ADVIES HTPC

Gestart door JMA, april 8, 2008, 16:04:20

Vorige topic - Volgende topic

mace_be

Wordt jou North brigde ook zo warm ?

Mijn HTPC steekt in een.
Ik heb de dezelfde gigabytebordje REV1.0.

kaajee

Citaat van: mace_be op mei 22, 2008, 21:26:08
Wordt jou North brigde ook zo warm ?

Mijn HTPC steekt in een.
Ik heb de dezelfde gigabytebordje REV1.0.

Zó warm? Hoe warm is zo warm dan? En hoe weet je dat ie zo warm wordt?

mace_be

Citaat van: kaajee op mei 22, 2008, 22:56:34
Zó warm? Hoe warm is zo warm dan? En hoe weet je dat ie zo warm wordt?

De goede oude 10 seconde regel.
Houd je vinger 10 seconden op de heatsink van het moederbord.
Doet het pijn/trek je weg -> té heet.
Na een aantal seconden doet het echt wel zeer.

Heb al gelezen dat de rev1.0 kleinere heatsinks hebben dan de rev1.1
Maar dat het echt zo heet wordt  :-X

Mvg
Jannick

Mike Philippens

Die van mij wordt nooit veel warmer dan een graad of 40. Er was op Tweakers iemand die zei dat ie 80 graden werdt, maar dat bleek aan de temp sensor te liggen. Als ie echt 80C is, hangen de vellen meteen aan je vinger als je 'm aanraakt.

mace_be

Hey,
De temperatuur weet ik niet.
Waar kan je de temp voor de northbridge aflezen in de bios ?
Of via CPUID temp aflees programma ?
Misschien dat ik strak er is een ventilator boven laat draaien.
als het niet teveel extra lawaai maakt.
Het bord lijkt wel goed stabiel te zijn.
Ik ga is GPU intensieve programma's laten spelen.
En als hij dan nog stabiel blijft zal het wel in orde zijn.

Ik heb ondertussen ook ff een mailtje gestuurd naar GIGABYTE en m'n probleem uitgelegd.

Bedankt
Groeten
Jannick

mace_be

Heb ondertussen een ventilator boven gehangen, en via cpuid de temperatuur uitgelezen.
Hij is tijdens het afspelen van een blu ray : 82°c (volgens cpuid) , maar de northbridge is wel heet.

Mike Philippens

Citaat van: mace_be op mei 23, 2008, 14:25:27
Heb ondertussen een ventilator boven gehangen, en via cpuid de temperatuur uitgelezen.
Hij is tijdens het afspelen van een blu ray : 82°c (volgens cpuid) , maar de northbridge is wel heet.
Ik meet met Speedfan en die zegt dat mijn NB niet heter is dan 40C. Leg er je vinger maar eens op (voorzichtig!). Als ie écht 80C is, heb je een vette blaar...
De CPU is bij mij onder heel zware belasting (beide cores van Athlon 5200+ op 100%) maximaal 52-53C. Ik heb daarvoor een Ninja met fan en de case (Silverstone CW02) heeft één uitlaat fan. De fan op de Ninja is aan de zijkant gemonteerd. Dus hij trekt lucht over de NB heen en blaast richting de Ninja. Van rechts naar links dus, vanaf de achterkant van de kast gezien. Zo blaast ie de warme lucht rinchting een luchtgat aan de zijkant. De NB temp is hierdoor ook een beetje gedaald.

Om de CPU te stressen moet je even zoeken naar het programma Orthos. Die belast je CPU 100%. Eerst had ik geen fan op de Ninja en was ie na 6 minuten 63C...da's teveel. Met fan maximaal 53C dus dat is lekker safe.

mace_be

Ik heb een goeikope ASUS T631 kast
1 ventilator die over mijn HD blaast
1 60mm die vanachter de warme lucht uit de kast blaast die is achter de ninja mini gemonteerd.
1 80mm (die van van de ninja) heb ik wat opgehangen zodat hij nu op de northbrigde blaast.
Op de ninja zit geen fan. de Cores worden bij gewoon een blu raytje te zien zo een 42 graden.
Hij voelt heet aan. Maar een blaar krijg ik niet..

Na 20 tal seconden moet ik wel terug trekken want dan is het echt wel te heet.
Ik hebt hier nog een PT100 element liggen denk ik. Dus alsk eens tijd heb dan maak ik wel eens een temp. meter.
Ik zal speedfan ook eens installeren en eens zien wat hij zegt.