of weet wat het is?

Niemand ?

HTip

Nog niet meegemaakt dus daar heb je niets aan. Heb je Bjorn of Garmt al gevraagd?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Kuifje (TinTin) was echt genieten. Wat een details in die animatie zeg! Fantastisch! Oneffenheden in de gezichten, stofdeeltjes als Kuifje een zaklamp gebruikt, de plooien in de kleding, het water, details in de diepte, etc... De humor erin was ook erg grappig soms. Echt een film voor alle leeftijden ook :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

hoekie

Citaat van: HTip op februari 28, 2012, 12:41:20
Nog niet meegemaakt dus daar heb je niets aan. Heb je Bjorn of Garmt al gevraagd?

Ola!
Nee nog niet gevraagd.
Wat ook vreemd was is dat ik de lens/licht stand nie weer naar 3 kon zetten.
Deze had ik op 1 gezet omdat de lamp modus op high stond.

Ga straks weer ff filmpje kijken dus zal zien of die terug naar 3 kan ik og last heb van die streep en of da geflikker weer terug komt.

hoekie

Citaat van: larzie op februari 28, 2012, 12:42:04
Kuifje (TinTin) was echt genieten. Wat een details in die animatie zeg! Fantastisch! Oneffenheden in de gezichten, stofdeeltjes als Kuifje een zaklamp gebruikt, de plooien in de kleding, het water, details in de diepte, etc... De humor erin was ook erg grappig soms. Echt een film voor alle leeftijden ook :D

Ik vond m ook zeer geslaagd!

hoekie

Helaas, na 50 minuten op low modus van de lamp ging deze toch weer flikkeren  :(
Heb m voor 40 à 50 uur op high gedraaid maar helaas heeft dat dus niet geholpen.

Vind dit wel een slechte zaak hoor. 275 uur draaien met een lamp en dan dit.....