ADVIES HTPC

Gestart door JMA, april 8, 2008, 16:04:20

Vorige topic - Volgende topic

JMA

Hallo allemaal,
Na veel zoek en lees werk eindelijk besloten een htpc te gaan bouwen. In eerste instantie wilde ik voor een mediaplayer gaan (tvix 6500A of (wachten op) de Ziova CS615). Ik las over de FW problemen en nadelen en ging uiteindelijk overstag na het lezen van een mediaplayer vs htpc review. Mijn doel is een htpc voor in de woonkamer die niet al te moeilijk te bedienen is (vrouw/kind) en muziek afspeelt, mp3 flac, wav, cd's, iso's en video_ts folders streamt van mijn andere pc, foto's en tevens gedownloade hd media afspeelt. mkv, (hd) wmv, bluray etc. Ik ben een redelijke newbie op dit gebied en hoop middels dit draadje op reacties en ervaringen van lezers (positief en negatief) over de gekozen configuratie, is deze configuratie overkill of kom ik juist wat te kort, kan het goedkoper, hoe staat het met de compatibiliteit van de hardware, welk OS ik het beste kan gebruiken, is het stil genoeg etc. Nog even vermelden wat ik thuis heb: Ik heb een lcd tv Sony 40w3000, upc, WII, een dreambox 7000 en een (oude) philips 900 serie versterker.

Ik ben na al het speurwerk op de volgende configuratie gekomen: 

Behuizing: Silverstone Grandia GD01 of Silverstone CW01B-WDR (of een andere atx kast van rond de €200,-)
                  Antec Fusion 430W zilver

Moederbord: Asus M3A h Prime HDMI of een 780G zonder onboard vdo kaart?
                     Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Processor: Athlon x2 4850e

2x 1GB DDR2 6400 (silent type) (aanraders?)
                              Kingston KVR800D2E5

VDOkaart: Radeon HD 3450 (of is de onboard HD3200 van het asus mobo genoeg?)
                   Onboard HD3200

HDD: 1x Samsung spinpoint t166 80GB (systeem) + 2x Samsung spinpoint t166 500GB of 1TB (opslag)

Koeling: Zerotherm BTF90 (of alternatief?)
               Scythe Ninja Mini CPU Cooler

Voeding: Enermax modu82+ 525W
                Antec voeding 430W   

Geluidskaart: Club 3d Theatron DTS (of is de onboard kaart voldoende?)
                      Onboard

TV/Tunerkaart: Hauppage wintv PVR 500 dual (indien verkrijgbaar) of Digital everywhere Floppy DTV (of alternatief?)
                          Hauppauge HVR-2200 MCE

DVD/RW: Samsung SH-S203N

Toetsen Bord: Logitech dinovo mini

AB: Microsoft MCE Control

OS: vista home premium (vista mce) /xp pro i.c.m. media portal/mythbuntu (totaal geen linux ervaring)
Kast: Antec Fusion Zilver, Voeding: Antec 430W, Mobo: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, CPU: Athlon 64 X2 4850e, Koeler: Ninja Mini/passief, Geheugen: Kingston 800/2G, HDD: Samsung Spinpoint T166, ODD: Samsung SH-S203P, Keyboard: Logitech diNovo Edge, AB: MS MCE Remote, OS: Vista Home Premium, Software: MP

edwin99

Hoi

Ik heb de gigabyte variant van de 780g
Deze heeft ook een hd3200 onboard.
icm een 4800 processor en 2x 1gb heb ik een processor belasting van 10 / 20 % met ondersteuning van UVD onder Vista met media player classic home cinema en 1080p files.
zonder uvd en wmv files onder media player 50 / 70 %.

Dus ik denk dat in jou situatie de onboard hd3200 ook prima voldoet.

p.s. Misschien moet je ook naar de gigabyte variant kijken, want deze heeft een betere audio onboard en firewire (handig voor een evt floppydtv kaart).
TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

JMA

Citaat van: edwin99 op april  8, 2008, 18:19:44
Hoi

p.s. Misschien moet je ook naar de gigabyte variant kijken, want deze heeft een betere audio onboard en firewire (handig voor een evt floppydtv kaart).

Bedankt voor de reply. Dat scheelt nogal als ik de vdokaart en geluidskaart kan weg schrappen. Welke variant heb jij?
Kast: Antec Fusion Zilver, Voeding: Antec 430W, Mobo: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, CPU: Athlon 64 X2 4850e, Koeler: Ninja Mini/passief, Geheugen: Kingston 800/2G, HDD: Samsung Spinpoint T166, ODD: Samsung SH-S203P, Keyboard: Logitech diNovo Edge, AB: MS MCE Remote, OS: Vista Home Premium, Software: MP

edwin99

Citaat van: JMA op april  8, 2008, 19:25:13
Bedankt voor de reply. Dat scheelt nogal als ik de vdokaart en geluidskaart kan weg schrappen. Welke variant heb jij?

Ik heb de Gigabyte MA78GM-S2H

grt
TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

xynyx

Citeeren ging uiteindelijk overstag na het lezen van een mediaplayer vs htpc review

Waar? MPC club heeft ook zo'n review gedaan en dat was niet in het voordeel van de HTPC......

JMA

Citaat van: xynyx op april  8, 2008, 19:55:33
Waar? MPC club heeft ook zo'n review gedaan en dat was niet in het voordeel van de HTPC......

Niet? Ik heb het toch anders ervaren, dat is inderdaad de review die ik bedoelde.

kaajee

Ik denk dat die Zerotherm BT-90 te hoog gaat worden voor je Antec Fusion. Je zou eens kunnen kijken naar de Scythe Mini Ninja, lees/hoor daar goeie verhalen over.

Je zegt dat je UPC hebt, dan heb je niets aan een floppyDTV oplossing. Je kunt geen digitale tv van UPC ontvangen met een FloppyDTV. Er zijn weliswaar een flink aantal FTA (vrije) kanalen, maar daar schijnt weer verandering in te komen.
Dus kun je alleen maar analoge tv ontvangen en wil dan dan een dual tuner zou ik eens kijken naar de Saber VistaView of Hauppauge HVR-2200. (De 500mce schijnt uit het assortiment te zijn/gaan)

Waarom een 'systeem schijf' van 'slechts' 80gb? Neem gewoon 2 grote en verdeel de data (partities) voor de prijs hoef je het niet te laten.

En AB is idd wel makkelijk voor een HTPC  ;D :P Ik zou gaan voor een originele microsoft usb remote en ontvanger ben je het meest compatible.

JMA

Citaat van: kaajee op april  9, 2008, 09:44:57
Ik denk dat die Zerotherm BT-90 te hoog gaat worden voor je Antec Fusion. Je zou eens kunnen kijken naar de Scythe Mini Ninja, lees/hoor daar goeie verhalen over.

Ik denk dat je gelijk hebt, bedankt voor de tip. De ninja scheelt 1.8 cm in hoogte en komt goed uit de bus. Alhoewel ik nog wel twijfel tussen de Antec Fusion en de Origen AE H6. De Origen is weer 1 cm hoger maar dan nog lijkt de ninja een betere keuze. Misschien is er iemand die ervaringen heeft met zowel de Antec Fusion als met de Origen H6 kast?

Je zegt dat je UPC hebt, dan heb je niets aan een floppyDTV oplossing. Je kunt geen digitale tv van UPC ontvangen met een FloppyDTV. Er zijn weliswaar een flink aantal FTA (vrije) kanalen, maar daar schijnt weer verandering in te komen.
Dus kun je alleen maar analoge tv ontvangen en wil dan dan een dual tuner zou ik eens kijken naar de Saber VistaView of Hauppauge HVR-2200. (De 500mce schijnt uit het assortiment te zijn/gaan)

Ik heb daar dus helemaal geen kaas van gegeten. Ik zal me daar nog in moeten verdiepen. Ik heb UPC maar zonder mediabox, ik heb de coax in mijn tv (dvb-c tuner) geplugged en ontvang zo ± 28 digitale kanalen. Al kijk ik zelden deze 'upc' kanalen, ik ontvang en kijk alles via mijn dreambox. Al zou het wel mooi zijn om digitaal te kunnen kijken en opnemen tegelijk.

Waarom een 'systeem schijf' van 'slechts' 80gb? Neem gewoon 2 grote en verdeel de data (partities) voor de prijs hoef je het niet te laten.

Is een oude gewoonte denk ik, altijd zo gedaan om de systeem schijf niet teveel te belasten. Denk ook dat het niet nodig is en voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten.

En AB is idd wel makkelijk voor een HTPC  ;D :P Ik zou gaan voor een originele microsoft usb remote en ontvanger ben je het meest compatible.

Een AB is zeker een must. Bedankt voor de tips.

Gr.

Mike Philippens

Qua HD kun je nog overwegen een Western Digital te nemen uit de Green Power serie. Niet vanwege Al Gore, maar het zijn op dit moment de stilste en zuinigste (warmte!) schijven die er zijn. Een stukkie duurder dan een gewone DVD speler is de LG GGC-H20N-L, maar voor €136 speelt is CD,DVD, BluRay én HD-DVD af. En aangezien de HD-DVD's erg goedkoop zijn de laatste tijd (ze gaan er soms wel voor €9,95 uit) kan dat best wel weer aantrekkelijk zijn.

Ik ben zelf ook bezig met een HTPC en ik hoop eind volgende week alle componenten binnen te hebben. Ik ga alles goed bij houden en als ik het aan de praat heb denk ik dat ik een topic open met de bevindingen. Ik denk dat dat wel nuttig is aangezien het onderwerp steeds populairder wordt.

JMA

Citaat van: Mike Philippens op april 11, 2008, 08:26:25
Qua HD kun je nog overwegen een Western Digital te nemen uit de Green Power serie. Niet vanwege Al Gore, maar het zijn op dit moment de stilste en zuinigste (warmte!) schijven die er zijn. Een stukkie duurder dan een gewone DVD speler is de LG GGC-H20N-L, maar voor €136 speelt is CD,DVD, BluRay én HD-DVD af. En aangezien de HD-DVD's erg goedkoop zijn de laatste tijd (ze gaan er soms wel voor €9,95 uit) kan dat best wel weer aantrekkelijk zijn.

Ik ben zelf ook bezig met een HTPC en ik hoop eind volgende week alle componenten binnen te hebben. Ik ga alles goed bij houden en als ik het aan de praat heb denk ik dat ik een topic open met de bevindingen. Ik denk dat dat wel nuttig is aangezien het onderwerp steeds populairder wordt.

Ik heb het meeste al besteld. De t166 hd komt ook goed uit de bus wat betreft stil en zuinig. De LG speler klinkt aantrekkelijk, heb vooralsnog de samsung (30,-) besteld maar de bedoeling is deze t.z.t. te vervangen. Heb ook nog geen tv kaart besteld, mij te onduidelijk wat ik via upc kan ontvangen in de nabije toekomst. Dus voorlopig maar digitaal via schotel bekijken en muziek/hd materiaal via de htpc. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ik zal hier mijn bevindingen ook nog plaatsen zodra ik alles binnen heb.

Mike Philippens

Is een FloppyDTV voor satelliet geen optie dan? Alles via 1 apparaat is best aantrekkelijk, en je kunt alles opnemen (kost dan wel weer een 2de kaart).

JMA

Citaat van: Mike Philippens op april 14, 2008, 08:55:23
Is een FloppyDTV voor satelliet geen optie dan? Alles via 1 apparaat is best aantrekkelijk, en je kunt alles opnemen (kost dan wel weer een 2de kaart).

Die was me eerder afgeraden, heb ik dan een cam nodig? Ik heb wel het één en ander gelezen maar moet me er nog beter in verdiepen, staat in de planning.

Mike Philippens

Citaat van: JMA op april 14, 2008, 11:31:49
Die was me eerder afgeraden, heb ik dan een cam nodig? Ik heb wel het één en ander gelezen maar moet me er nog beter in verdiepen, staat in de planning.
Waarom wordt dat dan afgeraden? En je hebt een cam nodig, dat lijkt me duidelijk (hoe decodeer je anders het signaal). Als je een sat decoder hebt met een cam die je er zelf in hebt gestoken, kun je die misschien ook in de floppydtv steken. Ik heb niet veel met sat decoders gespeeld, maar ik heb er wel een aantal gezien waar je die cam er zelf in moest steken, en dan daar je kaartje in. Die dingen hebben een standaard PCMCIA interface voor zover ik kan beoordelen. Lijkt me hetzelfde spul als op een Floppydtv.

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Het is niet alsof het nog nooit gedaan is. Kijk anders even op sat4all.com rond, daar zijn vast meer mensen met ervaring op dat gebied.

JMA

Citaat van: Mike Philippens op april 14, 2008, 11:57:07
Waarom wordt dat dan afgeraden?

Dat had met upc te maken. Ik zal me er eens in verdiepen, ben wel benieuwd hoe dat werkt. Al worden twee kaartjes wel een dure hobby.

Mike Philippens

Citaat van: JMA op april 14, 2008, 18:49:46
Dat had met upc te maken. Ik zal me er eens in verdiepen, ben wel benieuwd hoe dat werkt. Al worden twee kaartjes wel een dure hobby.
Voor UPC zit je idd vast aan de box van UPC. Dat komt omdat zij de box en de kaart aan elkaar koppelen. De FTA kanalen zijn blijkbaar nog steeds te ontvangen zonder UPC box, maar niemand garandeert dat dat lang duurt.

Maar voor satelliet en de andere digitale kabelaanbieders kun je rustig de DVB kaarten gebruiken (uiteraard de S voor satelliet en de C voor de kabel).

JMA

Citaat van: Mike Philippens op april 14, 2008, 20:24:06
Maar voor satelliet en de andere digitale kabelaanbieders kun je rustig de DVB kaarten gebruiken (uiteraard de S voor satelliet en de C voor de kabel).

Ik heb al het één en ander gelezen maar de dvb-s gaat voor mij niet op, en upc haalt steeds meer fta kanalen weg dus de tv kaart wordt pas interessant als ik ga verhuizen naar een gebied met een andere kabel provider :P. Heb inmiddels wel een mediabox besteld van upc. Voorlopig wordt de htpc dus alleen gebruikt om muziek en hd materiaal af te spelen en streamen.

kaajee

Citaat van: JMA op april 15, 2008, 21:45:49
Ik heb al het één en ander gelezen maar de dvb-s gaat voor mij niet op, en upc haalt steeds meer fta kanalen weg dus de tv kaart wordt pas interessant als ik ga verhuizen naar een gebied met een andere kabel provider :P. Heb inmiddels wel een mediabox besteld van upc. Voorlopig wordt de htpc dus alleen gebruikt om muziek en hd materiaal af te spelen en streamen.

UPC geeft ook nog steeds gewoon de zenders uit het basispakket analoog door, hoor. Dus als je optimaal wilt genieten van een HTPC (tv kijken/pauzeren/opnemen) kun je gewoon 1 of 2 analoge tuners gebruiken.......

JMA

Citaat van: kaajee op april 16, 2008, 09:16:44
UPC geeft ook nog steeds gewoon de zenders uit het basispakket analoog door, hoor. Dus als je optimaal wilt genieten van een HTPC (tv kijken/pauzeren/opnemen) kun je gewoon 1 of 2 analoge tuners gebruiken.......

Analoog is niet om aan te zien op mijn tv.....  :'(

Mike Philippens

Citaat van: JMA op april 16, 2008, 09:43:49
Analoog is niet om aan te zien op mijn tv.....  :'(
Al geprobeerd een goede versterker te gebruiken en je bekabeling na te kijken? Met name de connectors zijn belangrijke verbeterpunten. En een goede regelbare versterker hoeft niet al te duur te zijn. Zou zomaar kunnen dat je problemen dan opgelost zijn.

JMA

Citaat van: Mike Philippens op april 16, 2008, 12:05:44
Al geprobeerd een goede versterker te gebruiken en je bekabeling na te kijken? Met name de connectors zijn belangrijke verbeterpunten. En een goede regelbare versterker hoeft niet al te duur te zijn. Zou zomaar kunnen dat je problemen dan opgelost zijn.

Ja, ik heb al een versterker geprobeerd, bekabeling is vernieuwd toen ik de tv kocht (± 6 weken geleden). Wel wat verbeterd maar niet te vergelijken met digitaal. Ik denk dat mijn 40 inch tv niet gemaakt is voor analoog, het is zelfs vervelend om naar te kijken en tv kijken moet wel leuk blijven.

Mike Philippens

Citaat van: JMA op april 16, 2008, 15:24:38
Ja, ik heb al een versterker geprobeerd, bekabeling is vernieuwd toen ik de tv kocht (± 6 weken geleden). Wel wat verbeterd maar niet te vergelijken met digitaal. Ik denk dat mijn 40 inch tv niet gemaakt is voor analoog, het is zelfs vervelend om naar te kijken en tv kijken moet wel leuk blijven.
Digitaal is idd een heel stuk beter. En als je dat eenmaal gezien hebt, wil je niet meer terug ben ik bang. Het hangt volgens mij sterk af van de regio. Ik heb hier bij Casema een heel erg goed analoog beeld. Ik heb er alleen maar heel even naar gekeken op mijn 42" plasma, want digitaal is veeeeeel mooier... ;)

JMA

Eindelijk alles binnen, heeft even geduurd. Ben aan het bouwen en heb al meteen m'n eerste probleempje. Ik krijg de ninja mini niet op de cpu, de pootjes willen niet klikken, het lijkt wel te krap. Ik zie dat je de pootjes kan verstellen maar als ik 'm 1 standje hoger zet vind ik de koeler weer te los op de cpu liggen, iemand een idee? En is het mogelijk de cooler zonder fan te plaatsen?

Mike Philippens

Als je zorgt voor voldoende luchtstroom in de kast. De mini is er in principe niet specifiek voor gebouwd dacht ik, maar je kunt het altijd proberen.

Tip: zet speedfan aan en geef 'm met Orthos (priemgetallen uitrekenen) lekker op zijn donder. Houdt de temps goed in de gaten. Als ie een uur of 2 op 100% CPU goed blijft draaien zonder overdreven heet te worden, zit je goed. Ik ga dat ook doen omdat mijn systeem met slechts 1 12cm fan is uitgerust. Verder alles fanloos (ook PSU). Ben benieuwd hoe het spul zich houdt. Als de CPU test goed gaat, ros ik er nog een keer Passmark achteraan. Die laat ook HD en graka even lekker lopen zodat het systeem lekker warm gestookt wordt. Ik wil gewoon zonder zorgen lekker kunnen genieten van de HTPC en me geen zorgen moeten maken om een eventuele melt-down... ;)

JMA

Ik had in een preview van silent-pc gelezen dat het mogelijk was zonder fan omdat de ninja vlak tegen de twee 120mm fans van de kast aan zit, vandaar dat ik het wil proberen. Ik zal gaan testen. Ik was benieuwd of er iemand is die 'm ook zonder fan heeft draaien.....

Ik hou twee kabeltjes over, zwart (gnd)/rood (m/b pwr). Niets te vinden in de handleiding maar na ff googlen zag ik dat ze op 'POWER SW' moesten worden aangesloten en de power sw kabels weer op het lcd scherm, schijnt nogal moeilijk te gaan. Iemand ervaring mee of een makkelijke oplossing?
Oplossing gevonden: http://www.antec.com/ec/support_roductInfo_FAQ.php?Qnumber=12&FAQno=24

Tevens de vraag, ik zie geen 'f panel power led' stekkertje, zit die niet in de fusion of zie ik iets over het hoofd?
Gevonden: http://www.antec.com/ec/support_roductInfo_FAQ.php?Qnumber=7&FAQno=24

JMA

Zo, pc draait. Nog een paar vragen, hoe kom ik aan Orthos? (Wil graag cpu testen).
Welke resolutie kan je het best gebruiken op een 40 inch lcd, ik heb 'm nu op z'n hoogst staan maar ik vind de pictogrammen zo klein geworden. Hoe krijg ik hdmi audio werkend?
En welke programma's en codecs kan ik het beste gebruiken?

Bvd....

Edit, Mijn eerste hd filmpjes afgespeeld. Draait allemaal soepel.  ;D