Madison's stereo set

Gestart door -madison-, maart 18, 2008, 03:40:17

Vorige topic - Volgende topic

-madison-

Om even terug te komen op het DAC verhaal:
Ik zat er al een tijdje over na te denken om de set wat om te gooien; cd speler er waarschijnlijk uit en in plaats daarvan een ipod + DAC. Maar wat ook al een hele tijd in m'n gedachte speelt is de terugkeer naar buizen. ;D Ik probeer het nu allemaal een beetje voor mezelf op een rijtje te krijgen zodat ik niet troep koop.

Als ik besluit alles om te gooien zal ik de nieuwe set grotendeels uit de opbrengst van de huidige set gaan financieren. Nou heb ik onlangs een mooi bod gekregen voor de Marantz CD5003+PM7003 en ik ben nu een beetje aan het bekijken wat ik daar voor terug kan halen. Het belangrijkste vind ik een mooie buizenversterker en daar wil ik dan ook het meest in investeren..
De Monitor Audio's zijn op dit moment de stabiele factor in de set, en die zullen als het aan mij ligt hier nog wel een aantal jaartjes spelen! Hier wil ik een buizenversterker bij kopen die goed klinkt icm de MA's en waarmee ik ook weer een paar jaartjes vooruit kan.
Qua bronnen wil ik de komende maanden/jaren wat experimenten wat nu echt bij mij past. Ipod + dock vind ik erg lekker bedien, maar ik hou ook wel van de charme van een cd uitzoeken en in de speler te doen. (Idem voor de platenspeler, die absoluut in de set blijft!)

Dus om het wat samen te vatten; Ik ben op zoek naar een mooie buizenversterker die samen met de MA's de stabiele factor gaat vormen. En om de verschillende bronnen goed te laten klinken is er waarschijnlijk een DAC nodig.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Guester

Wat is dat toch, mensen die eens buizen hebben gehad komen daar altijd op terug  :).

Ja, het fysiek cd's draaien is inderdaad een extra beleving maar daar heb je toch je platenspeler voor.
Ik ben zelf net overgestapt naar de Squeezebox, en ik vind het toch wel praktisch hoor id tags etc.
Zelf moet ik ook nog aan de dac of voeding maar dat komt met de tijd wel.

Een ipod met dac is ook een mooie combi. Al eens met een sb gespeelt?
Hiervoor had ik een Audiolab versterker en die vond de sb zo uit de doos minder aardig dan de Densen, dus ook hier kan weer verschil inzitten. (Dat is precies wat Densen wilt, ook mindere kwaliteit moet goed klinken).

Blijft spannend hier   8).

Sonos - Spotify

-madison-

Tsja buizen, wat kan ik er van zeggen.. In mijn beleving geeft het de muziek een enorme hoeveelheid emotie. En dat is waar het om gaat bij muziek!  :inlove:

Dat is waar, maar ik draai over het algemeen meer cd's dan lp's. Als ik lp's ga beluisteren dan trek ik daar meestal een hele dag/avond voor uit en dat is echt genieten, en dat moet het speciale ook een beetje houden vind ik!

Ik heb nog niet met een Squeezebox gespeeld, maar heb eerlijk gezegd weinig zin om een NAS etc. aan te schaffen. Ik wil gewoon een apparaat hebben wat ik aan kan zetten en waar dan ook meteen muziek uit komt. Na m'n download avontuur met films wil ik zo weinig mogelijk met computers te maken hebben. ;D (maar ik zeg nooit nooit.. )
And always, always will.

-madison-

Nog even wat rondgesurfd en zo'n Squeezebox Duet ziet er wel erg vet uit!
Moet je hier nou perse een NAS aanhangen, of zou dit ook kunnen met een externe HD?
And always, always will.

frank2

Ik persoonlijk zou altijd voor en cd speler gaan simpel omdat dat gewoon beter klinkt, maar dit is wel afhankelijk van de set die je hebt of je dit verschil kunt horen.
Maar kingpin uit enschede heeft pas geleden een nas aangeschaft, imformeer bij hem hij weet er alles van en heeft alles goed uitgezocht.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

tiptop

Citaat van: -madison- op mei 20, 2009, 23:51:26
Om even terug te komen op het DAC verhaal:
Ik zat er al een tijdje over na te denken om de set wat om te gooien; cd speler er waarschijnlijk uit en in plaats daarvan een ipod + DAC. Maar wat ook al een hele tijd in m'n gedachte speelt is de terugkeer naar buizen. ;D Ik probeer het nu allemaal een beetje voor mezelf op een rijtje te krijgen zodat ik niet troep koop.

Als ik besluit alles om te gooien zal ik de nieuwe set grotendeels uit de opbrengst van de huidige set gaan financieren. Nou heb ik onlangs een mooi bod gekregen voor de Marantz CD5003+PM7003 en ik ben nu een beetje aan het bekijken wat ik daar voor terug kan halen. Het belangrijkste vind ik een mooie buizenversterker en daar wil ik dan ook het meest in investeren..
De Monitor Audio's zijn op dit moment de stabiele factor in de set, en die zullen als het aan mij ligt hier nog wel een aantal jaartjes spelen! Hier wil ik een buizenversterker bij kopen die goed klinkt icm de MA's en waarmee ik ook weer een paar jaartjes vooruit kan.
Qua bronnen wil ik de komende maanden/jaren wat experimenten wat nu echt bij mij past. Ipod + dock vind ik erg lekker bedien, maar ik hou ook wel van de charme van een cd uitzoeken en in de speler te doen. (Idem voor de platenspeler, die absoluut in de set blijft!)

Dus om het wat samen te vatten; Ik ben op zoek naar een mooie buizenversterker die samen met de MA's de stabiele factor gaat vormen. En om de verschillende bronnen goed te laten klinken is er waarschijnlijk een DAC nodig.

Zorg wel dat je dan een buizenversterker koopt die stroom kan leveren. De MA's hebben dt wel nodig.
Pathos gaat denk ik heel ooi, maar waarschijnlijk te duur.

Xindak is heel erg goed en niet duur, maar heeft maar 3 ingangen. Als je daar niet mee zit zijn het hele mooie versterkers. Neem degene met KT88 buizen, die controleert de MA's wel. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifi | Roderick

Citaat van: -madison- op mei 21, 2009, 00:57:13
Nog even wat rondgesurfd en zo'n Squeezebox Duet ziet er wel erg vet uit!
Moet je hier nou perse een NAS aanhangen, of zou dit ook kunnen met een externe HD?

Je hebt een NAS nodig die SqueezeCenter kan draaien, of een PC/Mac met daarop SqueezeCenter - dan kan het wel met een externe HDD.

-madison-

Citaat van: frank2 op mei 21, 2009, 08:51:43
Ik persoonlijk zou altijd voor en cd speler gaan simpel omdat dat gewoon beter klinkt, maar dit is wel afhankelijk van de set die je hebt of je dit verschil kunt horen.
Maar kingpin uit enschede heeft pas geleden een nas aangeschaft, imformeer bij hem hij weet er alles van en heeft alles goed uitgezocht.

Tsja, ik heb geen idee of er wel zoveel verschil zit in deze klasse..
Ik moet nog maar eens goed nadenken..
And always, always will.

-madison-

Citaat van: tiptop op mei 21, 2009, 12:57:27
Zorg wel dat je dan een buizenversterker koopt die stroom kan leveren. De MA's hebben dt wel nodig.
Pathos gaat denk ik heel ooi, maar waarschijnlijk te duur.

Xindak is heel erg goed en niet duur, maar heeft maar 3 ingangen. Als je daar niet mee zit zijn het hele mooie versterkers. Neem degene met KT88 buizen, die controleert de MA's wel. :)

Pathos is erg mooi, maar idd waarschijnlijk te duur..

Die Xindak's zien er leuk uit, en 3 ingangen zou denk ik wel voldoende zijn. (ipod/cd speler, Lp speler en blu-ray)
And always, always will.

-madison-

Citaat van: AV123.nl | Roderick op mei 21, 2009, 13:04:43
Je hebt een NAS nodig die SqueezeCenter kan draaien, of een PC/Mac met daarop SqueezeCenter - dan kan het wel met een externe HDD.

Ik heb ondertussen wat meer gelezen en snap het nu ongeveer!
Ik zou dan gaan voor een NAS aangezien ik niet altijd m'n macbook aan wil hebben.. hoe zit het met het stroomgebruik van de goedkopere NAS's?
And always, always will.

hifi | Roderick

Citaat van: -madison- op mei 21, 2009, 23:55:40
Ik heb ondertussen wat meer gelezen en snap het nu ongeveer!
Ik zou dan gaan voor een NAS aangezien ik niet altijd m'n macbook aan wil hebben.. hoe zit het met het stroomgebruik van de goedkopere NAS's?

Ik denk dat een MacBook of een NAS elkaar niet zoveel ontlopen qua stroomverbruik.

-madison-

Ik blijf toch maar bij een cd speler! Een beetje onder het motto keep it simple.
Daarnaast draai ik al tijden cd's en het heeft eigenlijk altijd bevallen.

Ik weet nog niet of ik de Marantz hou, of dat ik ga kijken voor een andere. Misschien wel een mooi chineesje..
And always, always will.

-madison-

Nu duidelijk is dat ik cd's blijf draaien zit ik weer verder te denken over een andere versterker.

Ik zou graag weer een buizenversterker willen gezien de ervaring die ik met de Klipsch + Yarland heb. Maar ik denk dat de Monitor audio's toch wel iets meer nodig hebben dan een "goedkope Yarland". Ik denk dat die het nog best moeilijk zou gaan krijgen met de RS6'en..
Allereerst is er een behoorlijk verschil in gevoeligheid tussen de beide speakers; de Klipsch 95dB bij 1 watt en de Monitor Audio's 91dB. Daarnaast is er verschil in impedantie, nou ben ik niet zo technisch onderlegd maar ik kan me voorstellen dat een buizenversterker het moeilijk kan hebben met een speaker met een impedantie van 6 ohm (de klipsch 8 ohm, Verder zal het verloop ook niet het zelfde zijn).

Om de Monitor audio's goed aan te sturen met een buizenversterker is denk ik een vrij grote investering nodig, ik denk dat aan een euro'tje of 1000.. Dit vind ik op dit moment een te grote investering, en bovendien niet helemaal haalbaar op het moment.
Voor minder geld zou ik denk ik ook een flinke upgrade op transistor gebied kunnen maken. Er staan bijvoorbeeld verscheidene PM17's op het internet en dat lijkt me ook erg interessant!

Kortom; ik ben er nog niet uit.. :-\
And always, always will.

Guester

Hmm ik denk dat je toch voor een buizenversterker moet gaan, dit blijft je anders toch trekken.
En 91dB bij 6 ohm vind ik een hele vriendelijke speaker. Probeer anders eens iets te regelen met Crafty. Luistersessie/ thuisproberen. Of een transistor die dicht bij het buizengeluid in de buurt komt..
Sonos - Spotify

Guester

Denk dan aan non-feedback versterkers...
Sonos - Spotify

-madison-

Citaat van: willem_tdi op mei 25, 2009, 09:49:49
Hmm ik denk dat je toch voor een buizenversterker moet gaan, dit blijft je anders toch trekken.
En 91dB bij 6 ohm vind ik een hele vriendelijke speaker. Probeer anders eens iets te regelen met Crafty. Luistersessie/ thuisproberen. Of een transistor die dicht bij het buizengeluid in de buurt komt..

Daar heb je gelijk in.. Maar het is wel een vrij grote uitgave.
Ik zal eens contact opnemen met Crafty, misschien dat er idd iets te regelen valt!

Ik heb ook al wat lopen zoeken naar een hybride versterker, buizen in de voorversterking en transistor eind.
And always, always will.

-madison-

Citaat van: willem_tdi op mei 25, 2009, 14:38:46
Denk dan aan non-feedback versterkers...

Wat bedoel je daarmee?
And always, always will.

tiptop

De nieuwe Cambrdige audio 650A mischien wat voor je? :)

Neigt naar buizengeluid, alleen een tikkeltje meer beleefder. CA combineert in mijn (en velen) oren goed met MA :bigsmile:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Guester

Daarvan zeggen ze dat het in de buurt komt van buizengeluid. Of dat waar is weet ik niet zeker maar weinig versterkers hebben deze techniek. Vb. Lavardin/Densen. Dus mocht je eens in de buurt zijn van Zeeland  ;).

Sonos - Spotify

tiptop

Lavardin heb ik hier ook een tijdje gehad.
De klank komt erg veel overeen met cambridge vind ik. :) Alleen is Lavardin een stukje prijziger. :P

Hier heb ik nu een Jadis voor icm een cambridge eind en dat gaat heel goed. :) Maar als je budget rond de max. van zeg 700 of 800 ligt is de cambridge 650 zeker het beluisteren waard. De buizen voor/ transistor eind combinatie is sowieso veels te duur. (mijne kost 4300 nieuw, zonder kabels).

Onder de 1000 euro wordt het altijd een beetje lastig om echt een ander geluid te krijgen dan standaard transistor (of buizen).

-madison-

Citaat van: tiptop op mei 25, 2009, 20:02:19
De nieuwe Cambrdige audio 650A mischien wat voor je? :)

Neigt naar buizengeluid, alleen een tikkeltje meer beleefder. CA combineert in mijn (en velen) oren goed met MA :bigsmile:

Ik denk niet dat Cambridge is wat ik "zoek".. Ik heb in mijn zoektocht naar speakers ook een heleboel versterkers beluisterd, onder andere de Cambridge 640A, 740A en de 840A. Nou weet ik niet of de 650A heel anders klinkt, maar ik heb destijds bewust voor Marantz gekozen. Cambridge vond ik bij een kortere luister sessie lekker, maar na langer luisteren werd het vermoeiend wat ik niet ervaar met Marantz.

M'n dealer levert Cambridge dus ik zal eens kijken of ik hem alsnog eens kan beluisteren!
And always, always will.

-madison-

Citaat van: willem_tdi op mei 25, 2009, 20:28:42
Daarvan zeggen ze dat het in de buurt komt van buizengeluid. Of dat waar is weet ik niet zeker maar weinig versterkers hebben deze techniek. Vb. Lavardin/Densen. Dus mocht je eens in de buurt zijn van Zeeland  ;).

Aha! Qua uiterlijk doen beide het in ieder geval erg goed, ik heb helaas nog nooit het genoegen gehad een van beide te beluisteren.
Wie weet, als ik eens in de buurt ben! :D
And always, always will.

-madison-

Citaat van: tiptop op mei 25, 2009, 21:14:45
Lavardin heb ik hier ook een tijdje gehad.
De klank komt erg veel overeen met cambridge vind ik. :) Alleen is Lavardin een stukje prijziger. :P

Hier heb ik nu een Jadis voor icm een cambridge eind en dat gaat heel goed. :) Maar als je budget rond de max. van zeg 700 of 800 ligt is de cambridge 650 zeker het beluisteren waard. De buizen voor/ transistor eind combinatie is sowieso veels te duur. (mijne kost 4300 nieuw, zonder kabels).

Onder de 1000 euro wordt het altijd een beetje lastig om echt een ander geluid te krijgen dan standaard transistor (of buizen).

Ik zal eens kijken of ik de 650 kan beluisteren, al denk ik niet echt dat het een dikke upgrade zal zijn..
Bij een hybride zat ik te denken aan bijvoorbeeld een Vincent versterker, die zijn nog vrij schappelijk in prijs.
And always, always will.

frank2

LAaudio buizenversterkers, in diverse prijsklassen, google maar even. (te koop in enschede)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

-madison-

Citaat van: frank2 op mei 26, 2009, 08:50:41
LAaudio buizenversterkers, in diverse prijsklassen, google maar even. (te koop in enschede)

Zien er goed uit! Ook belachelijk veel Watt's voor de prijzen :o
And always, always will.