Robbert's huisje

Gestart door Robbert54, januari 25, 2008, 01:32:50

« vorige - volgende »

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Robbert54

Citaat van: JCL op april  9, 2011, 18:56:56
De speler is het probleem niet, daar zou ik best een paar honderd euro voor willen neertellen. Het zijn de platen die het hem duur maken. Je gaat enkele tientallen (of nog veel meer) platen kopen en dat zou ik er niet voor over hebben. Platen hoeven natuurlijk niet duur te zijn, maar dat is wat het echt duur maakt. Daarnaast is het ook niet 100% mijn content die je kunt krijgen, maar dat is natuurlijk smaak gebonden.
Ik zie het juist als een mogelijkheid om mijjn smaak uit te breiden, dus is denk ik ook een beetje hoe je het bekijkt. Ik heb laatst de plaat van Adele besteld en die was inclusief verzending 15 euro, kijk daar kun je het nog een keer voor doen.  ;)

@Drees bedankt voor je pdf, Maar de catridge stond al goed afgesteld. Dus daar ligt het probleem niet. Ik haalde de net de aarde stekker los en er veranderde niks in het geluid. Zal daar het probleem dan liggen??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Madhouse

Je hebt ook wel gelijk. Maar in mijn situatie krijg ik geen draaitafel het huis in en daarbij een goede 'amp' is ook een must (heb de verschillen vorige week gehoord bij een collega).

Plus dat sommige 'oldie platen' best aan de prijs zijn en die zou ik toch graag in de collectie willen hebben.

Ik hou het dus wel even bij SACD en CD  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Robbert54

wat ik nu niet snap: Wanneer ik de arm uit balanceer. komt hij boven de plaat te hangen? dat is toch niet de bedoeling?? Hoe balanceer ik m dan??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

erik s.

Citaat van: The Vampire op april  9, 2011, 19:48:52
wat ik nu niet snap: Wanneer ik de arm uit balanceer. komt hij boven de plaat te hangen? dat is toch niet de bedoeling?? Hoe balanceer ik m dan??
dan staat hij niet horizontaal of de antiskating staat aan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Robbert54

Citaat van: erik s. op april  9, 2011, 20:03:07
dan staat hij niet horizontaal of de antiskating staat aan.
hij staat dan juist horizontaal. Maar de arm moet zakken om naar de plaat te gaan.. en als ik de aarde kabel los maak dan zou er toch wat met het geluid moeten gebeuren? ???
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

erik s.

Citaat van: The Vampire op april  9, 2011, 20:05:22
hij staat dan juist horizontaal. Maar de arm moet zakken om naar de plaat te gaan.. en als ik de aarde kabel los maak dan zou er toch wat met het geluid moeten gebeuren? ???
op zich maakt het uitbalanceren niet uit waar dat gebeurd. aardekabel los of vast hoeft geen verschil te maken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

skoebiedoe

Uitbalanceren voor dummy's :
Maak de arm los uit zijn houder en laat eventueel de riser (of hoe ze het ook mogen noemen ) zakken zodat de arm los komt te zweven.
Als je veel plaats wilt hebben haal dan ook het plateua weg. (ddoe ik altijd zo kan de naald met niets in kontakt komen.)
Draai nu aan het gewicht totdat de naalden arm horizontaal en dus evenwijdig zweeft met het chassis van de platendraaier.
Zet nu de nonius (die verstelbare ring dus) op nul zonder dat je daarbij het gewicht zelf verdraait. (normaal kan je die ring apart verdraaien meestal)
Stel nu de aangerade naalddruk in door het gewicht te verdraaien (maar blijf van die nonius af en meestal kan je nog een 0,1 grammetje(1 gram hoger is best wel veel) hoger gaan dan aanbevolen)
Nu kan je eventueel ook de antiskating instellen maar als het goed klinkt blijf daar dan van af. (meestal aangeraden om dit hetzelfde in te stellen als de naalddruk maar...)
Nu speel een plaatje en luister naar het geluid.
Klinkt het goed....bravo en geniet ze
Klinkt het nog niet zoals het hoort...ga dan aan de slag met die mallen om de naald recht te zetten enzo en eventueel kan je ook de hoogte van de arm nog instellen...
Wederom klinkt het dan goed...bravo,geniet ze
klinkt het alsnog voor geen meter....tja,dan heb je wel brol gekocht.



Ahja over die aarde kabel.
Het kan zijn dat e geen verschil hoort tussen aarde vast of los...de aarde kabel dient enkel maar om alles op hetzelfde potentiaal te houden om zo aardlussen te vermijden (met name het brommen op te vangen.)

Robbert54

Citaat van: erik s. op april  9, 2011, 20:07:42
op zich maakt het uitbalanceren niet uit waar dat gebeurd. aardekabel los of vast hoeft geen verschil te maken.
Volgens mij heb ik het nu wat beter. Had eerst flink wat ruist in de plaat zitten. Uiteindelijk ten einde raad het gewicht maar wat wat dichter naar de plaat toe geschoven. De ruis is nu veeeeel minder. Alleen mis ik de helderheid van het hoog. Durf het gewicht niet nog dichter naar de plaat te schuiven, want dan ben ik bang dat ik de plaat vernaggel :-\
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

Citaat van: skoebiedoe op april  9, 2011, 21:12:30
Uitbalanceren voor dummy's :
Maak de arm los uit zijn houder en laat eventueel de riser (of hoe ze het ook mogen noemen ) zakken zodat de arm los komt te zweven.
Als je veel plaats wilt hebben haal dan ook het plateua weg. (ddoe ik altijd zo kan de naald met niets in kontakt komen.)
Draai nu aan het gewicht totdat de naald horizontaal en dus evenwijdig zweeft met het chassis van de platendraaier.
Zet nu de nonius (die verstelbare ring dus) op nul zonder dat je daarbij het gewicht zelf verdraait. (normaal kan je die ring apart verdraaien meestal)
Stel nu de aangerade naalddruk in door het gewicht te verdraaien (maar blijf van die nonius af en meestal kan je nog een grammetje hoger gaan dan aanbevolen)
Nu kan je eventueel ook de antiskating instellen maar als het goed klinkt blijf daar dan van af. (meestal aangeraden om dit hetzelfde in te stellen als de naalddruk maar...)
Nu speel een plaatje en luister naar het geluid.
Klinkt het goed....bravo en geniet ze
Klinkt het nog niet zoals het hoort...ga dan aan de slag met die mallen om de naald recht te zetten enzo en eventueel kan je ook de hoogte van de arm nog instellen...
Wederom klinkt het dan goed...bravo,geniet ze
klinkt het alsnog voor geen meter....tja,dan heb je wel brol gekocht.



Ahja over die aarde kabel.
Het kan zijn dat e geen verschil hoort tussen aarde vast of los...de aarde kabel dient enkel maar om alles op hetzelfde potentiaal te houden om zo aardlussen te vermijden (met name het brommen op te vangen.)
Dank u ik ga even oefenen.  :thumbs-up:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Citaat van: The Vampire op april  9, 2011, 21:12:53
Volgens mij heb ik het nu wat beter. Had eerst flink wat ruist in de plaat zitten. Uiteindelijk ten einde raad het gewicht maar wat wat dichter naar de plaat toe geschoven. De ruis is nu veeeeel minder. Alleen mis ik de helderheid van het hoog. Durf het gewicht niet nog dichter naar de plaat te schuiven, want dan ben ik bang dat ik de plaat vernaggel :-\

Heb je geen naalddrukweger?

Robbert54

Citaat van: S@m op april  9, 2011, 22:02:39
Heb je geen naalddrukweger?
Nee. Eigenlijk nog een newbie op platen gebied. Ik heb nu de ruis er wel uit en de naald staat ook recht op de plaat. Maar het laag is te nadrukkelijk aanwezig en het hoog te weinig. Heb het gewicht nog weer een klein stukje naar achter gezet, maar dan springt ie op de plaat dus maar weer een stukje terug gedraaid.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

morca

Citaat van: The Vampire op april  9, 2011, 21:12:53
Volgens mij heb ik het nu wat beter. Had eerst flink wat ruist in de plaat zitten. Uiteindelijk ten einde raad het gewicht maar wat wat dichter naar de plaat toe geschoven. De ruis is nu veeeeel minder. Alleen mis ik de helderheid van het hoog. Durf het gewicht niet nog dichter naar de plaat te schuiven, want dan ben ik bang dat ik de plaat vernaggel :-\
Dit moet percies goed staan robert,is er geen forumlid die dit kan wil doen voor een redelijke vergoeding?
je druk moet heel goed afgesteld staan om die hoge tonen heel mooi te horen plus dat te veel druk zoals je nu hebt slecht voor je naald is(en misschiende plaat)
dat wapperen vd woofers zit in de ene plaat ook meer als je andere trouwens,probeer wat nieuwe 180gr persing te krijgen
heb een vinylrip van buble lijkt me echt wat voor jouw om de plaat te kopen klinkt super

Robbert54

Citaat van: morca op april  9, 2011, 22:35:17
Dit moet percies goed staan robert,is er geen forumlid die dit kan wil doen voor een redelijke vergoeding?
je druk moet heel goed afgesteld staan om die hoge tonen heel mooi te horen plus dat te veel druk zoals je nu hebt slecht voor je naald is(en misschiende plaat)
dat wapperen vd woofers zit in de ene plaat ook meer als je andere trouwens,probeer wat nieuwe 180gr persing te krijgen
heb een vinylrip van buble lijkt me echt wat voor jouw om de plaat te kopen klinkt super
Ik weet het. Eerst maar even weer sparen. Heb momenteel niks anders aan te bieden dan ontzettend lekkere  :coffee:  :D
Ik heb hier in de buurt ook al even rondgekeken, maar er zijn hier niet echt speciaalzaken voor ofzo.

Ik heb nu een 180gr persing van John Mayer, maar die durf ik nog niet op te zetten omdat ik anders bang ben dat ik de hele plaat verpest.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Vraag forumlid Arno P eens, misschien wil hij wel helpen. (hij heeft alle kennis en tools hiervoor)
Hij woont trouwens wel in Limburg...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Valkyrie

Ben ik even wat minder op het forum (druk op kantoor en sociaal + kapotte laptop) zie ik dat je een platenspeler gekocht hebt. Wat een onwijs gaaf ding! Ziet er echt heel goed uit!! 8)
Zelf heb ik niet zo veel ervaring met vinyl, maar ik blijf het mooi spul vinden.  :wub:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

morca

Citaat van: celerontje op april  9, 2011, 23:18:23
Vraag forumlid Arno P eens, misschien wil hij wel helpen. (hij heeft alle kennis en tools hiervoor)
Hij woont trouwens wel in Limburg...
Dat is toch die ook zelf electrostaten heeft gebouwd,die heeft heel wat DIY kennis in huis

Peerless Monster

Robbert,

Ik heb een naaldweger gekocht.
Wellicht kan ik deze even naar je toe sturen.
Kost het je eenmalig de verzendkosten terug naar mij.
Stuur ik hem wel heen...

Is zo'n digitale naaldweger met een 0,001 gram nauwkeurig.
Handiger is het om er zelf eentje te hebben natuurlijk, maar ze zijn vrij prijzig...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Voor €12,95,- koop je je eigen naalddrukweger...

En anders een wat mooiere of deze

Vrijwel net zo goed als een digitale, dus daar hoef je ook niet voor te laten  ;)


Alex Groningen

Citaat van: Peerless Monster op april 10, 2011, 00:58:55
Robbert,

Ik heb een naaldweger gekocht.
Wellicht kan ik deze even naar je toe sturen.
Kost het je eenmalig de verzendkosten terug naar mij.
Stuur ik hem wel heen...

Is zo'n digitale naaldweger met een 0,001 gram nauwkeurig.
Handiger is het om er zelf eentje te hebben natuurlijk, maar ze zijn vrij prijzig...

Grtz,
Rens


Je bent me net voor. Zat namelijk ook al te denken om mijn naalwegertje richting Robbert te sturen.

frank2

Robert, waarom laat je de platenspeler niet door een winkel goed afstellen? Het is een precisiewerk en je moet het vaker hebben gedaan, je zou aan Karel kunnen vragen kost geloof ik 50 euro of in Delden de audiowinkel dat is een platenfreak die kan het zeker weet alleen niet wat het kost.
Trouwens Karel doet het niet zelf maar laat het doen door een man die elementen verkoopt en die erg veel verstand ervan heeft. Die heeft het ook bij mij gedaan.

Je kunt het zelf proberen maar iemand die weet hoe het moet kan het gewoon beter en het komt nogal precies.

nb: de techneut van wenw ken ik ook persoonlijk, deze kan jouw platenspeler ook wel instellen, kan hem vragen of hij dat doen wilt, hij woont in Almelo
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op april 10, 2011, 08:09:11
Robert, waarom laat je de platenspeler niet door een winkel goed afstellen?

Ik ga voor m'n beurt, maar ik denk omdat het financieel voor Robert momenteel niet aantrekkelijk is om het te laten doen en omdat het veel te interessant, leuk en leerzaam is om het zelf te doen...

En zo'n ontzettende wetenschap is het nou ook weer niet.

blue-eyes

En nu met koninginendag scoren :)

LP's, massa's te vinden. Ook goede en goed onderhouden.


Mooie aanwinst!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

frank2

kringloopwinkels, altijd veel platen te koop voor zeer weinig
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

skoebiedoe

Citaat van: The Vampire op april  9, 2011, 22:29:55
Nee. Eigenlijk nog een newbie op platen gebied. Ik heb nu de ruis er wel uit en de naald staat ook recht op de plaat. Maar het laag is te nadrukkelijk aanwezig en het hoog te weinig. Heb het gewicht nog weer een klein stukje naar achter gezet, maar dan springt ie op de plaat dus maar weer een stukje terug gedraaid.


Dit kan ook deels liggen aan de eigenschappen van uw naald en cel (in Nederland het element).
Sommige merken (en meestal de Amerikaanse ) zetten een beetje meer nadruk op het laag en minder op het hoog.

Heb hier ook een Shure S300 liggen en deze speelt meer "bassig" als ik vergelijk met mijne Audiotechnica AT-25 (meer neutralere bas en een mooi hoog)


Heb de project eens bekeken en blijkbaar heb je op deze geen nonius aanduiding.
Dan is een naaldweger wel een heel goeie investering. ;)

Etiennevh

Ziet er gaaf uit Robbert! Goed bezig! Een hele turn in je hobby, maar wel leuk!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto