Robbert's huisje

Gestart door Robbert54, januari 25, 2008, 01:32:50

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

HTip

Spikes heeft zeker nut. Trillingen in het rack veroorzaakt door het geluid worden niet doorgegeven aan het rack. Doe er wel schoteltjes onder vanwege het beschadigen van de vloer.

Ik heb ook getwijfeld tussen zelfbouw en kopen. De keuze van het materiaal van de planken maakt veel verschil heb ik nu gemerkt. Uiteindelijk (ook omdat ik nog meer moest doen ;)) heb ik gekozen voor kopen. Mijn Creaktiv rack, is niet goedkoop, maar geeft echt een verbetering van het geluid. Er is ook een goedkopere versie van de Trend.

Hoeveel planken heb je nodig? Je kan natuurlijk lage componenten op elkaar plaatsen en het onderste vak is hoog genoeg voor mijn SR9600, één van de hoogste componenten die ik ken :o
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

ik heb denk ik vier planken nodig. 1 voor de receiver 1 voor de toekomstige blu-rayspeler 1 voor de xbox en 1 voor de ps3. hou het liefst alles appart omdat ik dit wat mooier vind staan. ga deze week eens even opzoek naar draadeindes. of misschien dat ik nog wat anders vind. houten poten sluit ik ook nog steeds niet uit. maar dan zou ik de poten gebruik op de uiteinden van de plank om het te omsluiten zegmaar. en dan gewoon op spikes zetten.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

denoontje

onderop de draadeindes zitten kopmoeren, zodat je een beetje de werking van spikes krijgt.

IPV heeft het felxy rack ook een filosofie
het absorberen van trillingen ....

HTip

#203
Citaat van: Robbert54 op maart 28, 2009, 14:45:13
ik heb denk ik vier planken nodig. 1 voor de receiver 1 voor de toekomstige blu-rayspeler 1 voor de xbox en 1 voor de ps3. hou het liefst alles appart omdat ik dit wat mooier vind staan. ga deze week eens even opzoek naar draadeindes. of misschien dat ik nog wat anders vind. houten poten sluit ik ook nog steeds niet uit. maar dan zou ik de poten gebruik op de uiteinden van de plank om het te omsluiten zegmaar. en dan gewoon op spikes zetten.
Ik vind het ook mooier als elke component een eigen plaats heeft. Je zou voldoende hebben aan 2 planken en bijv. de XBOX en de PS3 rechtop naast elkaar te plaatsen op de bovenste. Of 3 planken met bijv. de xbox of PS3 liggend op de bovenste plank.

Dan is een rack zoals de Creaktiv Trend 1 een leuke optie met optioneel spikes en gevulde buizen, waardoor je ook nog een echte verbetering van het geluid krijgt. Je kan altijd een vrijblijvende offerte vragen aan Bjorn...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

hoi philip

bedankt voor de informatie, maar ik ga nu nog geen rack aanschaffen, omdat ik er simpelweg het geld niet voor heb. vandaar dus ook dit zelfbouw idee.

het idee met de draadeindes vind ik ook heel mooi, alleen moet ik nog even kijken hoe ik dit dan uit ga werken. persoonlijk lijken mij dikke houten poten wat strakker staan, maar het voordeel van draadeindes is dat ik de planken altijd nog in hoogte kan veranderen.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

Citaat van: denoontje op maart 28, 2009, 15:34:59
onderop de draadeindes zitten kopmoeren, zodat je een beetje de werking van spikes krijgt.

IPV heeft het felxy rack ook een filosofie
het absorberen van trillingen ....
ben vandaag even naar de bouwmarkt geweest. en daar hadden ze gegalvaniseerde draadeindes. van max 12mm. als ik alles bij elkaar optel (draadeindes, moeren, ringen en doppen) ben ik dan zon 30 euro kwijt. en daar komt nog 20% korting overheen. das niks dus..

hoe dik heb jij de draadeindes genomen? en heb jij roestvrij staal of gegalvaniseerd??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

denoontje

gegalvaniseerd,

weet zo niet meer welke ik heb genomen, diegene uit de beschrijving van flexy.
ringen van rubber heb ik op het werk laten slaan uit een plaat rubber.
dopmoeren kon ik ook niet krijgen maar ook op mijn werk ee erg vriendelijke technische dienst

suc6 met bouwen....

HTip

Citaat van: Robbert54 op maart 30, 2009, 14:49:58
hoi philip

bedankt voor de informatie, maar ik ga nu nog geen rack aanschaffen, omdat ik er simpelweg het geld niet voor heb. vandaar dus ook dit zelfbouw idee.

het idee met de draadeindes vind ik ook heel mooi, alleen moet ik nog even kijken hoe ik dit dan uit ga werken. persoonlijk lijken mij dikke houten poten wat strakker staan, maar het voordeel van draadeindes is dat ik de planken altijd nog in hoogte kan veranderen.
Prima idee! Weet zeker dat ik ook een rack had kunnen maken, maar ik had er geen zin in en niet het geduld meer voor. Ik was op dat moment even uitgeklust ;)

Succes met de bouw...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Citaat van: HTip op maart 30, 2009, 22:33:32
Prima idee! Weet zeker dat ik ook een rack had kunnen maken, maar ik had er geen zin in en niet het geduld meer voor. Ik was op dat moment even uitgeklust ;)

Succes met de bouw...

och uurtje werk, zeker als je ook de planken niet hoeft te schilderen ;-)

zagen bij de bouwmarkt: gaten boren; draadeindes en moeren bvevestigen...klaar

Robbert54

om nog even weer op dat rack terug te vallen. ik kan geen draadeindes vinden dikker dan 12mm en vind dat toch net te dun. ik hou wel van strak en stevig. nou heb ik even een paintje gemaakt van een volledig massief eikenhouten rack. loodzwaar dus. en nou wou ik rubber tussen de palen en de planken doen, maar volgens mijn vader is dat niet nodig. en zit het rack sowieso al heel strak, aan en in, elkaar. wat zeggen jullie??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Robbert54

bedankt voor de link. maar als ik het dan zo bereken met alles bij elkaar dan word het wel erg duur :confused:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Citaat van: Robbert54 op april  2, 2009, 02:02:25
bedankt voor de link. maar als ik het dan zo bereken met alles bij elkaar dan word het wel erg duur :confused:
Ik had ook een schatting gemaakt van zelfbouw (aluminium poten + dempend materiaal, massief houten planken, spikes, etc.) en toen werd het verschil met een kant-en-klaar rack steeds kleiner.

Jouw massieve ontwerp zou heel goed kunnen werken. De rubbers zorgen voor extra demping (lees: ontkoppeling) van de planken en daardoor heb je minder vibratie in je apparatuur. De spikes zorgen dat het contactoppervlak met de vloer zo klein mogelijk is. Dus beide zou ik doen.

Wel zou ik de afstanden anders doen. Iedere component op een eigen plank is beter...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

#213
met rubber it is then.  :smile:
nog even een nieuwe gemaakt.

maakt het qua opstelling nog uit eigenlijk? heb nu het onderste vak wat groter gelaten ivm met een grotere receiver ooit. alleen plaats ik die misschien toch liever wat hoger. in het eerste vak zeg maar. met daaronder voorlopig de xbox en de PS3.

kun je op een rack ook gewoon een centerspeaker zetten? of gaat dit dan weer tenkoste van het geluid?

ben nog niet helemaal uit de maten. vooral qua breedte en hoogte per niveau. jullie nog advies? dacht zelf voor hoogte 25 a 30cm. en een breedte van 50cm
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Begint qua opbouw op mijn rack te lijken. Receiver staat op de onderste plank en ivm gewicht is dat een goede keuze (zeker als je ooit een SR9600 zou willen aanschaffen). Als maatstelling zou je mijn rack kunnen aanhouden: 25cm 1e vak, 17e voor de anderen.

Een centerspeaker zou kunnen, maar waarom zou je dat willen? Komt dan de TV niet te hoog?

Een ander idee zou wellicht een breder rack zijn met 2 verdiepingen en 2 kolommen (zeg maar 2x je vorige ontwerp naast elkaar). Bovenop dan de center.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sol

Ziet er goed uit!
Een breder rack, dus 2x2, staat inderdaad mooier.
Dus als je het materiaal ervoor hebt, why not? ;)
Heb je ook nog meer plaats voor toekomstige aankopen. ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

solitaire

gaan de metalen staven door het rubber heen, om zo de planken en de poten bij elkaar te houden tot een rack ?




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Robbert54

#217
Citaat van: HTip op april  6, 2009, 06:32:19
Begint qua opbouw op mijn rack te lijken. Receiver staat op de onderste plank en ivm gewicht is dat een goede keuze (zeker als je ooit een SR9600 zou willen aanschaffen). Als maatstelling zou je mijn rack kunnen aanhouden: 25cm 1e vak, 17e voor de anderen.

Een centerspeaker zou kunnen, maar waarom zou je dat willen? Komt dan de TV niet te hoog?

Een ander idee zou wellicht een breder rack zijn met 2 verdiepingen en 2 kolommen (zeg maar 2x je vorige ontwerp naast elkaar). Bovenop dan de center.
hoi philip.

als ik jou maten aanhoud dan zit ik zonder spikes op ongeveer 75 cm. dat zou dus nog net een mooie hoogte zijn. ga dan sowieso mijn tv ophangen, maar weet niet hoe hoog die dan komt. ik denk dat ik het gewoon bij een enkel rack hou en dan het rack naast de tv zet met een standaard onder de tv om de center op te zetten. denk dat dit optisch gezien ook het mooiste overkomt. hoe hoog is jou marantz eigenlijk? en hoeveel ruimte heb je nog over voor ventilatie? edit: oh ja google is my friend. kan ik natuurlijk zelf ook even opzoeken :)

denk trouwens verder dat ik de poten versmal tot 6cm. dan komt de apparatuur iets mooier uit. denk ik :eh:

Citaat van: Sol op april  6, 2009, 08:44:47
Ziet er goed uit!
Een breder rack, dus 2x2, staat inderdaad mooier.
Dus als je het materiaal ervoor hebt, why not? ;)
Heb je ook nog meer plaats voor toekomstige aankopen. ;D

of het mooier staat weet ik niet. wel als ik alles onder de tv zou plaatsen maar dat wil ik juist niet. denk dat ik hem nu gwoon 3 hoog laat en dat ik dan het bovenste stuk zo maak dat ik die er ook weer af kan halen en dan eventueel nog een onderstuk kan maken zodat ik m daar altijd nog weer op kan zetten.

Citaat van: solitaire op april  6, 2009, 08:55:26

zat ik eerst wel aan te denken, maar ik ben bang dat ik dan juist trillingen krijg, omdat het hout dan alsnog met het ijzer in verbinding komt te staan. dus ik denk dat het op frezen en schroeven aankomt. moet nog even uitdokteren hoe ik dat precies ga doen, maar alle ideeën zijn welkom!

gaan de metalen staven door het rubber heen, om zo de planken en de poten bij elkaar te houden tot een rack ?




Wolf
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

solitaire

Citaat van: Robbert54 op april  6, 2009, 13:26:23
zat ik eerst wel aan te denken, maar ik ben bang dat ik dan juist trillingen krijg, omdat het hout dan alsnog met het ijzer in verbinding komt te staan. dus ik denk dat het op frezen en schroeven aankomt. moet nog even uitdokteren hoe ik dat precies ga doen, maar alle ideeën zijn welkom !

Zo te zien heb je zelf veel ideeën !

Het is maar net wat je wilt bereiken, en welke apparatuur je erop plaatst (OK, ik val door de mand: 'k heb niet je hele thread gelezen ...). Wil je puur een visueel mooi rack, of wil je een rack om apparatuur optimaal op te plaatsen, of beide ? 'Optimaal plaatsen': een center-speaker erop plaatsen geeft het rack een heel andere funktie-kader dan wanneer je er alleen electronica op plaatst (simpelweg 'veel trillingsenergie versus weinig trillingsenergie') ...

Wanneer je het rack maakt door hout-rubber-hout te 'stapelen' (wat zou kunnen als ik de massieve 'up-rights' zie in je tekening), dan is de te plaatsen apparatuur gedempd geplaatst; een borging van de rack-onderdelen door bv. stevige schroeven of door metalen verticale staven geeft de mogelijkheid trillingsenergie uit het rack weg te voeren of wellicht ook apparatuur te koppelen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Hoi Robbert,

Mijn Marantz SR9600 is bijna 22cm van onderkant voet tot bovenkant. Het is in het consumentensegment de hoogste receiver die ik ken. Ventilatie krijgt ie genoeg, omdat rondom de lucht vrij kan stromen. Aan de bovenkant heb ik nog 3 cm over.

Poten van 6 cm zijn denk ik optisch een verbetering. Oogt dan allemaal wat minder massief.

Groet,
Philip

P.S. Mijn avatar toont mijn huidige rack. Dan krijg je een idee hoe het uit zou komen te zien. Voor een grote foto, zie hier
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

Oke nog even een nieuwe tekening gemaakt. heb besloten de poten uit 1 stuk te maken. als het goed is vloeien de trillingen dan beter weg via de poten. die dan uiteraard op spikes komen te staan. nu alleen nog de vraag of ik alles in het rack wil hebben.. kan misschien ook net zo goed de ps3 er bovenop zetten. is denk ik ook wel mooi en bespaard me weer ruimte in de hoogte. komt er dan wat bij dan kan ik het altijd nog er naast zetten. mijn vader heeft hier ook nog vuren liggen. en volgens hem vloeien trillingen hier misschien wel beter door heen omdat het hout wat zachter is. aan de andere kant, met eiken krijg ik al gauw een rack van rond de 30 a 40 kg :o
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

solitaire

#221
mooi om te zien zo, poten en schappen in elkaar lopend / uit een geheel !

de geopperde gedachten over trillingen werken zo niet (nauwelijks anders dan een trilling in een willekeurige massa), maar zo lezende is dat wellicht ook ondergeschikt aan het moderne design



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sol

Rubbertjes tussen de poten en liggers? ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

solitaire

Citaat van: Sol op april  6, 2009, 19:28:32
Rubbertjes tussen de poten en liggers? ;D

hebben we 't nog over een equipment-rack ? :laugh:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sol

Haha... je moet het natuurlijk niet misinterpreteren. ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.